Permalänk
Medlem

Nån som tävlade i Prog-SM

Nån mer här som var med i programmering-SM idag?
http://www.ida.liu.se/progsm/

Vårt lag, "de väldefinierade" lyckades lösa två av åtta uppgifter (D & F) och det får väl betraktas som godkänt... Känslan efter dagen är ändå besvikelse.

Lämnade in rätt lösning på en uppgift (G) mindre än två min för sent. Vi hade lämnat in nästan rätt lösning i tid, sånär som på ett "-1" i en utskriftsats, vilket vi var blinda nog att missa förrän det var för sent
På en annan uppgift (C) fick vi runtime error (bus error) vilket vi aldrig begrep hur det kunde komma sig. Med den data vi matade in lyckades vi aldrig generera det...

Två lag från Linköping fick åka till regionsfinalen i Holland, med 4 resp 6 lösta uppg...

Edit: Nu blir man ännu gladare när man upptäcker att ett byte av sort till stable_sort i vårt prog. fixar runtime-felet... så jäkla surt

Permalänk
Avstängd

Det verkar jäkligt svårt.
Ni såg riktigt koncentrerade ut på bilden iaf

I vilket slags system fick ni arbeta?
MS Windows eller *NIX baserat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HammeR^
Det verkar jäkligt svårt.
Ni såg riktigt koncentrerade ut på bilden iaf

I vilket slags system fick ni arbeta?
MS Windows eller *NIX baserat?

"Sun-arbetsstationer Ultra 10:or
GNU CC/C++, ver 2.95.3
JDK 1.3.1"

Ja, det var lite klurigt...
Hade inte övat så mycket innan heller så att vi var så nära att fixa fyra uppgifter var en liten överraskning.

Men det känns så jäkla surt att vi missade två uppgifter på skitgrejer, och dessutom en massa förspillen felsökningstid man kunde besparat sig. Inte omöjligt att vi hade kunnat fixa en uppgift till istället, och då hade vi garanterat varit i holland... men men, det är väl bara att bita ihop och komma igen. Men det blir jobbigt att somna ikväll.

Två andra bilder:
http://www.ida.liu.se/projects/progcontest/progsm/photos/2002...
http://www.ida.liu.se/projects/progcontest/progsm/photos/2002...

Permalänk
Avstängd

Det heter att man lär av sina misstag, eller hur?

Permalänk
Medlem

Var e de ni sitter? I PUL salarna i B-huset?

Permalänk
Medlem

umm... lite offtopic kanske men...

Elijah Wood vs. ?

bara jag som ser en slående likhet?

Visa signatur

Logic is the art of going wrong with confidence.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadSpida
Var e de ni sitter? I PUL salarna i B-huset?

jepp... su10-18 var det

ingen har förut sagt att jag liknar elijah wood...

Har kommit till insikt om vårt runtime error nu.... när man använder sort skall den compare-funktion man har returnera falskt för två lika element, vår compare-funktion returnerade sant. Riktigt orutinerat.

Permalänk
Medlem

Jäklar!! Jag blir så fascinerad av folk som är så duktiga på saker..

Själv har jag bara gått programering a, insåg att det nog inte var min starkaste sida. Jag själv är lite allround i alla ämnen, önskade att man var jätteduktig i nått.

Nu håller ja dock på och lär mig html, ska försöka bli bra få se hur länge man ids kämpa

Synd att ni inte kom längre, bättre lycka nästa gång

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vlad
Jäklar!! Jag blir så fascinerad av folk som är så duktiga på saker..

Själv har jag bara gått programering a, insåg att det nog inte var min starkaste sida. Jag själv är lite allround i alla ämnen, önskade att man var jätteduktig i nått.

Nu håller ja dock på och lär mig html, ska försöka bli bra få se hur länge man ids kämpa

Synd att ni inte kom längre, bättre lycka nästa gång

Då kan du ju bli fascinerad av Lag Niemelä ... löste fem uppgifter på 1 h 14 min, och alla åtta efter drygt 4 h.

Men till saken hör att de är har en specialkurs på KTH, programmering under press som är inriktat mot programmeringstävlingar och där lagledare Niemelä är övningsassistent. De är med andra ord rätt så seriösa.

Permalänk
Medlem

jag var inte med i den tävlingen men i PO... eller IOI som d osså kallas: www.haninge.kth.se/po

jag kom inte med till finalen men blev uttagen till nåt delmoment..vet inte vad d kallas ... uppgifterna var svåra där men en från min skola gick iaf lång tycker d e viktigt med programmering under press...

finalen där var i sydkorea eller nånstans hoppas jag lyckas bättre d året..nån mer som varit med i PO?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

raol, vilken plats kom ni på ? jag kan inte se att du har skrivit det, är jag blind? nåra kompisar till mig tävlade med. lag westerberg, hette laget, namlöst alltså dom kom på plats 21 detta år... de kom på 4e plats förrut, men då var det inte lika stor konkurrans tydligen.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nUida
umm... lite offtopic kanske men...

Elijah Wood vs. ?
Http://fiskbulle.mine.nu/files/hums.jpg
Http://fiskbulle.mine.nu/files/hums2.jpg

bara jag som ser en slående likhet?

Ja.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
raol, vilken plats kom ni på ? jag kan inte se att du har skrivit det, är jag blind? nåra kompisar till mig tävlade med. lag westerberg, hette laget, namlöst alltså dom kom på plats 21 detta år... de kom på 4e plats förrut, men då var det inte lika stor konkurrans tydligen.

Nej, det har jag inte skrivit...
I norden på plats 39 (av 153 lag)
I Sverige på plats 27 (av 62 lag)

Känns bara som att jag vill glömma skiten nu....

Permalänk
Avstängd

hehe. äh bättre lycka till nästa gång! du får väl bättre på dina algoritmkunskaper lite tillsdess me ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd flyttad till Programmering - Webdesign - Grafisk design

Visa signatur

» Hedersmedlem: Fd Ledarmoderator & Redaktör
» Läs reglerna
» Medlem på swec i över 10 år!

Permalänk
Medlem

vilken linje går du raol?

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol

Har kommit till insikt om vårt runtime error nu.... när man använder sort skall den compare-funktion man har returnera falskt för två lika element, vår compare-funktion returnerade sant. Riktigt orutinerat.

Hmm. Vad returnerade den om x var större eller mindre än y då?

Vanligtvis ska sådana funktioner returnera 0 om x och y är lika. Annars större eller mindre än 0.

Permalänk
Glömsk

Han uppe till höger på den här bilden, heter han måhända Kjell? Jag känner nämligen igen honom. Eller så är han bara ohyggligt lik en person jag har varit i kontakt med tidigare.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajo
jag var inte med i den tävlingen men i PO... eller IOI som d osså kallas: www.haninge.kth.se/po

jag kom inte med till finalen men blev uttagen till nåt delmoment..vet inte vad d kallas ... uppgifterna var svåra där men en från min skola gick iaf lång tycker d e viktigt med programmering under press...

finalen där var i sydkorea eller nånstans hoppas jag lyckas bättre d året..nån mer som varit med i PO?

Jag var med...gick vidare till finalen men den var ju så sjukt mycket svårare så där gick det inte så bra..hamnade näst sist

Edit: förtydligande...det var den svenska finalen jag var med i och inte den "riktiga"

Permalänk
Medlem

hmm vad gammla alla ser ut att vara..

det här är inte gymnasie-programmerings-tävlingen va ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Hmm. Vad returnerade den om x var större eller mindre än y då?

Vanligtvis ska sådana funktioner returnera 0 om x och y är lika. Annars större eller mindre än 0.

