Datavetenskap eller Datateknik, Göteborg

Permalänk
Medlem

Datavetenskap eller Datateknik, Göteborg

Hej.
Sista ansökningsdagen till högskolan närmar sig med stormsteg och jag har ännu inte bestämt för vad jag skall söka.

Jag är dock något så när säker på att jag vill söka något data-relaterat program då jag tycker programmering och matte är kul. Jag har kollat på diverse program som finns inom Göteborgs området och kommit fram till två alternativ: Datateknik(Civilingenjörs varianten) på Chalmers samt Datavetenskap(I så fall troligen följt av en Master) på GU. Längre än såhär i mitt beslut har jag inte kommit.

Så nu vänder jag mig till er på Sweclockers i hopp om diverse åsikter eller erfarenheter om programmen eller rent av förslag på andra möjligheter.

Tack på förhand.

Edit: Stavning

Permalänk
Medlem

Tycker du att främst matte och programmering är kul så torde definitivt civ.ing programmet i datateknik vara att föredra. Det är mycket mer matte, programmerings och datateknikinriktat än systemvetenskap.
Systemvetenskap är väl nästan att betrakta som ett humanistiskt ämne med en lätt "datortouch"

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Tycker du att främst matte och programmering är kul så torde definitivt civ.ing programmet i datateknik vara att föredra. Det är mycket mer matte, programmerings och datateknikinriktat än systemvetenskap.
Systemvetenskap är väl nästan att betrakta som ett humanistiskt ämne med en lätt "datortouch"

Jag misstänker att du missförstått det Datavetenskapliga programmet på GU(http://www.itufak.gu.se/utbildning/program/dv/), för så vitt som jag kan se är det inte Systemvetenskapligt. Men jag tackar och bockar ändå för ditt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iasus:

Jag misstänker att du missförstått det Datavetenskapliga programmet på GU(http://www.itufak.gu.se/utbildning/program/dv/), för så vitt som jag kan se är det inte Systemvetenskapligt. Men jag tackar och bockar ändå för ditt svar.

Aha, ursäkta, jag läste för snabbt och trodde att det stod "systemvetenskap" och trodde att det var det du menade...
Men isåfall så tror jag att det med tanke på framtida jobb är lite bättre att välja Chalmers så att du får en Civ.Ing examen. Oavsett om det är bättre än Datavetenskap på GU eller inte så är civilingenjör något arbetsgivare känner till som ger en viss status och gör det nog lite lättare att få jobb.
Därmed inte sagt att Datavetenskap skulle vara en sämre utbildning (känner inte till den själv).

Jag tvekade själv när jag skulle börja på universitetet mellan exakt samma val som dig, bortsett från att det var linjer här i Stockholm : Datateknik på KTH vs matematisk-datalogisk linje på Stockholms universitet.
Jag valde det senare (dvs motsatt val mot vad jag här rekommenderar dig). Det har dock inte varit någon katastof eller så.
Det känns dock som att man har större ansvar att välja och läsa rätt kurser och att man är mer självständigt på universtitetet för att slutresultatet ska bli bra. I en Civ.Ing utbildning är allt mer "välpacketerat" så att säga om du förstår vad jag menar...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Att ansvaret, men således också friheten, på Datavetenskap är större är även det intryck jag fått. Men såvitt jag har förstått är Datavetenskap linjen kontra Datateknik mer inriktad på teori, algoritmer och dyl. medan Datateknik är mer inriktad på praktiska kunskaper för att kunna lösa diverse problem. Detta är dock bara mina intryck efter lite letande på nätet, och jag är därför långt ifrån säker på huruvida det stämmer.

Det vore väldigt trevligt om någon som gick Datateknik på Chalmers eller motsvarande utbildning någon annanstans kunde berätta om positiva och negativa sidor med programmet. Självklart tar jag tacksamt emot åsikter från de som går Datavetenskap likväl.

Permalänk
Medlem

Jag har själv spenderat mycket tid botaniserandes mellan dessa typer av utbildningar de senaste dagarna. Det bästa tipset jag har är att läsa kursplanerna, och speciellt för inriktningsåren. Det säger så mycket mer än att bara kolla in programnamn och beskrivningar.

Ett alternativ som jag tycker du ska överväga är en datalogi-utbildning. Om man tycker att datavetenskap är för ren programmering så tycker jag det verkar vara ett bättre alternativ på många sätt än civil. Mycket matte, mycket teoretiska kunskaper men utan att fysiken äter upp poäng vilket är en fördel om du inte har tänkt arbeta inom ett fält där du kommer ha nytta av fysiken.

Skrivet av JesperT:

Jag tvekade själv när jag skulle börja på universitetet mellan exakt samma val som dig, bortsett från att det var linjer här i Stockholm : Datateknik på KTH vs matematisk-datalogisk linje på Stockholms universitet.
Jag valde det senare (dvs motsatt val mot vad jag här rekommenderar dig). Det har dock inte varit någon katastof eller så.
Det känns dock som att man har större ansvar att välja och läsa rätt kurser och att man är mer självständigt på universtitetet för att slutresultatet ska bli bra. I en Civ.Ing utbildning är allt mer "välpacketerat" så att säga om du förstår vad jag menar...

Jag hoppas jag inte riskerar att kapa tråden här. Men jag måste fråga eftersom du läser datalogi. Vad är din känsla av utbildningen? Är kurserna utöver matten nog många för att ge en praktiskt förankring för utbildningen? Vad anser du om utbildningen?

Visa signatur

//Uben

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uben:

...
Ett alternativ som jag tycker du ska överväga är en datalogi-utbildning. Om man tycker att datavetenskap är för ren programmering så tycker jag det verkar vara ett bättre alternativ på många sätt än civil. Mycket matte, mycket teoretiska kunskaper men utan att fysiken äter upp poäng vilket är en fördel om du inte har tänkt arbeta inom ett fält där du kommer ha nytta av fysiken.
...

Datalogi är onekligen en intressant möjlighet. Dock verkar det inte finnas i Göteborg, och då jag är en aning bekväm av mig(Läs lat) så lär jag nog undvika att flytta om det inte är ett makalöst intressant program.

Jag börjar luta mer och mer mot Datavetenskap, även om jag är långt ifrån säker. Det verkar väldigt valfritt när det kommer till vilka kurser man skall läsa. Såvitt jag har förstått det består det av ett par obligatoriska kurser inom matte och programmering man läser år 1, där resterande kurser för år 2 & 3 är någorlunda valfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iasus:

Datalogi är onekligen en intressant möjlighet. Dock verkar det inte finnas i Göteborg, och då jag är en aning bekväm av mig(Läs lat) så lär jag nog undvika att flytta om det inte är ett makalöst intressant program.

Jag börjar luta mer och mer mot Datavetenskap, även om jag är långt ifrån säker. Det verkar väldigt valfritt när det kommer till vilka kurser man skall läsa. Såvitt jag har förstått det består det av ett par obligatoriska kurser inom matte och programmering man läser år 1, där resterande kurser för år 2 & 3 är någorlunda valfria.

Första året på DV på GU läser du 3 mattekurser, en teoretisk kurs som är en mix av matte och programmering och 4 kurser i programmering, dvs 50% av det du läser första året är ren programmering.
Efter först året väljer du helt fritt, så du kan t.ex läsa alla programmeringskurser som Datateknik läser, men slipper alla kurser med elektronik osv

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uben:

Jag hoppas jag inte riskerar att kapa tråden här. Men jag måste fråga eftersom du läser datalogi. Vad är din känsla av utbildningen? Är kurserna utöver matten nog många för att ge en praktiskt förankring för utbildningen? Vad anser du om utbildningen?

Jag är nog inte rätt person att fråga här. Det var 16 år sedan jag började läsa vid matematisk-datalogiska linjen vid Stockholms universitet. Den linjen innehöll/innehåller en blandning mellan matematik, numerisk analys, matematisk statistik och datalogi.
Är man mer teoretisk inressserad av just datalogi och programmering och inte vill läsa massa extra ämnen som ingår i en Civ. ing. utbildning så är ett program i datalogi alldeles perfekt. Det var så jag kände när jag började läsa. Jag var främst intresserad av matematik och datalogi och då passade en sådan linje perfekt för mig.
Dock var jag mer intresserad av matematik och valde den inriktningen på linjen, för att sedan gå vidare till forskarstudier och ta doktorsexamen.

De fåtal kurser i datalogi jag gick på linjen var dock väldigt bra och täckte rätt mycket. På "äldre" dar har jag dock på egen hand läst en del och framför allt lärt mig mycket i mitt jobb där jag programmerar nästan hela tiden.

Edit : Kollade runt lite på det där Datavetenskapliga programmet och It-fakultetens hemsida.
Programmet är ett kandidatprogram, vilket kanske är lite kort om man vill konkurrera med Civ.ingenjörerna i Datateknik. Helst bör man nog läsa till en master eller så.
Det hela beror dock naturligtvis på hur arbetsmarknaden kommer att se ut.

Hursomhelst verkade det finnas ett bra utbud av användbara kurser där på fakulteten.
Dock måste man verkligen vara disciplinerad själv att välja bra kurser och så när nästan ingenting är obligatoriskt efter första året. Viktigt att man inte försöker välja lätta kurser för att komma billigt undan, utan sådant som faktiskt kan vara till nytta.

Det första året på linjen är inte så mycket att säga om. Ungefär standard vad alla brukar läsa som läser något form av datalogi program. Jag noterar att universiteten än idag (och inte bara när jag läste där för 15 år sen) fortsätter med vanan att börja med att introducera studenterna till något funktionellt språk..
Kanske inte det som används mest direkt, men jag antar att det är för att studenterna ska bekanta sig med de olika typerna av programspråk som finns.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Att programmet bara ger en kandidat är vad som får mig att tveka mest vid val av utbildning. GU tycks ha ett masters program i Computer Science(http://www.itufak.gu.se/english/education/programmes/cs/). Jag är som säkert märkts ganska ny till högskolans värld och vet därför inte riktigt hur stor konkurrensen på platser vid masters utbildningar, och därmed chansen att kunna läsa vidare är. Det enda som egentligen lockar med Civ.Ing är att man får en såpass lång utbildning i ett steg, att man inte behöver söka en separat masters utbildning för att får den längden på utbildningen man vill ha.

Får även ta och passa på att tacka för de svar jag fått hittills, det är skönt att slippa känna att man är helt ute och cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iasus:

Att programmet bara ger en kandidat är vad som får mig att tveka mest vid val av utbildning. GU tycks ha ett masters program i Computer Science(http://www.itufak.gu.se/english/education/programmes/cs/). Jag är som säkert märkts ganska ny till högskolans värld och vet därför inte riktigt hur stor konkurrensen på platser vid masters utbildningar, och därmed chansen att kunna läsa vidare är. Det enda som egentligen lockar med Civ.Ing är att man får en såpass lång utbildning i ett steg, att man inte behöver söka en separat masters utbildning för att får den längden på utbildningen man vill ha.

Får även ta och passa på att tacka för de svar jag fått hittills, det är skönt att slippa känna att man är helt ute och cyklar.

Jag tänkte att jag kan dela med mej lite av de lärdomar jag fått efter nästan 5 års heltidsstudier + extrastudier (totalt motsvarande 6 år).

Jag påbörjade min kandidatexamen på BTH 2006 med inriktning itsäkerhet inom området datavetenskap.

År 2009 var det en taskig jobbsituation i och med börskraschen så jag sökte mig till min nuvarande utbildning, Master i Software Engineering (COOP), där hela andra året är verksamhetsförlagd utbildning (vad jag vet är det den enda i Sverige som erbjuder det och det är guld värt).

Jag håller nu på med min masteruppsats och har redan fått jobb ett heltidsjobb, samt tackat nej till ett annat. Marknaden ser skitbra ut för utvecklare just nu iaf...

Skillnaden mellan en Civilingenjör och en kandidat+master är att du läser mer matematik som civilingenjör, men du läser mindre antal praktiska kurser. En kandidat går i princip ut på att lära sig de grunder som behövs för att få ett jobb som utveckare, sedan får du lära dig massvis när du väl jobbar. En Master gör dig inte nödvändigtvis till en bättre utvecklare då det främst är forskningsförberedande studier. Du lär dig skriva vetenskapligt, använda referenser på rätt sätt och i din masteruppsats så lär du dig att utföra ett forskningsprojekt där du bygger på tidigare forksning och bidrar med egen. Civilingenjör läser under deras fjärde år samma kurser som de som läser Master (eller har åtminstone samma utbud). Civilingenjör och Master blir på engelska samma titel (Master of Science in blabla).

Jag har själv tänkt tillbaka på huruvida jag skulle valt civ. ing. istället. Det jag kommit fram till är att en civilingenjör har bättre teori inom matematik och därmed kanske är smartare än mig. Däremot borde jag vara bättre på det rent praktiska (få saker att funka) och göra designen (kod-design, alltså inte visuellt). Algoritmer uppfinner man oftast inte i dagsläget (och framförallt inte som nyexad civ. ing.), utan man använder dem.

En annan rolig detalj som kan vara bra att veta är att många företag inte gör någon löneskillnad på kandidat eller Master. Det finns vissa som gör en skillnad men långtifrån alla och det vara något som iaf förvånade mig. Så om man har som mål att utbilda sig till programmerare och sedan jobba med det, välj en kandidat i programvaruteknik (software engineering) och sök sedan jobb. De två år som du då jobbar kommer du lära dig betydligt mer om programmering under än om du istället läst en Master. Även lönen kommer vara bättre.

Edit: Och angående datavetenskap, programvaruteknik, datateknik så kan jag säga att tom forskare spenderar tid på att gnabbas om vad som är vad. Jag har ungefär 50,50 av mina poäng i datavetenskap och programvaruteknik och här på BTH finns det inte ens något som heter datateknik även om det finns kurser som säkert hade klassificerats som det på andra universitet. Väldigt generellt så hade jag sagt så här:

Datavetenskap: logik, algoritmer, AI. Min gissning är att ett kandidatprogram i datavetenskap är snarlikt ett i datateknik. Skillnaden kanske ligger främst när det kommer till forskning.
Programvaruteknik: programmering i projektform (som i industrin) och inkluderar allt från krav, test, uppföljning osv. Om man vill bli programmerare så är detta det som mest stämmer överrens med vad som görs i industrin.
Datateknik: Även jag har uppfattningen att detta är lite mer praktiskt än datavetenskap, men jag vet inte om denna särskiljning alltid görs.

Ett tips: Läs vilka kurser som ingår i programmen och läs sedan kursbeskrivning för kurserna. Jag tror det ger mycket mer än att läsa "vad man blir efter programmet", vilket oftast inte stämmer särskilt bra.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag sitter i en liknande sits. Hade varit helt inriktad på IT eller datateknik civ. ingejör på LiTH. Men när jag tittade på kursplanerna blev jag ganska besviken, jag tittade på Chalmers och KTH också och det kändes som att civ. ingejörs programmen skulle ha en sådan bredd så det blev alldeles för många kurser som inte hade med mitt intresseområde att göra, nämligen programmering etc.

Däremot verkade kandidatprogrammet i datavetenskap på LiTH vara det jag var ute efter, och man kan dessutom välja att gå samma mastersprogram i stort sett. Jag vet dock inte hur det ser ut i praktiken och ar bara läst program- och kurs-beskrivningarna .

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Jag har nu läst mer angående kursplaner och dyl. för både kandidat, master och Civ.Ing - och såvitt jag kan se är samma kursutbud tillgängligt i det Datavetenskapliga programmet som i Datateknik(Detta är kanske inte så överaskande då Chalmers och GU tycks samarbeta när det gäller Data/IT), möjligtvis är inte de mer hårdvarunära kurserna tillgängliga i stil med reglerteknik och ellära tillgängliga, men de kurserna lockar mig nämnvärt. Det samma verkar även gälla GUs Master i Computers Science, som så vitt jag kan se bara är en tvåårig fortsättning på det Datavetenskapliga programmet.

Då det det Datavetenskapliga programmet verkar erbjuda så mycket större valfrihet i programmets utformning samtidigt som det inte behöver innehålla diverse fysikkurser(Dock får tydligen upp till 50% av programmet bestå av kurser från andra ämnesområden) så blir jag mer och mer säker på att jag väljer Datavetenskap.

Jag antar att det är möjligt att byta program efter det första året om det skulle visa sig att det inte passar, har man inte tillgång till CSN i 6 år?

Kursplaner och dyl. för den intresserade:
Datavetenskap - Göteborgs Universitet:
http://www.itufak.gu.se/digitalAssets/1314/1314664_coursegrap...
Datateknik, de tre första åren - Chalmer:
https://www.student.chalmers.se/sp/programplan?program_id=771...
Datateknik, ett av de möjliga masters programmen - Chalmers:
https://www.student.chalmers.se/sp/programplan?program_id=648...

Permalänk
Medlem

En risk med större valfrihet är ju att välja bort det som faktiskt är riktigt bra för en. Tex om man är mest intresserad av programmering kanske man inte vill läsa de mer lågnivå-nära kurserna som systemarkitektur och OS. Jag själv älskade inte riktigt dessa kurser, men förståelsen för vad som faktiskt händer under ens program har varit nästan ovärderlig. Annat som jag möjligtvis hade valt bort är vissa kurser inom matte och el/fysik, som signaler&system, reglerteknik och sannolikhetslära (som hade varit helt galet att välja bort). Men när jag har dessa kurser bakom mig så är det verkligen inget jag ångrar. Det jag menar är att bredd verkligen inte bör underskattas. Programmering får en allt större roll i alla möjliga fällt, och då är det bra att ha lite förståelse av ting annat än algoritmer och allt rent datavetenskapligt.

Reglerteknik är något jag aldrig trodde jag skulle behöva, sen arbetade jag på en hårsimulerings-algoritm och märkte att den bettede sig en hel del som ett instabilt system. Dvs pga samplingsproblem (lång tid mellan frames) ballade fysiken ur. Istället för att köra med en mer approximativ fysisk lösning så kunde jag reglera simuleringen enligt de metoder som lärdes i den kursen jag tagit, vilket var ganska elegant om du frågar mig. Av prestanda-skäl behövde jag byta ner mig till mer approximativ fysik till slut ändå, men det hör inte hit.

När jag arbetade på ett pussel-spel som gick ut på att vika proteiner (likt foldit@home fast med mänsklig intuition istället för brute force) hade jag "onödigt" mycket problem att sätta mig in i saker för att jag inte hade någon som hellst kunskap av bioteknik. Och det är trotts allt ett fällt som gränsar med datateknik på vissa områden. Många universitet har gemensamma kurser och allt mellan dessa institutioner.

Vad jag försöker säga är väl att bredd låter dig jobba var du vill. Kan du bara det rent datavetenskapliga är risken att du hamnar som en kodapa i någon källare för att skriva kod är allt du kan. Om man är mer laggd åt IT gäller nog detsamma, du lär inte kunna designa ett system för något du inte förstår dig på, oavsett hur duktig du är på att designa program.

Med det sagt tror jag definitivt man ska göra vad som är kul, så löser sig det mesta ändå. (klyscha?)

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Massor med text

Tyvärr verkar det du skriver låta väldigt rimligt, vilket än en gång gör mig osäker på vilken inriktning som är roligast/mest användbar. Som jag skrev tidigare lutar jag dock mot Datavetenskap, men jag är långt ifrån lika säker nu.

Men ponera att man kunde visa upp en viss självdisciplin, och lästa kanske inte de roligaste och enklaste kurserna utan de som verkar mest användbara. Och låt oss säga att utöver de datavetenskapliga kurserna så läser man även Fysik, Matte eller dyl.(Trots allt får upp 50% av kandidat examen bestå utav icke datavetenskapliga ämnen). Problemen med detta tillvägagångssättet såvitt jag kan se är att man del kan komma att välja fel kurser, och fortfarande få en bredare kunskap men utan nytta. Eller att man väljer att skaffa en allt för stor bredd, och således kan lite om mycket utan någon egentlig nytta. Jag kanske oroar mig i onödan, men orolig är jag icke desto mindre.

