Permalänk
Medlem

Ny spel dator atm 15k

Yo!
så här ser det ut jusst nu. någon som har något förslag på annant eller om det är bra skit
vill ha så bra start som möjligt efter som det blir typ min första själv bygge. vill kunna uppgradera när den dan kommer.
Kundvagn - Inet.se

Permalänk

Jag blir förvirrad! Skulle den kosta 15k som nämns i "headline" eller ska den kosta 6,5k?

Visa signatur

FD Define XL | Crosshair IV Formula | 1090T @ 4,1GHz | Corsair H70 PnP(insug) | 8Gb Corsair Vengeance @ 1600Mhz-ish | HD6970 2GB @ 925/1400 | Corsair AX850W 80+ Gold| F3 1TB | 3xG2420HDBL @ 6024x1080 Eyefinity | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser PC350 |

Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Threenipples:

Jag blir förvirrad! Skulle den kosta 15k som nämns i "headline" eller ska den kosta 6,5k?

Tror han länkade till våra kundvagnar på inet istället för den som han egentligen skulle länka

Visa signatur

Gigabyte Z97P-D3 | Intel Core i7 4790K | G.Skill 16GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ripjaws X Performance | Maxtor 250GB | OCZ Vertex 2 SSD 60GB | Samsung SSD 830-Series 128GB | Samsung SSD 840-Series 128GB | 620W HX Corsair | GIGABYTE GTX 970 GAMING | Samsung TFT 24" P2450H Rose Black | BENQ XL2420T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tapi0:

Tror han länkade till våra kundvagnar på inet istället för den som han egentligen skulle länka

haha aa total failade
ImageShack® - Online Photo and Video Hosting

Permalänk
Medlem

Behöver du verkligen 12gb ram?
Köp 6gb och lägg pengarna på en större ssd (:

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Behöver du verkligen 12gb ram?
Köp 6gb och lägg pengarna på en större ssd (:

det var bra pris på RAM tykte jag. ssd kan man ju alltid köpa en till lite senare när dom börjar gå ner i pris ev nya från intel som skulle bara billigare

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Vad ska du använda datorn till?

bara spela. spelar de flesta spelen allt från wow till black ops
ska köra med två skärmar också efter som jag har 3 på jobbet så känner man sig så hanikappad när man kommer hem

Permalänk
Avstängd

Vänta till sandy bridge som kommer i början av januari :P? Alltid smart att
vänta på en ny socket några veckor innan

Permalänk
Medlem

om du bara ska spela så är 12gb ram väldigt i överkant. mer än 6 kommer du inte göra av med.
om du hade hållit på med videoredigering / bildbehandling hade jag förstått det.

Vänta du in SB. Tror att det kommer göra dig till en lyckligare konsument.
Är ju inte mer än 2-3 veckor kvar nu.

Permalänk
Medlem

paket med ett geforce 580

2010-12-27 - Inet.se

ett paket med crossfire 6970

2010-12-272 - Inet.se

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem

Jag skulle skippa HDDn och köpa två 60gb SSD (Corsair F60) och köra raid0 som resulterar i 580mb/s skriv och läs hastighet och tillräckligt utrymme för OS och flera spel.

Skulle endast köpa 6gb ram. 12gb behöver du inte!

Sen grafikkort.. jag skulle hellre köpa två stycken 470.. och köra SLI.

Sen finns det ett 750 nätagg från corsair som endast kostar en tusing.

Fast mest av allt skulle jag vänta tills nya socket släpps.. det kommer även nya sandforce SSD diskar snart och nya grafikkort i januari. Så med budget på drygt 15k skulle ja verkligen vänta.. om inte annat för 1366 och allt till det kommer bli billigare då.

Visa signatur

i7 950 @ 3,06GHz | Corsair H50 | 6GB Corsair Dominator 1600MHz | Corsair F60 SSD 60GB | GeForce GTX 480 | Corsair 750w

Permalänk
Medlem

Du ligger farligt nära vad jag planerar att lägga mig på, och vist det är inte grejerna som ger mest prestanda/krona framförallt när det gäller nätagg och låda man det kan man vara värd Minne är så pass billigt att det är bara dumsnålt att inte köpa 2x4 Gb om man köper nytt.

Men,
Intel har mycket nytt på g i Januari
Sandy bridge är runt hörnet, jag väntar på den innan jag köper moderkort/CPU.
Intel är på gånge med ny SSD som förhoppningsvis kommer pressa pris/GB

Så brinner det inte i knutarna skulle jag trotts bättre vetande rekommendera att vänta några veckor.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av micho83:

Jag skulle skippa HDDn och köpa två 60gb SSD (Corsair F60) och köra raid0 som resulterar i 580mb/s skriv och läs hastighet och tillräckligt utrymme för OS och flera spel.

Fast mest av allt skulle jag vänta tills nya socket släpps.. det kommer även nya sandforce SSD diskar snart och nya grafikkort i januari. Så med budget på drygt 15k skulle ja verkligen vänta.. om inte annat för 1366 och allt till det kommer bli billigare då.

visst nätagg kan jag byta.
grafikortet kommer jag köpa ett till 580 o köra sli men väntar lite med det
RAM är för det är 400kr till för 12 då 6g 2000MHz kostar 1800kr o 12 kostar 2200 ca

sen har jag hört att sandforce inte skulle vara så bra, att 1366 fortfarande vara bättre men kanske har hört fel efter som allt fler säger att man ska vänta
någon som har någon form av datum release?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/nyhet/13223-officiellt-intel-sandy...

