Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
För att ens kunna ladda annat än gratisprogram så måste du ju roota. Så pill hjälper föga...
Men tycker man det är en fördel att inte ens få ner betalprogram så är man ju i himmelriket

Inte ännu, utan som med så mycket annat: Sen.
Som det är nu är det alltjämt "mobilversioner" som är ganska inkompatibla förutom enklare reklam.

Till iPhone får man köpa någon ful grunka som ser ut som ett batteri och plugga in i 30-pinporten om man vill ha extraström med sig ut i skogen.

Jäkla fri marknad där du inte ens kan köpa apps hörru, eller Googles telefoner för den delen.

Har inte kollat på sistone men i höstas när det var som mest ståhej om hur snabbt Android Market växte så växte AppStore ungefär lika mycket (procentuellt sett) så det blev ingen ändring att tala om av kvoten (apps AppStore / apps Andr. Market).

Det hela handlar med om ideologisk inställning och vad man egentligen vill tycka

Apps kan du köpa via Android market ifall du köper ett kort ifrån UK och kör i, nemas problemas lixom.

Jäkligt fri marknad där man inte ens kan köpa googles telefoner? Huh? Android market har växt med över 20% sen nyår har jag för mig. Det måste väl anses som rätt bra?

Det finns fler Iphones där ute än androidmobiler, men snart kommer Android slå då väldigt många verkar köra på det i sina nya mobiler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Nu får du väldigt gärna förklara VARFÖR en musik/videospelare ska tas med i en beräkning av antalet iPhones som säljs.

(Förstår att du är en person som är ute efter att framhäva iPhonen här, vilket bevisats av dina poster)

För att diskussionen inte handlade om hur många telefoner som säljs utan hur stor marknaden med applikationer till respektive OS är/kommer att bli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HypeX
För att diskussionen inte handlade om hur många telefoner som säljs utan hur stor marknaden med applikationer till respektive OS är/kommer att bli.

Den del av diskussionen som jag var med i handlade om när Android kommer passera iPhone i antal sålda enheter per dag. Det känns som att det kommer relativt snart.

Sen att Apple kör "samma" applikationer till andra produkter har inte något alls att göra med antal sålda enheter.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Den del av diskussionen som jag var med i handlade om när Android kommer passera iPhone i antal sålda enheter per dag. Det känns som att det kommer relativt snart.

Sen att Apple kör "samma" applikationer till andra produkter har inte något alls att göra med antal sålda enheter.

Android är ingen telefon, utan ett operativsystem. iPhone är en telefon. Apple's motsvarighet till android är iPhone OS, vilket används av både iPhone och iPod touch. Så borde ändå inte iPod'en vara med i din jämförelse?

Permalänk
Medlem

Alla vet ju att google kommer ta över världen snart, lika bra att hoppa på nu när man har chansen

Android ftw.

Står faktiskt själv mellan valet av mobil, antingen Iphone 3GS eller någon Android mobil. Det jag undrar är om dagens Android mobiler har multitouch?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Android är ingen telefon, utan ett operativsystem. iPhone är en telefon. Apple's motsvarighet till android är iPhone OS, vilket används av både iPhone och iPod touch. Så borde ändå inte iPod'en vara med i din jämförelse?

Den bör ju inte vara med när vi talar om TELEFONER med ett visst OS. Eller ska vi lyfta in alla datorer när vi pratar om Windows OS? ,)

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89 Apps kan du köpa via Android market ifall du köper ett kort ifrån UK och kör i, nemas problemas lixom.

Det är ett sätt, och om det är så smidigt (de andra är av samma kaliber) så undrar man ju varför inte alla "stores" funkar så enkelt och smidigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89 Jäkligt fri marknad där man inte ens kan köpa googles telefoner? Huh? Android market har växt med över 20% sen nyår har jag för mig. Det måste väl anses som rätt bra?

Trodde du visste att Nexus inte fanns att köpa här utan man får importera den själv och själv stå för garantiåtaganden etc (dvs. ung. som för iPhone för massa år sedan). Sen om något växer 20% så kommer det aldrig komma ikapp något annat som var större och oxå växer med 20%. Detta alldeles oavsett om man vill att 20% ska vara mer än 20% eller inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89 Det finns fler Iphones där ute än androidmobiler, men snart kommer Android slå då väldigt många verkar köra på det i sina nya mobiler.

Det får vi hoppas för det har ju inte varit bristen på telefonmodeller (till förväxling lika HTC-modeller) i våra svenska operatörers affärer som varit flaskhalsen hitintills för att få igång en försäljning som märks. Men det kommer väl fler modeller och kanske oxå bra modeller som kanske till och med får lite support efter att de satts på marknaden.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar Nexsus One alla dagar. Android är så mycket mer än vad iphone os är. Men som flera sagt, android är lite mer pill, men MYCKET mer telefon för pengarna. Köper du Nexus One behöver du inte oroa dig för uppdateringar till telefonen, de kommer OTA (over the air).

Nexsus one kommer ge dig mycket mer möjligheter att göra med telefonen det du vill göra.

Iphone kommer låsa dig mer men är väldigt simpel.

Lite som att välja mellan mac och windows kan man säga

Edit: Efter att jag skaffat Android telefon på jobbet är det överlägset flest personer som nu har android vs de som har iphone :)!

Permalänk
Medlem

Re: Iphone OS vs. Android

Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenbayd
Jag står i valet och kvalet huruvida jag ska köpa en Iphone- eller en Android-mobil.
Dock så har jag ingen kunskap i frågan och orkar inte gå igenom en hög med trådar, så jag vill veta vad fördelen är med respektive system. Av ideologiska skäl vill jag helst ha en Android, men man ska ju verkligen kunna njuta av sin telefon till fullo helst.

Så utan fanboyism vill jag veta varför jag borde välja endera system.

Tack på förhand.

Dra till någon butik där du kan känna och klämma på dom två samtidigt? Jämför hur dom uppför sig i vad du brukar pyssla med.

Jag använde en iphone 3g i ett år och var nöjd. Men den saknade vissa saker för att bli en vinnare för mig. Nu kör jag stenhårt på en androidtelefon och har gett bort min iphone. Jag ångrar mig inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Trodde du visste att Nexus inte fanns att köpa här utan man får importera den själv och själv stå för garantiåtaganden etc (dvs. ung. som för iPhone för massa år sedan).

Förklara gärna denna bit för mig, man har ju 2 års garanti inom EU, hos vilken HTC-verkstad som helst. Läs mer i http://www.google.com/googlephone/nexusone-warranty.pdf

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Den bör ju inte vara med när vi talar om TELEFONER med ett visst OS. Eller ska vi lyfta in alla datorer när vi pratar om Windows OS? ,)

Igen, suck.. Om du läser tråden så handlade antalet androids vs. iphones om hur många apps som kommer att finnas om tiden n-år framåt. Och eftersom iPhones och iPods använder samma os/apps så borde båda två vara med i jämförelsen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Lite som att välja mellan mac och windows kan man säga

Nej, men det ÄR som att välja mellan Chrome OS och OS X :p. Windows är också med men de har inget med android att göra.

-> Den här diskussionen kommer aldrig att ta slut!

Permalänk

Att vara bunden till iTunes är nästan skäl nog att bojkotta iPhone.

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Nu är inte jag heller den som ställer mig på någon "sida", men bara att Andriod är open source gör att det går långt föra iPhone OS.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Jag har haft både iPhone och Android. Sitter idag på en Motorola Milestone... Det är som natt och dag. iPhone var cool i början med sitt underbara peka och klicka interface. Idag är det dock föråldrat jämfört med Android där bla upplösningen och widgets utklassar sin föregångare iPhone. Det är helt underbart vad många applikationer man kan ha uppe i bakgrunden på sin Android och översikten man får på sin kalender, facebook, msn, jobb-mail, sportresultat, vädret, sin aktieportfölj etc. etc.

Är absolut ingen fanboy då jag var lika lyrisk när iPhone kom men kan helt klart säga att jag är kär i Androidlurarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Igen, suck.. Om du läser tråden så handlade antalet androids vs. iphones om hur många apps som kommer att finnas om tiden n-år framåt. Och eftersom iPhones och iPods använder samma os/apps så borde båda två vara med i jämförelsen.

-> Den här diskussionen kommer aldrig att ta slut!

Intressant, jag har specifikt talat om ANTALET TELEFONER med ett visst OS. Sen att DU vill dra in iPod i det hela för att bättra på siffrorna när det handlar om produkter som inte ens är i närheten av likvärdiga.

Däremot har du helt rätt i det sista. (Det kommer aldrig att ta slut så länge vissa envisas med att ändra premisserna för att passa sin agenda).

Visa signatur

Permalänk
Relik 📜

Wei, fanboikrig!

