Permalänk
Medlem

Pasta till 3080

Hej, jag har ett 3080 som kommer från en hp. Det funka kanske i ett halvår. Men sen kraschade hela datorn så fort man la belastning på det, men Windows gick bra. Jag bytte pasta och stoppa det i en annan dator med bättre psu och luftflöde och fick ordning på det. Nu ~6 månader senare så går fläktarna upp i 100% efter 10-15 min och det blir det termal throttle. Det krachar inte. Men datorn det sitter i spelas inte på direkt så det här kan ha hänt tidigare, jag märkte det igår.

Jag använde Arctic Silver 5 eftersom det var det jag hade hemma och kan väl inte påstå att jag bytt på många kort innan.

I HWiNFO just nu efter ~20 min furmark får jag
gpu temp 88,5
gpu memory junction temp 96
gpu hot spot tremp 104

Bör jag använda nån annan pasta, fick jag inte rätt monterings tryck eller är kortet bara dåligt?

Permalänk
Medlem

Du kan börja med ett beprövat trick. Lossa alla skruvarna, sen spänn dom igen.
Funkar inte det så skulle jag fundera på om du tycker det är värt att byta kylkuddarna med.
Får du bättre temp med en dator med sidorna av så är luftflödet dåligt. Prova det med.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Ja låter som att det ev är dålig kontakt på hela kylare.

100°c på minne och hotapot är lite väl i överkant.

Tittade på specen för hps oem 3080 kort och seg inte ut att ha speciellt högre minnesklocka iaf än vad jag kör på mitt 3070ti och mina minnen går inte pver ~70-75°c.

Gpukärnan kan väl riktigt jämföra men den känns onaturligt varm om det beror på pastan, tryck eller bara usel oemkylare är svårt att säga utan det får du nog prova dig fram till vad som är orsaken.

Men skulle iaf säga att 100°c minne och hotapot är högt speciellt om det dessutom är med fläktarna spikade på max.

Så som ovan skrev testa spänna om kylaren se om det hjälper nästa steg är väl ny pasta och kylkuddar efter att du kollat att verkligen alla fläktar fungerar som de ska på det.

Det 3e är att hp troligen monterat det billigaste sämsta skiten till kylare på det som bara ska ha det att överleva reklamationstiden på 3 år.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Furmark är inte någon normal last, tänk på det. Du gjorde ingen mätning före?
Vill minnas att kortet throttlar vid 105 grader och det är där du ligger så helt optimalt är det inte…
Innan du gör något ytterligare, logga temperaturerna vid lite mer normal last (spel). Ser det ok ut där och prestanda är normal så kan man låta det vara kan jag tycka.

Om inte ok så är nästa steg att byta även padsen, dom är ofta skräp och blir ännu värre efter man haft isär ett gammalt kort. Välj en bättre kylpasta också, Arctic Silver 5 var kungen en gång i tiden men det gäller inte riktigt längre.. den är också rätt så knölig att få till en bra applicering med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Du kan börja med ett beprövat trick. Lossa alla skruvarna, sen spänn dom igen.
Funkar inte det så skulle jag fundera på om du tycker det är värt att byta kylkuddarna med.
Får du bättre temp med en dator med sidorna av så är luftflödet dåligt. Prova det med.

Tack för rådet, ska testa lossa och skriva fast igen.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Ja låter som att det ev är dålig kontakt på hela kylare.

100°c på minne och hotapot är lite väl i överkant.

Tittade på specen för hps oem 3080 kort och seg inte ut att ha speciellt högre minnesklocka iaf än vad jag kör på mitt 3070ti och mina minnen går inte pver ~70-75°c.

Gpukärnan kan väl riktigt jämföra men den känns onaturligt varm om det beror på pastan, tryck eller bara usel oemkylare är svårt att säga utan det får du nog prova dig fram till vad som är orsaken.

Men skulle iaf säga att 100°c minne och hotapot är högt speciellt om det dessutom är med fläktarna spikade på max.

Så som ovan skrev testa spänna om kylaren se om det hjälper nästa steg är väl ny pasta och kylkuddar efter att du kollat att verkligen alla fläktar fungerar som de ska på det.

Det 3e är att hp troligen monterat det billigaste sämsta skiten till kylare på det som bara ska ha det att överleva reklamationstiden på 3 år.

Tack för råden, att minnerna är varma är ju tecken på att trycker är fel eller att kuddarna behöver bytas inser jag nu. Eller bara usel kylare

Skrivet av Trigger:

Furmark är inte någon normal last, tänk på det. Du gjorde ingen mätning före?
Vill minnas att kortet throttlar vid 105 grader och det är där du ligger så helt optimalt är det inte…
Innan du gör något ytterligare, logga temperaturerna vid lite mer normal last (spel). Ser det ok ut där och prestanda är normal så kan man låta det vara kan jag tycka.

Om inte ok så är nästa steg att byta även padsen, dom är ofta skräp och blir ännu värre efter man haft isär ett gammalt kort. Välj en bättre kylpasta också, Arctic Silver 5 var kungen en gång i tiden men det gäller inte riktigt längre.. den är också rätt så knölig att få till en bra applicering med.

Jag spelade lite och det blev samma efter 30-40 min. 105 grader typ. Har du tips på pasta jag borde köpa? Och hur vet jag vilken höjd på kuddar jag borde köpa? Även tips på det tas tacksamt emot. Är det plocka isär och mäta eller finns det nått bättre sätt att veta?

Permalänk
Skrivet av varget:

Tack för rådet, ska testa lossa och skriva fast igen.

Tack för råden, att minnerna är varma är ju tecken på att trycker är fel eller att kuddarna behöver bytas inser jag nu. Eller bara usel kylare

Jag spelade lite och det blev samma efter 30-40 min. 105 grader typ. Har du tips på pasta jag borde köpa? Och hur vet jag vilken höjd på kuddar jag borde köpa? Även tips på det tas tacksamt emot. Är det plocka isär och mäta eller finns det nått bättre sätt att veta?

Jag har en typ gammal mx4 ja köpte för säkert 10år sedan funkar utmärkt. Och vill minnas att den fortfarande ligger långt upp på listan i prestanda.

Angående padsen så är de olika beroende på tillverkare och modell så går tyvärr inte säga vilka du ska ha till just den modellen du har.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Se upp med Artic silver, den är elektriskt ledande. Rengör väldigt noga när du byter pasta för att undvika tråkigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kung Athlon:

Se upp med Artic silver, den är elektriskt ledande. Rengör väldigt noga när du byter pasta för att undvika tråkigheter.

Nja...

"Not Electrically Conductive:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)"

https://www.arcticsilver.com/as5.htm

Permalänk
Medlem

Det finns ju mindre snygga lösningar men som fungerar bra, speciellt kanske för oem kort.
https://www.reddit.com/r/watercooling/comments/18e6llj/diy_ai...

Visa signatur

 MSI GeForce RTX 4080 Super
AMD Ryzen 9700X
Kingston BEAST 64GB 6000Mhz
Kingston RENEGADE 4TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det finns fler faktorer att väga in men här är iaf lite data

Thermal Grizzly Kryonaut är bra och hyfsat smidig att applicera. Finns dessutom lite var stans att köpa.

Visa signatur