Permalänk

Får ut 25% av bredbandet

Tjenare!

I veckan kopplades fiber in i lägenheten. (100/10)
Jag har en router d-link inkopplad och via trådlösa får jag ca 25 mbit/s, när ja kör via kabel får jag ut knappt 2 mb/s. Är detta vad man ska förvänta sig eller är det några inställningar i routern jag ska pilla på?

Noterbart är väl att upphastigheten ligger runt 8-10 mb/s oavsett kabel eller trådlöst.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dlink router vaddå?

25Mb/s 25MB/s eller är det 25mb/s? 2mb/s MB/s Mb/s ?

Permalänk
Avstängd

100 mbit är max 12.5 mb/s
10 mbit ut borde vara 1200kb/s

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem

Crap, jag läste inte. derp

Visa signatur

Derp

Permalänk
Medlem
Skrivet av lang999:

100 mbit är max 12.5 mb/s

100 Mb/s är max 12.5 MB/s. b = Bit, B = Byte.

Visa signatur

Q6600 - 4870 1GB - 4GB

Permalänk

Får väl skriva lite mer förklarande...

Har fiber 100/10, får ut 25/10 med trådlöst, 1/10 med kabel.

Permalänk
Medlem

Blir alltid bråk om dessa förkortningar med stora och små bokstäver, Hjälp killen med att fixa sin hastighet istället.

Permalänk
Rekordmedlem

Och utan routern får du via kabel ??

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huntelaar:

Vart kollar du tptest.se ?
De borde ju vara tvärtom att de går slöare över wifi.
Har du wireless N nätverskkort i datorn?
Fast har du allt i N så är ju wireless 300 mbit o jacket 100 mbit. (Ni kan köra upp era bokstavsfixeringar nånstanns. Normala människor förstår ändå).
Testa o dra kabeln från väggen rätt i datorn så vet du om de är routern eller nått annat som bråkar.

Visa signatur

Harry

Permalänk

7.7 mbit/s..

Permalänk
Medlem

dator -> kabel -> jacket

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av Huntelaar:

Om du har en 802.11g router eller nätverkskort i datorn så är 25/10 så mycket du kan få ut.

1/10 verkar verkligen mysko. Jag skulle rekommendera dig att först dubbelkolla resultatet och sen testa med en annan router, alt. utan router.

Permalänk
Rekordmedlem

Men tillbaks till felsökningen..............vad är bandbredden direktansluten med kabel utan router?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Kan du lägga upp en print screen bild när du gjort tp-testet så vi få se.

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Permalänk
Medlem

Uppdatera firmware i routern och gör en hard reset, eller i den motsatta ordningen går också - försök därefter.

Kommentarer till borttaget inlägg borttagna.
Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Jag tog bort några inlägg med språklig diskussion. Diskussionen var irrelevant och hade flera otrevliga inslag.

Permalänk
Medlem

Det är kanske så att din router som är flaskhalsen? Att den har en för låg putthrough.
Vilken modell är det du har?

Visa signatur

/////Beeos (!)

Permalänk
Medlem

Att hastigheten är så låg via kabel verkar skumt, är nätverkskortet OK?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Jag håller på att köra igenom en viruscheck nu. Tänkte testköra tptest imorgon igen och se om det är någon skillnad.
För som det är nu är det snabbare att köra trådlöst än via kabel.
Och med kabel menar jag direkt från datadosan i väggen, och inte via routern.

Permalänk

Vilken routermodell har du?
Som tidigare påpekat är 25/10(25) max för G-standarden på trådlöst nätverk.

Antar att datorn och uttaget inte står speciellt nära varandra. Är det måhända så att du ha en längre kabel så kanske har legat klämd? Testa gärna med en kortare som du är säker på är helt funktionsduglig!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Jag har d-link dir 600.

Jag har en lång kabel och sen testade jag kabeln jag fick med routern som är på en meter eller något sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huntelaar:

Jag har d-link dir 600.

Jag har en lång kabel och sen testade jag kabeln jag fick med routern som är på en meter eller något sånt.

Köp en bättre, den där är inte gjord för att klara av din lina. Kolla den klistrade tråden.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Okej..

Men hur kan den då skicka ut 25 genom det trådlösa och endast 7 via kabel?
Begränsningar kan jag förstå men inte så lågt..

Permalänk
Skrivet av Huntelaar:

Okej..

Men hur kan den då skicka ut 25 genom det trådlösa och endast 7 via kabel?
Begränsningar kan jag förstå men inte så lågt..

Som jag förstår det så använder du inte routern alls när du kör med kabel?
I så fall måste felet vara i din dator (nätverkskort) om kabeln fortfarande är densamma.
Börja med att kolla inställningarna på nätverkskortet du kör.
Gå till enhetshanteraren, hitta ditt nätverkskort och kolla under egenskaper. Under avancerat borde det finnas en inställning som kan begränsa hastigheten. Se till att den är på automatisk hastighet (eller liknande).

Permalänk

Du förstod rätt, ska checka läget just nu.