Skapa en ps3 media server

Permalänk
Medlem

Skapa en ps3 media server

Tja, har fått en dator över som jag hade tänkt att bygga en server utav,
Vill främst kunna göra så att den kan streama till ps3:an men även att man ska kunna komma åt filer ifrån i det vanliga närverket.
Så vilket program bör man använda?

/O

Visa signatur

Antec P193 | Asus Deluxe V2 | i7 930 @ 4,15Ghz | D14 | Asus 5870 | CM 700W | 6Gb Corsair @ 1600Mhz | DvD | Intel ssd 80gb, Samsung 160gb, WD 500gb + 1,75tb(extern) | Totalt 12 fläktar som styrs av en kaze o en zalman| Logitech Z-5500 | MX 518 | X6 | 2032W |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Gigabyte GA-890GPA-UD3H | PhenomII 965 BE | Powercolor HD4890 |
A-Data 4GB 1600MHz | 2x Western Digital 500 GB i Raid0 |
Corsair VX450 | LianLi Lancool PC-K56

Permalänk
Medlem

Och den första träffen visar programmet som jag använder utan problem. PS3 Media Server

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver93:

Tja, har fått en dator över som jag hade tänkt att bygga en server utav,
Vill främst kunna göra så att den kan streama till ps3:an men även att man ska kunna komma åt filer ifrån i det vanliga närverket.
Så vilket program bör man använda?

/O

För streaming av filmer/serier så kör jag Tversity. Funkar utmärkt både till PS3 och 360'n.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem

Rekomenderar också TVersity

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Tversity är ute numera, Kör på PS3 MEDIA SERVER mycket bättre och smidigare.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoleX:

Tversity är ute numera, Kör på PS3 MEDIA SERVER mycket bättre och smidigare.

Håller verkligen med!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Är det datorn eller PS3'an som får göra jobbet med PS3 Media Server?

Som jag har det just nu streamar jag film från min server till huvuddatorn som är kopplad till teven, där är det huvuddatorn som får göra jobbet, vilket är precis vad jag vill, för min server orkar inte avkoda 1080p.
Kommer det fungera med PS3 Media Server också eller är det min server som kommer gå på knäna?

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Lite oklart vad du gör just nu, men om vi säger såhär, den maskin som kör PS3 Media Server är den som får göra transcoding-jobbet.
Lägger du och kör PMS diekt på (fil)-servern så får den göra jobbet givetvis.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av slender:

Är det datorn eller PS3'an som får göra jobbet med PS3 Media Server?

Som jag har det just nu streamar jag film från min server till huvuddatorn som är kopplad till teven, där är det huvuddatorn som får göra jobbet, vilket är precis vad jag vill, för min server orkar inte avkoda 1080p.
Kommer det fungera med PS3 Media Server också eller är det min server som kommer gå på knäna?

Mvh Marcus

Precis som RHWarrior säger, Den dator som har programvaran är det som gör jobbet.

Så dela ut mappen med filmer från din server så att din huvuddator kan se det, sedan lägger du till den mappen i PMS vipps streamas det till din PS3.

Tänk att detta blir då dubbla bandbredden, först från servern till huvuddatorn, sedan från huvuddatorn till din ps3.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoleX:

Precis som RHWarrior säger, Den dator som har programvaran är det som gör jobbet.

Så dela ut mappen med filmer från din server så att din huvuddator kan se det, sedan lägger du till den mappen i PMS vipps streamas det till din PS3.

Tänk att detta blir då dubbla bandbredden, först från servern till huvuddatorn, sedan från huvuddatorn till din ps3.

inga problem man har en gbit switch/router!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

inga problem man har en gbit switch/router!

Jag testade detta, men det tog inte mer än någon minut innan filmen började hacka/bufferten tog slut med en 1080p-film. 720p fungerade dock utmärkt, men hade varit kul att få igång 1080p-filmer också :\

Btw, har en Belkin gbit-switch mellan datorer och ps3.

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av slender:

Jag testade detta, men det tog inte mer än någon minut innan filmen började hacka/bufferten tog slut med en 1080p-film. 720p fungerade dock utmärkt, men hade varit kul att få igång 1080p-filmer också :\

Btw, har en Belkin gbit-switch mellan datorer och ps3.

Mvh Marcus

testa ge ps3 media server tillgång till mer ram! 4 kärnig cpu är att föredra! jag kör phenom 9550 och gbit switch! fungerar perfekt!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Skrivet av judge:

testa ge ps3 media server tillgång till mer ram! 4 kärnig cpu är att föredra! jag kör phenom 9550 och gbit switch! fungerar perfekt!

Det fungerade galant från huvuddator->PS3 med 1080p, om filmen låg på huvuddatorn. Det är när jag kör Server->Huvuddator->PS3 som bufferten tar slut snabbt, 720p fungerar på detta viset och även Server->PS3 fungerar 720p bra med.

Får testa att ge ps3 media server mer ram på huvuddatorn och se om den orkar hålla en buffert, tycker att gbit mellan både servern->huvuddatorn och huvuvuddatorn->PS3't borde klara biffen egentligen :/

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

Kör också PS3 Media server, stödet för mkv är trevligt. Går inte att välja copy och lägga filerna lokalt på ps3 men det kanske säger sig självt :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

När jag hade ps3 körde jag med på ps3mediaserver underbart program med stöd för många filer. Dock så har win 7 media server som funkar helt okey faktiskt. Dock lite svårare att ställa in och inte stöd för alla och man måste lägga inn alla filmer och musik manuellt istället för att gå in på en speciell hdd och välja film där.

