Följ Black Week på SweClockers

Nätaggregat till en strömsnål Atom server

Permalänk
Medlem

Nätaggregat till en strömsnål Atom server

Tänkte uppgradera min nuvarande filserver så att det blir strömsnålare, det jag hade tänkt att köpa är:

Intel Atom D510MO moderkort

Det nätaggregaten som sitter nu i servern är ett gammalt noname med 300 efterblivna watt. Såg att inet hade kampanj på ett Corsair CX 400W 80+, så frågan är om det är värt det, kommer min nya server bli strömsnålare med detta?

Saken är ju den att servern idag funkar perfekt, så ska jag uppgradera den så den blir strömsnålare så vill jag ju att investeringen ska återbetala sig inom rimlig tid. Servern drar just nu runt 130w-150w och med en Atom så bör jag hamna runt 30w. Kommer jag tjäna något på att byta till ett 80+ certat agg eller är det lika bra att jag kör vidare med mitt gamla noname? Eller finns det något bättre alternativ än Corsair agget? Liksom 400w är ju totalt overkill och en nätdel är ju inte speciellt effektiv om den lastas väldigt lågt.

Skulle vilja ha ett 100w med en fin effektivetscertifiering, men det verkar inte finnas :/

Permalänk
Medlem

Picopsu + 12V adapter ska vara väldigt effektivt. Kollar man på specar så ska picopsu ligga på runt 96% effektivitet och 12V AC-DC adaptern på typ 87%. 80+ med god marginal och fläktlöst.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Skrivet av x1zt:

Picopsu + 12V adapter ska vara väldigt effektivt. Kollar man på specar så ska picopsu ligga på runt 96% effektivitet och 12V AC-DC adaptern på typ 87%. 80+ med god marginal och fläktlöst.

Njea, om siffrorna stämmer så blir ju den totala effektiviteten ca 83-84 %, vilket inte är så mycket bättre än ett 80 plus. Corsair nätagget kostar 349 så det är ju egentligen inte så mycket att tjaffsa om kanske, det lär vara mycket bättre än de gamla noname agget jag har

Tror det får bli det om inte någon annan har ett bättre förslag

Permalänk
Medlem

Corsair-agget ger ju dock ganska risig verkningsgrad på låga watt-tal. så x1zt's tips är nog inte så dumt i det här fallet.
Någonting mellan 60-70% om du tror den kommer dra 30W totalt.
Corsair CX400W Power Supply | silentpcreview.com

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Det kommer inte återbetala sig på elräkningen, men du kanske slipper att det gamla nätagget dör och tar med sig resten av komponenterna.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Corsair-agget ger ju dock ganska risig verkningsgrad på låga watt-tal. så x1zt's tips är nog inte så dumt i det här fallet.
Någonting mellan 60-70% om du tror den kommer dra 30W totalt.
Corsair CX400W Power Supply | silentpcreview.com

Tack för länken såg även nu att 80plus certifieringen börjar från 20% last. Skrämmande låg effektivitet vid ännu längre laster :/ Då är det ju lika bra att köra på Picopsu, vilket inte är så överdrivet dyrt om man nöjjer sig mig 80w.