Alla fyndtips från mellandagsrean

HP Proliant Microserver G11?

Permalänk

HP Proliant Microserver G11?

Min gamla N36L microserver har snurrat ett bra tag nu och skall uppdateras. kollat på G10 plus, men de kostar en hel del nya och på tradera går de begagnat för hyffsat mycket pengar.

Amazon har en G11 för ca 7500, för några dagar sedan var det 5-6 månaders leveranstid, nu kan man få den på en vecka.

https://www.amazon.se/dp/B0DF5S8THX?ref_=cm_sw_r_cp_ud_dp_TNS...

Någon som har erfarenhet av just den här?

Det den skall användas till är till en början plex, lite hem-automation och kameraövervakning. Kanske lite i överkant för bara just detta, men jag gillar formatet och att det går att laborera med lite virtuella servrar på den framåt i tiden.

Permalänk
Medlem

Bygg egen, blir billigare.
Här har du ett alternativ i samma storlek ungefär, https://www.inet.se/datorbygge/b1572513/microserver-g11
https://www.inet.se/datorbygge/b1572513/microserver-g11

Permalänk
Medlem

Grejen med de tidigare generationerna var att de var så fruktansvärt billiga givet vad man fick. Köpte min G8 för 1700 spänn på någon av Dustins reor. Idag ser i alla fall jag ingen anledning att skaffa en MS om man kan leva utan iLO.

Notera att det finns alternativ till ovanstående. Inte testat själv, men Intel AMT:s webinterface skulle säkert kunna funka som nån slags ful-iLO exempelvis.

Lite overprovisioning skadar som du är inne på aldrig, har man alltid glädje av senare

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

En av anledningarna till att jag vill ha en "purpose-built" server är att jag kan förvänta mig att den funkar i 10+ år. Fläkt osv funkar fortfarande fint på min 36L som jag tror att jag köpte 2011.

Tror jag gav runt 2000 för den då, med dagens penningvärde så är det ju inte 7500 men det har ju blivit betydligt dyrare. Att ha lite mer påkostade grejer lönar sig i längden, i mitt tycke.

Har klarat mig fint utan ilo hittils, kopplade ur servern och tog med den till skrivbordet när jag behövt göra något.
Hittar dock inget hur det är på Gen11, om det finns inbyggt och man måste köpa upp licens, eller om man måste köpa ett extra kort.

Permalänk
Medlem

Eftr att själv ganska nyligen känt på konsekvenserna av minnesfel i dator så är ECC-minne en måste för en fillagringssever - allt annat är bara att 'hoppas' då det är ett typ av fel som kan gå under radarn länge och först när du packar upp tex zip-volymer och andra filer med checksumma upptäcker att det har gått jättefel...

har man inte filsystem med checksumma som BTRFS/ZFS på allt som lagras så kan den typen av fel lurka länge innan det upptäcks och det kanske hinner påverka väldigt många filer vid sorterings och flyttövningar mellan media...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_paz:

En av anledningarna till att jag vill ha en "purpose-built" server är att jag kan förvänta mig att den funkar i 10+ år. Fläkt osv funkar fortfarande fint på min 36L som jag tror att jag köpte 2011.

Tror jag gav runt 2000 för den då, med dagens penningvärde så är det ju inte 7500 men det har ju blivit betydligt dyrare. Att ha lite mer påkostade grejer lönar sig i längden, i mitt tycke.

Har klarat mig fint utan ilo hittils, kopplade ur servern och tog med den till skrivbordet när jag behövt göra något.
Hittar dock inget hur det är på Gen11, om det finns inbyggt och man måste köpa upp licens, eller om man måste köpa ett extra kort.

Japp, det får man ge dem, det är fin byggkvalitet till och med i på den tiden snorbilliga Microservers. Min G8 puttrar fortfarande på som om den vore ny. Ser ingen anledning till att det skulle vara sämre med den saken i nya Microservers.

Hehe, då är min rekommendation att du inte börjar använda iLO. När man väl börjat är man fast, man kan inte vara utan det sen Särskilt så när servern står längst inne i en walk-in-garderob, remotekonsollen och möjligheten att montera images över nätverket blir ovärderlig.

Bra synpunkter om felkorrigerande minne ovan också. Det kan gå tiotals år mellan felen som kunde avstyrts med ECC, men när de väl uppstår tenderar konsekvenserna att vara jäkligt trista.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

ECC kan du köra på AM4/AM5, så det är inga problem.
Får dock kolla så moderkortet har stöd för det, många tillverkare brukar tyvärr inte officiellt lägga till det.
Asrock är dock bra på det så kolla deras moderkort. Samt du kan inte använda APU versionerna av Ryzen då dom saknar ECC.
Så ovan G modell fungerar inte.

Istället för ILO så kan man använda sig utav:
https://github.com/sipeed/NanoKVM
eller liknande lösningar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.