Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Datorköp 20k

Så har efter 4 dagars intensiv läsning mestadels här och Reviews på youtube gjort en
inköpslista som jag tror ska fungera.

Skulle verkligen uppskatta lite feedback om något borde byttas eller ändrar eller om något fattas.
Gärna med lite info bakom så jag vet anledningen till att jag borde ändra.

Hade tänkt ha ett Gtx 580 men förberett för Sli om man vill smälla in ett till vid ett senare tillfälle därför det höga watt-talet på aggregatet.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=978557...

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med datorn som kräver Windows Ultimate?

Permalänk

Oj vet inte det kan jag göra om till vanlig Home tack för den

Permalänk
Medlem

skulle nog satsa på två 6950/6970s istället för en gtx580 vilket är lite OverPrice, tycker jag iallafall

Permalänk

Har har du ett plock som klår det du hade plockat ihop alla dagar veckan! http://www.inet.se/kundvagn/visa/874486/2011-09-16

z68 så att du kan köra SRT med ssd disken = win.
2x 6970 klår 580 med hästlängder
Datorn är mer framtidssäkrad

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför 1200w på den där riggen?

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limerence:

Har har du ett plock som klår det du hade plockat ihop alla dagar veckan! http://www.inet.se/kundvagn/visa/874486/2011-09-16

Hyffsat paket förutom att nätagget är grymt overkill, Corsair AX 850 räcker och blir över då
ett system med 2st 6970 inte ens kommer över 600 W vid full belastning.

Visa signatur

|i7 950 @ 4.0 Ghz 1,3v TR Archon P'n'P | Asus P6X58D-E | Dominator 6 Gb 1600 mhz | Msi GTX580 TWNFRZR II @ 840/1680/4140 | Seasonic X-750 W | WD Black 500 Gb | Samsung F3 1Tb | CM ATCs 840 | Win 7 Ultimate 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Limerence:

60GB SSD?
Får man ens plats med OS på det idag?

Jag kör 120 och tycker att det nästan är för litet.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Hmm mycket att tänka på är SRT så bra att man ska lägga 1000kr extra på modekort?

Sen som jag skrev tänkte jag slia 580 lite längre in i framtiden det borde klå två 6970 kort?

Permalänk
Medlem

Minnespaketet har 3 stickor , till socket 1155 rekommenderas 2 eller 4.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk

Tack fixar minnena

Permalänk
Medlem

Här har du för 15000:- som jag skulle ha köpt om jag hade haft behov idag:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/874920/joggepogge

Blev faktiskt lite sugen när jag satt och plockade ihop prylarna men "tyvärr" ska jag på smekmånad snart och har inte pengarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joggepogge:

Så har efter 4 dagars intensiv läsning mestadels här och Reviews på youtube gjort en

Skulle verkligen uppskatta lite feedback om något borde byttas eller ändrar eller om något fattas.

Hade tänkt ha ett Gtx 580 men förberett för Sli om man vill smälla in ett till vid ett senare tillfälle därför det höga watt-talet på aggregatet.

Tack på förhand.

kör på en i5 2500k om du inte ska göra något mer processorberäknande en att spela. byt ut dina minnen, 8gb räcker hörrö.
Byt ut ditt operativsystem, kom ihåg att om du är student så kan du gå med i en sida (minns inte vad den heter) där du kan ladda ner alla microsofts produkter för 100kr/året.
Tuff ssd disk, hoppas du blir nöjd tkr dock du bör byta ut din mekaniska hårddisk till en 2tb green istället.

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem

Om du ska SLIa 580 kan du inte välja den modell du hade ursprungligen. Den som tar 3 slottar. Då kommer korten hamna för tätt.
Jag hade köpt 2st 6950 istället. Ger dig mycket bättre prestanda än ett 580 för samma pris.

Byt ut 2600k mot 2500k om du ska använda datorn främst till spel vilket jag antar. Skillnaden mellan dessa är tekniken hyperthreading vilket inte ger någon prestanda ökning vid spel.

Ta ett mindre nätagg, 800w räcker gott, mindre fungerar också.

Ta ett rampaket med 2 eller 4 stickor. Du har bara 4 slottar. Rekomenderat är väll att ta 2x4 gb. Totalt 8. Vilket räcker gott.

Kör windows home eller premium. Ultimate är överflödigt. Googla skillnaderna så kan du se om du är i behov av premium.

Posta gärna en uppdaterad inkorg då jag gissar att du byttut endel saker under trådens gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noak:

Om du ska SLIa 580 kan du inte välja den modell du hade ursprungligen. Den som tar 3 slottar. Då kommer korten hamna för tätt.

Jag hade köpt 2st 6950 istället. Ger dig mycket bättre prestanda än ett 580 för samma pris.

Posta gärna en uppdaterad inkorg då jag gissar att du byttut endel saker under trådens gång.

du hade gjort det ja, och jag ser i din signatur att du gjort det med, hoppas du är nöjd, dock så är det ju inget fel på 580 sli i framtiden som krossar dina kort? och vill grabben (op) ha detta så är det ju skit kul

så ot; kör på 580, men tänk på värmeutvecklingen, de är rätt rejält kort du valt, kolla om du inte på någon annan site eller begangat kan få låss ett kort med referens design istället

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bromi:

du hade gjort det ja, och jag ser i din signatur att du gjort det med, hoppas du är nöjd, dock så är det ju inget fel på 580 sli i framtiden som krossar dina kort? och vill grabben (op) ha detta så är det ju skit kul

så ot; kör på 580, men tänk på värmeutvecklingen, de är rätt rejält kort du valt, kolla om du inte på någon annan site eller begangat kan få låss ett kort med referens design istället

Självklart är det inget fel på 580 i sli. Men han kan inte ha just det asuskortet då det inte kommer få plats. Och jag personligen hade velat ha prestanda nu. Inte om 1 år. Men 580 duger väll också antar jag! Så det är väll hugget som stucket.

Permalänk

Haha skönt att bli kallad grabben när man är 34 känner mig ung nu.

Hursomhelst kommer nog gå på 580 ändå alltid kört nvidia så det känns rätt liksom, kan även tänka mig ta ett 590 istället men osäker.

Ang moderkort vad ska jag ha för morderkort då om det blir Sli i framtiden.

Kommer med en uppdaterad inköpslista ikväll jobbar nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joggepogge:

Tack på förhand.

Om du ändå är villig att spendera 20k så skulle jag antingen uppgradera SSD till något ännu bättre eller så skulle jag uppgradera processorn till en i7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joggepogge:

Haha skönt att bli kallad grabben när man är 34 känner mig ung nu.

Hursomhelst kommer nog gå på 580 ändå alltid kört nvidia så det känns rätt liksom, kan även tänka mig ta ett 590 istället men osäker.

Ang moderkort vad ska jag ha för morderkort då om det blir Sli i framtiden.

Kommer med en uppdaterad inköpslista ikväll jobbar nu.

Kör på 580 om du känner det. Du kommer garanterat kunna maxa alla spel ändå. Men tänk på att om du ska få plats med ett till måste du välja ett kort som tar max 2 kortplatser.

Kan rekommendera Asus SABERTOOTH P67 REV B3 som jag har alternativt Asus P8P67 DELUXE REV B3 som jag vet är fint. Har alltid haft asuskort och varit mycket nöjd. Dom är duktiga me biosupdateringar och kvaliteten är fin.

Permalänk

Ursäkta att jag inte svarat på länge men
Grejor beställda kommer bild när allt landat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joggepogge:

Ursäkta att jag inte svarat på länge men
Grejor beställda kommer bild när allt landat.

Längtar, en dator för 20k låter mumma

Visa signatur

CPU Intel Core i5 2500K 3,3GHz | Corsair Cooling Hydro H100 | ASRock Fatal1ty P67 Professional REV B3 | Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GPU MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II | PSU NZXT HALE90 750W 80+ Gold | HD 1TB Hitachi Deskstar 7K1000.C | Cooler Master HAF X |