Ni som har någon slag erfarenhet utav liknande studier, vilken utbildning skulle ni valt? Alla slags åsikter och kommentarer skulle uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

En risk med större valfrihet är ju att välja bort det som faktiskt är riktigt bra för en. Tex om man är mest intresserad av programmering kanske man inte vill läsa de mer lågnivå-nära kurserna som systemarkitektur och OS. Jag själv älskade inte riktigt dessa kurser, men förståelsen för vad som faktiskt händer under ens program har varit nästan ovärderlig. Annat som jag möjligtvis hade valt bort är vissa kurser inom matte och el/fysik, som signaler&system, reglerteknik och sannolikhetslära (som hade varit helt galet att välja bort). Men när jag har dessa kurser bakom mig så är det verkligen inget jag ångrar. Det jag menar är att bredd verkligen inte bör underskattas. Programmering får en allt större roll i alla möjliga fällt, och då är det bra att ha lite förståelse av ting annat än algoritmer och allt rent datavetenskapligt.

Reglerteknik är något jag aldrig trodde jag skulle behöva, sen arbetade jag på en hårsimulerings-algoritm och märkte att den bettede sig en hel del som ett instabilt system. Dvs pga samplingsproblem (lång tid mellan frames) ballade fysiken ur. Istället för att köra med en mer approximativ fysisk lösning så kunde jag reglera simuleringen enligt de metoder som lärdes i den kursen jag tagit, vilket var ganska elegant om du frågar mig. Av prestanda-skäl behövde jag byta ner mig till mer approximativ fysik till slut ändå, men det hör inte hit.

När jag arbetade på ett pussel-spel som gick ut på att vika proteiner (likt foldit@home fast med mänsklig intuition istället för brute force) hade jag "onödigt" mycket problem att sätta mig in i saker för att jag inte hade någon som hellst kunskap av bioteknik. Och det är trotts allt ett fällt som gränsar med datateknik på vissa områden. Många universitet har gemensamma kurser och allt mellan dessa institutioner.

Vad jag försöker säga är väl att bredd låter dig jobba var du vill. Kan du bara det rent datavetenskapliga är risken att du hamnar som en kodapa i någon källare för att skriva kod är allt du kan. Om man är mer laggd åt IT gäller nog detsamma, du lär inte kunna designa ett system för något du inte förstår dig på, oavsett hur duktig du är på att designa program.

Med det sagt tror jag definitivt man ska göra vad som är kul, så löser sig det mesta ändå. (klyscha?)

Intressant, kul att få se en annan vinkel än den jag målat upp.

Skrivet av Iasus:

Tyvärr verkar det du skriver låta väldigt rimligt, vilket än en gång gör mig osäker på vilken inriktning som är roligast/mest användbar. Som jag skrev tidigare lutar jag dock mot Datavetenskap, men jag är långt ifrån lika säker nu.

Men ponera att man kunde visa upp en viss självdisciplin, och lästa kanske inte de roligaste och enklaste kurserna utan de som verkar mest användbara. Och låt oss säga att utöver de datavetenskapliga kurserna så läser man även Fysik, Matte eller dyl.(Trots allt får upp 50% av kandidat examen bestå utav icke datavetenskapliga ämnen). Problemen med detta tillvägagångssättet såvitt jag kan se är att man del kan komma att välja fel kurser, och fortfarande få en bredare kunskap men utan nytta. Eller att man väljer att skaffa en allt för stor bredd, och således kan lite om mycket utan någon egentlig nytta. Jag kanske oroar mig i onödan, men orolig är jag icke desto mindre.

Ni som har någon slag erfarenhet utav liknande studier, vilken utbildning skulle ni valt? Alla slags åsikter och kommentarer skulle uppskattas.

Läs mitt inlägg ovan och jämför med gibbons. Kort och gott hade jag nog sagt så här:

Kandidat (gärna teknologie istället för filosofie): om du vill jobba som programmerare efter 3 år. Efter de två åren du sedan jobbat så kommer du ha en högre lön än om du läst Master/Civiling under samma tidsperiod.

Kandidat + master: Om du föredrar praktiskt arbete men att även ha forskningskompetens, vilket gör dig väldigt anställningsbar direkt vid examen.

Civing: Mer teori och matte än kand+master, men därmed även mindre praktisk kompetens vid examen. Jag tycker gibbons bjuder på bra info om hur vissa kurser hjälpt honom i arbetet och då framförallt vid jobb med algoritmer (och det är väl där jag kan tro att det är störst skillnad).

