Permalänk

ASP - Länksystem

Jag håller på att pilla lite på ett länksystem i asp, där när man klickat på en länk ska gå igenom en sida som plussar på ett klick i databasen och sedan skickade vidare besökaren till den valda sidan.

whee.asp?sida=<%=RS("URL")%> är det som skickas vidare till kontroll.

Koden på kontroll-sidan:
<%
Dim adress
adress = Request.Querystring("sida")

Dim RS, conn, SQL, adress
Set conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Set RS = Server.CreateObject("ADODB.RecordSet")
conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("databas.mdb") & ";pwd=;"
SQL = "SELECT * FROM LINK WHERE URL =" & Trim(Request.Querystring("sida")) & " "
RS.Open SQL, conn, 1, 2

RS("KLICK") = RS("KLICK")+1

RS.Update

RS.Close
conn.Close
Set RS = Nothing
Set conn = Nothing
Response.Redirect adress

%>

Det blir fel vad jag än ändrar på känns det som... och det står inte var felet ligget.. bara att det är "Fel 500"

Skulle uppskatta hjälp, jag börja få panik nu :/

Visa signatur

[font="Tahoma"][size="1"][Proud member of the 200mhz Mafia][/size][/font]

Permalänk
Medlem

Det finns någon inställnings i IIS (antar att du kör det ) så man kan se vilken rad felet är, kommer dock inte ihåg var.

Sen så det här:

SQL = "SELECT * FROM LINK WHERE URL =" & Trim(Request.Querystring("sida")) & " "

Varför inte använda variabeln "adress" där?

Permalänk

Jag använder inte variabeln adress för att den funkar inte heller testade den först av allt

Eftersom sidan ligger på ett webhotell så kan jag inte ändra inställningarna i iis.. jag kör pws på min dator, men där funkar ingenting :/

Visa signatur

[font="Tahoma"][size="1"][Proud member of the 200mhz Mafia][/size][/font]

Permalänk
Medlem

Är Request.Queristring("sida") ett tal? Om inte (URL låter som en typisk sträng), så måste du ha fnuttar (enkelfnuttar, såna här -> ' <-) runt den i SQL-satsen. Typ

sql = "SELECT * FROM LINK WHERE URL='" & ... & "'"

Om du dessutom redan vet adressen är det onödigt att läsa upp ett record, ändra i det, och spara det igen. Lättare och snabbare att pilla direkt:

SQL = "UPDATE LINK SET KLICK=KLICK+1 WHERE URL='" & ... & "'" conn.Execute SQL

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk

Stack: Det funkade inte heller Testade båda dina metoder, och det blr samma fel på de också

Visa signatur

[font="Tahoma"][size="1"][Proud member of the 200mhz Mafia][/size][/font]

Permalänk
Medlem

Du ställer in det i internet explorer... Verktyg > internet alternativ > avancerat > visa nånting felmeddelanden ska INTE INTE INTE vara ikryssat.

Kör det först. Sen kan du förmodligen se var felet är.

Gissar på att ditt första fel är att du dimmar adress två gånger...

Sen behöver du faktiskt inte ha & " " på slutet... jävla logiskt tycker jag. Fast som någon sa ' runt...