Söker byggkvalité för en mindre peng
Jag har insett att jag behöver en laptop då det börjar bli att man rör sig till polare, kontoret, landstället osv och behöver ofta en dator. Jag har inga krav på att kunna spela några nyare spel, mer att det vore trevligt att kunna sitta ned med polare och spela något RTS eller äldre FPS. Det främsta användningsområdet är dock att jag ska kunna arbeta på den när jag är på annan ort än kontoret, och med arbete menar jag att datorn ska orka med Phptoshop, Illustrator samt att den ska vara angenäm att programmera på. Tangentbordet är alltså väldigt viktigt för mig.
Jag köpte mig en Asus N53D men gjorde mig av med den illa kvickt efter jag insett hur förjordat plastig/knakig datorn var. Tangenterna kändes ihåliga och tunna, skärmen var minst sagt dålig, plastramen runt skärmen fick mig att undra om den inte vart ett par läskflaskor i sitt tidigare liv etc. Den kändes helt enkelt som skräp.
Det är alltså viktigare för mig att datorn känns gedigen och klarar några år av mobilitet snarare än att jag ska kunna sitta och maxa Starcraft 2. Jag skulle vilja ha en fingervisning åt rätt håll då jag börjat bli så pass desperat att jag funderat på att hellre köpa en sämre begagnad Mac än en ny PC. Jag är inte fanboy åt något speciellt OS men det känns aldrig bra att betala mer för mindre prestanda om det finns datorer med samma byggkvalité där ute jag missat.
Och jag vet att om jag uppar min budget så lär jag hitta något som passar mig mer. Men de jag har klämt på i affärer och annat är inte någonting som lockar. Någon som har en länk till en schysst dator?
EDIT: Budget är 6000 kr.