Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Hur sugen är du på att mecka själv? Verkar finnas en DIY-lösning baserad på Esphome för att snacka med mätaren. Dock är den ju inte batteridriven, men det kanske man kan ha överseende med?

https://github.com/psvanstrom/esphome-uh50reader

Det hade egentligen varit kul, men just nu är pengar mycket "billigare" än tid, så om det handlar om att köpa en "färdig" pryl (och batteridrift är definitivt ett plus) jämfört med att köpa delar och bygga ihop så är nog en tjänad timme värt åtminstone 500 kr. Men jag vill se till att jag känner mig säker på att det kommer att funka, så jag inte sitter där med något som bara ger mer jobb.

Permalänk
Medlem

@bitbit: verkar finnas diverse prylar. Kanske något i den stilen:
https://www.amazon.de/dp/B0CCMXSPVX
Hittade efter en snabb googling - bäst du gör lite mer research först.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

På min Pixel 9 så har jag lite olika stör-ej lägen. Vanliga Do-Not-Disturb som jag ibland använder dagtid samt Bedtime som jag enbart använder när jag ska sova. Jag hittade igen en entity i HA som heter "Do Not Disturb sensor" och den känner av båda lägena men dom ger samma state. I normalt läge så är den off men både Bedtime läget och DND ändrar state till priority_only.

Det jag vill kunna göra är att om jag sätter telefonen i Bedtime läget så ska vissa saker göras, t.ex strömmen till tv-bänken slås av (drar ca 30w i standby), samt lite andra saker i huset. Men nu när båda lägena ger samma state så blir ju det lite tokigt t.ex om jag sitter och tittar på TV och slår på DND för att inte bli störd, då stängs ju TVn av.

Finns det något annat sätt att känna av bedtime mode via HA?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Du kan väl skapa en bricka som styr en automation som stänger av tv-bänken, visst, det blir ju ett extra steg, men kanske överkomligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

På min Pixel 9 så har jag lite olika stör-ej lägen. Vanliga Do-Not-Disturb som jag ibland använder dagtid samt Bedtime som jag enbart använder när jag ska sova. Jag hittade igen en entity i HA som heter "Do Not Disturb sensor" och den känner av båda lägena men dom ger samma state. I normalt läge så är den off men både Bedtime läget och DND ändrar state till priority_only.

Det jag vill kunna göra är att om jag sätter telefonen i Bedtime läget så ska vissa saker göras, t.ex strömmen till tv-bänken slås av (drar ca 30w i standby), samt lite andra saker i huset. Men nu när båda lägena ger samma state så blir ju det lite tokigt t.ex om jag sitter och tittar på TV och slår på DND för att inte bli störd, då stängs ju TVn av.

Finns det något annat sätt att känna av bedtime mode via HA?

Eftersom HA vet hur mycket ström som används av TV-bänken så kan du ju lägga ett villkor att bara stänga av den om värdet är under låt säga 35W. Det löser dock bara problemet med just TVn, men du kanske har andra grejer som påverkas också...

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)