Permalänk
Medlem

Datorn vill ej starta

Gjorde kanske det störta misstaget när det gäller min dator.
Flashade min BIOS till det nyaste nyligen och det det funkade problemfritt, anledning till det var att min gamla BIOS inte hade ACC tillgänglig.
Anledning till det är för att jag har tänkt mig att köpa ASUS Phenom II X2 555, och att sedan försöka låsa upp de två kärnor på den.

Jag kollade sedan i BIOS för att se om ACC fanns med i menyn ''advanced'' för skojs skull, men den fanns inte med. Hade en tanke på att det inte fanns med eftersom jag har en äldre processor, fast det är bara en gissning. Jag startade om min dator igen, och såg sedan vid uppstarten där min moderkort laddas, där man kan trycka SETUP för BIOS och TAB för Post. Där såg jag en ny knapp där det stod ACC, vilket jag antog då ska ha varit ''Advanced Clock Calibration''. För att komma till den skulle man trycka 4 för att komma dit, men vad händer när jag trycker på knappen ? Jo, datorn stängs av helt, och vill helt enkelt inte vilja starta igen. Det är ett fåtal gånger som jag lyckas få igång den, men den dör strax därefter.

Nu är jag orolig om vad som kan ha hänt, och vad ev. kan vara felet till det ?

Är väldigt tacksam för svar om någon kan ha nån lösning till detta.

Permalänk

I värsta fall kan det ju vara att flashningen gått fel. Men hade jag vart du hade jag testat att ta ur batteriet ur moderkortet i 30 sek och sedan sätta i det igen, alltså cleara Cmos.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

"It was later discovered that this functionality has the possibility of unlocking the supposedly disabled cores of some Phenom II X2/X3 processors. In normal cases, it is not possible to use or unlock any of those hidden cores because originally those cores were disabled: a technique called "chip harvesting" or "feature binning" used by AMD to sell parts with one or two defective cores which will cause system instability if not disabled."

Jag skulle rekommendera samma lösning som radioactiv. Resetta CMOS.

Systemet blev uppenbarligen ostabilt efter att du låst upp eller försökt låsa upp extra kärnor som kan ha varit defekta.

Visa signatur

Trying is the first step towards failure.

Asus Crosshair IV Formula | Amd Phenom II X6 1075T | 4x 2gb Corsair DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon HD 7970 Ghz
Corsair Force 3 120GB | FSP Aurum Gold+ 700W | Fractal Design R3

Permalänk
Medlem

Får som sagt hoppas att inget har tagit till skada, men ska som sagt testa ta ur batteriet som du säger ur moderkortet.

Permalänk
Medlem

Vill tacka er så jätte mycket.
Gjorde som så att jag tog ur batteriet, testade även att flytta på en som kallas för ''jumper'', som jag fick höra att man ska byta plats på i ett par sekunder.

Men nu funkar allt som det ska igen. Jag får som sagt ta det lite försiktigare nästan gång.