Hjälp med att placera ut en grafisk bild i designen - DIV ev CSS problematik

Permalänk
Medlem

Hjälp med att placera ut en grafisk bild i designen - DIV ev CSS problematik

Då mina kunskaper inte är dom bästa när det kommer till varken html eller css så finns det inte så mycket annat än att vända sig till folk som förmodligen kan det här.

Är ute efter att "sätta in","klistar in" en grafisk bild i en befintligt design på webbsidan som jag har nu har.

#apDiv2 {
position:absolute;
left:28px;
top:261px;
width:135px;
height:216px;
z-index:1;
visibility: visible;
}

Och jag antar att jag är helt ute och cyklar med det jag har gjort hittils, då jag inte får det att gå hand i hand med hur jag vill ha det. Jag har provat med att lägga in en Div för att sen lägga in en bild i den. Placerar sen DIVen där jag vill ha den i designen. Så långt är allt frid och fröjd. Men när jag sen kollar ute i vida webben så är det inte alls bra.

http://livohelvete.se/index_prov.php
Ja, ni ser ju själva. Och jag antar att det hela beror på vad man sitter med för upplösning på skärmen med.

Så frågan är ju, hur sjutton får jag bilden att hamna där jag vill ha den, oberonde på vad man har för upplösning på sin skärm ?

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Hej! Kul med frågor om webbdesign.

Kikade på koden till din sida och problemet är att div-taggen refererar till ytterpositionerna för fönstret, medan sidans innehåll ligger i en tabell som är centrerad. Det snyggaste sättet (kodmässigt) är att lägga allting i en wrapper-div-tagg som du kan centrera. Se denna tråd för info om hur man gör det.

Om du lägger div-taggen med bilden i samma wapper så kommer den referera positionen relativt till den direkt ovanstående diven, dvs. wrappern och allt innehåll kommer därför ha inbördes samma avstånd oavsett storlek på webbläsarfönstret.

Den snabbare lösningen, om du inte vill konvertera om din tabell till div-taggar (det finns dock en rätt ok funktion till detta i Dreamweaver så det skulle jag rekommendera, eftersom du har större kontroll över div tabeller) är att använda följande:

<style type="text/css"> <!-- #apDiv2 { position:absolute; left:50%; /* Centrera sidans vänsterkant till mitten av sidan */ margin: 0 0 0 -385px; /* 770/2 = 385, du kommer förskjuta vänsterkanten motsvarande halva sidans bredd så den hamnar rätt */ top:261px; width:auto; height:auto; z-index:1; visibility: visible; } --> </style>

Med reservation för att du kanske måste ändra positionen någon pixel hit eller dit ifall du har borders eller padding. Tror inte du behöver ha en fast storlek på diven heller, iom att du lägger in bilden dirket i taggen och inte som en bakgrund.

Hoppas att det hjälper lite. En bra resurs för webbdesign är annars http://www.w3schools.com/ Mycket utförlig dokumentation och try-yourself exempel

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Hej! Kul med frågor om webbdesign.

Kikade på koden till din sida och problemet är att div-taggen refererar till ytterpositionerna för fönstret, medan sidans innehåll ligger i en tabell som är centrerad. Det snyggaste sättet (kodmässigt) är att lägga allting i en wrapper-div-tagg som du kan centrera. Se denna tråd för info om hur man gör det.

Om du lägger div-taggen med bilden i samma wapper så kommer den referera positionen relativt till den direkt ovanstående diven, dvs. wrappern och allt innehåll kommer därför ha inbördes samma avstånd oavsett storlek på webbläsarfönstret.

Den snabbare lösningen, om du inte vill konvertera om din tabell till div-taggar (det finns dock en rätt ok funktion till detta i Dreamweaver så det skulle jag rekommendera, eftersom du har större kontroll över div tabeller) är att använda följande:

<style type="text/css"> <!-- #apDiv2 { position:absolute; left:50%; /* Centrera sidans vänsterkant till mitten av sidan */ margin: 0 0 0 -385px; /* 770/2 = 385, du kommer förskjuta vänsterkanten motsvarande halva sidans bredd så den hamnar rätt */ top:261px; width:auto; height:auto; z-index:1; visibility: visible; } --> </style>

Med reservation för att du kanske måste ändra positionen någon pixel hit eller dit ifall du har borders eller padding. Tror inte du behöver ha en fast storlek på diven heller, iom att du lägger in bilden dirket i taggen och inte som en bakgrund.

Hoppas att det hjälper lite. En bra resurs för webbdesign är annars http://www.w3schools.com/ Mycket utförlig dokumentation och try-yourself exempel

Ah. Tack så jätte mycket.
Fick ändra marignalen lite ( margin: 0 0 0 -483px ) för att få den där jag vill ha den. Men nu sitter den där.

Så tack så jätte mycket för hjälpen.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

Ah, givetvis. Var lite för snabb där, men du lär ju såklart ta hänsyn till bildens storlek också: 770/2 + 100 = 485. Kul att det funkade.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Ah, givetvis. Var lite för snabb där, men du lär ju såklart ta hänsyn till bildens storlek också: 770/2 + 100 = 485. Kul att det funkade.

Ja, det är så frustrerande när man har en bild över hur man vill att saker och ting ska se ut, och man inte får till det pga av bristande kunskaper.
Men du nämnde något om att det fanns en funktion i Dreamwaver som man kunde ta till i såna här sammanhang. Vad vad det du tänkte på då ?

Ska säga att jag sitter med version CS3, om det har någon betydelse.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem

jag har samma version. det finns en funktion via topmenyn som heter "convert tables to div" och även en för det motsatta. Alla celler i tabellen konverteras till AP divs med absolut position, sen lär du få reorganisera lite men det är en snabb väg att börja konvertera till att basera sidan på divs.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

jag har samma version. det finns en funktion via topmenyn som heter "convert tables to div" och även en för det motsatta. Alla celler i tabellen konverteras till AP divs med absolut position, sen lär du få reorganisera lite men det är en snabb väg att börja konvertera till att basera sidan på divs.

Okej. Jätte tack för tipset.
Jo, du kan bortse PMet som jag just skickade till dig.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liv&helvete:

Okej. Jätte tack för tipset.
Jo, du kan bortse PMet som jag just skickade till dig.

Sure, inga problem. webbdesign är kul och det är roligt att dela med sig. Lycka till med sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Sure, inga problem. webbdesign är kul och det är roligt att dela med sig. Lycka till med sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack så mycket.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10