Alla fyndtips från mellandagsrean

Skyrim utnyttjar inte DirectX 11 fullt ut

Permalänk
Medlem

I den här takten kommer snart spelen på mobiltelefonerna vara bättre än pc och konsoler.
Det går inte att hålla sig till samma hårdvara i 10 år samtidigt som andra konkurrenter fördubblar sin prestanda varannat eller var tredje år. Man tycker att Sony och MS borde vakna till lite innan de blir helt omkörda.
År 2014-2015 kommer ju både OSX och Linux vara en minst lika bra spelplatform att utveckla spel till om man nöjer sig med Dx9 prestanda/effekter. Vad har då Windows för fördelar, speciellt med tanke på att många kör något annat OS på mobilen/pekplattan?
Uppgradera till Ps4/Xbox 720? Varför då? Efterföljare till BlueRay lär väl inte vara attraktivt med tanke på att många fortfarande köper vanliga dvd-spelare till tv-bänken. Högre upplösning lär väl inte behövas eftersom Full-HD verkar ha blivit slutstationen när det gäller skärpa och detaljrikedom. Mer minne? De kan ju lika gärna börja sälja en uppdaterad version av Ps3/Xbox 360 med ett par GB minne till.

Det är lite synd när Bethesda snålar på krutet när det gäller Skyrim, eftersom det säkert dröjer bra länge innan de utvecklar en helt ny grafikmotor igen. Oblivion-motorn dök ju bland annat upp i Fallout 3 och Fallout: New Vegas.
Iofs kanske de helt kallt räknar med att låta Id spotta ur sig någonting snyggt när det blir dags för Skyrim's efterföljare.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

PC folket måste helt enkelt inse att folk föredrar att spela på konsol framför tvn i soffan och är less på det ständiga uppgraderandet som det innebär att spela PC och att världen inte kretsar kring era high end datorer, detta tåls att nämnas en gång till

Vad bryr jag mig om att många föredrar att spela på konsoll ?
Min anledning att reagera negativt på den här nyheten är inte att jag tror att Bethesda kommer att förlora ekonomisk på det hela. Ur deras synvinkel rent krasst ekonomiskt är det säkerligen lyckat.
Dock är jag knappast så personligt engagerad i något storföretags ekonomi att det skulle beröra mig överhuvudtaget.
Jag uppskattar vacker grafik på ett rent konstnärligt plan och för mig är det negativa nyheter att Skyrim inte fullt ut utnyttjar den senaste tekniken som skulle kunna göra spelet vackrare.

Spelen på PC datorerna skulle kunna vara ett grafiskt föredöme som också skulle gynna konsollerna på sikt.

Sedan förstår jag mig inte på alla här som direkt börjar bråka om att det finns annat som är viktigare än grafik osv. Det är fullständigt irrelevant för diskussionen här.
Ja, det finns annat än grafik som är viktigt i ett spel, men det är inte det vi diskuterar. Vi diskuterar det faktum att Skyrim inte kommer att bli så grafiskt snyggt som det skulle kunna vara.
Att det får sämre grafik betyder inte automatiskt att storyn och annat kommer att bli bättre. Storyn och det andra har överhuvudtaget inte med nyheten att göra.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nej, men om man bara har smakat en glass är det svårt att säga att det är världens godaste glass.

Jag har spelat datorspel i över 25 år, räcker det ?
Du har givetvis rätt till din åsikt, men undvik gärna att besserwissra andra för deras smak.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Skyrim kommer defentivt att behöva moddas för att bli spelbart. Att optimisera för konsoler kommer innebära att funktionalitet, antal objekt, och 'immersion' tar en rejäl spark - då ofta gärna används bra med processorkraft för att maximera detta. Processorkraft som konsolerna inte har.

Räkna med att 'the capital city' endast har 2-3 personer gående på gatan, medans de moddade datorerna använder sig av 20-30.

Jag är desutom väldigt orolig att det kommer finnas en mycket stor mängd indelning av zoner - eftersom konsolerna inte har tillräkligt med minne för att hantera stora omgivningar på hög grafik.

Konsolerna klarar knappt av att köra 720p upplösning längre - några degraderar till och med till 480.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinned89:

Finns en lösning, släpp en ny generation av konsoler med DX11 grafik så är vi på banan igen. Xbox 360 är ju 6 år gammalt ifall jag inte misstar mig, fel av konsoltillverkarna att inte utveckla något bättre så att utvecklingen går framåt. Har både spel dator och Xbox 360 men tycker spel på 360 är fruktansvärt fula nu för tiden, lirar hellre typiska single player spel på PC dock så får man inte använda sin bekostade surroundljud anläggning vilket är synd....

Varför ska dom göra det? Det kostar ju massa pengar och Xbox/ps3 säljer ju fortfarande skitbra. Men visst så är det tragiskt att ett spel från 2007 är ett av de snyggaste på marknaden.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Jag är desutom väldigt orolig att det kommer finnas en mycket stor mängd indelning av zoner - eftersom konsolerna inte har tillräkligt med minne för att hantera stora omgivningar på hög grafik.

Konsolerna klarar knappt av att köra 720p upplösning längre - några degraderar till och med till 480.

Så sant, jag har själv ett xbox360 och jag har en gamer dator. märker direkt när det börjar sacka efter när det händer mycket på konsol, siktet blir segare än vad det redan är på fps spel. man blir besviken när man köpt ett konsol spel och sen laggar det när man spelar. men visst, märker man inte av att det laggar så kan man ju hålla sig till konsol.
Dock är det ju synd att dom inte drar nytta av allt som dx11 har att erbjuda till pc.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700x 8C 16T | ASUS TURBO GTX 1080TI 11GB |
ASUS STRIX X470-I | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB (2x16GB)
| EVGA SuperNOVA 750 G3 |
| Noctua NH-U14S Slim CPU Cooler | Fractal Design Node 304 Case |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Måste vara det dummaste jag har hört.. Vad har piratkopieringen (som är ganska utbredd på konsolmarknaden med) att göra med att utvecklarna inte vågar utnytja styrkan i en PC till 100%? Det enda jag kan komma på är att man ska kunna porta det till Xbox360/PS3 enklare utan att behöva göra om spelet allt för mkt!

Smiskar? sen när smiskar Nvidia AMD på något sätt? Är det en Nvidia Fanboy jag skådar med mitt vänstra öga?

http://www.legitreviews.com/article/1258/9/

Där exempelvis. Är det en ATI-fanboy jag skådar med mitt högra öga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjonsson:

Hur kan du skriva så och länka till ett test med förra generationens kort? Rena skämtet.

Permalänk
Skrivet av eXale:

Skyrim kommer defentivt att behöva moddas för att bli spelbart. Att optimisera för konsoler kommer innebära att funktionalitet, antal objekt, och 'immersion' tar en rejäl spark - då ofta gärna används bra med processorkraft för att maximera detta. Processorkraft som konsolerna inte har.

Jag hoppas att du skämtar med ospelbart. Eller så har du inte kunnat spela något spel de senaste... ja sen datorns födelse.

Skrivet av DUNXIII:

Hur kan du skriva så och länka till ett test med förra generationens kort? Rena skämtet.

Han sa "sen när". Uppenbarligen fick görra generation pisk.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Spel till PC = typ 399:-
Spel till konsoll = 599+

Klart som fan de skiter helt i PC, mindre jobb för mer pengar.

Man kan även tillägga att spel till PC ofta sjunker i pris en ganska kort tid efter lansering.

Sedan vill jag bara påpeka för diverse personer här att DET STAVAS KONSOL, KONSOLER, KONSOLEN (NOTERA ETT L)
. *sigh*

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

DICE växte nu i mina ögon ännu mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Man kan även tillägga att spel till PC ofta sjunker i pris en ganska kort tid efter lansering.

