BIOS Kan inte hitta 1 utav mina hårddiskar!

Permalänk
Medlem

BIOS Kan inte hitta 1 utav mina hårddiskar!

Vaknade upp denna morgon, datorn hade fungerat finfont i natt fast nu har bios bestämt sig att försöka boota från DVDn. Min boot priority är såhär: 1st HDD 2nd CDROM och tredje floppy.

Jag mistänker att den hittar hårddisken som inte har windows installerat fast inte den andra. Sen när jag går in på sidan hard disk boot priority står det; 1. Ch1 M. : Samsung HD502HJ
2. Bootable add-in Cards.

Skulle uppskatta hjälp, hej!

Visa signatur

Gigabyte GA-870A-UD3 | AMD Phenom2 X4 945 3,0GHz | XFX Radeon HD5770 1GB | A-Data DDR3 4GB (2GBx2) 1600MHz | Fractal Design Define R2 | x2 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Fractal Design Tesla 550W | Samsung 22X DL SH-S223C | Windows 7 Ultimate | iPhone 4

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kollat alla kablar?

Kopplat ur allt onödigt och bara ha den disk som inte funkar i?

Permalänk
Medlem

Har ett liknande problem som TS, fast i mitt fall är det inte hdd'n med OS på utan den 1TB stora nöjes disken som inte går att hitta i vare sig bios eller explorer.

Har testat att byta kabblar mellan hdd1(OS disk) och hdd2(<- den som inte syns), det resulterade i att explorer hittade ny maskinvara och installerade hdd2 igen, men krävde en omstart. Efter om start blir det samma fel igen, syns inte i bios eller explorer.

Hoppas det ger insikt i problemet, och att det kanske ger nytt ljus på TS problem.

Visa signatur

Win7 (64-bit), AMD Phenom II X4 955 3,2GHZ, ASUS M4A89GTD PRO, RADEON HD 5770, 4G CORSAIR VENGEANCE

Permalänk
Medlem

Jag har hållit på nu med att arrangera om kablar etc etc utan resultat, tedtade också att dra ut den som funkar och BIOS kan inte hitta den då iaf :/

Visa signatur

Gigabyte GA-870A-UD3 | AMD Phenom2 X4 945 3,0GHz | XFX Radeon HD5770 1GB | A-Data DDR3 4GB (2GBx2) 1600MHz | Fractal Design Define R2 | x2 500GB Samsung Spinpoint F3 HD502HJ | Fractal Design Tesla 550W | Samsung 22X DL SH-S223C | Windows 7 Ultimate | iPhone 4

Permalänk
Medlem

axel77:
Det är en SATA disk va?

Du kan testa i en annan dator men det lär gå lika dåligt.
Det finns räddnings/recovery företag men de tar 4000-10.000kr beroende på hur allvarligt felet är.

Shade:
Kolla om du ser den i diskhanteraren. Om den har en enhetsbokstav och andra detaljer.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.

Permalänk
Medlem

Japp, det är SATA diskar. Fast jag tror du har missförstått problemet. Det är skivan MED windows som BIOS inte hittar. Alltså kan jag inte komma in i windows.

Ops, läste fel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kollat alla kablar?

Kopplat ur allt onödigt och bara ha den disk som inte funkar i?

Skrivet av panpo98:

axel77:
Det är en SATA disk va?

Du kan testa i en annan dator men det lär gå lika dåligt..

.

Förlåt för konstigt skriven text, är på min iphone.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@panpo98
Jag kan inte se Hdd2(eller tidigare J: ) i diskhanteraren, som sagt tidigare är det som varken windows eller BIOS vet att den är där.

Jag tror att det är ett mjukvarufel efter som att win ändå hittade ny maskinvara då jag byte kabblar mellan hdd1 och hdd2.

Edit:
Märkte vid senaste omstart att datorn gör ett "klickande" ljud som jag tror kan komma ifrån hdd2, kan det komma för lite ström till hdd2?

Visa signatur

Win7 (64-bit), AMD Phenom II X4 955 3,2GHZ, ASUS M4A89GTD PRO, RADEON HD 5770, 4G CORSAIR VENGEANCE