Onoff begärs i konkurs

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hur kan du tycka synd om den otrevliga personalen? De får ju skylla sig själva tycker jag

Jo, men sätt dig själv i sitsen.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem

Oj då. Det hade jag verkligen inte väntat mig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SS_Martha:

Flera olika inlägg nämner elektronikbranschens dåliga lönsamhet...

Om nu lönsamheten är så dålig, så varför är då i princip "allt" mycket billigare i Tyskland eller England?
Prisskillnaden är allt som oftast bra mycket större än momsskillnaden.

Är det de svenska generalagenterna som tar all marginal?

Personligen så har jag tröttnat på svenska svinpriser! Senaste klippet var en schysst skruvdragare, istället för 4000kr, så betalade jag 217€ inkl frakt.

Hmm läste något om att Sverige var typ näst dyraste landat att handla elektronikprylar i. Men det var några år sedan.

Det verkar finnas väldigt "lokala" skillnader i kvalitén på butikerna.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Jo jag förstår allt att det inte är kul att vara arbetslös jag är det själv så.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

YEEESSSS!!!!!

jag kommer inte sakna den kedjan en sekund.
deras säljare är fan bedragare.

jag skulle köpa en Nintendo DS Lite för några år sedan, dom låg endast bakom disk så man var tvungen att gå till informationsdisken/en säljare
säljaren frågar mig om jag har onoff kortet
jag svarar att jag inte har det.
han frågar om jag vill ha det (nej!) sen frågar han hur mycket jag tjänade (arbetslös)
sen frågar han efter legg och adress det för är att skriva in namnet på kvittot för garantin.
då tar den fittan och gör en kreditupplysning på mig utan mitt samtycke samt skickar in ansökningshandlingar för OnOff kortet med 3000kr kredit.
jag satte inte min fot i deras butiker igen efter det...

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem

Men den stora frågan är ju vad som kommer hända med skylten i kostningen Sveavägen/Kungsgatan!

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av SS_Martha:

Flera olika inlägg nämner elektronikbranschens dåliga lönsamhet...

Om nu lönsamheten är så dålig, så varför är då i princip "allt" mycket billigare i Tyskland eller England?
Prisskillnaden är allt som oftast bra mycket större än momsskillnaden.

Är det de svenska generalagenterna som tar all marginal?

Personligen så har jag tröttnat på svenska svinpriser! Senaste klippet var en schysst skruvdragare, istället för 4000kr, så betalade jag 217€ inkl frakt.

Det är inte bara momsen. Arbetsgivaravgifter samt inkomstskatterna i sverige är högre än många länder i övriga europa. Om lönen efter skatt är samma i sverige och land X men att de nämnda skatterna är högre i sverige så blir det såklart dyrare för det svenska företaget, resulterande i högre priser.

Sen är kronan ganska stark just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon_Azzaro:

Skandal!! De borde ha inte haft nätbutiken öppen om de visste att de skulle ansöka om konkurs på måndagen och lockat med 40 % rea.
Vad händer nu med oss som har betalat för en vara (6200 kr) i förskott genom direktbetalning? Är vi körda?

Det är inte så att de upphör med all verksamhet direkt, det handlar väl om att på ett kontrollerat sätt avveckla verksamheten då den inte lönar sig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeeSpray:

Elgiganten ligger pyrt till dem med. Jag gissar på att de håller sig kvar i fyra år till innan de blivit helt utkonkurrerade av Media Markt.

Att Onoff nu gick i konkurs tycker jag är klockrent är konkurrenssynpunkt, då jag själv jobbar i branschen

ville bara säga att den risken är = med 0 , media markt har förlorat över 1 miljard kr förra året medans elgiganten gör vinst... ;).

Permalänk
Medlem

Jag tycker att de (ägarna/cheferna mm) anger konkurrensen som en ursäkt så att de inte behöver medge att det var de själva som sabbade sina egna butiker och sitt eget rykte under så många år. Folk tröttnade på dom och gick hellre till trots att priset var samma.

De flesta visste nog inte ens att det varit en stor rea för att de inte brydde sig om deras reklam längre.

Edit:
Elgiganten var bra när den kom men sen några år senare började de hålla på precis som OnOff. Nu har Elgiganten har snyggat till butiken och jag tror de gått tillbaka till att alltid ha prylarna de gör reklam för framme och försöker åtminstone blir bättre.

Permalänk
Medlem

Det var lite synd, då är de enda butikerna som är kvar Siba, ElGiganten och Media Markt, av företagen som fixar kunder genom "rea" och massiva reklamkampanjer.

Men ni som tror att det blir en massiv utförsäljning får tänka om, för antingen så köps delar av Onoff upp inklusive varor, och fortsätter på så sätt, eller så säljer ett konkursbo alla varorna, troligtvis i stora förpackningar om pallar, och de enda köparna där skulle då vara andra butiker.

Jag tror inte att det blir massiv utförsäljning alltså, men.. håller utkik efter Onoff utförsäljning och förbereder sovsäcken för att övernatta vid min lokala butik om det så skulle behövas.
Billigt billigt är trevligt värre.

Permalänk
Medlem

Trötta försäljare

Var förbi en Onoff butik för en månad sedan för att köpa en skrivare de hade på annons. Låtsades vara okunnig och frågade en säljare. Visade sig att denne inte kunde något om varken de olika skrivarna eller vilket sortiment butiken förde. Spelade mindre roll eftersom jag bestämt mig innan. Tog skrivaren och gick till kassan där (en ny) säljare uppgav ett helt annat pris än i annonsen. Jag sa att vilket pris jag sett och mannen menade att det var "internetpriser" och att bara det som var produkter på annons gällde priserna. Fint sa jag, om du kollar er egen hemsida vad som är på annons så ser du denna skrivare för det pris jag nyss sade. Efter det att säljare kollat så återkom denne och meddelade att: Ok du kan få den för det priset. Som om han skulle vara sjysst eller nåt. WTF!! Med de säljarna så är jag inte förvånad över att de går i konkurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

edit: jag tror för övrigt inte att siba blir nästa offer eftersom de i princip har en bank bakom sig som tjänar in massa pengar på räntor... såvida inte folk slutar handla hos siba helt och hållet eller sluta låna pengar från banken som finns bakom...

ONOFF hade samma bank bakom sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TofZ:

edit: jag tror för övrigt inte att siba blir nästa offer eftersom de i princip har en bank bakom sig som tjänar in massa pengar på räntor... såvida inte folk slutar handla hos siba helt och hållet eller sluta låna pengar från banken som finns bakom...

Som jag sa tidigare i tråden så är onoff lika stor delägare i resursgruppen som siba/waldir. Det finns inget som säger att Siba inte kan konka. Själv hade jag sett det som mer sannolikt än onoff, men min gissning nu är att de blir nästa att falla.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Konkursen är ju kontrollerad av en konkussförvaltare.
Det är ägarna som har begärt det själva.
Det är mycket möjligt att det i slutändan blir pengar över till ägarna som kan starta på nytt med de butiker som ligger bäst till.
Det är ju bättre att dom gör så här innan det är alldeles försent, som med SAAB.
Det måste finnas köpare till produkterna, om man vill sälja nått.
Vi får se vad som händer, den nya radioaffären OFFON öpnar snart. (Blir inte så dyrt med skyltarna, bara skifta bokstäver)

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Mindre konkurrens kan leda till lägre priser också. Tänk på det.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av FearsomeSwede:

Intresant att du tycker jag är otrevlig utan att ha träffat mig?
Tycker du kan hålla tyst och tänka efter lite innan du öppnar din mun

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft intrycket av att onoff har haft mycket kunder i sina butiker så kanske inte helt oväntat, dock synd om de ca 900 anställda som riskerar att bli arbetslösa.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lösbonde:

Går inte till så, bara för att ett företag lägger ner så går inte de andra företagen bättre.

När ett stort företag lägger ner så är det ett tecken på att marknaden har försvagats rejält, vi kan förvänta oss att flera företag ligger i liknande tankar. För oss som konsumenterna är Onoff's nedläggning bara någonting negativt, oavsett om vi köpt där eller ej.

Svagare marknad - mindre aktörer - högre priser.

Det är klart de gör, allt annat lika. Krisen i elektronikhandeln beror ju på ett rejält priskrig där Dixons och Metro fått för sig att plöja ner miljarder på att slå ut varandra och konkurrenterna. Den beror inte på att folk helt plötsligt blivit ointresserade av att köpa tv-apparater och mobiler.

Säg att tillväxten i branschen är noll kommande år. Det betyder att de 3 miljarder som OnOff omsätter måste omsättas någon annanstans, alltså hos konkurrenterna. Och 3 miljarder är jättemycket.

Permalänk
Medlem

[quote="Steffe;11165803"]Fast det var 40% i helgen som gick (från torsdags) i alla deras butiker Ville ha tag i en SGS2, men den var slutsåld förstås >_<[
25% inte 40%.

