Permalänk
Medlem

Dator får bluescreen hela tiden!

hej. Jag använde datorn som vanligt i söndagskväll och den funkade klockrent. Men när jag skulle starta den igår (måndag) efter skolan så kommer jag till inloggningssidan sen blir det bluescreen! Så nu undrar jag vad det kan hänga på ? jag började felsöka den idag när jag kom hem men utan någon som helst framgång!
det som står i bluescreenen är BAD_POOL_HEADER, MEMORY_MANAGEMENT + något mer men kommer inte ihåg den!

dator spec

moderkort: MK Asus M4A785TD-V EVO AMD785G/AM3/DDR3

CPU:CPU AMD Phenom2 X2 555 3,2Ghz, 7MB, 80W, AM3, BE

ram: ADATA DDR3 2GB 1333MHz DDR3-1333, PC3-10600

nätdel: ACE 420W modulärt

hdd1: WD250GB

hdd2:WD320GB

hdd3:samsung1TB

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att du kör memtest då det uppenbarligen verkar vara något fel på dina minnen.

http://www.memtest.org/

Visa signatur

Trying is the first step towards failure.

Asus Crosshair IV Formula | Amd Phenom II X6 1075T | 4x 2gb Corsair DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon HD 7970 Ghz
Corsair Force 3 120GB | FSP Aurum Gold+ 700W | Fractal Design R3

Permalänk

Tror att det är minnet jag också hade en likadan sticka som din och den har gett mig många bluescreens...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Couraga:

Skulle rekommendera att du kör memtest då det uppenbarligen verkar vara något fel på dina minnen.

http://www.memtest.org/

Får ta och testa det då men jag har provat med 2 olika minnen,

Permalänk
Medlem
Skrivet av swinto538:

Tror att det är minnet jag också hade en likadan sticka som din och den har gett mig många bluescreens...

Det var ramminnena 2av4 st hade gett upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av kr177e:

Det var ramminnena 2av4 st hade gett upp

Ändå skönt att veta vad som är felet. Nu är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett par nya

Visa signatur

Trying is the first step towards failure.

Asus Crosshair IV Formula | Amd Phenom II X6 1075T | 4x 2gb Corsair DDR3 1333MHz | Sapphire Radeon HD 7970 Ghz
Corsair Force 3 120GB | FSP Aurum Gold+ 700W | Fractal Design R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Couraga:

Ändå skönt att veta vad som är felet. Nu är det bara att bita i det sura äpplet och köpa ett par nya

Ja det blir väl ett par nya minnen och ett nytt grafikkort lagom tills BF3 släpps!

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska nog överväga att skaffa ett bättre nätaggregat eftersom dåliga nätagg kan påverka livslängden negativt på andra komponenter även under vanlig drift. Främst pga ojämna spänningar och rippel (smutsig ström enkelt uttryckt). Om du inte grillade minnena med ESD vid monteringen känns det rätt ovanligt att 2 av 4 minnen dör samtidigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Du ska nog överväga att skaffa ett bättre nätaggregat eftersom dåliga nätagg kan påverka livslängden negativt på andra komponenter även under vanlig drift. Främst pga ojämna spänningar och rippel (smutsig ström enkelt uttryckt). Om du inte grillade minnena med ESD vid monteringen känns det rätt ovanligt att 2 av 4 minnen dör samtidigt.

ja självklart kommer ett bättre nätaggregat! men det konstiga är ju att jag har typ inte rört datorn på 1,5 år och plötsligt så har 2 minnen dött!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kr177e:

ja självklart kommer ett bättre nätaggregat! men det konstiga är ju att jag har typ inte rört datorn på 1,5 år och plötsligt så har 2 minnen dött!

Ju längre tid med ripplande nätagg desto större risk för skador på andra delar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Ju längre tid med ripplande nätagg desto större risk för skador på andra delar.

Okej ja jag får ta och handla ett nytt när lönen kommer då! Några förslag på ett bra nätagg då ?

Permalänk
Hedersmedlem

XFX Core är de mest prisvärda för närvarande sett till kvalitet och prestanda. Jag antar att du har en strikt budget eftersom du använt Ace?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

XFX Core är de mest prisvärda för närvarande sett till kvalitet och prestanda. Jag antar att du har en strikt budget eftersom du använt Ace?

Kan säga att jag hade mer strikt budget när datorn byggdes för 2 år sen en vad jag har nu så är öppen för alla förslag egentligen!

Permalänk
Medlem

Köp vx 450w för 299kr på teknikmagasinet

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pompa_kumla:

Köp vx 450w för 299kr på teknikmagasinet

Det glömde jag. Finns det kvar och du inte kommer behöva mer effekt, slå till direkt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det glömde jag. Finns det kvar och du inte kommer behöva mer effekt, slå till direkt!

Okej får se om jag har tid efter skolan imorgon och hoppa in i butiken och se om dom har några kvar!

Permalänk
Medlem

Finns inte i butik och om du tänker på marieberg så har dem haft slut sen jag såg erjudandet. Passa på att lägg en beställning redan nu tror knappast du kommer kunna hitta så bra nätagg för den här pengen på länge.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Finns inte i butik och om du tänker på marieberg så har dem haft slut sen jag såg erjudandet. Passa på att lägg en beställning redan nu tror knappast du kommer kunna hitta så bra nätagg för den här pengen på länge.

insåg det jag med så! jag beställde faktiskt en för några timmar sen!