Nya högtalare och ljudkort 2500:-

Permalänk

Nya högtalare och ljudkort 2500:-

Hej
Jag har tänkt köpa ny högtalare och nytt ljudkort min budget är ca 2000-2500 kr och jag hade tänkt mig ett 2.1 system. Jag har både PCI och PCI express 1X plattser tillgängliga.

Har kollat lite på dem här och undrar om dem är något att satsa på?

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk
Medlem

Skall du ``bara´´ lägga 2500 råder jag dig att använda det integrerade ljudkortet och lägga allt på högtalare / förstärkare. ifall du inte är ute efter någon specifik funktion på ljudkortet kommer det inte göra någon skillnad i den prisklassen

MVH

Permalänk

Ok tack för tipset, har du några högtalare att rekommendera i budgetklassen då?
Värt att nämna, mitt ljudkort ligger i 150:- klassen eftersom jag brände det integrerade och var i stort behov att få tillbaka ljudet snabbt.

Visa signatur

MSI GT70

Permalänk

Edifier S330 2.1 - Inet.se + Asus Xonar DX - Inet.se

Dom är nog en fin combo Ljudkortet kommer på fredag, kanske köper högtalarna sen ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Edifier S330 2.1 - Inet.se + Asus Xonar DX - Inet.se

Dom är nog en fin combo Ljudkortet kommer på fredag, kanske köper högtalarna sen ^^

Ljudkort för 800:- till högtalare för 1200:-?
XD

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av Breddas:

XD

Japp! Varför inte?

Permalänk
Medlem

Kan ju alltid byta upp sig längre fram.... typ som jag ljudkort för 1000:- högtalare för 1300:- (Z-2300) sedan köper jag till förstärkare och högtalare självklart blev ljudet grymt bra

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Ett ljudkort kan man nästan se som en investering. Man kan troligen flytta det till nästa dator osv. Samt kan vara bra om man skulle köpa värre högtalare senare.
Sedan gäller ju devisen "Skit in - Skit ut" i stor utsträckning. Men om man har lite lägre krav på ljud som TS verkar ha så kan man nog nöja sig med det inbyggda ganska länge.

Visa signatur

Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.
PS. Detta meddelande har granskats av FRA, Säpo, Polisen och NSA . (Med reservation för att ha utelämnat flertalet okända yttligare övervakare) .DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

XD

Jag sitter på det ljudkortet med ett par hörlurar för ca 400kr och ett par no-name högtalare.
Whats the problem?

Permalänk
Medlem

Det är enormt onödigt. Det är högtalarna/hörlurarna som gör överlägset störst skillnad. Lägga några 100:- mer på högtalare gör större skilnad än flera 1000:- extra på ljudkort.

Det är med andra ord väldigt oprisvärt i förhållande till prestandan man får.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Lite som att köpa 2Ghz ddr3 minnen till en intel celeron.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Håller nog med om att försöka byta ut det interna ljudkortet mot något bättre så länge man inte kan nyttja digitalutgången på kortet.
Reltech korten är nämligen en totalt katastrof på de analoga utgångarna. tråkigt, platt ljud utan någon som helst närvaro.
Även om inte några ac Logitechs högtalarsytem eller för den delen något system i den prisklassen är något att hänga i julgranen så kommer garanterat ett ljudkort hjälpa dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Håller nog med om att försöka byta ut det interna ljudkortet mot något bättre så länge man inte kan nyttja digitalutgången på kortet.
Reltech korten är nämligen en totalt katastrof på de analoga utgångarna. tråkigt, platt ljud utan någon som helst närvaro.
Även om inte några ac Logitechs högtalarsytem eller för den delen något system i den prisklassen är något att hänga i julgranen så kommer garanterat ett ljudkort hjälpa dem.

Men ett par lite exklusivare (läs: dyrare) högtalare kommer att hjälpa bättre.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Då köper man ett ljudkort för 150:- och lägger de 650:- man sparat på bättre högtalare.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Eller så sparar du pengarna, köper ett riktigt stereosystem på typ HiFi-klubben/fynda.se..

Permalänk
Avstängd

Köp inte s.k. "datorljudspaket".

Dynavoice Magic finns som paketerbjudande med en T-amp på fynda.
T-AMP + Dynavoice Magic

Det enda som du kommer sakna är en riktig sub, men samtidigt kommer du få ett ljud som du aldrig någonsin kommer ångra att du köpte till din dator.
Dock rekommenderar jag följande ännu mer:

Personligen använder jag följande paket från fynda till min hembio:
Dynavoice Challenger EX 5.0

Och satteliterna till det där paketet trycker ur sig ett förjävla bra ljud för priset.

Så en T-amp samt ett set Dynavoice challenger S-5 EX är enligt mig det bästa köp du kan göra för datorljud.
S-5 EX
T-AMP

Permalänk
Medlem

Enligt en användares kommentar på Fynda.se så går inte S-5 EX och T-AMP så bra ihop, citerar han;

Citat:

Problemet är att AMpen inte kan reglera basen och att högtalarna har en väldigt djup sådan. Därmed är inte sagt att högtalarna eller Ampen är dåliga, men de altså enligt mig inte matchas tillsammans.

Hursomhelst, Minata du verkar ju lite insatt i det här, så jag skulle gärna vilja ha tips på nya grejer till datorn.

Vill dock inte gå upp till 2000 för högtalare till datorn.

Jag har kikat runt på de uppenbara alternativen som,
Logitech Z-2300
Soundstick II
M-Audio Studiophile AV 40 . För tillfället luter det åt AV 40, dock vill jag inte att basen ska vara för frånvarande, eftersom jag inte hört så vet jag ju inte men kan ju ta förgivet att basåtergivningen på z-2300 hörs mer men inte upplevs så väldigt klar.

Jag sitter just nu med Logitech X230, de har dugit för 300kr. Nu återstår frågan om AV 40 kan trycka åtminstone likvärdigt med bas (tar förgivet att det skall komma ut finare och inte lika burkigt som dessa 300kr's logitech skräp)

Har läst att AV 40 erbjuder så fint och klart ljud men är orolig för att basen kommer vara frånvarande vilket skulle ta bort lite av upplevelsen enligt mig.

Eller kanske OPI T-Amp + Magic S-4 EX som Minata föreslog ett bättre alternativ? Enligt specsen ser det så ut iaf, jag har väldigt lite kunskap om just HiFi ljud.

Så om någon har några andra vettiga tips eller feedback angående AV 40's så är det väldigt uppskattat.

Vill helst hålla mig på en budget på 1500 riksdaler.