Datorn postar inte, hjälp och tips tack

Permalänk
Medlem

Datorn postar inte, hjälp och tips tack

Bytte min kylare och hade köpt nya ramminnen satte i dom i samma slots som dom gamla. Men när jag startar datorn så får jag ”displayport no signal”. Har provat o byta o även bara ha 1 sticka i. Nu bytte jag tillbaka till mina gamla men funkar inte nu heller. Dram lampan lyser, så vet inte vad jag ska göra.

Har ett asus tuf gaming x670E-plus moderkort och tänkte uppgradera från kingston fury 2x8 GB ddr5 5200 till kingston fury 2x16GB ddr5 6000

Permalänk
Medlem

Hur länge har du låtit datorn stå igång? Minnesträningen kan ta upp till flera minuter på AM5 plattformen.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Sitter de 100% klickade i sockeln? Har hjälp en del personer där de inte riktigt vågat trycka i minnena ordentligt.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hur länge har du låtit datorn stå igång? Minnesträningen kan ta upp till flera minuter på AM5 plattformen.

Den har kanske stått igång nånstans mellan 5-7min. Bör jag låta den stå 20+min?

Skrivet av Nioreh83:

Sitter de 100% klickade i sockeln? Har hjälp en del personer där de inte riktigt vågat trycka i minnena ordentligt.

Jo har klickat i ordentligt. Ska prova igen 😩

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Den har kanske stått igång nånstans mellan 5-7min. Bör jag låta den stå 20+min?

Jo har klickat i ordentligt. Ska prova igen 😩

Man har läst/hört om skräckexempel där det tagit mer än så, men vet inte hur vanligt det är.

Det kan också vara så att cpu:n har dålig kontakt efter byte av kylaren. Varken för högt eller lågt tryck är bra för cpu:n. Du monterade inte loss cpu:n vid bytet av kylaren?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Man har läst/hört om skräckexempel där det tagit mer än så, men vet inte hur vanligt det är.

Det kan också vara så att cpu:n har dålig kontakt efter byte av kylaren. Varken för högt eller lågt tryck är bra för cpu:n. Du monterade inte loss cpu:n vid bytet av kylaren?

Jo var tvungen att ta upp den o göra ren från kyl pasta, satte tillbaka den ordentligt tyckte jag. Men bör inte CPU lampan lysa om de är något bekymmer med den??

Även om jag byter tillbaka till mina gamla minnen så lär den göra nytt minnestest?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Jo var tvungen att ta upp den o göra ren från kyl pasta, satte tillbaka den ordentligt tyckte jag. Men bör inte CPU lampan lysa om de är något bekymmer med den??

Även om jag byter tillbaka till mina gamla minnen så lär den göra nytt minnestest?

Minnena kommunicerar med cpu:n och enbart vissa pads och pins på cpu/moderkort är relaterade till minneskontrollern i cpu:n. Så har just de pinsen dålig eller ingen kontakt kan det resultera i att det enbart visar minnesfel.

Kolla så att du inte råkat böja några pins i sockeln eller råkat få ner något skräp i sockeln.

Visa signatur

Permalänk

Jag hade även kollat cpu.n eftersom du lossade den, samt alla anslutningar, kablar i och från nätagget, gpu sitter i ordentligt mm.
Hade en böjd pin en gång för längesedan för en äldre processor.

Hoppas att det löser sig bra.

Visa signatur

Louqe Ghost S1|3700x|BlackRidge|Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI|MSI 2080 Ventus V2|32 GB 3200 cl16|1.5 TB M2|Corsair SF750

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Minnena kommunicerar med cpu:n och enbart vissa pads och pins på cpu/moderkort är relaterade till minneskontrollern i cpu:n. Så har just de pinsen dålig eller ingen kontakt kan det resultera i att det enbart visar minnesfel.

Kolla så att du inte råkat böja några pins i sockeln eller råkat få ner något skräp i sockeln.

Skrivet av snurrekanin:

Jag hade även kollat cpu.n eftersom du lossade den, samt alla anslutningar, kablar i och från nätagget, gpu sitter i ordentligt mm.
Hade en böjd pin en gång för längesedan för en äldre processor.

