AMD släpper Catalyst 10.7

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Att fläkten går på lite högre varv - 21% till 24% betvivlar jag att du hör dock är väl inte så konstigt med den här sommarens temperaturer..var glad att den bara varvar upp så lite med en förhöjning med 10 grader.
Får du 20fps i BFBC2 så har du rätt i att bli lite tossig..;)
Håller med om att det finns småbuggar som inte borde följa med från drivrutin till drivrutin.

BFBC2 flyter som smör i solsken och nu likaså laddningstiderna. Då fungerar den i alla fall till det jag gör, andra buggar är inte i vägen för mig men ändå det är dumt att inte fixa dem när de hängt med länge som du säger.

Temperaturen steg 10C p.g.a. de förhöjda "idleclocksen" som egentligen inte borde vara förhöjda vilket resulterade i högre fläkthastighet och jo det hörs med tanke på att de andra fläktarna nästan står stilla vid idle. Bevis på att det är en bugg är att avaktivering utav overdrive gav tillbaka de korrekta värdena. Inga problem för mig men kan tänka mig att en del hemmaöverklockare kan bli irriterade över en sådan dum bugg.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fire_Ice:

Temperaturen steg 10C p.g.a. de förhöjda "idleclocksen" som egentligen inte borde vara förhöjda vilket resulterade i högre fläkthastighet och jo det hörs med tanke på att de andra fläktarna nästan står stilla vid idle. Bevis på att det är en bugg är att avaktivering utav overdrive gav tillbaka de korrekta värdena. Inga problem för mig men kan tänka mig att en del hemmaöverklockare kan bli irriterade över en sådan dum bugg.

de "förhöjda idleclocksen" beror troligen på något, om jag inte minns helt fel så har det varit problem med vissa skärmar..?
Kanske en "kompromiss" i väntan på en bättre lösning.
Jag vet inte men varför annars ens röra något som fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Kontrollpanelen- Avinstallera ett program - ATI Catalyst Insall Manager - Ändra - Välj sedan avinstallera allt. Boota om och kör dom nya. Har alltid funkat för mig, skulle det mot förmodan krångla så kör driversweeper i felsäkert.

Okej, Men tror du det behövs?, jag är inte så super haj på datorer så vill inte ställa till med något, Men samtidigt undrar man om den gamla version ligger och stör eller nåt? går man in i ATI mappen så finns det 2st mappar en för 10.6 och en för 10.7

Visa signatur

i9-13900K / RTX4080

Permalänk

Hmm, jag kan inte installera drivarna, står bara att fel har uppståt och ett frågetecken. Avinstallerade, körde driver sweeper ett par ggr men icke. Kör vidare på 10.6 då.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Smookey:

Okej, Men tror du det behövs?, jag är inte så super haj på datorer så vill inte ställa till med något, Men samtidigt undrar man om den gamla version ligger och stör eller nåt? går man in i ATI mappen så finns det 2st mappar en för 10.6 och en för 10.7

Jag tror att det behövs, om jag inte gör det så knasar det för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Fortfarande fryser ATI-drivarna i EVE-Online då och då. Nä fan, detta var sista ATI-kortet på ett tag.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fisk:

Fortfarande fryser ATI-drivarna i EVE-Online då och då. Nä fan, detta var sista ATI-kortet på ett tag.

För mig frös det aldrig i EVE-online när jag spela det!

Men det verkar ju vara många som har problem men sammtidigt många som inte!

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det fortfarande är grafikbuggar med shader 3x i Age Of Conan?

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

Har dom fixat mouse distortion som händer ibland?

Permalänk
Medlem

Problem med att installera Catalyst är inte direkt ovanligt och det borde vara det första dom fixar innan dom vågar släppa nästa drivrutin.
Man ska inte behöva avinstallera drivrutinen men något annat program för att det ska fungera. Det enda man ska behöva göra är att dubbelklicka på installationsfilen och trycka på Next tills installationen är klar och starta om datorn.

