Kvalitetslaptop för film och surf

Permalänk
Medlem

Kvalitetslaptop för film och surf

Tjenare

Det e så att jag letar efter en ny laptop efter att min senaste precis stendog. Det enda jag egentligen gör med burken är att surfa en del, lyssna på musik och kolla filmer och serier. Brukar alltid dra upp skärmen på TV genom hdmi, där laggade min förra ganska mycket om det var bluray.

Det jag letar efter är en dator som inte har några som helst problem att spela upp en stor 1080p-film på TVn, och eftersom jag ofta spelar upp musik på anläggningen genom datorn kanske ett uselt ljudkort väljs bort.

Det sista viktiga kravet är kvalitet i datorn, är inte intresserad av att köpa någon acer eller hp som faller ihop inom ett år. Apple har ju en förmåga att skapa kvalitet i bygget, men tyvärr klarar jag inte av det företaget, pc är ett måste.

Permalänk

Vad har du för budget ?

Permalänk
Medlem

är du student eller känner en, så kan du köpa genom en tyskstudentsida som är populär här på sweclockers, har inte namnet i huvudet just nu.
då kan du få en Thinkpad x220 med IPS skärm (om du vill ha det) för 9000kr ink svenskt tangentbord.
Den är extremt tålig, är 12,5tum, 1,5kg, riktigt bra batteritid, 3års garanti (världsgaranti) den beställs direkt från IBM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monarchy:

är du student eller känner en, så kan du köpa genom en tyskstudentsida som är populär här på sweclockers, har inte namnet i huvudet just nu.
då kan du få en Thinkpad x220 med IPS skärm (om du vill ha det) för 9000kr ink svenskt tangentbord.
Den är extremt tålig, är 12,5tum, 1,5kg, riktigt bra batteritid, 3års garanti (världsgaranti) den beställs direkt från IBM

Måste säga att det låter som en spännande plan. Budgeten är egentligen på cirka 8000 och känner ett par studenter. Kan tänkta mig att gå upp nån mer tusenlapp om man verkligen får en bättre dator, Vill känna att jag kan ha burken länge utan att det blir en massa problem med värme och allt annat jobbigt. Har du nån länk eller nåt till tyska sidan och hur fan man går till väga?

Permalänk

Vet inte om storleken spelar roll för dig men denna 15.6" Asus N53 skulle uppfylla dina kriterier samt att det är 2års garanti på Asus. http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/as...

Permalänk
Medlem

Är i samma situation som tråd skaparen, vill ha en kvalitets dator och inte det snabbaste och bästa för nästan alla datorer som finns ute på marknaden klara mina krav.

Budgeten ligget på strax över 6000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daivda5:

Måste säga att det låter som en spännande plan. Budgeten är egentligen på cirka 8000 och känner ett par studenter. Kan tänkta mig att gå upp nån mer tusenlapp om man verkligen får en bättre dator, Vill känna att jag kan ha burken länge utan att det blir en massa problem med värme och allt annat jobbigt. Har du nån länk eller nåt till tyska sidan och hur fan man går till väga?

http://campusdiscount.de/

finns massa trådar om det redan, heter x220 bland annat

Permalänk
Skrivet av cokeman66:

Vet inte om storleken spelar roll för dig men denna 15.6" Asus N53 skulle uppfylla dina kriterier samt att det är 2års garanti på Asus. http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-15---16-tum/as...

Den har jag också sneglat på. Det verkar vara många här på forumet som gillar Asus, men ser man på skärmarna tycker jag de har en bit kvar till toppen. Jag var och kollade på en senast idag och jag upplevde inte färgerna naturliga, utan nästan som de blöder och rätt känsliga för betraktningsvinkeln. Och skärmen är ju trots allt rätt viktig.

Permalänk
Medlem

Har kikat lite nu på asus utbud och den modell som nog passar mig bäst är denna. Vad tror ni, kommer det vara kvalitet i chassi o tangentbord? Kommer det bli ett bra köp?

http://cdon.se/hemelektronik/asus_17.3%22_hd_glare_i5-2410m_n...

Tack för hjälpen // David

Permalänk
Medlem
Skrivet av daivda5:

Har kikat lite nu på asus utbud och den modell som nog passar mig bäst är denna. Vad tror ni, kommer det vara kvalitet i chassi o tangentbord? Kommer det bli ett bra köp?

http://cdon.se/hemelektronik/asus_17.3%22_hd_glare_i5-2410m_n...

Tack för hjälpen // David

Ingen som har några tankar om denna laptop?

Permalänk
Skrivet av daivda5:

Ingen som har några tankar om denna laptop?

Nu gäller inte detta samma dator men det är samma serie. Jag köpte mig en Asus N53D men gjorde mig av med den efter några dagar bara, tangentbordet var bland de sämre jag testat och skärmen var olidlig. Jag vet inte om jag har högre krav än dig men jag föredrog att ta mig till den stationära än att bara öppna den bärbara, vilket kanske inte är meningen med en laptop. Tangenterna kändes ihåliga och "wobbliga". Ramen runt skärmen och locket fick väldigt lätt fingeravtryck och damm syntes direkt.

Kanske inte gäller alla, men där har du mitt intryck av datorn.

Permalänk
Skrivet av Wowbagged:

Nu gäller inte detta samma dator men det är samma serie. Jag köpte mig en Asus N53D men gjorde mig av med den efter några dagar bara, tangentbordet var bland de sämre jag testat och skärmen var olidlig. Jag vet inte om jag har högre krav än dig men jag föredrog att ta mig till den stationära än att bara öppna den bärbara, vilket kanske inte är meningen med en laptop. Tangenterna kändes ihåliga och "wobbliga". Ramen runt skärmen och locket fick väldigt lätt fingeravtryck och damm syntes direkt.

Kanske inte gäller alla, men där har du mitt intryck av datorn.

Lät inge kul det där. Har en N53 ingång. :/

Var det modellen med 1366x768 skärm du hade och var det då den lägre upplösningen som du inte gillade? Eller var det dålig färg och svärta?

Permalänk
Skrivet av kröger:

Lät inge kul det där. Har en N53 ingång. :/

Var det modellen med 1366x768 skärm du hade och var det då den lägre upplösningen som du inte gillade? Eller var det dålig färg och svärta?

Japp det var med den upplösningen, men det var inte den som jag reagerade på utan det var mest betraktningsvinkeln, vilken vinkel jag än hade kändes fel. Men känn efter själv hur du tycker i första hand, jag har gått och klämt på laptops i veckor nu utan att hitta ett tangentbord jag känner mig bekväm med =/