Permalänk
Medlem

Intel i7 920, möjligen sönderclockad.

Sitter på DH för tilfället, under Torsdagen överhettade min dator 3 gånger, först kommer Coretemp upp och säger att det är för varmt sen tvingas datorn startas om.

Till en början försökte jag bara flytta datorn för bättre luftflöde men det hjälpte inte, så jag ställde ner clockningen i Bios enligt Sweclockers i7 guide steg 2.
Detta hjälpte mot överhettningen då jag nu ligger på cirka 60grader istället för 80 som den nådde när jag spelat ett tag innan.

Men nu har den börjat total frysa lite då och då, datorn slutar svara helt, muspekaren är helt fast och det hörs ett "Brrrrrrrrr" ljud i hörlurarna.

Kan det vara så att processorn tagit stryk av värmen, eller minnena?
Kan man fel testa den på något sätt eller är det bara o köpa nytt?

Lite specs:
ASUS P6T Deluxe V2
Intel Corei7 920
Corsair Powersupply HX 750W
ASUS Radeon 5870
Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9

Tack på förhand!

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Din oc är inte stabil helt enkelt. Vad har du för inställningar?

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ovard:

Din oc är inte stabil helt enkelt. Vad har du för inställningar?

Exakt dom inställningar jag länkade, dom du finner i steg 2 av sweclockers guide.
http://www.sweclockers.com/artikel/6161-overklocka-core-i7/7#...

Jag har haft processorn på 3.8 men den ligger nu på 3.2ghz.
Verkar skumt om den inte skulle vara stabil men jag är ingen expert, nån som vet var jag kan hitta orginal inställningarna för en i7 920 så jag kan testa?

Mvh

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

Reseta bios

Visa signatur

P8P67 Deluxe | i5 2500K @ 4,4 GHz (H70) | 4x4GB Corsair PC12800 | 2x 6950 @ (1536 Shaders) 880 MHz/1375Mhz | 480GB Intel 520 | OCZ Silencer MKIII 750W | 800D
Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten.

Permalänk
Medlem

vad har du använt för kylare?
Har den legat runt 80grader längre tider kanske den har tagit skada.

Permalänk
Medlem

80 grader ska inte vara livsfarligt ens under 1-2 dygn. Jag tror att du missat nån inställning helt enkelt.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Aa, jag ska sätta mig o spela lite och se ifall det händer igen, om det gör det testar att resetta Bios till default.
Har en NorthQ vattenkylare

Fortsättning följer...

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

eftersom det är rätt varmt på dh, och har antagligen kylaren i taket(så att det blir konstig luftcirkulation) där all värme åker ut...

Visa signatur

Intel Core i5 2.8 Ghz @3.4Ghz|Corsair H70|Asus Maximus III Formula P55|Corsair 8GB 1600MHz XMS3 DHX+| ZOTAC GTX 470 1280MB|650D,
B-log; Riverst0ne

Permalänk
Medlem

Höll ett tag men sen började det trassla igen, det verkar som när det väl börjar så händer det tätare och tätare.

Kör default nu och det har funkat bra än så länge, postar igen ifall det skulle fortsätta trassla.
Annars så vill jag tacka för all hjälp

Cheers

Visa signatur

mehp