Permalänk
Medlem

Corsair H70 eller H50?

Hej!

Jag ska köpa en intel core i3 530 och jag hade tänkt att klocka den till ca 4 GHz, jag kommer nog att uppgradera till en i5 eller i7 sen men mitt problem är att jag inte vet vilken kylare jag ska ta, snälla hjälp mig.

Tack på förhand för goda svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av vpklotar:

Hej!

Jag ska köpa en intel core i3 530 och jag hade tänkt att klocka den till ca 4 GHz, jag kommer nog att uppgradera till en i5 eller i7 sen men mitt problem är att jag inte vet vilken kylare jag ska ta, snälla hjälp mig.

Tack på förhand för goda svar

Jag kör i5 750 och klockat till 4ghz med hjälp av en h50 så där är det nog inga problem men vill du ha en bättre så satsa på h70

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Så varför inte köpa en i5 på engång då? Båda är bra kylare (har H50) men har du budget till det och ett chassi där H70 passar så är det väl bara slå till?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

H70

Visa signatur

I5-750 @ 4,0Ghz | corsair 850w | Corsair 1600mhz Dominator 8GB | samsung 1TB HDD | Crucial m4 SSD 64GB | P7P55 PRO | XFX HD 6970 | Fractal Design R2 Silver window mod | Corsair H50 watercooler
"CPU: AMD Phenom X2 [Överklockad till tre känslor]"
R2:Extended Silence Fenix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arius:

Så varför inte köpa en i5 på engång då? Båda är bra kylare (har H50) men har du budget till det och ett chassi där H70 passar så är det väl bara slå till?

Håller med om att du borde satsa på en bättre processor från första början , du kommer tjäna på det!

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok, tack för svaren, men vad rekomenderar ni för processorer då, i5, i7 är för dyrt i nuläget. Vill ha nått som är lätt o överklocka (unlocked cpu mutiplier)

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på en i5 760 inte allt för svår att klocka efter lite läsande!

MVH

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ok, tack för hjälpen :D, kan väll lägga upp lite bilder sen när jag är klar med mitt bygge om så önskas

Permalänk

Kör själv en i5 750 i 4GHz med H70 som kylning. Har även kört min i5 750 i 4,2GHz utan problem, ej testat högre. Men väldigt enkel att klocka är den.
Temperaturen varierar,
IDLE 26-35°
FULL LOAD i tex OCCT upp till 60°

I spel kommer temperaturen inte upp i alls höga temperaturer.
Jag är mycket nöjd med det hela.. H70'n var enkel att installera, pastan som redan satt på är suverän. Kör även med Corsairs 2 medföljande fläktar men dessa ska väll bytas ut till Typhoon är det tänkt.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

ok, tack Unbalanced Men vad kör du för moderkort?

Permalänk
Skrivet av vpklotar:

ok, tack Unbalanced Men vad kör du för moderkort?

Kör Gigabyte GA-P55A-UD3(rev1.0) + alla andra komponenter som du ser i signaturen.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

ok, tack för svaret

Permalänk
Medlem

Har oxå införskaffat en h70. Enormt overkill då jag bara har en core 2 duo så tempen ligger på 28 relativt konstant. Va uppe i 31 en kort stund efter occt. Kör fläktarna på fullt. Ska byta mot mycket tystare och långsammare snarast möjligt.

Visa signatur

Dator = Ja

Permalänk
Medlem

ok, de blir nog en H70

Permalänk
Medlem

Innan du går ut och köper, ta en titt på Noctua NH-D14. Det är luftkylning men den ska prestera bättre och tystare än h70 enligt reviews som tex:
Noctua NH-D14 review: YouTube - Noctua NH-D14 Review
H70 review: YouTube - Corsair H70 Review FIRST

Han har en i7 930 klockad till 4ghz och Noctuan utpresterar h70. Den är desutom billigare och tystare men det är stor.

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så är det mer prisvärt att köpa H50 och sätta dit en extra fläkt?

Permalänk

H50's har en tendens att ha en surrande pump :annoyed:

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

MahL, tack för svaret, men med D14 får jag en bra kylning, men denn stoppar upp flödet i burken mera en H70/H51, desutom så kan den inte hålla tempsen nere lika länge som H serien, men tack i alla fall, och den är ju somsagt välldigt tung så jag är rädd att moderkortet går sönder om man transporterar den då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av vpklotar:

MahL, tack för svaret, men med D14 får jag en bra kylning, men denn stoppar upp flödet i burken mera en H70/H51, desutom så kan den inte hålla tempsen nere lika länge som H serien, men tack i alla fall, och den är ju somsagt välldigt tung så jag är rädd att moderkortet går sönder om man transporterar den då...

Moderkortet håller om du inte spelar basket med datorn. D14 kan hålla temperaturen nere minst lika länge som en H50/H70.

Ska du ha en i3 eller motsvarande "kall" processor så räcker en H50 gott och väl. Ska du ha mer värmeproducerande processorer kyler D14 bättre men tar mer plats.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av vpklotar:

Jo, jag har läst och svarat flera gånger i den tråden. Samma saker gäller nu som då.

Permalänk
Medlem

ok :D, tack för hjäpen med allt xD