Permalänk
Medlem

Uppkopplingsproblem!

Hej alla sweclockers!

Mitt problem är att min uppkoppling går ner titt som tätt. Ibland dröjer det timmar mellan och ibland händer det flera gånger i timmen och den är nere i allt från intervaller på 20 sekunder till 3-5 minuter.. Jag har telia 24/1 genom telejacket.

För snart 2 veckor sen gick min netgearrouter sönder och jag passade på att dra om alla sladdar och byta position på modem & router.

Förrut såg det ut såhär.

Huvudjacket > Modem > Netgear router > Dator 1
-----------------------------------------------> D-link DI-524 router > Dator 2
--------------------------------------------------------------------------> Dator 3

Nu ser det ut såhär:

Huvudjacket > Modem > D-link DI-524 router > Dator 1
-----------------------------------------------------> Dator 2
-----------------------------------------------------> Dator 3
-----------------------------------------------------> Nätverksskrivare

Efter jag hade fått igång alltihop med det nya nätverket så funkade internet helt sjukt bra. Det var snabbare än vad det någonsin har varit förrut. Men sen helt plötsligt, som en blixt från klar himmel. Så kom det här problemet.. Det stänger ner sig, och innan det stänger ner sig så får jag problem med Packetloss.. Då jag sitter på voice-program så låter jag som RD2D när det sker. Och det sker för alla 3 datorer.

Jag misstänkte direkt att det var routern som var källan till allt ont.. Så jag uppdaterade Firmwaren på den, men det hjälpte inte ett skit.. Sen försökte jag att bypassa routern och koppla mig direkt på modemet, men då får jag varken någon kontakt med något nätverk eller internet? Sen kopplade jag tillbaka mig på routern och då funkar bara internet på min dator och inte dom andra 2. argh! Jag har slut på idéer och vänder mig nu mot er nätverksgurus som sitter här inne.

Hjälp mig! :'(

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

hejsan
skulle bara ta o säga de att, när man plockar bort en router i nätverket, o kopplar datorn direkt på modemet, så brukar man va tvungen o vänta ett tag innan man får internet, stänga av modemet o datorn. för mig måste jag vänta uppåt 5-10 min om jag ska plocka bort routern.

annars så skulle de väll inte vara helt orimligt att de e modemet som strular, o inte routern?

Visa signatur

Dator: ASRock B650i, AMD Ryzen 7600, Corsair Vengeance 32GB DDR5, Corsair H115i Elite, INNO3D RTX 4060Ti 8GB TWINX2, SSUPD Meshlicious, Corsair SF850L skärm: Asus PB238Q, DELL U2211H kringutrustning: Corsair k70 TKL RGB, Logitech 603, SMSL SA 300, Magic S-4 EX

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjuppi:

hejsan
skulle bara ta o säga de att, när man plockar bort en router i nätverket, o kopplar datorn direkt på modemet, så brukar man va tvungen o vänta ett tag innan man får internet, stänga av modemet o datorn. för mig måste jag vänta uppåt 5-10 min om jag ska plocka bort routern.

annars så skulle de väll inte vara helt orimligt att de e modemet som strular, o inte routern?

Jahaa! Jag ska ta och pröva det omedelbums! tack

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk

att bara din dator funkade efter ditt test utan router beror nog på att du kopplade kablarna fel? låter som du inte kopplade modemkabeln till wan utan till en vanlig port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

att bara din dator funkade efter ditt test utan router beror nog på att du kopplade kablarna fel? låter som du inte kopplade modemkabeln till wan utan till en vanlig port?

Nu sitter jag och surfar på modemet.. 20 felfria minuter hittills...

Och nej, jag satte inte kabeln fel.

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

19:10 så dog mitt internet totalt och fick upp det igen först efter jag startade om modemet.

Kan det vara fel på modemet?

EDIT: Internet dog igen, omstart av modemet krävdes.

EDIT2: I samma stund jag skrev ovanstående så dog internet Återigen.. Omstart av modem igen..

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk

låter väl som det är modemet då? kanske inte pallar dagens värme?

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag sen 22.00 på en stabil uppkoppling igen... Jag fick tag på ett exakt likadant modem som mitt som jag nu sitter på... Och so far so good.

Visa signatur

Hyvää Joulua!