-HELP- Nytt ljudkort/headset -HELP-

Permalänk

-HELP- Nytt ljudkort/headset -HELP-

Tjenare nu äre så att jag hade tänkte å köpa mig ett nytt headset, dessa 3 har jag kollat på.

Sennheiser PC360 Gaming - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Headsets
Creative HS-980 Fatal1ty MKII - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Headsets
Sennheiser PC350 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Headsets

Funderar också på ett nytt ljudkort, men jag har ju Logitech z-5550 och dem har ju intergrerat ljudkort, någon som vet vad det är för ljudkort som sitter i? Annars vad har ni för ljudkort att rekommendera för ca 800-1500kr?!

Detta tycker jag verkar bra!
Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Interna Ljudkort

Btw jagär mest ute efter att få bästa och tydligaste ljud till spel, såsom counter-strike, och vad är skönast öppna eller slutna lurar?

Permalänk
Medlem

Detta kan kanske vara nåt för dig?
Komplett.se - ASUS Xonar Xense + Sennheiser PC 350
Bundle med ljudkort + hörlurar. Unboxing: YouTube - ASUS Xonar Xense Premium Gaming Audio Bundle Unboxing & First Look Linus Tech Tips

Jag har dock ingen aning om hur det presterar eller om det är prisvärt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Asus > Creative i dagens läge no doubt vad jag hört.

Permalänk

Creative är bättre menar du?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av justbjuren:

Creative är bättre menar du?

Nej Creative är sämmre. Verkar som att alla är överrens om att creative inte kan göra ljudkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Nej Creative är sämmre. Verkar som att alla är överrens om att creative inte kan göra ljudkort.

Vist kan de göra ljudkort, de har bara "otur" med drivrutinerna

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Creative har haft problem med drivers, men nuförtiden fungerar de bra och det ska inte vara några generella problem längre. De har inte mer problem med drivers än Asus har. Sen finns vissa kombinationer, t.ex. ett väldigt gammalt X-Fi kort eller om man kör SLI med Nvidia moderkort och X-Fi då man också kan få vissa specifika problem.

Sen om man köper ett Asus-kort med hörlursförstärkare så kan man få rejält bra analog ljud utan extra förstärkare. Men X-Fi är ändå bättre än Realtek. Jag tänkte testa köra utan ljudkort med det nya moderkortet jag köpte (HD Audio/Realtek), men efter att ha kört ett tag köpte jag ett ljudkort ändå. Det analoga ljudet från Realtek lät inte riktigt bra (mot vad jag var van med innan), och när jag körde digitalt till min HiFi-förstärkare så var det problem med extremt låg signalnivå och tunnt/burkigt ljud dessutom. Jag borde kanske pillat mer, men orkade inte lägga ner tid på Realteks budgetprylar.

NiklasN förslag med Xonar+Sennheiser tycker jag verkar vettigt, men det går säkert att hitta bra lösning med andra modeller från samma tillverkare separat (dvs köpa ett Xonar och en Sennheiserlur som inte är i paketlösning).

Permalänk

Jag köpte Asus Xonar Xense paketet och kan säga att det är riktigt vasst. Många anser att Xense kortet är tom bättre än Asus andra dyra kort. Jag har inte provat mot dessa men har jämfört med Xonar DX och den låter inte ens hälften så bra som Xense.
Sedan låter PC350 headsetet mycket bättre med hörlursförstärkning ur Xense. Jag har tidigare haft PC350 som jag sålde för de lät inte bra med X-Fi utan förstärkning.
Nu blir det förmodligen Sennheiser HD650 till detta eftersom kortet har hörlursförstärkare.