Jag får bluescreen om jag avinstallerar grafikkortet och startar om utan drivrutin. Felsäkert läge fungerar men Catalyst går inte att installera i felsäkert läge. Det går att lösa problemet men inte för någon som inte kan så mycket om datorer.

Wait for vertical refresh gör inte ett skit som vanligt när det är påslaget.
Inte kul att kolla på filmer när bilden delar på sig hela tiden vid rörelser.
Vertical sync går att slå på i vissa spelare men kan inte få det att fungera i VLC

Visa signatur

Q9400@3.6ghz - 8gb Corsair dominator 1066mhz - EP45-DS3 - 4870x2- 2 x Patriot Warp V2 RAID 0 - Dell PERC 5/i

Permalänk
Avstängd

Känns så jävla meningslöst att de faktiskt har kvar sin taktik med 1 release per månad. Jag menar, hur många fixar har de totalt fixat i denna release?
Skulle det inte varit bättre att släppa varannan månad istället, för att ha fler fixar och så man faktiskt ser till så att nya drivrutinerna faktiskt funkar utan att behöva göra en hotfix varje gång?

Tycker synd om alla ATi-ägare på den här punkten.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Hjälpsam

Jag avinstallerar alldrig min gamla rutin och det fungerar alltid för mig.
Något ni kan testa är att installera Drivrutinerna och kontrollcentret separat, vilket jag som har svenskt OS alltid gör.
Borde vara mindre risk för strul om man gör en sak i taget.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

nejnej jag hade 74 då det nästan var som varmast i sommar! Hade 32-34 idle och ~70 load i vintras och 36-40 idle och 70-90 load i sommar

Körde Furmark 1.8.2 med Catalyst 10.7 med mitt HD 5870. Max 86°C vid 40% fläkthastighet. För mig verkar det helt normalt.

Skrivet av Kroolz:

Känns så jävla meningslöst att de faktiskt har kvar sin taktik med 1 release per månad. Jag menar, hur många fixar har de totalt fixat i denna release?
Skulle det inte varit bättre att släppa varannan månad istället, för att ha fler fixar och så man faktiskt ser till så att nya drivrutinerna faktiskt funkar utan att behöva göra en hotfix varje gång?

Tycker synd om alla ATi-ägare på den här punkten.

Jag vet inte vad du menar med taktik, men kanske det är smått beroende framkallande att få installera nya drivrutiner varje månad. Känn dig helt fri att tycka synd om vem du vill Jag har dock inte upplevt några som helst problem med Catalyst drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Borderlands..<3 är det dock inte lite sent ? Spelade ut alla expansioner och gav upp itemhunten i februari !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För alla som spelar Alien Swarm är dessa drivrutiner bra. De fixade de konstiga fps drops som fanns på vissa banor.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag avinstallerar alldrig min gamla rutin och det fungerar alltid för mig.
Något ni kan testa är att installera Drivrutinerna och kontrollcentret separat, vilket jag som har svenskt OS alltid gör.
Borde vara mindre risk för strul om man gör en sak i taget.

Jag brukar också installera delarna, men först avinstallera den gamla med omstart emellan, det har funkat alla ggr. Fattar inte varför det skall vara problem för vissa? De kanske försöker för mycket, eller inte läser på hur ATi vill att man gör?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Smookey:

ATI-katalogen som ligger direkt på C: innehåller inga filer som används utan är bara temporära filer till installationsprogrammet, efter du har installerat allt kan du utan problem ta bort den katalogen.

Nån som vet ifall problemen med Crossfire är lösta? 10.6 gick inte använda för mig utan nästan varenda spel kraschade om jag hade Crossfire aktiverat.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

För alla som spelar Alien Swarm är dessa drivrutiner bra. De fixade de konstiga fps drops som fanns på vissa banor.

