Följ Black Week på SweClockers

Bluetooth-handsfree tappar kontakten

Permalänk
Medlem

Bluetooth-handsfree tappar kontakten

Jag har i 3-4 år använt BT-handsfree i lastbilen på två olika telefoner (K750i och W715) och handsfree-enheter, alla Sony Ericsson och jag har alltid haft problem med att de tappar kontakten med varandra trots att avståndet varit under en meter.
Detta har bara inträffat i stand by-läge, aldrig under pågående samtal.
Med min första handsfree (hette nånting med 700) var det bara att trycka en gång på knappen så "ringde" den upp telefonen igen, det kunde ta upp till fyra försök innan den anslutits.
Till slut fick jag såna problem med denna handsfree att jag kastade den (genom sidorutan) och köpte en lite nyare: Sony Ericsson VH310 Bluetooth-headset | Trådlös Bluetooth

Denna enhet tappar kontakten lika ofta som den gamla (minst två gånger per arbetspass) men till skillnad från den gamla återansluter den inte när jag trycker på knappen utan jag måste stänga av den helt och sätta på den igen alternativt gå in i telefonen och välja anslut.

Är det jag som har haft otur eller är Bluetooth ett krånglande skitsystem?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Blåtand är inte en riktig standard om man ska vara ärlig. Det kan fungera skit, det kan också fungera asbra.

Kan väl inte påstå att W715 är den bästa luren, alla kategorier, så lämna in den för en uppgradering, alternativt service. Och snälla... prova ett riktigt headset istället för Sony Ericssons skräp. Voyager Pro (pdf) är trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Blåtand är inte en riktig standard om man ska vara ärlig. Det kan fungera skit, det kan också fungera asbra.

Kan väl inte påstå att W715 är den bästa luren, alla kategorier, så lämna in den för en uppgradering, alternativt service. Och snälla... prova ett riktigt headset istället för Sony Ericssons skräp. Voyager Pro (pdf) är trevligt.

Jag tänkte att eftersom det var Ericsson som uppfann BT så borde de göra bra enheter, sen ville jag inte ha flera olika laddare att hålla reda på.
Hur menar du att man kan uppgradera telefonen och vad görs på en service? Den har redan den senaste firmwaren.
Voyager såg trevlig ut, undrar om den skulle hålla kontakten bättre, jag vet ju inte om det är telefonen eller handsfree:n som kopplar ifrån.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas:

Jag tänkte att eftersom det var Ericsson som uppfann BT så borde de göra bra enheter, sen ville jag inte ha flera olika laddare att hålla reda på.
Hur menar du att man kan uppgradera telefonen och vad görs på en service? Den har redan den senaste firmwaren.
Voyager såg trevlig ut, undrar om den skulle hålla kontakten bättre, jag vet ju inte om det är telefonen eller handsfree:n som kopplar ifrån.

Ericsson ja, inte Sony Ericsson

Du får med både vägg- och billaddare till Voyagern.

Har du lämnat in den för uppgradering hos din återförsäljare? Inte riktigt samma som de uppgraderingar man gör själv hemma. På en service kalibrerar de oftast blåtanden i telefonen, alternativt omprogrammerar den. Sen, som sagt, så är W715 inte den bästa telefonen i världshistorien, så det kan hända att ingenting hjälper och då är det ju surt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Ericsson ja, inte Sony Ericsson

Du får med både vägg- och billaddare till Voyagern.

Har du lämnat in den för uppgradering hos din återförsäljare? Inte riktigt samma som de uppgraderingar man gör själv hemma. På en service kalibrerar de oftast blåtanden i telefonen, alternativt omprogrammerar den. Sen, som sagt, så är W715 inte den bästa telefonen i världshistorien, så det kan hända att ingenting hjälper och då är det ju surt.

Ok, jag visste inte att det kunde kalibreras, undrar hur mycket det skulle kosta och vem som kan göra det i Örebro.
Jag köpte telefonen på Elgigantens postorder.
Jag har uppdaterat firmwaren med programmet man laddar hem från SE:s hemsida.

Visa signatur