Returnerade sant för "x<=y", falskt för "x>y".
Borde har returnerat sant för "x<y", falskt för "x>=y"
Fick till följd att sort-funktionen kraschade.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Han uppe till höger på den här bilden, heter han måhända Kjell? Jag känner nämligen igen honom. Eller så är han bara ohyggligt lik en person jag har varit i kontakt med tidigare.

Nope, han heter Peter...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Returnerade sant för "x<=y", falskt för "x>y".
Borde har returnerat sant för "x<y", falskt för "x>=y"
Fick till följd att sort-funktionen kraschade.

Hmm. Då var det en sorteringsrutin ni själv hade kodat då? Jag har nämligen aldrig hört talas om en "jämförelsefunktion" som returnerar en bool. Titta på funktioner som strcmp() i c eller compareTo() i Comparable-interface:et i Java.

Permalänk
Avstängd

Bah!

Akademiska programmeringtävlingar är så himla onödiga så att det nästan smäller om det - de borde döpa om tävlingarna till "länka ihop uppgift med rätt algoritm/datastruktur". Very mesigt.

Skulle vara grymt roligare ett ge grupperna ett program på ca 25000 rader, gömma lite buggar - och låta folk hitta och fixa buggarna. Hälften av alla emacs+gdb patrioter skulle åka ut direkt.

Åk till Assembly2k eller Mekka & Symposium och skapa något med en viss verklighetsförankring...

(Jag får väl kanske betona att detta inlägg innehåller lite ironi, sarkasm och allmän "i-am-the-code-god" mentalitet)

Visa signatur

The artist formerly known to be quite a cocky bastard.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av babarz
Bah!

Akademiska programmeringtävlingar är så himla onödiga så att det nästan smäller om det - de borde döpa om tävlingarna till "länka ihop uppgift med rätt algoritm/datastruktur". Very mesigt.

Skulle vara grymt roligare ett ge grupperna ett program på ca 25000 rader, gömma lite buggar - och låta folk hitta och fixa buggarna. Hälften av alla emacs+gdb patrioter skulle åka ut direkt.

Åk till Assembly2k eller Mekka & Symposium och skapa något med en viss verklighetsförankring...

(Jag får väl kanske betona att detta inlägg innehåller lite ironi, sarkasm och allmän "i-am-the-code-god" mentalitet)

Babarz, skärp dig. Du har en ohyggligt otrevlig attityd i varenda inlägg du skriver här på forumet och sådant uppskattas verkligen inte. Om du inte lägger av med det kommer jag personligen sparka ut dig härifrån och se till att du aldrig mer kommer tillbaka.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheGoodOne

Jag var med...gick vidare till finalen men den var ju så sjukt mycket svårare så där gick det inte så bra..hamnade näst sist

Edit: förtydligande...det var den svenska finalen jag var med i och inte den "riktiga"

vilken skola tävlade du för?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Hmm. Då var det en sorteringsrutin ni själv hade kodat då? Jag har nämligen aldrig hört talas om en "jämförelsefunktion" som returnerar en bool. Titta på funktioner som strcmp() i c eller compareTo() i Comparable-interface:et i Java.

Nej, sort-funktionen var inget vi gjorde själva utan vi använde den från STL. Den comparefunktion som man skickar in i den, ska returnera bool.
http://www.sgi.com/tech/stl/sort.html
http://www.sgi.com/tech/stl/StrictWeakOrdering.html

edit: det var alltså c++ vi använde

Permalänk
Medlem

jag var med. vi jobbade mest med A, B och F. ingen lösning blev klar inom tiden, F ca 15 min senare. vi går bara i tvåan så det var mest på skoj

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Nej, sort-funktionen var inget vi gjorde själva utan vi använde den från STL. Den comparefunktion som man skickar in i den, ska returnera bool.
http://www.sgi.com/tech/stl/sort.html
http://www.sgi.com/tech/stl/StrictWeakOrdering.html

edit: det var alltså c++ vi använde

Jaha, där ser man. Det hade jag ingen aning om. STL är konstigt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajo

vilken skola tävlade du för?

Katedralskolan, Växjö