Sedan vill jag bara påpeka för diverse personer här att DET STAVAS KONSOL, KONSOLER, KONSOLEN (NOTERA ETT L)
. *sigh*

Skit samma, skrev bara ihop nått snabbt innan jag gick och la mig.
Iaf spelen är inte värda det priset de kostar om det inte är online spel, oftast klarar man ut de flesta single player spelen på mindre än en dag.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hjonsson:

http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Grafik

Dom flesta Grafikkort idag klarar minst Dx 10 och i dagens läge skapa ett Pc spel gjort för Dx9 är skamlöst rent sagt då det är två generationer gammalt, Spelar ingen roll om spelet även släpps till Konsol att göra ett bakåtsträvande spel oavsett plattform ska man skämmas för.

Istället för att göra ett halvfärdigt spel till pc så borde dom hålla sig till Konsol och utvecklare som gör spel till Pc borde hålla sig till det istället för att ta på sig för mycket och låta Konsol försäljning påverka kvaliten på grafiken samt dra ned på deras goda rykte, är det bara jag som saknar känslan av att sitta med något helt nytt? nintendo, super nintendo,pc m.m om detta fortsätter så kommer ju denna känslan försvinna helt för att utvecklingen stannar.

Även om ett spel ser snyggt ut i Dx9 på pc så kommer jag ju ändå när jag sitter och spelar tänka "undrar hur mycket snyggare det hade sett ut i dx11" och det är inte en känsla man vill ha speciellt inte om man nu betalt för spelet.

Visa signatur

Fractal design Define R3, CPU AMD Phenom 4x II 965 3.4 GHz, GPU XFX Radeon hd 6950 2 GB, Mobo GA-7490XTA-UD4. RAM 4 GB DDR 3. OS win 7 Professional 64 bit. PSU OZR modxstream-pro 700 W.

Permalänk
Medlem

Har spelat på PC en ganska lång tid , första PC'n var en 386'a (eller tidigare) som användes mycket flitigt.
Före det så använde man en Amiga och spelare på, och så klart nintendo som resten av världen ^^
Hade det inte varit för tekniken så hade man fortfarande suttit med en 20 Mhz processor och 4 mb i ram.
Som jag skrev i ett tidigare inlägg så borde alla bakåtsträvare gå och gräva ner sig, vart skulle vi vara idag utan alla dessa människor som faktiskt VILL driva våran teknik frammåt ? Skulle vi fortfarande tro att jorden va platt?

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Enligt VGChartz har 5,3 miljoner ex av Oblivion sålts enbart till XB360 och PS3. PC-försäljningen går inte att hitta någonstans utan att det varierar enormt mellan källorna så jag vet ingen totalförsäljning.
Även om dessa 5,3 miljoner förmodligen inte heller stämmer så kan jag mycket väl tänka mig att konsolspelsvarianterna står för mer än hälften av totalförsäljningen. Det kanske inte är så konstigt att man anpassar spelet efter konsolernas hårdvara då?

Folk som sitter med hårdvara som över huvudtaget KAN dra nytta av allt grafiskt ögongodis står nog inte för många procent av den totala spelförsäljningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Hoppas Microsoft implementerar en asbra "wondows store" i Windows 8 där utvecklare kan sälja sina onlinespel. Och då gärna billigare än i butik och inte som Sug-Steam som säljer spelen för mer än i butik.

Det finns ju redan Games for Windows Live som är rätt kasst. Steam däremot är en utmärkt tjänst ur alla synvinklar som jag håller högt. Visst är priserna i regel högre, men det kompenseras helt av de har regelbundna reor och erbjudanden som kan ge upp till 90% rabatt, och resultera i löjligt låga priser. Tänker främst deras enorma mellandagsrea som varar i typ tre veckor.

Exempel på spel jag köpt:
GTAIV: EFLC - 10€
Just Cause 2 - 6€
Mafia 2 - 10€
L4D2 - 10€
Bad Company 2 - 13€
Killing Floor - 6€
Batman: Arkham Asylum - 10€

Så klaga på priserna tycker jag inte man kan göra, men kan man inte vänta till rean så finns det ju alltid http://www.spelbutiken.se

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Spel till PC = typ 399:-
Spel till konsoll = 599+

Klart som fan de skiter helt i PC, mindre jobb för mer pengar.