Hoppas att det löser sig bra.

Okej ska plocka bort kylaren igen och kolla 🫣

Permalänk
Medlem

Har du resettat bios mellan försöken? Kan va värt å testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1_Deluxe:

Har du resettat bios mellan försöken? Kan va värt å testa.

Tog av kylaren och installerade om CPU och kylare o nu startar inte datorn alls 😔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Tog av kylaren och installerade om CPU och kylare o nu startar inte datorn alls 😔

Kontrollerat så att allt sitter som det ska?

Lätt hänt att man råkar putta till någon sladd eller liknande när man är inne och meckar med cpu och kylare.

Du kollade så att inte några pins hade böjts och så att inte något skräp ramlat ner i sockeln på moderkortet?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var den gamla kylaren en "AMD standard-kylare"?
Om det var det så kan du alltid prova att montera tillbaka den för att se om det gör någon skillnad.

Vad är det för modell på den nya kylaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Kontrollerat så att allt sitter som det ska?

Lätt hänt att man råkar putta till någon sladd eller liknande när man är inne och meckar med cpu och kylare.

Du kollade så att inte några pins hade böjts och så att inte något skräp ramlat ner i sockeln på moderkortet?

Har gett upp för idag.. får se om jag orkar kolla mer eller lämnar in den nånstans och blir 1000-tals kr fattigare

Permalänk
Medlem

ta loss cpun. ta en bild på cpu-sockeln. Kolla så du inte har fått kylpasta på pinnarna eller råkat trycka till något pinne i socketen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

ta loss cpun. ta en bild på cpu-sockeln. Kolla så du inte har fått kylpasta på pinnarna eller råkat trycka till något pinne i socketen.

Har ingen kylpasta kvar så lär försöka fixa det först och sen göra rent o kolla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Var den gamla kylaren en "AMD standard-kylare"?
Om det var det så kan du alltid prova att montera tillbaka den för att se om det gör någon skillnad.

Vad är det för modell på den nya kylaren?

Gamla var en rog ruyo 240 aio och nya är en peerless assasin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Gamla var en rog ruyo 240 aio och nya är en peerless assasin

Du behöver inte rengöra pastan om den är ny mellan försöken. Sprid den med en smörkniv om det ser ojämnt ut.

Oavsett vad så låter det som du måste resetta bios då du bytt RAM och du kanske inte tog bort tidigare expo profil?

Finns Minnesträning som tar 30min första försöket

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du behöver inte rengöra pastan om den är ny mellan försöken. Sprid den med en smörkniv om det ser ojämnt ut.

Oavsett vad så låter det som du måste resetta bios då du bytt RAM och du kanske inte tog bort tidigare expo profil?

Finns Minnesträning som tar 30min första försöket

Okej får prova plocka bort CPU kylaren och ta kort. Men nu när datorn inte startar alls så känns det som något annat gått sönder.
Hur resettar jag bios utan att datorn startar och inte har nån display signal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Okej får prova plocka bort CPU kylaren och ta kort. Men nu när datorn inte startar alls så känns det som något annat gått sönder.
Hur resettar jag bios utan att datorn startar och inte har nån display signal?

Cmos reset, tag ut batteriet på moderkortet i typ 5min

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Nu startar datorn iallafall men fortfarande ingen display signal. Tog ur batteriet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Nu startar datorn iallafall men fortfarande ingen display signal. Tog ur batteriet

Har gpu'n glidit ut från sin slott? Vad ger MoBo för felkod

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har gpu'n glidit ut från sin slott? Vad ger MoBo för felkod

Det tror jag inte men ska prova ta ur o sätta i den igen när jag kommer hem. Gul lampa dram lyser på moderkortet

Funkar inte stänga av datorn med on/off knappen utan lär stänga av den med knappen på psun vilket känns sådär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gh0sTy^:

Det tror jag inte men ska prova ta ur o sätta i den igen när jag kommer hem. Gul lampa dram lyser på moderkortet

Funkar inte stänga av datorn med on/off knappen utan lär stänga av den med knappen på psun vilket känns sådär

Låt den tugga ett tag, är. Förmodligen memory training

Visa signatur