Visa signatur

**Intel Core i5 2500k @ 3.3 ** Corsair 4GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE ** XFX Radeon HD6970 2048MB ** Fractal Design Core 3000** Asus P8P67 PRO ** Win7 Ultimate * Intel 320 SSD 80gb *Samsung TFT 24" S24A350H LED* Xbox 360 Slim * Gamertag: Quill3s

Permalänk

Älskar PS3 Mediaserver, men helt smärtfritt har det inte varit för mig att använda det :S

http://www.sweclockers.com/forum/84-spelkonsoler-och-konsolsp...

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk
Medlem

En snabb fråga. I dagsläget anväder jag min dator som mediaspelare; HDMI-kabel mellan datorn och tv och sedan bara vanlig tv-ut från grafikkortet.

Grejen är den att jag gärna vill kunna sitta vid datorn och sköta mitt medan frugan kan få se nedladdade filmer. Om jag skulle använda t ex PMS, kan jag fortfarande sitta och spela spel samtidigt som PS3:an streamar från datorn till tvn? Eller kommer datorn gå under? Nu pratar vi inte HD-filmer utan vanliga DVD-filmer.

Om det är så bra att något av dessa program fungerar bra, finns det något till xbox360 eller måste jag köpa ett ps3 och ladda ner PMS?

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Skrivet av Musslan:

En snabb fråga. I dagsläget anväder jag min dator som mediaspelare; HDMI-kabel mellan datorn och tv och sedan bara vanlig tv-ut från grafikkortet.

Grejen är den att jag gärna vill kunna sitta vid datorn och sköta mitt medan frugan kan få se nedladdade filmer. Om jag skulle använda t ex PMS, kan jag fortfarande sitta och spela spel samtidigt som PS3:an streamar från datorn till tvn? Eller kommer datorn gå under? Nu pratar vi inte HD-filmer utan vanliga DVD-filmer.

Om det är så bra att något av dessa program fungerar bra, finns det något till xbox360 eller måste jag köpa ett ps3 och ladda ner PMS?

Beror väl helt enkelt på vad du har för dator. Jag har inte haft några problem med att lira typ WoW under tiden som sambon har kollat på någon film. Om du inte äger ett PS3 så skulle iaf inte jag skaffa ett bara för att använda det som en media-server... då finns det klart bättre alternativ.

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk
Medlem
Citat:

Beror väl helt enkelt på vad du har för dator. Jag har inte haft några problem med att lira typ WoW under tiden som sambon har kollat på någon film. Om du inte äger ett PS3 så skulle iaf inte jag skaffa ett bara för att använda det som en media-server... då finns det klart bättre alternativ.

Läget är enligt följande:
Jag äger en Logitech G25 ratt sen innan och jag är sugen på GT5 + har länge funderat på att kunna fixa så jag kan sitta vid datorn medan frugan kan se på nedladdade filmer.

Därför tänkte jag isåf införskaffa en PS3a, kanske inte enbart som mediaserver men om den fungerar så varför inte.

Om du skulle ge tips på en smidig prisvärd mediaspelare, vilken skulle det då vara?

Jag är tyvärr inte alls insatt på den marknaden.

mvh Simon

Visa signatur

Man
2-barnsfar
Spelnörd

Permalänk
Skrivet av Musslan:

Läget är enligt följande:
Jag äger en Logitech G25 ratt sen innan och jag är sugen på GT5 + har länge funderat på att kunna fixa så jag kan sitta vid datorn medan frugan kan se på nedladdade filmer.

Därför tänkte jag isåf införskaffa en PS3a, kanske inte enbart som mediaserver men om den fungerar så varför inte.

Om du skulle ge tips på en smidig prisvärd mediaspelare, vilken skulle det då vara?

Jag är tyvärr inte alls insatt på den marknaden.

mvh Simon

Denna verkar rätt populär när det gäller mediaspelare: ACER ASPIRE REVO R3610 1.6 2GB/320 W7HP - Liten men kraftfull! - Specifikationer tillsammans med detta program XBMC

priset kan tyckas lite högt, men man kan hitta betydligt billigare via eBay eller liknande

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.

Permalänk
Medlem

Tjo. Har en netgear 614 router som inte används till internetuppkopplingen. Kan jag använda denna som switch och köra pms genom denna?

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Skrivet av holmberg:

Tjo. Har en netgear 614 router som inte används till internetuppkopplingen. Kan jag använda denna som switch och köra pms genom denna?

Router och switch är inte riktigt samma sak, men visst... det är bara att testa Min router hemma är bara på 100mbit och det kanske kan vara i klenaste laget för att strömma MKV-filer i 1080p... har lite dålig koll på exakt vad som krävs av nätverket eftersom jag själv har en gigabit-switch kopplad som nav i nätverket.

Visa signatur

o0[ System I ]0o .:.Chassi.:. Fractal Design Define R5 .:. PSU.:. Corsair 850w .:. Mobbo.:. ASUS Z170 PRO GAMING .:.CPU.:. Intel Core i7 6700K .:.Minnen.:. Kingston HyperX 16GIG .:.HD:s.:. SSD Samsung 128/240gig, SSD Corsair 120gig, WD 1TB .:.GK.:. ASUS GeForce GTX 980 Ti
o0[ System II ]0o .:.AsRock Core 100HT-BD.:.