Bara om du köper spel på Åhlens eller närmaste överprisbutik.
Om du tex. tittar på Need For Speed Shift 2 så kostade den till PS3 knappt 50kr mer än till PC och till krysslåda helvarv kostade den lika mycket.

Nya exklusiva spel som tex. Gran Turismo gick på 450kr eller mer vid release men det är också bland de dyrare spelen.

Om du tex. köper spel på Steam så är det grymt mycket dyrare än att köpa spel genom PSN tex.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Iaf spelen är inte värda det priset de kostar om det inte är online spel, oftast klarar man ut de flesta single player spelen på mindre än en dag.

Ja, om man sitter i fem timmar i sträck minst och nöter utan att ta en paus visst. Men det kanske bara är gamla jag som tar en timme eller två i taget istället för att försöka göra ett speed run varje gång... (hur många orkar se en film som är längre än två-tre timmar?)

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Eftersom att du citerade mitt inlägg så antar jag att du läste hela? jag skriver även att story m.m också är en stor del i det hela men att jag vill FÖRBLÄNDAS av snygg grafik också. Jag rankar det också som högt. Ja många bra spel har bara dx9 men i mina ögon så är de inte ultimata då grafiken är ful...
Exempel: Håkan gör ett spel med bra story, usel grafik, bra ljud m.m.

Han får 3/4 "toasters". Hade han gjort ett spel med bra story, bra grafik, bra ljud m.m. så hade Håkan förtjänat 5/5 "toasters" och en macka med valfritt pålägg...

Om du nu i fortsättningen vill citera folk utan att ha läst igenom hela inlägget så blir det ju helt fel, eller hur? Hitta istället en utgångspunkt och gå efter den istället för att p12:a

Jag är inte intresserade om dina p12 klasskompisar som du verkar besatt i.

Det har inte kommit ett enda spel till PC med DX10 eller DX11 med bra story och spelkvalitet. ALLA spel har varit DX9 med några få enstaka spel med stöd för DX10 shaders men inte mycket mer än så.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Visst är det synd att det och Crysis 2 inte använder DX11 men när det väl kommer till kritan så tror jag att många inte ens skulle märka det om inte exempelvis sweclockers skulle ha rapporterat om det.

Visa signatur

Define R4 | be quiet! Dark Power Pro 10 850W 80+ Platinum | MSI Z77A-GD65 | i7 3770K | Noctua NH-U9B SE2 | Corsair Vengeance LP 2x8GB 1600 MHz | Samsung 840 Pro 256 GB | HD5850 1GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dackis:

Ja, om man sitter i fem timmar i sträck minst och nöter utan att ta en paus visst. Men det kanske bara är gamla jag som tar en timme eller två i taget istället för att försöka göra ett speed run varje gång... (hur många orkar se en film som är längre än två-tre timmar?)

Hehe jag tycker 2-3 timmar är för kort, älskar att dra hela säsonger av en serie i ett kör!
The 10th Kingdom, skit bra film, 7 timmar lång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Ett år senare var jag tvungen att börja dra ner rejält med inställningarna för att spelen skulle bli spelbara. PS3an och 360 briljerar med sin överlägsna grafik jämfört med min PC där det såg ut som skit i jämförelse.

Det där är rent skitsnack.

Köper du ett highend PC system (då som nu) så håller det i 3år. Datorn som jag köpte för 10k för 2.5år sedan (knappast highend då) fungerar fortfarande med riktigt höga inställningar på alla vanliga nya spel (exv shogun 2). Och flyter finfint och ser bra ut med medium/high inställningar på de spel som är mer krävande (Crysis 2).

