Permalänk
Medlem

Spam mail mm

Min bror har en mail adress som är ganska simpel, t.ex. A.Johansson@hotmail.com (inte hans, men liknande).
Den har han egentligen inte registrerat någonstans, men får ändå massvis av spam e-mail, riktigt många. Det kommer också mail som t.ex. ett nyss från Nokia där det stod ungefär såhär: "Tack för att du har registrerat dig hos Nokia OVI, Johansson12823287".
Hur kommer det sig att just denna e-mail som inte har registrerats någonstans får spam och annat i mängder?

Permalänk
Medlem

Hotmail slutade jag med just av denna anledning med spam.

Bytte till Gmail och inga problem alls.

Hade inte heller reggat mig men fick hur mycket som helst.. har 2st adresser nu en a.johansson.slask@gmail.com och en bara a.johansson

Permalänk
Medlem

Andledningen är just för att det är en enkel e-mail adress...

Finns massor av "robotar" som skickar ut mail per automatik så här:

a.johansson@hotmail.com
a.johansson1@hotmail.com
a.johansson2@hotmail.com
a.johansson3@hotmail.com
....
a.johansson9998@hotmail.com
a.johansson9999@hotmail.com
b.johansson@hotmail.com
b.johansson1@hotmail.com
b.johansson2@hotmail.com
b.johansson3@hotmail.com

o.s.v.

Hur man löser det är att skaffa ett bra spamfilter. Kan inte hotmail men på googlemail som jag kör finns det ett mycket bra spamfilter inbyggt i själva webmailen. Har så gott som aldrig spam.

En sak till som du/ni kan lära er är att när ni får ett roligt mail med en historia eller någon hemskt kedjebrev som ni vill skicka vidare, ja då ska ni alltid sända till alla via hemlig kopia. Då kan INGEN se vem du har skickat till mer än DIN mail.
Och INNAN ni gör det raderar ni ut ALLA mailadresser ni kan se i själva mailet. Om alla kunde få tummen ur röven och göra så här hade spamet minskat drastiskt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Kör också Gmail sedan länge, har dock ett skräpkonto (Hotmail) där det är typ 9000 olästa meddelanden (spam). Med Gmail får jag aldrig spam ^^ Join the movement!

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Samma här. Använde hotmail länge och väl (har den fortfarande kvar som reserv men använder den inte om man säger) men fick som övriga här, nog med all spam och allmän skit man fick. Så bytte till gmail för ett tag sen och det problemet är ur världen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren då vet vi det!
Jag har kört med Hotmail i ungefär 6 år nu och jag får inte mycket spam, pga att jag har lite siffror och bokstäver blandat antar jag.
Men jag hade verkligen velat köra Gmail, problemet är dock att jag har registrerat hur mycket viktiga saker som helst på mina hotmail adresser, och på många ställen går det ju inte att byta mail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trevb:

Tack för svaren då vet vi det!
Jag har kört med Hotmail i ungefär 6 år nu och jag får inte mycket spam, pga att jag har lite siffror och bokstäver blandat antar jag.
Men jag hade verkligen velat köra Gmail, problemet är dock att jag har registrerat hur mycket viktiga saker som helst på mina hotmail adresser, och på många ställen går det ju inte att byta mail.

går endå de e bara o konfigurera gmail att hämta mailen från hotmail till ditt konto på gmail du kan använ skicka mail från din gamla adress med ditt gmail konto

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk

sen är ju hotmail inbakat i windows live systemet så spambots kan söka på random personer och få tag i folks e-mail adresser då den visas publikt till alla i person info sidan på windows live.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows