Vill lära mig att animera, alla tips mottages

Permalänk
Medlem

Vill lära mig att animera, alla tips mottages

Hej,
Är helt ny på sweclockers så stryp mig inte om jag lagt denna tråd fel.
Som rubriken säger är jag en tjej som är nyfiken på att lära mig animera.
Har inga tidigare erfarenheter överhuvudtaget.

Jag har inte hittat några bra steg för steg trots ett par timmar sökandes på google.
Tipsa mig om sidor, program eller egna saker ni gjort.
Allt helt enkelt!

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

ooo, finns många sätt att se på greppet animera.

Handlar det om att rita serietidningar, skapa 3Dfilm eller rita bakgrundsbilder? Spektrumet är ganska stort kan man säga. Så det hade nog varit bra att veta lite mer precis vad du är ute efter. Är det allt möjligt mellan himmel och jord är risken att en hel del inte kommer ge några svar.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Oj ja..

3D-film förstås.. Det är vad jag är sugen på.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte mycket om det men du kanske borde specificera vad det är för sorts animering du vill hålla på med.

Traditionell animering som i äldre disney-filmer, datoranimering som i väl "toy story" eller stop motion som "wallace and gromit"?

Ifall det finns fler typer vet jag inte eller om det finns varianter av dessa.

Permalänk
Medlem

Lär dig modellera 3D-objekt först, själva animeringen är ganska straightforward i nästan alla program och består av sekvenser.

Permalänk
Medlem

Ja, traditionell som disney och dataanimering som pixar är vad jag tänkt. Jag visste inte att allting gick under en gemensam kategori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meh.:

Ja, traditionell som disney och dataanimering som pixar är vad jag tänkt. Jag visste inte att allting gick under en gemensam kategori.

Finns en dokumentär om hur dem arbetar på Pixar ;). Har för mig att den gick på Discovery Channel.

Dem använder dock skulptörer till alla figurer, som sedan scannas in med en 3D-laser. Sen texturerar dem figurerna och animerar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Finns en dokumentär om hur dem arbetar på Pixar ;). Har för mig att den gick på Discovery Channel.

Dem använder dock skulptörer till alla figurer, som sedan scannas in med en 3D-laser. Sen texturerar dem figurerna och animerar dem.

jo men det lät ju inte så farligt:P
men funkar antagligen lika bra att använda någon form av 3d ritnings program

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Haha! Ja den tekniken har jag inte direkt här hemma!
Men ska spana in dokumentären ändå, är ju roligt att se

Om jag drar ner mina önskemål då.
Jag vill lära mig att göra tecknade kortfilmer, lägga till animationer i vanliga filmklipp, flash etc..
Finns det då någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hampa10:

jo men det lät ju inte så farligt:P
men funkar antagligen lika bra att använda någon form av 3d ritnings program

Fungerar bra att modellera dem manuellt i ett program gör det säkert. Men att ha skulptörer on-site som gör figurerna går typ 10x snabbare :D. Vi snackar tiotals miljoner punkter för en figur.

Skrivet av meh.:

Haha! Ja den tekniken har jag inte direkt här hemma!
Men ska spana in dokumentären ändå, är ju roligt att se

Om jag drar ner mina önskemål då.
Jag vill lära mig att göra tecknade kortfilmer, lägga till animationer i vanliga filmklipp, flash etc..
Finns det då någon som kan hjälpa mig?

I så fall kan jag rekommendera Pixel2Life, finns tutorials för ALLT där, dem länkar dem bästa tutorials från alla sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

I så fall kan jag rekommendera Pixel2Life, finns tutorials för ALLT där, dem länkar dem bästa tutorials från alla sidor.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Jag ska inte påstå att jag vet något om detta... Men du verkar ju inte få så mycket vettiga tips av någon annan.

Är du student får man ladda ner 3D studio Max grattis om man registrerar sig... http://students.autodesk.com/
Om du inte är student är programmet DYRT... kanske i storleksordningen 30 000 kr.

Är man student och kan skaffa programmet så är de bra början tror jag. Tycker de är ett program som är ganska lätt att förstå. Man kan göra bollar och kuber och sånt ganska lätt. De är också ganska lätt att göra enkla animationer i. Man tar sitt objekt och ställer in om de till exempel ska flytta på sig och vrida sig under t.ex. 100 tidsenheter... och då animerar programmet den rörelsen i 100 steg... roligt och ganska lätt. Och vill man göra avancerade saker så är de nog bara ditt kunnande som sätter gränsen. Men börja med något enkelt som bara rör på sig... Sen får du utveckla din förmåga att bygga modeller och rörelser efter som... Borde inte vara så svårt att googla på hur man utvecklar sin förmåga eftersom. Hoppas detta var ett tips du uppskattar!

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Har precis börjat lite med Cinema 4D i skolan, och tycker det är grymt intuitivt faktiskt. Rekommenderas!

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Blender är gratis för alla, funkar på de flesta operativsystem och är öppen källkod dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasadu:

Jag ska inte påstå att jag vet något om detta... Men du verkar ju inte få så mycket vettiga tips av någon annan.

Är du student får man ladda ner 3D studio Max grattis om man registrerar sig... http://students.autodesk.com/
Om du inte är student är programmet DYRT... kanske i storleksordningen 30 000 kr.

Är man student och kan skaffa programmet så är de bra början tror jag. Tycker de är ett program som är ganska lätt att förstå. Man kan göra bollar och kuber och sånt ganska lätt. De är också ganska lätt att göra enkla animationer i. Man tar sitt objekt och ställer in om de till exempel ska flytta på sig och vrida sig under t.ex. 100 tidsenheter... och då animerar programmet den rörelsen i 100 steg... roligt och ganska lätt. Och vill man göra avancerade saker så är de nog bara ditt kunnande som sätter gränsen. Men börja med något enkelt som bara rör på sig... Sen får du utveckla din förmåga att bygga modeller och rörelser efter som... Borde inte vara så svårt att googla på hur man utvecklar sin förmåga eftersom. Hoppas detta var ett tips du uppskattar!

Är inte student så priset kändes lite magstarkt

Skrivet av Tumvante:

Har precis börjat lite med Cinema 4D i skolan, och tycker det är grymt intuitivt faktiskt. Rekommenderas!

Tackar, det ska jag kika närmare på.
Btw, älskar ditt yrrolcitat!

Skrivet av ronnylov:

Blender är gratis för alla, funkar på de flesta operativsystem och är öppen källkod dessutom.

Tackar, ska spana in det

Permalänk
Medlem

Du kan gå in på www.creativetools.se och kolla priser på dem olika programmen och renderingsmotorer :). Cinema 4D kostar ca 5000 kr för utgångsmodellen och är väldigt intuitivt. Men, det finns inte i närheten av lika många tutorials som till 3D Studio Max, dock har många funktioner samma namn så dem flesta tutorials går att "översätta" direkt mellan programmen.

Permalänk
Medlem

Följer denna tråd.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av meh.:

Är inte student så priset kändes lite magstarkt

Nu är du det, wink;)

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8