Det säger säg självt att en konsol som kommer ut och kostar under 5000kr samt är en liten låda knappast kan vara mer kraftfull än en dator med modernare hårdvara, bättre kylning och större budget!
Speciellt inte när konsolen förväntas hålla i 7år+ med samma skit i, såsom 512MB RAM till spel i PS3an....

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kompasen112:

Dom flesta Grafikkort idag klarar minst Dx 10 och i dagens läge skapa ett Pc spel gjort för Dx9 är skamlöst rent sagt då det är två generationer gammalt, Spelar ingen roll om spelet även släpps till Konsol att göra ett bakåtsträvande spel oavsett plattform ska man skämmas för.

Nej, dx11 är inte två generationer nyare än dx9. Då skulle grafikskillnaden vara som mellan Playstation 1 & Nintendo 64 och 360 & PS3. Oftast brukar det inte vara speciellt stor skillnad mellan dx versionerna och det finns ju en anledning varför en utav om inte, världens bästa programmerare John Carmack tycker dx är totalt ointressant.

Skrivet av JesperT:

Vad bryr jag mig om att många föredrar att spela på konsoll ?

Uppenbart utvecklarna då nästan samtliga har konsolerna som utgångspunkt.

Skrivet av JesperT:

Spelen på PC datorerna skulle kunna vara ett grafiskt föredöme som också skulle gynna konsollerna på sikt.

Absolut. Det skulle defenitift sätta mer press på att dem att ha riktigt bra hårdvara i konsolerna och inte snåla på krutet redan vid start och det som jag tyckte vad väldigt dumt när det gäller denna generation att bara nöja sig med 512mb minne. Hade dem brassat på med 1gb tror jag definitivt att generationen skulle hålla något år extra.

Skrivet av Ixos:

Det där är rent skitsnack.

Köper du ett highend PC system (då som nu) så håller det i 3år. Datorn som jag köpte för 10k för 2.5år sedan (knappast highend då) fungerar fortfarande med riktigt höga inställningar på alla vanliga nya spel (exv shogun 2). Och flyter finfint och ser bra ut med medium/high inställningar på de spel som är mer krävande (Crysis 2).

Du har rätt och samtidigt fel där, det beror på när i konsolerna livscykel man köper sin dator. Jag köpte min dator knappt ett år efter 360 hade släppts och då hade inte utvecklarna lärt sig att utnyttja konsolens prestanda speciellt bra men allt med åren så blir det bättre och då innebär det att spelen till PC blir allt mer krävande också. Sedan efter konsolerna har funnits ute i några år så börja systemkraven plana ut och inte öka i samma takt som i början av konsolernas livscykel. Därav att jag klarade mig väldigt dåligt med den hårdvara som jag inhandlade, eftersom jag köpte datorn vid ett dåligt tillfälle.

Core duo 2 hade nyss lanserats då och fanns i följande spec om jag minns rätt.

1,8
2,4 Den köpte jag.
2,66
Extreme edition på 2,93

Och grafikkortet.

7800 GTX
7950 GT Det köpte jag.

Som du ser så den tredje värsta processorn och näst bästa grafikkortet.

Det kallar jag en high end dator. Sedan deluxe moderkort med crossfire och sli 2gb ddr2 på 800mhz men köpte ett tag senare till 2gb till. Chassi, hd m.m.

Och idag och sedan många år så utklassar 360 och PS3an min dator rent grafiskt sett där det ser bättre ut och flyter på betydligt bättre.

Så mina PC spelande dagar är definitivt över då jag älskar att luta mig tillbaka framför min älskade Kuro och min ljudanläggning och den bekväma soffan. Samt att konsol exklusiva spelen är överlägsen PC dito. Samt att spelkänslan är bättre är som ett plus i kanten. Nu i efterhand kan jag som inte fatta att jag orkade uppgradera datorn stup i kvarten och alltid ha det värsta hela tiden. Har många kompisar som har tröttnat på det ständiga uppgraderandet och gått över till konsol och det kommer nog att hända många utav er tids nog.

