Hårddiskpriser upp 40 procent

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som kan se massa annonser om "Billiga, oöppnade, nya" hårddiskar framöver?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hennnkee:

Okej, annars skulle ju Samsung kunna konkurera ut de överiga HDD tillverkarna en tid framöver gällande priser

Om Samsung kan sälja alla hårddiskar de kan producera till högre pris, varför skulle de fortsätta sälja de till låga priser? Aktiebolags främsta mål är att gå med så hög vinst som möjligt, och det är tillgång och efterfrågan som styr priserna.

Permalänk
Medlem

Mm köpte på webhallen 2x Caviar Green 2TB (m. smått onödiga SATA 6Gb/s gränssnitt på en sån seg modell) för 695kr st igår just för att SC publicerade en varnande artikel innan. Nu ser jag de kostar 749 ;o

Caviar Green 2TB med SATA 3Gb/s gränssnitt kostar fortfarande 699kr* ser det ut som, så det kan ha varit en prisjustering bara eller dels för att den "bättre" modellen var billigare.

*webhallens pris.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Tur att jag köpte innan prishöjningarna. 2TB som jag köpte för 653:- hos Komplett kostar idag 1.219

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610757

Permalänk
Medlem

Haha, dags för SSD's att skina nu...

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt på kompletts hemsida och de har nästan dubblerat priserna på alla sina hårddiskar det senaste dygnen, om det fortsätter på alla butiker var det tur man köpte i tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

...enligt överenskommande nättariff

hehe, true that..

OT: Också glad att jag köpte hårddisk för en vecka sedan, misstänkte att nåt var på g (nej, egentligen inte, bara ett behov av den vid uppenbarligen ganska rätt tillfälle),

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Om Samsung kan sälja alla hårddiskar de kan producera till högre pris, varför skulle de fortsätta sälja de till låga priser? Aktiebolags främsta mål är att gå med så hög vinst som möjligt, och det är tillgång och efterfrågan som styr priserna.

Om de tror på sina produkter kan de tänka att folk köper dem och sedan stannar hos dem då de tycker att de är så himla super-duper-bäst? Som Apple gör fast de tar ut höga priser också.

Antagligen så ser Samsung sin chans att höja priserna, de har troligen pressat sig hårt för att vinstoptimera och utan prispressande konkurrenter glider nog profiten upp något.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast

1TB Black 699 :- kr
2TB Green 599 :- kr

Passa på att fynda folk, innan priserna går i taket!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Tur att jag köpte 4st 2tb diskar för 600kr st för ett par veckor sedan

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Sånt här händer med jämna mellanrum.. Nu e de hårddiskar, innan var det kondingar (tsunami) och för nått år sen var det RAM minnen.. Konspirationsteorin säger att dom passar på när det är naturkatastrofer för att driva tillbaka marginalerna.
Ligger alla hårddisktillverkning i Thailand numera?!?!

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Tja tackar för varningen, blir att rusa iväg och införskaffa en 2TB disk nu, hade planer att skaffa det på tisdag men vet inte om man vågar vänta

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Om de tror på sina produkter kan de tänka att folk köper dem och sedan stannar hos dem då de tycker att de är så himla super-duper-bäst? Som Apple gör fast de tar ut höga priser också.

Antagligen så ser Samsung sin chans att höja priserna, de har troligen pressat sig hårt för att vinstoptimera och utan prispressande konkurrenter glider nog profiten upp något.

Förutom att Samsung har sålt vidare sin verksamhet. de får passa på och sälja dyrt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixim:

Haha, dags för SSD's att skina nu...

Min tanke också

Permalänk
Medlem

där rök min nya 1TB som skulle beställas vid löning

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Beställde precis nu en 2TB disk.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Hoppas SSD säljer som smör nu då!
Hoppas detta leder till bililgare priser på SSD.

Permalänk
Medlem

Dags att göra plats för billiga ssd modeller istället?! O:)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Hoppas SSD säljer som smör nu då!
Hoppas detta leder till bililgare priser på SSD.

När vanlig media blir dyrare? SSDs problem har ju varit priset jämfört med vanliga HDD, nu när de stiger så behöver de inte prispressa mer de heller..

Förhoppningsvis kan ökade volymer få ned priserna, men troligen mest få upp profiterna.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Komplett tar 1259 kr för en WD20EARX och 1219 kr för en F4EG 2 TB. Får hoppas att priserna återhämtar sig till sina ursprungliga nivåer snabbt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Inaktiv

beställd! webhallen har bra priser fortfarande.

Permalänk
Medlem

Tur att denna lilla hög redan anlänt :]

Dold text
Permalänk
Medlem

Ånej, 200TB HDD blir 40kr istället för 20kr... Fort 4 st!! (Nä aldrig mer en HDD ).

Permalänk
Inaktiv

^^. Helt galet att det kan stiga så fort. Samsung och andra hårddisktillverkare måste vara överlyckliga pga översvämningen, mer än dubbla avansen ^^

Permalänk

Köpte 8st F4GE 2TB från deutchland för ca 500-550:-/st i förrgår, man kanske borde sälja dem istället för att bygga raid :]

Permalänk
Medlem

Faan, det var illa.

Permalänk
Avstängd

fan asså, nu får man ångest ... vill egentligen inte beställa 4st samsung 2tb till men kommer ångra mig som fan sen juuu :((( tänkte hålla visa kortet kallt ett par månader nu

Permalänk
Medlem

tur att det är ett tag kvar tills jag ska uppgradera datorn och då borde priserna gå ner igen och även om dom inte har gjort det så kan jag köra med det jag har under tiden

Permalänk
Medlem

ojdå, hade ingen aning tillverkningen var så centraliserad, tur att man redan köpt hårddisk!

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Det var ju inte bra...
Haft mina två 500gb diskar i över 3 år, skulle inte förvåna mig om de ger upp och jag blir tvungen att köpa nytt...

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti