Är det RAM eller Moderkort som är kasst?

Permalänk
Medlem

Är det RAM eller Moderkort som är kasst?

Hejsan!

Jag satte i 3x 2GB DDR3 RAM i min dator, (hade 2gb). Allt varfrid och fröjd fram till igår! Hade en jäkla massa saker igång.. inga direct tunga saker men mycket av internetrutor, artisteer, film på ena skärmen, msn osv..

Datorn låser sig och allt hackar fram smått, ljudet på filmen flyter på men efter ett tag så tröttnar jag och resetar datorn. Då däremot är allt ÅT HEL*VETE!
Nu går den fint fram till det att man har loggat in i Windows 7. Väl inne så är det seeega framsteg och hackigt, det går bättre med det 2gb ram som jag hade från början och får då upp exploren (kan inte klicka där eller så men den visar sig iaf..) och med dom andra så är det helt dött..

Såå, vad kan detta vara?

EDIT: Efter ett tag så stängs skärmarna av, och går inte väcka till liv med att röra på musen.

EDIT 2: Datorn fungerar, "som den ska" i Felsäkert läge i 10 sec sen fryser den där..

Permalänk
Medlem

Så du la till 3st 2gb ramstickor? Dvs du har 8gb nu?
Vad har du för moderkort/ram, det gamla & det nya?
Testa använda 4gb av det du köpt i dualchannel läge.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Så du la till 3st 2gb ramstickor? Dvs du har 8gb nu?
Vad har du för moderkort/ram, det gamla & det nya?
Testa använda 4gb av det du köpt i dualchannel läge.

Dualchan?
Moderkort: Gigabyte GA790XTA-UD4

Permalänk
Medlem
Skrivet av call3h:

Dualchan?
Moderkort: Gigabyte GA790XTA-UD4

Dualchannel är antagligen på dom färgade (har bara haft asus och där är det varannan) så ta två nya minnen och sätt i dom blåa platserna och testa om det funkar. Sen vore det bra om du berättade vad minnena heter & hastighet (modellnummer helst också) på den gamla och dom nya.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Körde ett memtest i felsäkert läge, inga fel.. kan det va processorn som slängt in handduken

Är så man är lite sugen på detta pack: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1291957/inteldator

Skrivet av shocker:

Dualchannel är antagligen på dom färgade (har bara haft asus och där är det varannan) så ta två nya minnen och sätt i dom blåa platserna och testa om det funkar. Sen vore det bra om du berättade vad minnena heter & hastighet (modellnummer helst också) på den gamla och dom nya.

Det jag kan hitta på dom nya 3 minnena är detta:
RAMAXEL 2GB 1RX8 PC3-10600U-999 HF
Lenovo loggan finns även med..

Permalänk
Medlem

http://download.gigabyte.eu/FileList/Memory/mb_memory_ga-790x...

Där är lista på minnen som funkar med moderkortet, Ramaxel/lenovo finns inte med överhuvudtaget där...
Men du kan testa ändra hastigheten till ex 1066mhz eller om moderkortet inte valt orginalhastigheten så ta 1333mhz.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T