Släng ihop ett GRYMT paket! [15 000kr]

Permalänk

Grafikkortet (GTX 580) känns ju lite fel med tanke på dagens artikel http://www.sweclockers.com/artikel/13779-grafikkort-prestanda...

Sätt två HD6950 i CF istället... Samma pris, mkt högre prestanda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltiiz:

varför bluray?

Varför inte? Hehe nej, grejen är den att jag vet inte hur det ser ut i framtiden. Jag menar, spelen idag till PS3 är blue-ray. Och så kommer det väl att kunna bli senare till datorer också? (om det inte redan finns, vad vet jag).

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det första du borde ändra är rubriken, men eftersom det är för sent så tar jag mig friheten att göra det åt dig.

Ditt paket ser bra ut, men ta en titt på artikeln om prestanda per krona som publicerades i dag! Chassit vet jag inget om, och personligen tycker jag att Blu-Ray-läsare är onödigt så länge du inte tänkt koppla datorn till en TV (vilket du kanske ska, men jag bara påpekar).

jaasåådu. Aah nej ja gvet inte varför jag valde blue-ray. Det är ju en finess med det bara och jag kan koppla till TVn om jag vill. hade inga planer på det egentligen. Tyckte bara att det var lite flashigt med blue-ray i datorn.

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saltiiz:

varför bluray?

Varför inte? Har han en skärm som stöder full HD (1920*1080) så kan det kanske vara najs med att kunna spela Blu-Ray filmer. Sedan är det, som sagt, mer framtidssäkert.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cryqer:

Varför inte? Hehe nej, grejen är den att jag vet inte hur det ser ut i framtiden. Jag menar, spelen idag till PS3 är blue-ray. Och så kommer det väl att kunna bli senare till datorer också? (om det inte redan finns, vad vet jag).

Jag förstår hur du tänker, och det handlar ju inte om några stora pengar. Att datorspel skulle distribueras på Blu-Ray kommer dock aldrig att hända, eftersom det är försvinnande få som har BR-spelare i sina datorer. Många datorer, både hemmabyggen och OEM, saknar optisk läsare, och spelen kommer mer och mer att distribueras digitalt i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Jag förstår hur du tänker, och det handlar ju inte om några stora pengar. Att datorspel skulle distribueras på Blu-Ray kommer dock aldrig att hända, eftersom det är försvinnande få som har BR-spelare i sina datorer. Många datorer, både hemmabyggen och OEM, saknar optisk läsare, och spelen kommer mer och mer att distribueras digitalt i framtiden.

Oh satan...ja då kanske det är lite onödigt då..

Ser detta bättre ut då tycker du? med två st 6950 kort. ska man kanske satsa på en AMD processor också?

Edit; Glömde klistra länken! ;D

http://www.inet.se/kundvagn/visa/353177/14kny

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cryqer:

Oh satan...ja då kanske det är lite onödigt då..

Ser detta bättre ut då tycker du? med två st 6950 kort. ska man kanske satsa på en AMD processor också?

Edit; Glömde klistra länken! ;D

http://www.inet.se/kundvagn/visa/353177/14kny

Det ser jättebra ut. AMD har inga processorer ute på marknaden i nuläget som kan konkurrera med Intels när det gäller spelprestanda, så AMD är inget alternativ i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Det ser jättebra ut. AMD har inga processorer ute på marknaden i nuläget som kan konkurrera med Intels när det gäller spelprestanda, så AMD är inget alternativ i ditt fall.

Okej! Då blir det nog detta paketet. (måste kika runt lite till för att vara helt säker) Tack så mycket!

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Kommer nätaggregatet att klara 2 st grafikkort då?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/353177/14kny

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

64GB eller 120GB SSD

Heeey!

Okej, jag har läst i ett par stycken andra trådar angående SSD diskar. Men finner inte mitt svar. Så därför gör jag en ny tråd som jag hoppas kan hjälpa mig!

Alltså, Jag försöker få ner priset så mycket som möjligt i detta paket:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/354866/ca14kkr

Och jag sitter då och funderar på om man verkligen behöver 120GB SSD? Visst, datorn laddar snabbare. men märker man verkligen så stor skillnad på det? Är det verkligen värt att lägga ut ca 1000kr mer på ett 120GB istället för ett 64GB? Har läst lite recensioner på ett 64GB, och det verkar ju inte alls dumt!

Hur stor skillnad är det på dom? Finns det någon bra hemsida där man kan jämföra?

Tack!

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Skillnaden du skall tänka på är att på 120gb kan du få plats med mer spel eller program.
Kör på 64 och det räcker för mig med operativ systemet och viktiga filer.
Spel och program installerar jag på hdd förutom adobe program

Permalänk
Medlem

beror ju på vad du vill ha på den.
Bara win7 tar ca 20 gb efter ett tag och då har du bara ~35 gb kvar att leka med. Lägg då in ett spel ur t.ex. cod serien som landar på 18 gb. Då finns det inte så mycket kvar på disken.

Hur länge gör de extra 1000kr ont?

*EDIT*
om du bygger själv så sparar du i stort sett in kostanden till den större ssdn

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

beror ju på vad du vill ha på den.
Bara win7 tar ca 20 gb efter ett tag och då har du bara ~35 gb kvar att leka med. Lägg då in ett spel ur t.ex. cod serien som landar på 18 gb. Då finns det inte så mycket kvar på disken.

Hur länge gör de extra 1000kr ont?

*EDIT*
om du bygger själv så sparar du i stort sett in kostanden till den större ssdn

jo jag vet, men om man köper till att dom bygger ihop den så får man ju 1 års till garanti. Jag menar, mycket kan hända under ett år

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Ingen annan som kan förklara lite mer skillnader?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Om du undrar över ren prestanda-skillnad så är den troligen inte märkbar. Större diskar kan uppnå något högre hastigheter vid läs/skriv då det är fler interna minnen att skriva till (ungefär som raid 0), men den skillnaden är nog inte nämnvärd bara det är en SSD öht.

Någon får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar, men jag har för mig jag läst något dylikt.

Förövrigt har jag själv Corsair Force 60Gb och klarar mig bra på det. Har drygt 5-6 spel installerade m.m. och 11.5Gb ledigt. Skulle det mot förmodan bli fullt så är det ju bara att avinstallera något som man inte använder (kan inte säga att jag spelar alla de där 5-6 spelen även om de finns där). I värsta fall går det ju att lägga på en annan disk.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag skulle verkligen inte rekommendera Corsairs Force SSD series. Om du söker runt lite kommer du hitta ett känt problem att dom slutar att bli detected av moderkortet och bios post tar enormt lång tid, 5-10 min, sen säger den att ingen boot device hittades. Detta har även hänt mig, jag fick inte ens tillbaka pengarna från komplett. 2000kr waste.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Jag skulle verkligen inte rekommendera Corsairs Force SSD series. Om du söker runt lite kommer du hitta ett känt problem att dom slutar att bli detected av moderkortet och bios post tar enormt lång tid, 5-10 min, sen säger den att ingen boot device hittades. Detta har även hänt mig, jag fick inte ens tillbaka pengarna från komplett. 2000kr waste.

Felet är inte speciellt vanligt vad jag kan läsa, samt att det går att åtgärda.

Citat:

The Force series has a problem being detected AFTER it has crashed (usually BSOD), or resuming from sleep or hibernate. Cold booting is actually the solution to get the drive to be detected again.

Har du någon vidare information om saken?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

BUMP!

Hehe, ingen som kan ge ett svar angående nätagget?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk

Man får typ inte bumpa

men enligt detta test http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx...
test i 3dmark vantage drar 580 i sli 676w men vet inte om det är hela burken eller bara grafikkortet... Om det är bara grafikkortet kanske du borde satsa på 800w newton r2 eller 850w tx v2... Fråga ngn annan som vet mer. Jag kan ha helt fel.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamemagican:

Man får typ inte bumpa

men enligt detta test http://www.sweclockers.com/recension/12993-nvidia-geforce-gtx...
test i 3dmark vantage drar 580 i sli 676w men vet inte om det är hela burken eller bara grafikkortet... Om det är bara grafikkortet kanske du borde satsa på 800w newton r2 eller 850w tx v2... Fråga ngn annan som vet mer. Jag kan ha helt fel.