Skrivet av Ixos:

Det säger säg självt att en konsol som kommer ut och kostar under 5000kr samt är en liten låda knappast kan vara mer kraftfull än en dator med modernare hårdvara, bättre kylning och större budget!
Speciellt inte när konsolen förväntas hålla i 7år+ med samma skit i, såsom 512MB RAM till spel i PS3an....

Men vid start har konsoler nästan alltid haft riktigt bra hårdvara och det hade 360 och PS3an och så säljs konsolerna med förlust dem första åren men det är på spelen dem tar igen då de tar en hundring per sålt spel ungefär och senare då tillverkningstekniken har krympt (nm) och effektiviserats så säljs enheterna med vinst.

Skrivet av Squall Leonhart:

Folk som sitter med hårdvara som över huvudtaget KAN dra nytta av allt grafiskt ögongodis står nog inte för många procent av den totala spelförsäljningen.

Så sant som det är sagt.

Dem mest lyckade PC utvecklarna som går bäst rent ekonomiskt är just de som gör spel där ett bredare spektrum av datorer kan köra spelet. Jag tror inte det är speciellt ekonomiskt lyckat att göra ett PC only spel med skyhöga systemkrav där bara dem som har high en datorer kan lira det. Visst säkert populärt bland folk här på Sweclockers och andra hårdvaruentusiaster som gillar att ha det värsta men inte lika poppis av den stora skaran som uppenbarligen utvecklare tycker är en viktigare kundgrupp än gnälliga PC spelare med high end datorer som står för en väldigt liten del av den totala mängden gamers.

Det är bara att inse att det finns väldigt lite pengar att tjäna att göra ett PC exklusivt krävande spel i jämförelse mellan att göra spel till konsolerna. Världens kretsar inte kring era high end burkar.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

FYFAN säger jag bara. Jag SA JU ATT DETTA SKULLE HÄNDA.
konsoll mupparna svor upp och ner att vi PC användare kan ha våran överlägsna teknik så tar dom nerskalade konsoll versioner. Men vad händer. Vi entusiaster får nerbantat SKRÄP baserat på 10 år gammal teknik.

De här företagen bör tänka sig för jävligt noga i framtiden innan deras RIKTIGA lojala kundkrets lämnar dem.
Dom kan få ha casual fansen eller hardcore supportar, inte båda. Gissa vilka det var som byggde upp deras företag? Inte fan var det konsoll mupparna.

Permalänk

Kan tillägga att det är väl just pga detta som Wii 2 kommer att ha visserligen bättre men, ändå, liknande grafik som xbox 360 och PS3. Utvecklarna föredrar det helt enkelt eftersom dom tjänar mer pengar på det sättet.
Så tills xbox 720 och PS4 kommer lär PC-spelarna få lida... Men se det positivt - Runt 2013-2014 så kommer det bli ett j-a stort steg framåt grafikmässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tifius:

Fattar ni hur mycket mer jobb det är att implementera allt DX11 specifikt för _en_ version av spelet? Bättre lägga pengarna (arbetstimmarna) på att få alla versioner att se så bra ut som möjligt. Som att 95% av alla som skriker högt i den här tråden hade lagt märke till att det var just dx11 effekter och att de såg mycket bättre ut än något Bethesda snickrat ihop själva...

Helt fel, bättre göra spelet till PC och DX10/11(är ju trotts allt en förödande majoritet som använder det enlight Steam som man givetvis INTE skall bry sig om då det mera speglar Steams användare som sällan sitter på dom nyaste burkarna än realiteten av användarna som sitter på DX11 och retailskivor av spelena och därför skall större delen av arbetstiden vara nerlagt där och sen snabbporta över lite halv/heltaskigt gjort till konsoll där 95% tagits bort för att kunna köra på en slö konsoll för där bryr sig spelarna inte på samma sätt om hur bra/dåligt det fungerar och då gör man fler nöjda än att göra det skit till alla plattformar/sämre till PC.
Tyvärr är ju trenden den felaktiga att spel blir sämre och sämre produkter där man använder CPU istället för GPU och ynka 2-3 kärnor/trådar när man bör ligga på 6-12 för att utnyttja dagens hårdvara. Om det fungerar skit på sämre system är ju skitsamma när man på deytta sätter göt flera nöjda än att göra skit till alla.
Är deras skyldighet att utnyttja tekniken, inte smita undan ansvaret och dra im maximalt med kulor och använda urkassa kopieringsskydd som mera förhindrar användning än kopiering som ändå kan göras utan bekymmer och är ett mått på hur bra ett spel är. Hög kopiering=taskigt spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Det är bara att inse att det finns väldigt lite pengar att tjäna att göra ett PC exklusivt krävande spel i jämförelse mellan att göra spel till konsolerna. Världens kretsar inte kring era high end burkar.