Åh nice Visste inte att det var ett generellt problem, trodde de bara va nån bugg för mig

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Skrivet av Cerd Moyen:

Körde Furmark 1.8.2 med Catalyst 10.7 med mitt HD 5870. Max 86°C vid 40% fläkthastighet. För mig verkar det helt normalt.

Jag vet inte vad du menar med taktik, men kanske det är smått beroende framkallande att få installera nya drivrutiner varje månad. Känn dig helt fri att tycka synd om vem du vill Jag har dock inte upplevt några som helst problem med Catalyst drivrutinerna.

har du klockat ditt ?

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErsdaHL06:

har du klockat ditt ?

Nej, det här var vad jag fick med standard clock 850/1200 MHz.

Permalänk
Avstängd

Samma problem med denna drivrutin som alla efter 10.4.
Fram till 10.4 kan jag överklocka mitt grafikkort, men från 10.5 - 10.7 börjar skärmen hoppa så fort jag rör memory, visst tänker man det kan man väl stå ut med, så man börjar spela lite och vipps så blir det grafik fel.
Jag fattar inte vad som har hänt, alla drivrutiner före 10.5 fungerar kanon bra och jag kan höja memory en bra bit utan problem.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Attans! Endast hårdvaru-accelartion för 4000-5000 serien, inte mitt älskade hd2600 agp. x|

Tror du helt ärligt att dem lägger krut på ett kort som knappt gick att spela med på vettig grafik när det var nytt Nu eller?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

5970 strul

är de nån som får massa flimmer med 10.7 ?

jag starta bfbc2 och hela skärmern hoppar upp o ner..

samt att ska man trycka på knapparna i spelet så får man lägga muspekaren ovanför knappen ?

bara jag som stöter på de här ?

jag kör 5970@1920*1080

installera 10.5 och de funkar klockrent.. även på 10.6 men då får man mindre fps (läste att de va rätt vanligt att folk fick de)

Visa signatur

WIN7 ultimate 64bit | Intel I7 920 2,66ghz @ 4,3GHz |Nvidia GTX480SLI @ 870/2000| Asus P6T Deluxe | 3 x 2gb ddr3. 1600mhz | 1xSSD 5XSATA = 2936GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nej, du är inte ensam. Vi är två stycken iaf..

vi är tre. vi är undantag med andra ord på ett datorforum.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ish:

Tror du helt ärligt att dem lägger krut på ett kort som knappt gick att spela med på vettig grafik när det var nytt Nu eller?

Tror du helt ärligt att han var seriös?

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem

Har ett par olika ATI-kort från HD3450 till HD5850
Har både kört CF och x2 kort, oftast så laddar jag ner drivrutinen på det kort som sitter i för tillfället utan att ta bort gammla drivisar.
Sedan när jag byter ut ett kort så brukar det räcka med en omstart så funkar det klockrent.
Jag har bara nästan AMD kretsar på Moderkorten 780G till 890FX ett med någon Intel P45 oxå.
Det kan vara så att ATI trimmar in CCC extra för AMD kretsar men jag vet inte säkert.
Är det någon som upplever mera störningar med Intel/nvidia moderkortskretsar än med AMD till ATI kort?

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ish:

Hörru hallå där! de korten fungerar utmärkt fortfarande!>: (

Kör ju mw2 i xp på low med medium textuerer i 1440x900 flytande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Är det bara jag som aldrig stött på ett enda problem med Catalyst? Kört mitt HD4870X2 i 1,5år, aldrig haft problem med en enda update, kör 10.6 nu sen igår, BFBC2 funkar perfekt som förut

Samma här, aldrig några problem, men visst sen har väl vissa SBS...

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Medlem

10.6 halverade min fps i bland annat dragon age, dock ökade fpsen igen med 10.7 beta

Permalänk
Medlem

När jag installer CCC 10.7, så funkar Java jävligt dåligt, att det nästan inte funkar alls.. Det funkar perfekt med 10.6.

Jag har radeon 5850 och windows 7 64-bit.