Server som router/mediaserver/NAS/FTP

Permalänk
Medlem

Server som router/mediaserver/NAS/FTP

Hej

Jag funderar på att bygga en liten server för att ersätta min nuvarande NAS och router istället för att köpa en ny router (då den jag har är gammal och seg) I dagsläget fungerar NASet som FTP server och media server där jag streamar till en sony BD.

Jag har lite erfarenhet av att köra windows server 2008 men tyckte det kändes lite overkill och det var dessutom struligt med drivare och media server program. Linux har jag ingen koll på alls. Skulle helst vilja slippa installera ett helt OS a la windows och sen kör massa program i det. Passar bättre med något enkelt webbaserat gränsnitt liknande de många routers har.

Följande funktioner är viktiga:
FTP med definerade användare med olika rättigheter
DLNA media server.
Dela ut mappar på nätverket med olika rättigheter osv osv.
Som jag förstått det har inte AMD Fusion stöd för hårdvaruraid så det får gärna ha mjukvaruraid.
Webserver

Har tittat lite på ClearOS, pfSense o XBMC men vet inte hur jag skulle få ihop det. Alla tips mottages tacksamt.

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

Kikat nått på FreeNAS?

Du skulle kunna sätta upp en ESXi och köra resten virtuellt.
Det är dock kinkigt med vilken hårdvara du har.

FreeNAS har stöd för DLNA och FTP. Tror även att den kan dela ut mappar/filer på nätverket. Var några år sen jag pillade på den sist så jag låter det vara osagt.

Permalänk
Medlem

freeNAS kikade jag också lite på. vad menar du med att köra resten virtuellt? att virtualisera routing delen i ESXi med t.ex. pfsense? kommer man åt ESXi över nätverket också eller är det något man "kör i freeNAS"? tror amd fusion ska ha stöd för virtualisering. den har iaf stöd för amd-v enligt mina googlingar

Visa signatur

Stationär: FD Define R4 | Asus P8Z77-V Pro | Core i5 3570K @ 4.23GHz | 8 GB Corsair Vengeance @1648Mhz | Asus Radeon HD 7790 | Samsung Evo 850 512 GB | Win 10 Home x64 | NAS Synology 210j 2x2TB Samsung F4

Permalänk
Medlem

När du sätter upp en ESXi är det ganska mycket som måste stämma, rätt SATA-chipset bla även nätverkskort.

ESX fungerar på så sätt att du har en burk med det installerat, sedan installerar du dina andra os genom det dvs gör dem virtuella.
Håller själv på med en lösning nu för att flytta in mina 4 fysiska servrar i en. Det jag misstänker kommer flaska mest är disk IO men vi får se.

En bild kanske förklarar det hela bättre.

Permalänk

När du kör virtualisering kommer det gå åt mycket RAM. (Beror också på vilka OS du tänker virtualisera)

Permalänk
Medlem

Du borde ta en ordentlig titt på ClearOS, det klarar allt du vill göra. Router/Brandvägg/Nas/FTP-server/Web-server och det är enkelt att administrera via web-gränssnittet. Du kan enkelt dela ut mappar på näverket som du sedan också kan dela via FTP eller Web.

Permalänk
Medlem

som sagt, clearOS är något jag tittat på och det ser intressant ut. jag vill helst ha ett gränssnitt där man klickar och fyller i formulär och inte ett command line interface eller att editera olika konfigfiler.

jag undrar dock lite över hur den fungerar då man har två nätverkskort och även trådlöst. i en vanlig router har man inställningar för sitt trådlösa där man ställer in SSID, kryptering mm. hittar inget sånt i ClearOS demot. behöver man tilldela ena nätverkskortet som WAN och det andra som LAN eller sköter den det själv?

blir det virtualisering kör jag säkert freeNAS och pfSense. hur mycket minne kan det kräva? funderade på 2x2GB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör två nätverkskort i min server med ClearOS och det är inga problem, den ställer in det automatiskt. Om du skulle behöva ändra vilket som är WAN och vilket som är LAN så är det väldigt enkelt att ändra. Vad gäller trådlöst så tror jag inte ClearOS stödjer det, men du kan ju alltid köra din gamla router som trådlös accesspoint och ställa in det trådlösa nätverket via routerns gränssnitt. ClearOS är ju Linux i botten, så det går säkert att lösa på något sätt, men det kräver nog lite arbete...