Som det redan påpekats tror jag att Civingarna under år 4 och 5 läser samma kurser som de som läser Master. Då kan en del kurser vara väldigt praktiska, medan andra mest handlar om att skriva vetenskapliga texter.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag frågade här http://www.liu.se/utbildning/fragelada/fragelada?l=sv&path=15... lite om skillnaden mellan datavetenskap kandidat och civilingenjör datateknik. Han som svarade sa att det va lite hugget som stucket men att datavetenskap kandidat var lite mer teoretiskt och ger bra en bra grund för forskning.

Jag kommer söka båda nu men det lutar åt datavetenskap kandidat för mig personligen

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Även jag har sökt båda, men jag gick emot de svar jag har fått i tråden och valde datavetenskap som första val.

Även om ansvaret är större, då 2/3 av kursen tycks vara valbar, så är det något som tilltalar mig. Men jag har dock tagit till mig av de förslag jag fått i tråden och kommer antagligen försöka skaffa mig en ganska stor bredd under de tre första åren, och skaffa eventuell spets under masters utbildningen.

Tänker även passa på och tacka för alla svar jag fått i tråden, de har hjälpt mig mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iasus:

Även jag har sökt båda, men jag gick emot de svar jag har fått i tråden och valde datavetenskap som första val.

Även om ansvaret är större, då 2/3 av kursen tycks vara valbar, så är det något som tilltalar mig. Men jag har dock tagit till mig av de förslag jag fått i tråden och kommer antagligen försöka skaffa mig en ganska stor bredd under de tre första åren, och skaffa eventuell spets under masters utbildningen.

Tänker även passa på och tacka för alla svar jag fått i tråden, de har hjälpt mig mycket.

lycka till vad det än blir! personligen ser jag väldigt mycket fram emot högskolestudier.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av L4gG3r:

lycka till vad det än blir! personligen ser jag väldigt mycket fram emot högskolestudier.

Jo, det är vanligen mycket trevligt att studera vid universitetet/högskola.
Jag kommer speciellt ihåg hur fri man kände sig jämfört med i gymnasiet där man tvingades närvara vid alla lektioner och var tvungen att läsa massa ämnen man hade noll intresse för.
Vid universitet läser man bara sånt man är intresserad av och har kurskamrater med samma intressen att snacka och jobba med.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag tar en kandidatexamen i datavetenskap ifrån GU senare i år, har läst alla kurser tillsammans med chalmerister (mest datateknologer). Största skillnaden mellan programmen är valfriheten och att civ. ing läser mer matte och andra teoretiska kurser medans jag som datavetare kan läsa hur mycket programmering som helst med massor av labbar. Jag har heller aldrig upplevt ett större ansvar bara för att jag själv valt kurser. Har bara utgått ifrån vad jag tycker är intressant.

Angående masterprogram så kan man läsa många av de som civ. ing kan läsa men ofta har man redan läst flera av de kurserna tidigare. Det finns även masterprogram där kurser väljs fritt.

Permalänk

Tycker du ska fråga dig vilka mål du har med utbildningen, vilken typ av uppgifter du är intresserad av i yrkeslivet.

En allmän reflektion från arbetslivet, om du har för avsikt att bli programmerare, är att du läser en par kurser i ämnen som i sig kan verka (och ofta är) rätt tråkiga men ack så nödvändiga, så som:

* Testning (t.ex. http://www.kth.se/student/kurser/kurs/ID2003)
* Programvaruteknik [dokumentation/kravspec/riskanalys/projektmetodiker] (typ innehållet i den här kursen http://www.kth.se/student/kurser/kurs/IV1300)
* System- och databasmodellering (två olika kurser)

Se också till att lära dig de populäraste versionshanteringsystemen (såsom git) och fokusera verkligen på att utveckla ett förhållande till din programmering där du formaterar (PHP-exempel) och dokumenterar (Java-exempel, numer de facto standard i de flesta miljöer) din kod väl.

Personligen tycker jag att alla programmerare bör läsa en grundkurs i MDI (http://en.wikipedia.org/wiki/Human%E2%80%93computer_interacti...), eller egentligen behöver man inte ens gå en kurs men man bör åtminstone läsa någon grundläggande kurslitteratur, rekommenderar t.ex. MDI-delen av http://www.amazon.com/Interaction-Design-Beyond-Human-Compute... (finns säkert att hitta billigt beg).

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!