Intel lägger ned x86S-initiativ

Permalänk

Känns lite deppigt att intel och då säkert även amd ligger risigt till.

Samtidigt köper jag verkligen inte kompabilitetsargumentet, visst, det finns gott om gammal och dyr teknik och infrastruktur som behöver kompabilitet.

Men att de bryter kompabilitet på en ny processor betyder ju inte att de måste sluta att sälja de gamla? En cnc från 90talet har heller noll nytta av prestandan i en ny cpu. Dessutom finns det redan företag vars hela business case går ut på att sälja kompatibla burkar med parallell och serieport etc.

Dock bryter det kompabilitet med Windows, vilket såklart inte BORDE vara ett problem... Då MS helt enkelt borde kunna köra en annan kompilator. Som alla andra redan kan, exvis Mac/Linux. Men det är tydligen stort problem. Men det är även redan på väg att tvingas igenom med Windows on arm och har de väl gjort det en gång kvittar det nog lika att göra det en andra gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle proffs:

Känns lite deppigt att intel och då säkert även amd ligger risigt till.

Samtidigt köper jag verkligen inte kompabilitetsargumentet, visst, det finns gott om gammal och dyr teknik och infrastruktur som behöver kompabilitet.

Men att de bryter kompabilitet på en ny processor betyder ju inte att de måste sluta att sälja de gamla? En cnc från 90talet har heller noll nytta av prestandan i en ny cpu. Dessutom finns det redan företag vars hela business case går ut på att sälja kompatibla burkar med parallell och serieport etc.

Dock bryter det kompabilitet med Windows, vilket såklart inte BORDE vara ett problem... Då MS helt enkelt borde kunna köra en annan kompilator. Som alla andra redan kan, exvis Mac/Linux. Men det är tydligen stort problem. Men det är även redan på väg att tvingas igenom med Windows on arm och har de väl gjort det en gång kvittar det nog lika att göra det en andra gång.

Nackdelen är att Intel i dag har en enorm utmaning och konkurrens ifrån både Apple och Qualcomm med deras moderna och högeffektiva ARM64-baserade processorerna. Tror det blir tufft för Intel att någonsin komma i kapp de. De är helt enkelt alldeles för långt efter och för sent att vakna upp nu.

Hade Intel gått över till en modern arkitektur för 10-15 år sedan så hade de haft en mycket god chans. Men då var Intel alldeles för feta, lata och slöa (litade på sin enormt starka marknadsposition och dominans). Nu tror jag det är för sent och att Intel är körda. Men vi får se. Skall bli spännande att följa utvecklingen (eller bristen på den gällande Intel).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja stödet för 16-bitarskod dog ju ut i Windows-världen redan för 18 år sedan i samband med att Windows Vista släpptes 2006. Då var det många gamla programvaror som blev oanvändbara över natten, men samtidigt tog det inte speciellt lång tid innan det fanns alternativ. Personligen gick jag in på Vista x64 vid releasen och fick reda på existensen av WoW64, och efter det har jag aldrig installerat en 32-bitarsversion av Windows igen.

Stöd för 16-bitars kod finns i alla 32-bitars versioner även från Vista och framåt.

edit: Windows 11 är första utan eftersom den bara finns för x64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Stöd för 16-bitars kod finns i alla 32-bitars versioner även från Vista och framåt.

edit: Windows 11 är första utan eftersom den bara finns för x64.

Ok, jag hade ett bestämt kom-ihåg av att varken DOS- eller äldre Windows-programvaror gick att köra, och att det var där någonstans som DOSBox blev de facto-standard för att köra alla gamla spel.

När man googlar kommer det upp ganska många gamla träffar i supporttrådar som säger att Vista saknar stöd för 16-bitarskod. Sen blev ju andelen 32-bitarsversioner av Windows ganska snabbt liten oavsett det, bara p.g.a. begränsningen med 4 GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, jag hade ett bestämt kom-ihåg av att varken DOS- eller äldre Windows-programvaror gick att köra, och att det var där någonstans som DOSBox blev de facto-standard för att köra alla gamla spel.

När man googlar kommer det upp ganska många gamla träffar i supporttrådar som säger att Vista saknar stöd för 16-bitarskod. Sen blev ju andelen 32-bitarsversioner av Windows ganska snabbt liten oavsett det, bara p.g.a. begränsningen med 4 GB RAM.

Jag tror det hänger ihop med att de flesta gick över till 64-bitars Windows som du säger, samma sak gäller för övrigt även Windows XP fast det var väldligt få som körde 64-bitars XP så det blev väl inte en grej innan Vista kom.

edit: Testade att köra ett 16-bitars program i Windows 10 22H2 (32-bitars) och det funkade.