Personligen tycker jag iPhone börjar kännas lite trött. Inte OS:et då, fortfarande är flytet och funktionaliteten i toppklass, men hårdvaran. Jämfört med senaste generationen Android-lurar har iPhone rejält långsammare processor, lägre upplösning på skärmen och allmänt en känsla av att "vi sett detta förut".

Med det sagt, Nexus One är verkligen inte den ultimata telefonen. Google har radat upp en hel hög fails med operativsystemet, bland annat det dåliga flytet i vissa menyer TROTS en toksnabb Snapdragon på 1 GHz. Att de sedan envisas med att begränsa Market och andra tjänster är ju lika korkat som Apples instäningsmanövrar. Förhoppningsvis kan mycket lösas med uppdateringar under våren.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Citat:

Förklara gärna denna bit för mig, man har ju 2 års garanti inom EU, hos vilken HTC-verkstad som helst. Läs mer i http://www.google.com/googlephone/nexusone-warranty.pdf

Finns den att köpa i Sverige?
"This Limited Warranty is only valid and enforceable in the countries where the Product is purchased."
Om du undrar vart jag fick det ifrån så kolla din egen länk...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Nu är inte jag heller den som ställer mig på någon "sida", men bara att Andriod är open source gör att det går långt föra iPhone OS.

Bitar av Android är släppt under Apache2 (inte kompatibel med GPL2) och bitar av iPhone OS är släppt under APSL (saknar copyleft) så.... ...ptja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Att vara bunden till iTunes är nästan skäl nog att bojkotta iPhone.

Nu är det faktiskt inget man måste ha utan en iPhone med AppStore, köpa musik etc. funkar även om man inte har dator . Däremot tillför iTunes -synkningen mycket i fråga om smidighet....

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

OS'en är ju trots allt ganska lika, men jag skulle nog ändå säga Android, mer möjligheter helt enkelt. Dessutom slår skärmarna på de nya Android-mobilerna de skärmar som finns till iPhone OS ganska rejält änsålänge.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

"This Limited Warranty is only valid and enforceable in the countries where the Product is purchased."

Du har alltså ingen aning, då råder jag dig att vara tyst! Det finns idag ingen svensk HTC-shop eller vad du nu vill kalla det som kan laga Nexus då den inte finns här, men, du kan kontakta HTC i Sverige så fixar dom så du får skicka telefonen till England där den kommer bli lagad.

Hur jag vet detta, mailkonversationer med både svenska och engelska HTC. Garantin är världsomfattande och har du problem är det bara att knalla in till ett HTC-ombud så ska dom fixa det, men just knallandet dröjer nog tills Nexusen kommit till Sverige.

Googles telefoner är ju påväg hit, och det är ingen skillnad på de importerade eller de som kommer köpas i Sverige, du kan lika lätt lämna in den så snart den kommit till Sverige oavsett vart den är köpt. Just nu måste du skicka den till England då de har det enda HTC-centrat i Europa som klarar av att reparera den.

Apple-Market växte dock inte med 20% såvitt jag vet, men de fick säkerligen lika många nya apps som hela Android-market.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så, du måste skicka den till HTC i England för det finns ingen verkstad i Sverige som tar hand om det här. Garantin är världsomspännande samt gäller oavsett om du är första ägare eller tredje. Hur är det med iPhones?

Visa signatur

Permalänk

Min åsikt om Nexus One efter att ha använt den i ungefär ett timme. Har sedan tidigare iPhone 3Gs 16Gb: http://www.techbloggen.se/blog/?p=772

Permalänk
Medlem

Är väldigt trött på att klicka 4 gånger för att stänga av/sätta på Wifi i iPhone OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypeX:

Får man fråga vad du baserar denna information på?

Jag gillar också Apple, jag lovar. Men Android har Iphone inget att sätta emot. Några fanboy diagram ändrar inte faktumet att inom snar framtid kommer 50%(och ökande) av de sålda mobilerna från olika tillverkare innehålla Android. När Betal Market har öppnat i hela världen kommer den blomma med sådan takt att dom springer om App Store på några röda...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Skrivet av Huddit:

Är väldigt trött på att klicka 4 gånger för att stänga av/sätta på Wifi i iPhone OS.

Jo, det är en av anledningarna till att jag jailbreakat så man kan köra SBSettings, lite smidigare...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk

Jag står just nu mellan köpa en iPhone 4 eller en HTC Desire HD (en android). Jag har använt Apple produkter genom hela livet och gillar App Store (som har mer än dubblett så många appar som Android Market) men många Androider verkar billigare och har vissa fördelar.
Men vad som är bäst är en smaksak.