Svårare att hitta ett release datum för Intell x25-M G3 men gamla road maps ser ut att sätta den i slutet på detta kvartal eller början på nästa.
De mesta ser ut ungefär så här, och det har varit rätt tyst om den senasete månaden.
http://www.sweclockers.com/nyhet/12811-specifikationer-for-in...

SB kommer till att börja med ersätta i5, men med tanke på att i5 är klart prisvärdare än 1336 så tycker jag att 1336 ser ut som ett sämra och sämre köp, om man inte vat med sig att man har nytta av de extra PCIe linorna eller den högre minnesbandbredden vilket man i princip inte har för spel.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av lideri:

http://www.sweclockers.com/nyhet/13223-officiellt-intel-sandy...

Svårare att hitta ett release datum för Intell x25-M G3 men gamla road maps ser ut att sätta den i slutet på detta kvartal eller början på nästa.
De mesta ser ut ungefär så här, och det har varit rätt tyst om den senasete månaden.
http://www.sweclockers.com/nyhet/12811-specifikationer-for-in...

SB kommer till att börja med ersätta i5, men med tanke på att i5 är klart prisvärdare än 1336 så tycker jag att 1336 ser ut som ett sämra och sämre köp, om man inte vat med sig att man har nytta av de extra PCIe linorna eller den högre minnesbandbredden vilket man i princip inte har för spel.

suck... så väntar man på den så när man köper datorn så kommer något nytt ut en månad senare
får se om man orkar vänta ^^

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

(uppdatering)
Så här ser det ut nu mer
Kundvagn - Uppdate - Inet.se
Förlsag på annat.
sammanfatta det lite så ska det bli 2 st 580 sli därför nätagg på 1000w
är till för spel.
osv
sen får jag se om jag orkar vänta på SD om det nu blir billigare i pris för tror inte jag kommer köpa SD ser inte så bra ut i mina ögon

Permalänk

Skulle du inte bygga den själv? :< Det är ju halva det roliga! Bara se till så att man har munskydd så man inte dreglar ner i lådan.
Skippa Norton, Microsoft Security Essentials 2.0 är GRATIS. Jag ser Norton som ett virus.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

Skulle du inte bygga den själv? :< Det är ju halva det roliga! Bara se till så att man har munskydd så man inte dreglar ner i lådan.
Skippa Norton, Microsoft Security Essentials 2.0 är GRATIS. Jag ser Norton som ett virus.

Jo jag tänkte att jag skulle bygga den själv, sen såg jag att dom bygger åt än då blev man genast lat och sen har jag dåligt med tid att bygga själv men får se var mer för att kolla slutpriset.

okej skippar norton var också mer för att bara kolla pris allt som allt

men det jag undrar var om det blir några flaskhalsar i och med 12g RAM många ba wtf 12 gb varför haha men det var ju så billigt

Permalänk
Medlem

Jag läste titeln, så blev jag lite förvirrad men klicka in mig på tråden ändå. Men nu förstår jag att det var en speldator du ville köpa

Permalänk
Medlem

det här är en dator som är anpassad till sandy bridge 1155 sockeln (försäljningsstart 9e januari):
Kundvagn - 15k med skärm - Inet.se
Man byter självklart ut mobo och cpu, men det är en ca prisklass

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem

uppdate

Hej igen alla glada!
Nu är jag blivit galen på köp knappen nu blir det lite mer än 15k iaf haha
senaste uppdateringen på hårdvaran
http://www.inet.se/kundvagn/visa/69025
samt med SD Asus P8P67 Deluxe P67 ATX 2 145 kr modekort
och intel Core i7 2600K 3,40 GHz 4kärnor. 95 W 3 350 kr

så det blir runt 18-19k

Kommentarer & tips tas emot med glädje
Happy new year!!!!

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att ta SLI/CrossFire istället för ett grafikkort? Du får betydligt mera prestanda för pengarna. Kommer vara dual channel på 1155 också så då kanske du behöver byta minnespaket till ett 4x4GB paket.
http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

Permalänk
Medlem

var fick du priset på i7 2600K ifrån? Borde kosta mycket mindre

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slemh:

Du har inte funderat på att ta SLI/CrossFire istället för ett grafikkort? Du får betydligt mera prestanda för pengarna. Kommer vara dual channel på 1155 också så då kanske du behöver byta minnespaket till ett 4x4GB paket.
http://www.sweclockers.com/recension/13175-amd-radeon-hd-6970...

som jag sa i tidigare inlägg så blir det SLI med 2 st 580 men ska vänta lite och se över min ekonomi så det blir iaf 2 st
fan det sög ju att det ska vara dual channel förlorar jag min 12gb 2000Mhz minnen för bra pris

Priset hittade jag på swelockers. finns en nyhet där edt står vad alla kommer kosta typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av tainth:

Hej igen alla glada!
Nu är jag blivit galen på köp knappen nu blir det lite mer än 15k iaf haha
senaste uppdateringen på hårdvaran
http://www.inet.se/kundvagn/visa/69025
samt med SD Asus P8P67 Deluxe P67 ATX 2 145 kr modekort
och intel Core i7 2600K 3,40 GHz 4kärnor. 95 W 3 350 kr

så det blir runt 18-19k

Kommentarer & tips tas emot med glädje
Happy new year!!!!

Vänta på sandy bridge.

http://www.anandtech.com/show/3871/the-sandy-bridge-preview-t...

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av micho83:

förlorar ju trim-stödet då...

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold