Följ Black Week på SweClockers

Billiga spegellösa systemkameror.

Permalänk

Billiga spegellösa systemkameror.

Sitter och tittar på dustinhome.se och ser 3st billiga systemkameror. Tänkte är dom något att ha?
Tänkte försöka ta lite macrobilder på akvarium i första hand men även ha som kamera på språng. Tyckte storleken verkar bra i det fallet.
Min nuvarande kamera är en kompaktkamera canon ixus 60. Blir galen på att jag inte kan fokusera som jag vill med den.

Tror ni jag kommer kunna ta bättre bilder med någon av dessa?

Olympus pen e pl1 med 14-42mm objektiv.
http://www.dustinhome.se/olympus-pen-e-pl1-14-42mm-black/prod...

Samsung nx100 med 20-50mm
http://www.dustinhome.se/samsung-nx100-optik-20-50mm-35-56-bl...

Sony nex-5 18-55mm
http://www.dustinhome.se/sony-nex-5-black-optik-18-55mm/produ...

Ser ju att sonyn har fått pris för något men tänkte mer hur ovanstående presterar jämfört med riktiga systemkameror. Tänkte mig då mot nikon d3100, canon 1100D mm.

Permalänk
Hedersmedlem

De är riktiga systemkameror!

Ta en med APS-C sensor (samma typ som sitter i de dyrare kamerorna) så kan du få trevligare bokeh (bakgrundsoskärpa) effekter så då är det bara NX100 och NEX--5 kvar. Sony har inte släppt bra objektiv till NEX serien så jag säger NX100 där alla objektiv är bra. NEX-5 har dock en bättre sensor när det gäller hög ISO prestanda direkt i kameran men om du skall fota akvarium så skall du ändå ha stativ och då fotar man på så låg ISO som möjligt för att få så brusfria bilder som möjligt och då är det oavgjort.

Fördelen med en kompaktkamera är att närgränsen är bättre och de fungerar bra när det gäller makrofotografering och här behöver man speciella objektiv till systemkamerorna för att få äkta makro (dyra!) men man får riktigt bra bilder med kit-objektivet.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jag har inte tagit mycket till akvariumbilder själv (bara lite på universeum här i Gbg), men jag har förstått att extern blixt är bra/avgörande att ha och att det är bäst om denna går att använda via kabel eller trådlöst så att man kan belysa uppifrån. Utan blixt får man ha väldigt stark belysning alt. ha väldigt bra timing för att inte få oskärpa.
Sen är ju stativ bra, men det går ju inte att "förfölja" fiskar då.

Ang. kamerorna så kommer du att uppleva att vissa saker blir bättre med dem, tex att du bättre/enklare kan fokusera manuellt, bättre bildkvalitet osv. Du kommer att få kortare skärpedjup, vilket kan vara både en fördel och en nackdel. Det blir ju svårare att sätta fokus rätt, men man kan isolera motivet bättre. Som en bonus så kommer ju glaset att vara mer ur fokus så eventuella märken/repor/smuts/motsv kommer att synas/märkas mindre.
Personligen skulle jag inte kunna leva med en kamera som inte har en riktig optisk sökare, men det är ju en smaksak. Det blir ju inte sämre än det du har idag, men jämfört med en OVF kommer EVF/LCD att uppdateras avsevärt långsammare och ge en grynigare sökarbild om du inte har extremt bra belysning i karet.
Jag har inte koll på närgränsen på tex samsungs 20-50, men Sonys 18-55:a har ju 25cm närgräns, vilket bör ge hyfsade möjligheter för närbilder. Du kommer inte att fylla upp bildrutan med en neontetra, men kanske med en dvärggurami i bästa fall. Vill du komma riktigt nära är det makroobjektiv som gäller, vilket inte finns till NEX.

Sen är det ju andra saker, som du kanske har koll på, som är bra, rent tekniskt, att tänka på, som att alltid fota vinkelrätt mot och nära glaset, tex.

Permalänk

Tack för svaren. Jo det är klart man inte får en med optisk sökare för det priset.
Så det är inte helt fel att köpa en sådan ändå. Sen såklart om man märker att det inte räcker så får man väl gå upp i prestanda.
Har ju aldrig hållit på med system förut så det blir en instegsmodell för mig.

Just nu lutar det klart åt samsungen pga av dess fina skärm och liveview.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Vill du komma riktigt nära är det makroobjektiv som gäller, vilket inte finns till NEX.

Jodå, det finns det visst. De har rätt så nyligen släppt SEL-30M35, ett 35mm f3.5 macro. Det finns i lager i flertalet affärer.

Skrivet av Grottbert:

Just nu lutar det klart åt samsungen pga av dess fina skärm och liveview.

Jag vet inte om du menade att Samsung har någon särskild liveview, men NEX har givetvis liveview också. NEX är ju en bättre kamera på många sätt, bättre bildkvalitet, bättre dynamiskt omfång, snabbare, en skärm som går att vinkla samt focus peaking som gör det enklare att fokusera manuellt. Samsungs kit-objektiv har inte heller någon stabilisering, vilket gör att du måste använda längre slutartider för att få skarpa bilder.

Det enda jag tycker att NEX är sämre på är det lite röriga menysystemet och ett något begränsat utbud av objektiv (Sony har dock släppt två objektiv nu i oktober, 30 f3.5 och 55-210 f4.5-6.3, och 50 f1.8 samt 24 f1.8 kommer i december. Ännu fler kommer nästa år, och de planerar fler pannkaks-objektiv också). Samsungen är ju dock mycket billigare, så för en nybörjare är det säkert en utmärkt kamera med mer än tillräcklig bildkvalitet.

Mitt tips är att läsa recensioner av kamerorna och se vilken som du tror passar dig bäst. Se upp lite med gamla NEX-recensioner bara, NEX-5 har fått 4 firmware-uppdateringar sen den släpptes vilket förbättrat menysystemet avsevärt. Fortfarande lite osmidigt dock. Och det kan nog vara en bra idé att besöka någon affär som har dem på visning så att du kan känna på dem, de är ju rätt så olika i formen. Den nya NEX-5n har samma kropp som NEX-5, ifall du hittar en sån istället.

Edit: Kanske ska nämna att jag själv äger en NEX-5 förresten, så jag kanske inte är helt opartisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jodå, det finns det visst. De har rätt så nyligen släppt SEL-30M35, ett 35mm f3.5 macro. Det finns i lager i flertalet affärer.

My bad. 35mm ger ju dock jobbigt kort arbetsavstånd. (Däremot kan perspektivet bli spännande med kortare brännvidd.)

Permalänk

Jo sant som ni säger att man ska klämma på den. Blir ju oftast den man faktiskt tycker ligger bäst i handen.
Om jag sen lägger 800kr mer och får en bättre kamera så kan det helt klart vara värt det.

Permalänk

Lägg till lite extra pengar till en d3100/d5100 , du kommer inte bli besviken!

Detta system (spegellös) är fortfarande inne på "utvecklingsnivå" som då medför relativt klent omfång med objektiv. Kit-optiken är oftast undermåligt utvecklade, mycket plastiga, dålig bokeh (som redan föregående talare har påpekat) samt mycket vinjetering vid låga brännvidder. Självklart kommer detta slå igenom, men inte när man inte är uppe på spegelreflex nivå bildkvalité mässigt och det kommer säkerligen inte ske dem närmaste 5-10 åren heller så jag skulle garanterat satsa på Nikon D3100/D5100 med kanske 18-105VR, lite bättre optik än 18-55 VR och vill man sen byta upp mig sig så är andrahandsvärdet avsevärt mycket större än vad det är på spegellösa systemen.

En annan fördel med spegelreflex, oavsett Canon/Nikon är att utbudet med tillbehör är otroligt stort! Det är ett system som har regerat den mer entusiast fyllda marknaden de senast 30-40 åren så optik finns det otroligt gott om, både begagnat som nytt! Har du möjlighet så ska du absolut testa och se skillnaden mellan dessa två system då dem fungerar helt olika och är "unika" på sitt sätt!

Lycka till och hoppas du kommer bli nöjd med vilket du än väljer !

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk

Jo det är ju sant, dock är jag ute efter en liten kamera med. Tycker d3100 ligger tokbra i handen och så men jag känner mig såpass bra att jag vet att den kommer få ligga hemma när jag är ute pga storleken.
Den bästa kameran är nog den man har med sig när man ska ta bilden.

Permalänk
Medlem

Fast de spegellösa kamerorna ÄR inte så mycket mindre. Dels är själva huset bara marginellt mindre sedan är ju objektiven ändå så stora att paketet som helhet ändå blir så stort att man inte får ner kameran i en ficka (en NEX med pannkakan går väl kanske ner i en hyfsat stor jackficka, men det gör en D3100 och en 35/1.8 åxå) och måste man ändå ha en väska med att ha kameran i så spelar det, IMO, inte så stor roll med några mm hit eller dit. Det blir ändå en extra grej att kånka på. Ska man sedan använda kameran som systemkamera och bygga upp ett system så faller argumentet om litenhet helt och hållet (om man bortser från att systemet/utbudet är väldigt litet då...
Så JAG ser personligen inte att storleken är ett argument för varesig det ena eller andra. Möjligen som en nackdel för tex NEX, som inte har något vettigt grepp att hålla kameran i. Bra grepp = stabilare. Stabilare = bättre bildkvalitet.

Permalänk

Kan i alla av egen erfarenhet dock inte rekommendera spegellösa systemet... Det är många saker som talar för det och det KÖPTE jag men tycker ärligt talat att nackdelarna väger över dem positiva och är sjukt nöjd med min D300s, bött upp mig till den från Olympus E-P1 (deras första generation) och blev ärligt talat mycket besviken, dåliga och undermåliga temperaturer i färgerna, ISO = SKIT, seg AF osv osv. Listan kan dock göras lång men som sagt, det är du som ska välja och framförallt välja den som känns bäst.

Skulle satsa på Sony tbh, dem kommer satsa på detta i framtiden och tror det är ett val för framtidssäkert optik tillgång.

Visa signatur

Stationär: Cooler Master HAF X | i7 2600k @ 4,6ghz | ASUS Sabertooth P67 | ASUS GTX 580 DCII @ 840/1150/1680 | Intel 510-series 120GB - 1,5 TB Seagate - 1 TB WD Green| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair TX750 | Win 7 Pro 64bit | Razer Lycosa | Eizo Foris FS2332 | Bärbart: The new iPad 3rd GEN | Kamera: Nikon D800, Nikon 70-200 VRII, Nikon 17-55

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Fast de spegellösa kamerorna ÄR inte så mycket mindre. Dels är själva huset bara marginellt mindre sedan är ju objektiven ändå så stora att paketet som helhet ändå blir så stort att man inte får ner kameran i en ficka (en NEX med pannkakan går väl kanske ner i en hyfsat stor jackficka, men det gör en D3100 och en 35/1.8 åxå) och måste man ändå ha en väska med att ha kameran i så spelar det, IMO, inte så stor roll med några mm hit eller dit. Det blir ändå en extra grej att kånka på. Ska man sedan använda kameran som systemkamera och bygga upp ett system så faller argumentet om litenhet helt och hållet (om man bortser från att systemet/utbudet är väldigt litet då...
Så JAG ser personligen inte att storleken är ett argument för varesig det ena eller andra. Möjligen som en nackdel för tex NEX, som inte har något vettigt grepp att hålla kameran i. Bra grepp = stabilare. Stabilare = bättre bildkvalitet.

Som taget ur min mening

Visa signatur

Permalänk

Ja ni har gett mig saker att tänka på, kollar man lite på blocket får man ju ungefär samma grejer fast nikon eller canon för samma pris.
Kanske är värt att satsa på en beprövad teknik med mycket tillbehör till.

Som sagt fick mycket att fundera på innan jag slår till på något.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar nog NEX:en av de då, PL1 är gammal mycket gammal. Samsungens objektiv är mest begränsat då det korta omfånget och jag litar inte på det systemet alls.
Sedan tror jag mer på NEX systemet då de har VG20 och FS100, det är iofs bara relevant om det är filmfunktion som du vill ha.
Då Sony har ett bra sammarbete med Zeiss kommer de släppa objektiv till NEX antagligen mer än den 24mm som släppts nu. Om Samsung får objektiv från Schneider Kreuznach så är det en mycket stark fördel för Samsung.
Om man ser till kompaktheten i dessa spegellösa så är de mindre vilket är positivt om du är ute och använder kameran längre. NEX-5:an kan du även vinkla skärmen pi/2 radianer och lätt tryckt mot magen och fota som man gör med hasselbladare i höftnivå, detta ger en trevlig stabilitet.

Det som antagligen kommer hatas mest är menysystemet, då det är playstation implementerat i kamera.

Jag skullle kört med NEX-5:an i vilket fall, kan tillägga att jag sedan tidigare har ägt en E-PL1:a som var otroligt rolig att fota med dock är det objektivet riktigt uselt (byggkvalitésmässigt) men det var inte därför jag sålde den utan det var eftersom jag mestadels gått över till 135film.

Visa signatur

Bärbar: bösbook, bösbook pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Möjligen som en nackdel för tex NEX, som inte har något vettigt grepp att hålla kameran i. Bra grepp = stabilare. Stabilare = bättre bildkvalitet.

NEX-5 har i mitt tycke ett mycket bra grepp, det sticker ut en bra bit och passar mycket bra i min hand. Du kanske har kollat på NEX-3 som har ett mindre grepp?

Skrivet av Stoffe_89:

Kit-optiken är oftast undermåligt utvecklade, mycket plastiga, dålig bokeh (som redan föregående talare har påpekat) samt mycket vinjetering vid låga brännvidder.

18-55mm kit-objektivet till NEX-5 håller mycket bra kvalitet vad jag läst, både bildmässigt och konstruktionsmässigt. Det är vad jag vet det enda kit-objektivet som är tillverkat av en magnesium-legering (som samtliga NEX-objektiv), istället för plast som de flesta objektiv verkar tillverkas i. Se t.ex. denna recension. Jag är mycket nöjd med det i alla fall, och tycker att det har en mycket behaglig bokeh (se t.ex. ett par av mina bilder i fototråden).

Och angående storleken så väger en NEX-5 med 18-55mm 421 gram, medan en D3100 med 18-55mm väger 765 gram. Det är en ganska stor skillnad tycker jag, och jag tror inte att ni går runt med en D3100 eller liknande hängandes i en handrem som jag gör med min NEX-5 Om ni kollar på denna recension så finns några bilder som jämför NEX-5 och Canon 550D en bit ner. Storleken var en stor anledning till att jag valde en spegellös kamera över en DSLR, och jag tycker att det var helt rätt val för mig.

Men om det är rätt val för någon annan kan endast den personen svara på själv. DSLR-kameror har ju fortfarande mycket bättre autofokus, så fotar man mycket sport eller liknande där snabb autofokus är viktigt så är en DSLR ett självklart val.

Edit: Fixade tokig citering, för mycket klippa+klistra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

NEX-5 har i mitt tycke ett mycket bra grepp, det sticker ut en bra bit och passar mycket bra i min hand. Du kanske har kollat på NEX-3 som har ett mindre grepp?

Nej, det gäller även 5:an, även om den är en aning bättre. Sen tycker jag iofs att greppet är för litet på instegs-DLSR:erna åxå, även om de är ytterligare lite bättre än NEX-5 i de flesta fall. Sen är det ju inte bara storleken som avgör (även om det är en stor del i det hela) utan även utformningen och där har inte Sony lyckats, IMO. Men vi är ju olika skapta...

Citat:

18-55mm kit-objektivet till NEX-5 håller mycket bra kvalitet vad jag läst, både bildmässigt och konstruktionsmässigt. *snip*

Detdär om "undermåligt utvecklade, mycket plastiga, dålig bokeh" var inte jag som skrev. Du får gärna citera rätt nästa gång.
Jag brukar, tvärt om, ofta försvara kitobjektiven i de fall som de faktiskt presterar vettigt vilket många av dem gör. Att de sedan inte matchar de bästa objektiven man kan köpa för pengar är ju en annan femma, men ofta finns det ingen anledning att köpa något "värre" av annan anledning är ljusstyrkan, men det finns ju variationer. Just 18-55:an till NEX-systemet har jag inte själv tillräckligt med erfarenhet av för att jag ska vilja uttala mig.

Permalänk
Skrivet av perost:

18-55mm kit-objektivet till NEX-5 håller mycket bra kvalitet vad jag läst, både bildmässigt och konstruktionsmässigt. Det är vad jag vet det enda kit-objektivet som är tillverkat av en magnesium-legering (som samtliga NEX-objektiv), istället för plast som de flesta objektiv verkar tillverkas i. Se t.ex. denna recension. Jag är mycket nöjd med det i alla fall, och tycker att det har en mycket behaglig bokeh (se t.ex. ett par av mina bilder i fototråden).

Och angående storleken så väger en NEX-5 med 18-55mm 421 gram, medan en D3100 med 18-55mm väger 765 gram. Det är en ganska stor skillnad tycker jag, och jag tror inte att ni går runt med en D3100 eller liknande hängandes i en handrem som jag gör med min NEX-5 Om ni kollar på denna recension så finns några bilder som jämför NEX-5 och Canon 550D en bit ner. Storleken var en stor anledning till att jag valde en spegellös kamera över en DSLR, och jag tycker att det var helt rätt val för mig.

Men om det är rätt val för någon annan kan endast den personen svara på själv. DSLR-kameror har ju fortfarande mycket bättre autofokus, så fotar man mycket sport eller liknande där snabb autofokus är viktigt så är en DSLR ett självklart val.

Edit: Fixade tokig citering, för mycket klippa+klistra...

Kan mycket väl vara ett bra objektiv i detta sammanhang men jag såg mest till vad man kan jämföra med på resten av "tillbehörs" marknaden och där är dessa objektiv tyvärr inte med och krigar. Menar, Olympus släpper inom kort, om inte redan släppt i handeln ett macro 4/3 90mm f/2.0 för ca 9k, menar vad är det frågan om!? För runt 9k får du en begagnad 24-70 f/2.8 som är ett utav världens bästa normal gluggar, lite så jag menade när jag postade det....

Visa signatur

Permalänk

Blev lite intresserad vad TS valde, du får gärna slänga upp ett inlägg med ditt val samt vad du tycker om det

Visa signatur

Permalänk

Jo har faktiskt inte bestämt mig än, är inte i skriande behov just nu mer att jag ville ha åsikter.
Lutar faktiskt mer åt NEX-5 efter att ha varit och känt på den, kändes faktiskt gedigen och smidig med magnesiumhöljet. Objektivet var ju lite stort men det är å andra sidan andra objektiv med.
Dock ligger den inte alls lika bra i handen som t.ex en D3100 som jag också klämde på.
Huga vad svårt det är.

Edit
Sen om det inte framgick så uppskattar jag verkligen all input jag har fått.

Permalänk
Medlem

Jag bytte från en Canon 450D till Samsung NX100+30mm och 20mm obj för c:a ett halvår sedan. Jag var nöjd med DSLR:en, men den var så stor att den nästan aldrig var med i praktiken. Min NX100 + pannkaka har jag med mig var jag än går, den går smidigt och lätt ner i fickan och jag har tagit hundratals spontana gatubilder under perioden.

Du får avgöra själv vad dina behov är, men för min del har spegellöst inneburit ett fantastiskt kliv upp i fotografi - inte för att kvalitén är bättre, utan för att den faktiskt är ordentligt mycket mindre och därmed alltid med. Men det förutsätter att du är villig att använda fasta objektiv i pannkaksstorlek. Jag valde mellan m43/NEX/NX och det blev NX p.g.a. kombinationen av sensorstorlek och tillgång till billiga, skrapa pannkakor. Men jag tror nog att alla dessa är helt ok.

Fast vet du med dig att du vill ha zoomar ser jag inte riktigt poängen - paketet blir ohanterligt stort då och du kan precis lika gärna ha Nikon/Canon med deras överlägsna utbud av billigt bra glas på begagnatmarknaden.