Hahah jag VISSTE att du var en "fattig student /snåljåp" när jag läste din post. Klart DU skiter i om tekniken ligger i framkant eller inte, bara DU är nöjd. Så länge du kan spela på din "svindyra maskin" du la ner 7 papp på för fem år sedan eller hur?

Och du har fel. Kolla på Crysis som blev någt av en världsstandard för grafik och testning. Många jämförde alla efterkommande spel med just Crysis grafikmässigt. Är skitviktigt för oss konsumenter att hårdvaru och speltillverkarna pushar som fan för utveckling eller så kommer vi fortfarande spela xbox 360 liknande spel om 10år.

PC exklusiva spel säljer fortfarande i milliontals exemplar och får lojala användare som utvecklar eget content och mods och får titeln att leva kvar långt efter andra spel har glömts bort.
VI är också konsumenter och det är upp till oss att visa missnöje och sätta ner foten när dom stora drakarna försöker sälja oss nerbantat skit med massor av DLC som kostar extra. Fattar inte hur dumma dagens "app store" gamers är.

Tillverkarna borde kanske ta lite ut 100millioner$ marknadsföringsbudgeten och ist lägga det på DX11 features som man med ett enkelt musklick kan stänga av. Om dom gjorde det så kan screenshots och in game videos sälja spelet själv utan obcena reklamfilmer.

Alla ni kids kommer sitta om 10 år och klaga på hur "dumma" spelen har blivigt helt utan insikten att det var ni som välkomnade förändringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gamers:

där 95% tagits bort för att kunna köra på en slö konsoll för där bryr sig spelarna inte på samma sätt om hur bra/dåligt det fungerar och då gör man fler nöjda än att göra det skit till alla plattformar/sämre till PC.

Jo tjenare, i vilken saga är en high end PC 95% kraftfullare än 360/PS3an...

...Eller vänta, jo möjligtvis en PC spelare som alltid kör det värsta som inte har någon aning om att hårdvaran utnyttjas på ett helt annat sätt på konsol än till PCn, där hårdvaran inte utnyttjas alls i huvudtaget, där det resoneras: Skyll dig själv om du inte kan spela spelet, du har för dålig dator.

Jag säger bara lycka till att göra ett spel som ser ut som Shadow of the Colossus eller God of War till PS2 på en PC med följande specs:

300mhz CPU
147mhz GPU
32mb ram och 4mb GPU minne.

...

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jyhan:

Jo tjenare, i vilken saga är en high end PC 95% kraftfullare än 360/PS3an...

...Eller vänta, jo möjligtvis en PC spelare som alltid kör det värsta som inte har någon aning om att hårdvaran utnyttjas på ett helt annat sätt på konsol än till PCn, där hårdvaran inte utnyttjas alls i huvudtaget, där det resoneras: Skyll dig själv om du inte kan spela spelet, du har för dålig dator.

Jag säger bara lycka till att göra ett spel som ser ut som Shadow of the Colossus eller God of War till PS2 på en PC med följande specs:

300mhz CPU
147mhz GPU
32mb ram och 4mb GPU minne.

...

Umm det är ju inte så att det enbart är ett chassi med en cpu, gpu och ramsticka i en Ps2. Går inte att göra sådan direkt jämförelse.