Visa signatur

Citera om ni vill något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Det där kändes jävligt betryggande!

Visa signatur

Speldator: Fractal Design R4 / ASRock Z77 PRO3 / I5 3570K @4.0 Ghz / Corsair Vengeance LP 8GB / Cooler Master Hyper 212 EVO / Gigabyte HD7950 Windforce @Stock / Fractal Design Integra 650W / 500GB WD Caviar Black / 1TB WD Caviar Blue

Permalänk
Medlem
Skrivet av pobO:

Hur fan går de där till? Elgiganten i topp? Är folk konstant höga?

Sen är det inte bara datorer det handlar om. Elgiganten ligger väldig bra till när det gäller framför allt vitvaror som kyl, frys och tvättmaskiner osv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

1. Elgiganten 4 992 632 2. Media Markt 4 159 189 3. Siba 3 286 963 4. Onoff 3 086 429 5. Netonnet 2 195 846 6. Expert 2 075 868 7. The Phone House 1 329 580 8. Euronics 1 204 859 9. Audio Video 1 158 123 10. Webhallen 612 719

Det är ju verkligen goda nyheter för konkurrenterna. Det är över 3 miljarder i omsättning som kommer att fördelas över de andra jättarna nu. Det kommer att minska förlusterna rejält för dem.

Frågan är bara vilka som har bäst chanser att norpa OnOff-kunder? Hur ser en OnOffkund ut? De måste gilla höga priser, bråk om reklamationer, okunnig personal och dåligt utbud. Vilken konkurrent ligger närmast det?

Audio Video

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Dålig verkstad, sälj och inte serviceinriktad personal samt höga priser har gjort att jag alltid tyckt illa om Onoff. Är jag hemsk som tycker detta är en trevlig nyhet?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd

Det är dumt att betala för mycket.

ganska självklart att sådant händer, vem vill betala mer för värdelös personal,långa tider på garantiärenden samt överpriser jämfört med vad nätbutiker tar?

Permalänk

Siba och Expert suger också måste jag säga! Har bättre erfarenheter av Elgiganten & Media Markt än siba och expert. Dom som jobbar på Elgiganten här i Karlskoga sköter sig hyffsat bra iallafall

Jag tror dock att Media Markt växer så det knakar!

Skrivet av Felix:

Men den stora frågan är ju vad som kommer hända med skylten i kostningen Sveavägen/Kungsgatan!

http://www.skyltgruppen.se/UserUploadImages/Portfolio/OnOff/O...

Den kommer nog bli nedplockad

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av usilusken:

Hahaha. Du måste snacka om Elgiganten/MM i Barkarby? Jag har också hört det där ryktet.

Stämmer utmärkt, har för mig att det var ett öppningserbjudande från MM.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

OnOff kommer nog att finnas kvar på vissa orter. Efter rekonstruktion. Detta är ett sätt att snabbt stänga ett antal butiker som inte är lönsamma.
Ville ägarna lägga ner allt så skulle de ha sålt till någon konkurent. Mediamarket med sina tyska ägare eller elgiganten/pc-city med sina engelska ägare skulle nog ha kunnat betala.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

I Sundsvall "Birsta city" försvann Onoff för ca 5-7 år sedan, då dom inte hade några kunder alls.
Sedan Silvan.
Media markt har halverat personal styrkan, Liksom tydligen Bahaus och classe.
Men tydligen går Siba, Elgigganten ock Expert bra.
Dock ett stort ? för Audio och Video, som konkade för ett tag sedan men fick nytt liv.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SueCia:

Detta är taget från Aftonbladet:

"Konsumentgaranti:
Har du köpt en vara hos Onoff och det blir ett fel på den gäller fortfarande garantin, enligt Konsumentköpslagen i tre år. När inte längre säljaren finns kvar får du vända dig till leden bakom, importör och tillverkare, för att få den lagad eller utbytt."

Detta stämmer väl inte? Finns väl inga krav på garanti alls i konsumentköplagen, bara reklamationsrätt?

Aftonbladet misslyckas än en gång. Deras "journalister" är tydligen inte ens läskunniga. Kan inte de gå i konkurs också?
Byt ut garanti mot reklamation så stämmer det. Du har alltid tre års reklamationsrätt och om butiken går i konkurs så får man vända sig till nästa led. Garantier som butiken lämnar försvinner. Om butiken blir uppköpt kan dock den nya ägaren välja att acceptera gamla garantier men det är precis som med garantierna ren good will.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24