Permalänk
Medlem

Dell XPS 420 ATX-mod

Har alltid tyckt att Dell har gjort kvalitativa och snygga chassin. Framför allt deras XPS 700-serie. Vet att jag inte är ensam om det.
Därför bestämmde jag mig för att modda om mitt Dell XPS 420 till ATX, så att jag då kan installera mina "vanliga" datorkomponenter i det.

För de som inte vet så använder sig dell av lite udda komponenter i sina datorer, allt från moderkortets standard (BTX) till anslutningskablar och de måste då fixas till innan andra komponenter passar in.

Är 17 år och fick inget sommarjobb så tänkte spendera lite av tiden på landet med denna mod

Det som ska göras med chassit är;

[X] - Moddas om till ATX
[X] - Spraymålas svart
[X] - Fixa kablarna till frontpanelen
[X] - Koppla in fläktar/tillbehör
[X] - Installera komponenter

De komponenter som ska in senare är

Intel i7 950 med en Noctua U12P (Tror dock inte den får plats pga. dess höjd)(Antec Khüler 620 nu beställd)
Asus P6T Deluxe v2
Corsair 12GB 1600Mhz
Sapphire HD5870 i Crossfire
Corsair AX 750W
Intel 320 120GB
Samsung F3 1TB
DVD-Sata

Betygsätt gärna när det är klart och jag tar gladeligen emot tips och kommentarer (både positiva och konstruktiva) om bygget!

Tack!

Sitter på mobilt bredband så uppladdningen tar lite tid.

Dell XPS 420 ATX-mod

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant!

Permalänk
Medlem

Om man nu gillar framsidan på ett chassi, varför inte bara flytta den till en lådan man gillar, ATX, isf att försöka fixa baksidan som är så mycket jobbigare???

Men jag älskar kreativitet dock, go crazy puppisen........

Posta fler bilder, vi vill se ...... vinka?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Om man nu gillar framsidan på ett chassi, varför inte bara flytta den till en lådan man gillar, ATX, isf att försöka fixa baksidan som är så mycket jobbigare???

Men jag älskar kreativitet dock, go crazy puppisen........

Posta fler bilder, vi vill se ...... vinka?

Jo visst men gillar att hålla på med datorer så att det tar lite tid gör inget, har ju trots allt sommarlov Sen gillar jag även resten av delarna med chassiet, sidpanelerna, LCD'n på toppen(som jag nog inte kommer få att fungera xD), hur tyst det är, dess smidiga funktioner mm. så det kändes värt att fixa om hela chassit

Permalänk
Medlem

Patrik med solhatten 5p!!!!!!!

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Swedish style /rosmt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TooMpa:

Swedish style /rosmt

Precis

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Patrik med solhatten 5p!!!!!!!

Haha! Tackar

Permalänk

Kontakterna är ju bara att löda om ffs keep it original!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem

5 p för biffen!

Själv är man lika gammal som TS, lyckades dock få tag i ett sommarjobb så sitter efter fyra ute i verkstan och spacklar på egna projekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av misiler:

5 p för biffen!

Själv är man lika gammal som TS, lyckades dock få tag i ett sommarjobb så sitter efter fyra ute i verkstan och spacklar på egna projekt

Trevligt! Något vi kommer få se på SweC?

Permalänk
Entusiast

Ni får ursäkta mig, men jag måste få fråga.

Vad är det med pojkar under 20 och dessa energidrycker... ja speciellt monster? Som nån sorts fetisch... jag ser framför mig hur ni smeker burkarna och kallar de för "älskling". Sparar tomburkar som om de fyller nån sorts funktion?

Då var frågeställningen klar. Trevligt galleri som är kul att följa... ska bli skoj att se det färdiga resultatet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ni får ursäkta mig, men jag måste få fråga.

Vad är det med pojkar under 20 och dessa energidrycker... ja speciellt monster? Som nån sorts fetisch... jag ser framför mig hur ni smeker burkarna och kallar de för "älskling". Sparar tomburkar som om de fyller nån sorts funktion?

Då var frågeställningen klar. Trevligt galleri som är kul att följa... ska bli skoj att se det färdiga resultatet

För min del så råkar jag bara älska smaken Känner dock igen det du säger.

Permalänk
Medlem

Jag gillar bygget starkt hittills. Chassit blev riktigt snyggt efter omlackeringen och ATX-modden. Nu är det bara lite vattenkylning som saknas för att få det att bli en riktig custom-DELL.

Svårt att se, men frågan är om det inte skulle bli lite hetare med svartlackerade sidopaneler också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Jag gillar bygget starkt hittills. Chassit blev riktigt snyggt efter omlackeringen och ATX-modden. Nu är det bara lite vattenkylning som saknas för att få det att bli en riktig custom-DELL.

Svårt att se, men frågan är om det inte skulle bli lite hetare med svartlackerade sidopaneler också?

En Antec khüler är på väg fast du kanske syftade på "riktig" vattenkylning Jo jag funderade på lacka dem med och det skulle jag faktisk kunna göra nu, när panelerna var av så såg det faktisk snyggare ut när allt var helt kolsvart ska fundera lite på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puppisen:

En Antec khüler är på väg fast du kanske syftade på "riktig" vattenkylning Jo jag funderade på lacka dem med och det skulle jag faktisk kunna göra nu, när panelerna var av så såg det faktisk snyggare ut när allt var helt kolsvart ska fundera lite på det.

