Behålla HTPC eller byta till mediaspelare?

Permalänk

Behålla HTPC eller byta till mediaspelare?

Sitter och velar lite. Nätdelen i min HTPC brann upp härom natten så nu sitter jag och väger om jag ska sälja av HTPCn och skaffa någon form av mediaspelare istället. Tankegångarna som följer:

Om man säljer:

+Får loss lite pengar
+Mediaspelaren är plug&play, speciellt för sambon (så förbaskat med conf. innan HTPCn funkar som man vill och ändå krånglar det ganska ofta + inte lika intuitivt system som en mediaspelare vilket speciellt min sambo efterlyser)
+Portabel (om man vill dra hem till en polare på filmvisning t ex)
+Liten

-Kan inte kolla SVT Play mfl
-Ingen DVD-spelare
-Förbaskat dyrt att bygga en ny om man skulle ångra sig

Kör idag Mediaportal och det har alla funktioner jag kan önska, men som sagt, en massa mek innan det funkar som man vill. Dock helt oumbärligt med mappvy för musik och film. Största anledningen till att jag inte väljer WMC. Har massor av musik som inte är korrekt taggad, samlingsskivor osv. Dock i bra katalogstruktur så jag vet var jag har allt. Blir HELT omöjligt att hitta med WMC.

Testade XBMC också. Funkar "out of the box" typ som en Mediaspelare, men tyvärr inte med min fjärrkontroll. Blir till att använda tngb och det funkar INTE att ha det liggandes framme när man har en dotter på 1,5 kan jag säga...

Så nu sitter jag här och har beslutsångest. Behöver inte längre ha HTPCn för att kolla TV då jag numera har TV via Telia utan använder den primärt som musikspelare. Någon film ibland, lite serier från internet samt lite play-kanaler.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Nån ION-modell eller dyl som HTPC (är väldigt små) + XBMC in på det aset och använd Logitech Dinovo som mus/tangentbord/fjärris (den har ett lock du viker ihop)

Givetvis skönt med mediaspelare vad gäller enkelhet, har dock lite av en avsky att byta låtar och dylikt med fjärris, personligen vill jag kunna söka snabbt efter artister och låtar med tangentbord.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Håller med ovanstående talare. Kör en Zotac Zbox till exempel. DVD-spelare behöver man inte idag än då, lägg över skiten som iso-filer på disk istället.
Kör du sen med XB;C så fixar den ett interface som jag är övertygad om att din flickvän gillar med

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Nån ION-modell eller dyl som HTPC (är väldigt små) + XBMC in på det aset och använd Logitech Dinovo som mus/tangentbord/fjärris (den har ett lock du viker ihop)

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=272296.jpg

Givetvis skönt med mediaspelare vad gäller enkelhet, har dock lite av en avsky att byta låtar och dylikt med fjärris, personligen vill jag kunna söka snabbt efter artister och låtar med tangentbord.

Kör med det också sedan Gentoo och XBMC. Fungerar kanon. Så slappt. Pollaren satt och knappade runt efter 2 minuters genomgång. Enklare kan det inte bli