Permalänk
Skrivet av rsmith:

som sagt, clearOS är något jag tittat på och det ser intressant ut. jag vill helst ha ett gränssnitt där man klickar och fyller i formulär och inte ett command line interface eller att editera olika konfigfiler.

jag undrar dock lite över hur den fungerar då man har två nätverkskort och även trådlöst. i en vanlig router har man inställningar för sitt trådlösa där man ställer in SSID, kryptering mm. hittar inget sånt i ClearOS demot. behöver man tilldela ena nätverkskortet som WAN och det andra som LAN eller sköter den det själv?

blir det virtualisering kör jag säkert freeNAS och pfSense. hur mycket minne kan det kräva? funderade på 2x2GB.

Det räcker så det blir över.

Permalänk
Medlem

Gör så här, ta din gamla burk som du har som router/filserver. Ta ut ev, hårddiskar och låt en vara kvar om du har flera. Förslagsvis den med minst kapacitet räcker gott och väl med en 10gigs disk.. så en 40-80gig räcker mer än väl. Därefter ser du till att installera pfsense på den och ha den endast som brandvägg/router. Kopppla den till en trevlig gbit switch som du äger alternativt köper. Sedan sätter du upp din nya burk med freeNas eller liknande och kör den som vanlig filserver/webserver osv. Ska du köra den som mediaserver också rekommenderar jag inte att du kör freeNas dock. Då det är en väldigt moddad version av bsd. Då passar ju clearos bra eftersom de har ett fint webgränssnitt, att rekommendera är att köra en cpu som faktiskt klarar hårdvaru raid annars har du ingen nytta av att köra gbit länkar..

Så hade jag gjort i alla fall, bortsett från clearos hade kört med bara debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbzor:

Gör så här, ta din gamla burk som du har som router/filserver. Ta ut ev, hårddiskar och låt en vara kvar om du har flera. Förslagsvis den med minst kapacitet räcker gott och väl med en 10gigs disk.. så en 40-80gig räcker mer än väl. Därefter ser du till att installera pfsense på den och ha den endast som brandvägg/router. Kopppla den till en trevlig gbit switch som du äger alternativt köper. Sedan sätter du upp din nya burk med freeNas eller liknande och kör den som vanlig filserver/webserver osv. Ska du köra den som mediaserver också rekommenderar jag inte att du kör freeNas dock. Då det är en väldigt moddad version av bsd. Då passar ju clearos bra eftersom de har ett fint webgränssnitt, att rekommendera är att köra en cpu som faktiskt klarar hårdvaru raid annars har du ingen nytta av att köra gbit länkar..

Så hade jag gjort i alla fall, bortsett från clearos hade kört med bara debian

har ingen gammal burk för tillfället. sålde min server för ett år sen ungefär o nu har jag en sliten netgear WGR14 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=67228) som jag lånat som router. utöver det har jag en synology NAS (som verkar som FTP och mediaserver). meningen var att istället för att köpa en ny router som faktiskt fungerar (efter att ha bråkat med belkin i ett halvår) så tänkte jag sälja min synology och bygga en server som fungerar som både NAS och router.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Något som är ganska viktigt är vad du har för hastighet på ditt bredband. Har du t.ex. 100Mbit så måste du börja dubbelkolla saker och ting innan du drar igång och virtualiserar t.ex. pfSense. Kan bli lite strul med att få acceptabel prestanda och stabilitet med klen hårdvara. Dock vet jag att ESXi borde klara det relativt felfritt.

Kör själv pfSense virtuellt, dock med windows som värd då jag kombinerar ytterligare genom att även köra burken som HTPC. Virtualiserar man pfSense som guest under windows eller linux så krävs det mycket kraft för att få ut 100Mbit med ett par tusen anslutningar utan stabilitetsproblem.

Jag skulle dock helt klart lägga min röst på ClearOS. Kört det i några år innan jag gick över till virtualisering och ClearOS är riktigt stabilt och funktionsrikt. Kolla upp hur det står till med DLNA, men är 90% säker på att det finns. Dock stödjer inte ClearOS att agera trådlös accesspunkt med WLAN-kort. Det löser du genom att ha kvar din router du har idag och kopplar in i switchen bakom ClearOS. Stänger av NAT/DHCP/firewall och så vidare, ställer in trådlösa delen med lösenord etc., kopplar in i port1 och inte WAN så är det klart

Tror att du får ut lite bättre prestanda ur ClearOS än att virtualisera både pfSense och FreeNAS.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Något som är ganska viktigt är vad du har för hastighet på ditt bredband. Har du t.ex. 100Mbit så måste du börja dubbelkolla saker och ting innan du drar igång och virtualiserar t.ex. pfSense. Kan bli lite strul med att få acceptabel prestanda och stabilitet med klen hårdvara. Dock vet jag att ESXi borde klara det relativt felfritt.

Kör själv pfSense virtuellt, dock med windows som värd då jag kombinerar ytterligare genom att även köra burken som HTPC. Virtualiserar man pfSense som guest under windows eller linux så krävs det mycket kraft för att få ut 100Mbit med ett par tusen anslutningar utan stabilitetsproblem.

Jag skulle dock helt klart lägga min röst på ClearOS. Kört det i några år innan jag gick över till virtualisering och ClearOS är riktigt stabilt och funktionsrikt. Kolla upp hur det står till med DLNA, men är 90% säker på att det finns. Dock stödjer inte ClearOS att agera trådlös accesspunkt med WLAN-kort. Det löser du genom att ha kvar din router du har idag och kopplar in i switchen bakom ClearOS. Stänger av NAT/DHCP/firewall och så vidare, ställer in trådlösa delen med lösenord etc., kopplar in i port1 och inte WAN så är det klart

Tror att du får ut lite bättre prestanda ur ClearOS än att virtualisera både pfSense och FreeNAS.

jag kommer ha minst 100/10 Mbit/s. läste din bygglogg och blev lite orolig när det krävdes två cores för att kröa pfSense virtuellt. undra om amd fusion E350 kommer klara det. är visserligen dual core men om du fick köra två cores på en QX6700 blir man ju orolig. det är väl det som talar mest emot virtualisering.

ClearOS har ju nackdelen att den inte klarar wifi. hela bygget är ju till för att slippa köpa en router. routern jag använder nu är bara lånad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rsmith:

jag kommer ha minst 100/10 Mbit/s. läste din bygglogg och blev lite orolig när det krävdes två cores för att kröa pfSense virtuellt. undra om amd fusion E350 kommer klara det. är visserligen dual core men om du fick köra två cores på en QX6700 blir man ju orolig. det är väl det som talar mest emot virtualisering.

ClearOS har ju nackdelen att den inte klarar wifi. hela bygget är ju till för att slippa köpa en router. routern jag använder nu är bara lånad.

Jo, men då är det när man virtualiserar med windows eller linux som bas. Kör du vmware ESXi så skall det inte vara några problem med prestandaproblem vad jag vet.

Jag föreslår att först prova att köra vmware esxi eller liknande och prova med pfSense och FreeNAS, funkar det inte acceptabelt så kör på ClearOS och en trådlös AP.

Dock krävs lite research för att kolla så dina prylar fungerar med ESXi.

Förresten, du är helt 100 på att ClearOS inte stödjer wlan?

EDIT; sökte lite, verkar som att det kan gå att dra igång ett wlan kort, sätta SSID och WPA2 via terminalen bara man hittar ett kort som fungerar med den versionen av centos/linux som clearos bygger på. Går nog att klura ut på något vänster..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Jo, men då är det när man virtualiserar med windows eller linux som bas. Kör du vmware ESXi så skall det inte vara några problem med prestandaproblem vad jag vet.

Jag föreslår att först prova att köra vmware esxi eller liknande och prova med pfSense och FreeNAS, funkar det inte acceptabelt så kör på ClearOS och en trådlös AP.

Dock krävs lite research för att kolla så dina prylar fungerar med ESXi.

Förresten, du är helt 100 på att ClearOS inte stödjer wlan?

EDIT; sökte lite, verkar som att det kan gå att dra igång ett wlan kort, sätta SSID och WPA2 via terminalen bara man hittar ett kort som fungerar med den versionen av centos/linux som clearos bygger på. Går nog att klura ut på något vänster..

tack för svaren. ja är inte helt säker på clearOS. hittade en forumtråd där det stod att wifi inte var supported i ClearOS 5.1 men att det som du säger kan gå att sätta upp manuellt. Nu vet jag inte hur svårt det skulle va eftersom jag inte är någon linuxstjärna och inte har jobbat med terminalen. dessutom håller jag på att stänga av och på mitt trådlösa med jämna mellanrum (av paranoida skäl) så det ska helst inte vara för komplicerat. men det kanske går att skriva ett "startaupptrådlöst"-prgm och en "stängnertrådlöst"-prgm som man kör.

men att köra virtuellt kanske är att föredra då. om prestandan håller i sig.

Visa signatur