Hehe nej jag vet. Men jag vill ju ha ett svar! och jag tycker att det är bättre att bumpa på sin ordinarie tråd istället för att göra en ny tråd. Okej, tack!

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Klar med mitt ihopplock!

Okej! nu är jag färdig med det jag ska beställa! Och jag skulle jättegärna vilja ha era synpunkter på detta också utifall att jag har gjort något knas!?

I en tidigare tråd så hade jag detta paket med 6950 Crossfire. Och fick tips om att välja ett GTX 580 istället pga att om jag i framtiden skulle viljha ha SLI så blir det bättre. Eller är det en dum idé? ska jag köra på crossfire istället? Vad är era erfarenheter av detta? Kanske ska jag välja ett annat nätaggregat?

Här är paketet:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/356551/slutgiltig

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

SSD:n är retailversionen så det följer med 2.5->3.5" adapter.

Visa signatur

| Silverstone Fortress FT02B | MSI P6N Platinum | Q6600 | Scythe Mugen 2 | Gigabyte HD5770 Silent Cell | Seasonic X-750 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av csimonl:

SSD:n är retailversionen så det följer med 2.5->3.5" adapter.

Okej, hur ser du det? Eller är det bara något du vet? Och vet du vad det spelar för roll om man väljer intel eller Corsair?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Crossfire ger bättre prestanda än SLI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stakz:

Crossfire ger bättre prestanda än SLI.

okej, så du tycker att jag ska behålla 2 st 6950 då?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

okej, så du tycker att jag ska behålla 2 st 6950 då?

Absolut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cryqer:

Okej, hur ser du det? Eller är det bara något du vet? Och vet du vad det spelar för roll om man väljer intel eller Corsair?

Jag följde länken i din kundvagn http://www.inet.se/artikel/4304290/120gb-2-5-ssd-intel-x25-m-... där står det retail. I en av recensionerna står det att adapter följer med.

Jag har köpt en Intel och en Corsair retail och i båda fallen fick jag med en adapter. Dom jag köpte var inte 120Gb versionerna.

Visa signatur

| Silverstone Fortress FT02B | MSI P6N Platinum | Q6600 | Scythe Mugen 2 | Gigabyte HD5770 Silent Cell | Seasonic X-750 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av csimonl:

Jag följde länken i din kundvagn http://www.inet.se/artikel/4304290/120gb-2-5-ssd-intel-x25-m-... där står det retail. I en av recensionerna står det att adapter följer med.

Jag har köpt en Intel och en Corsair retail och i båda fallen fick jag med en adapter. Dom jag köpte var inte 120Gb versionerna.

jaså. okej! men du tycker att mitt paket ser okej ut?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Skrivet av Stakz:

Crossfire ger bättre prestanda än SLI.

2x 580gtx kommer ändå vara bättre än 2x 6950 2gb.

Men det kostar också... sen är jag osäker på om 750W klarar av att dra 2st 580 gtx men det kanske någon annan kan svara på.

Du spara även cirka 4000kr på att köra 2x 6950 vs 2x 580gtx. (+ elräkningen )

http://www.anandtech.com/bench/Product/299?vs=308

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lon Höppö:

2x 580gtx kommer ändå vara bättre än 2x 6950 2gb.

Men det kostar också... sen är jag osäker på om 750W klarar av att dra 2st 580 gtx men det kanske någon annan kan svara på.

Du spara även cirka 4000kr på att köra 2x 6950 vs 2x 580gtx. (+ elräkningen )

http://www.anandtech.com/bench/Product/299?vs=308

men egentligen så behöver man inte GTX 580 SLI :-P. jag menar, bara ett 580 kan maxa alla spel.

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.