I och med storleken på chassit och de få fläktplatserna är det svårt att få in så mycket i radiatorväg, så inget fel med sluten vattenkylning. Det ser betydligt häftigare ut än med originalkylaren iaf.

Angående uppdateringen... klart det ska vara svart! XPS-texten framträder betydligt bättre samt att lådan inte ser ut som en gammal och grå, om än välbehållen, relik från tidiga 2000-talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

I och med storleken på chassit och de få fläktplatserna är det svårt att få in så mycket i radiatorväg, så inget fel med sluten vattenkylning. Det ser betydligt häftigare ut än med originalkylaren iaf.

Angående uppdateringen... klart det ska vara svart! XPS-texten framträder betydligt bättre samt att lådan inte ser ut som en gammal och grå, om än välbehållen, relik från tidiga 2000-talet.

Då blir det så Imorgon hämtas grejjena så förhoppningsvis hinner de torka klart tills dess

Permalänk

Skönt projekt! Har följt detta under dagarna på jobbet!
För övrigt tycker jag helt klart sidorna ska vara svarta!

Visa signatur

Intel i7-2600K @ 4.5GHz| Corsair H100 | ASUS P8Z68-V PRO | Corsair Vengence 8Gb CL9 1866MHz | ASUS Geforce GTX 560 Ti DirectCu II | Corsair AX850 | Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Svart

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Helt klart svart!

Gillar galleriet

Permalänk
Medlem

nice

Visa signatur

//Mikael - (citera för svar)

Permalänk
Medlem

Snyggt blev det helt klart! Jag gillar grejen att alla komponenter sitter upp-och-ner i chassit.

Däremot lär det väl vara lite av en bastu därinne? En idé att sätta in lite fler fläktar. Det går väl att trycka in en till längst ner på baksidan åtminstone och kanske en framtill under DVD-enheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Snyggt blev det helt klart! Jag gillar grejen att alla komponenter sitter upp-och-ner i chassit.

Däremot lär det väl vara lite av en bastu därinne? En idé att sätta in lite fler fläktar. Det går väl att trycka in en till längst ner på baksidan åtminstone och kanske en framtill under DVD-enheten?

Det ser även bättre ut i verkligheten och ja, det blir VÄLDIGT varmt, ska som sagt försöka fixa lite fler fläktar som kan flytta bort luften.
Just nu ligger CPU ~45 grader idle samt 65 i load (nu i 4200 Mhz). Grafikkorten ligger båda på en 50 grader idle samt 85 i load. Då får även nätagget massa värme i sig och tror inte det är så bra

Permalänk
Medlem

Rikitgt nice, är själv 17 och inget sommarjob(hade innan men jag jobbade bara en månad) Fast jag har då inte moddat något chassie(dock köpt lite nya grejer och en ny dator) Skit snyggt chassie ivf! 5/5 för kreativiteten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Rikitgt nice, är själv 17 och inget sommarjob(hade innan men jag jobbade bara en månad) Fast jag har då inte moddat något chassie(dock köpt lite nya grejer och en ny dator) Skit snyggt chassie ivf! 5/5 för kreativiteten!

Hehe Man tackar!

Permalänk
Medlem

MONSTER! <3, XPS är så sjukt snyggt chassi

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

Nackdelen är ju att brudarna kommer tro att det är en Dell-dator, kalla dig newfag och vända i dörren. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Nackdelen är ju att brudarna kommer tro att det är en Dell-dator, kalla dig newfag och vända i dörren. :/

Det är insidan som räknas, så av med kläderna (sidpanelen)!

Permalänk
Medlem

Kolla sju bilder ner, http://www.sweclockers.com/galleri/7261-the-black-pearl

Förstår inte hur du inte kunde tänka på det, ger 2 eller 3p max.. ser förjävligt ut innuti, ful dvd, AX750 texten upponed, gräsliga blåa grafikkort. Att du ens hade en märkesdator från början + HDD hållaren på dom sista bildern längst ner är ju inte svart heller.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Kolla sju bilder ner, http://www.sweclockers.com/galleri/7261-the-black-pearl

Förstår inte hur du inte kunde tänka på det, ger 2 eller 3p max.. ser förjävligt ut innuti, ful dvd, AX750 texten upponed, gräsliga blåa grafikkort. Att du ens hade en märkesdator från början + HDD hållaren på dom sista bildern längst ner är ju inte svart heller.

Kan det vara så att du vaknade upp på fel sida imorse?

Något som du inte riktigt förstår (som det verkar) är att det är ett chassi från en märkesdator som ej är avsedd för ATX-byggen. Klart att kabeldragningen inte blir riktigt hundra och att nätagget kanske får loggan felvänd. Personligen stör jag mig inte heller speciellt mycket på att hela burken inte är svart. Det finns framförallt inget fönster på sidopanelen så det kommer ju inte att synas det minsta.

Klart det inte är helt klanderfritt, men det var ett roligt och intressant projekt som lyckades.