Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Även när du gör automatiseringar om att lämna vissa områden långt utanför hemmet och utan Wi-Fi så får ni notiser/automationerna att gå igenom direkt?

Jadå. Jag har automatiseringar som meddelar oss när barnen lämnar skolan. För hemmazonen så har jag flera trackers i en grupp och triggar på gruppen, men oftast är det ändå appen som uppdaterar före wifi. De ändras till "home" innan vi ens är inom wifi-räckvidd.

Visa signatur

Smarthemsystem: Home Assistant OS (Supervised) | Körs på: Intel NUC med Proxmox VE
Zigbee: Sonoff ZBDongle-P + Zigbee2MQTT
Fast belysning: Plejd
Övrig belysning: Philips Hue, IKEA Trådfri
Nätverk: UniFi (UCG Ultra, 24-port PoE switch, Flex Mini switch, 2x AP AC-LR, 1x Swiss Army Knife AP)

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Har också problem med det här, men hittar inte inställningarna, hur hittar jag dom?

Inställningarna är lite lömskt placerade kan jag tycka

1. Öppna HA-appen

2. Tryck på hamburgarmenyn, välj Inställningar

3. Välj tillhörande app (tredje nerifrån)

4. Välj "Location"

Skrivet av Moseby:

Även när du gör automatiseringar om att lämna vissa områden långt utanför hemmet och utan Wi-Fi så får ni notiser/automationerna att gå igenom direkt?

Vad innebär direkt? Det kan ta nån minut innan det slår över. Jag kikade nu på senaste dygnets zonförändringar, och det diffar typ 1-2 minuter mellan det att jag kommer in mot att jag lämnar zoner "i verkligheten" kontra med vad HA reggat.

Edit: Det är inte så att dina zoner är väldigt små?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av zyberzero:

Vad innebär direkt? Det kan ta nån minut innan det slår över. Jag kikade nu på senaste dygnets zonförändringar, och det diffar typ 1-2 minuter mellan det att jag kommer in mot att jag lämnar zoner "i verkligheten" kontra med vad HA reggat.

Edit: Det är inte så att dina zoner är väldigt små?

Nej mina zoner är rätt så stora och det fungerar ibland, ibland inte. Har försökt med flera olika sorters iPhone men det kan ta upp till 10min innan det händer något. Är appen öppen händer det direkt såklart. Men verkar vara allmänt med iOS att det är otroligt segt men skönt om det fungerar på era enheter såklart

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | BakClockers | Stryktipset

Permalänk
Medlem

Konstigt att det kan vara så stor skillnad, vi kör också med detta hemma och det fungerar väldigt bra, har detektering när vi lämnar jobbet och när vi kommer hem och kan inte komma på när det inte fungerat. Har hyffsat stor zon så notisen kommer kanske 1 minut innan man står med bilen på uppfarten. Jag kör Pixel 7 och sambon har en iphone 13.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

du får hojta till hur det går, hoppas det går vägen!

Fick aldrig Coral m.2 att fungera i icy boxen, HAOS hängde sig oavsett hur jag anslöt.

Så jag testade med nvme’n i icy’n och coral i datorns m.2-slot.
Nu startar HA upp och coral hittas under hårdvaran.

Nu ska jag bara försöka förstå hur Frigate confas…