Permalänk
Medlem

ES CPU, värt pengarna?

Tjena!

Hittade denna nyss och blev lite sugen på att köpa!

processorn i fråga är denna: http://www.ebay.com/itm/Intel-Xeon-Sandy-Bridge-ES-3-0-GHZ-8-...

Dock så vet jag inte hur det blir med tull och sådant...

Permalänk
Hedersmedlem

En åttakärnig serverprocessor? Vad ska du med den till?

Har du flyt blir det ingen tull alls, annars kan priset blir så mycket som 20-25% högre. 7000 kronor vill man inte betala för en begagnad produkt..

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Jo en 8 kärnig cpu skulle vara perfekt för mig då 2500K är en rätt seg processor enligt mig.

2500K segar efter när jag har min server igång(Servern är virtuell, kör Ubuntu server) och jag känner att jag vill kunna ha igång min webbläsare samtidigt som jag spelar ett spel. Jag har många flikar igång så det drar på cpun. Sen håller jag på musik och där märker jag när jag har min webbläsare, server och möjligen ett spel igång.

jag hade en i7 965 med 4c/8t och den kändes rappare än denna fast jag kör den här klockad... dock så fungerar i5an bra där jag inte har så många saker igång, t.ex: ett spel!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xfmimd:

Jo en 8 kärnig cpu skulle vara perfekt för mig då 2500K är en rätt seg processor enligt mig.

2500K segar efter när jag har min server igång(Servern är virtuell, kör Ubuntu server) och jag känner att jag vill kunna ha igång min webbläsare samtidigt som jag spelar ett spel. Jag har många flikar igång så det drar på cpun. Sen håller jag på musik och där märker jag när jag har min webbläsare, server och möjligen ett spel igång.

jag hade en i7 965 med 4c/8t och den kändes rappare än denna fast jag kör den här klockad... dock så fungerar i5an bra där jag inte har så många saker igång, t.ex: ett spel!

Tja, tycker du det är värt 7000 kronor så..
Hade jag varit du hade jag tittat på en 3930K istället, fortfarande dyr som fan, men inte lika dyr, men fortfarande enorm prestanda.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

så du bytte ifrån i7 965 till 2500k? Låter ju helt upp-och-ner vänt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

så du bytte ifrån i7 965 till 2500k? Låter ju helt upp-och-ner vänt.

Det var en bios upplåst 965

Sen så var ju 2500K en klockren överklockare, vilket jag inte kan säga imot! men den känns lite som bulldozer, dvs klockar bra men inte så mycket kraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Du kan ju alltid få byta mot min Athlon II X2 lol

Permalänk
Medlem
Skrivet av FknDemo:

LoL, den skulle dö ifall jag försökte pressa den XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Man har ju bara hört positiva saker om 2500k, det är kanske andra saker som spökar? Men visst det du beskriver är tung användning.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden, hoppas att det är ok.
Min kompis sitter med Phenom x4 9650, kommer han att få bättre eller sämre prestanda om han byter sig till en Athlon2 X3 440? (Förmodligen unlock till X4 med rätt moderkort)

//MVH

PS: Ber om ursäkt i fall jag gör fel att lånar tråden.

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Lånar tråden, hoppas att det är ok.
Min kompis sitter med Phenom x4 9650, kommer han att få bättre eller sämre prestanda om han byter sig till en Athlon2 X3 440? (Förmodligen unlock till X4 med rätt moderkort)

//MVH

PS: Ber om ursäkt i fall jag gör fel att lånar tråden.

Tycker inte han skall byta! det ända som kommer hända är att han antagligen kommer få samma prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Tycker inte han skall byta! det ända som kommer hända är att han antagligen kommer få samma prestanda

Kan bara hålla med, det är hit eller miss:

http://www.anandtech.com/bench/Product/119?vs=23

Om man ska byta så kolla hellre på Phenom II CPU:erna speciellt om det ska användas för spel.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Man har ju bara hört positiva saker om 2500k, det är kanske andra saker som spökar? Men visst det du beskriver är ganska tung användning.

Njae, det är inget som spökar... Den klarar vad den ska klara, det är dock inte tillräckligt för mig

Jag är rätt säker på att det är avsaknaden på Trådar/Kärnor samt cache som gör att den inte inte riktigt pallar det jag gör med den

Den är ju snabbare än den gamla i7 965 @3.2Ghz när det kommer till spel och sådant som inte kräver så många trådar, då den har högre IPC och klock.

Men jag tror faktiskt att jag säljer dessa delarna och skaffar en 3930K/Xeon eller något åt det hållet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Kan bara hålla med, det är hit eller miss:

http://www.anandtech.com/bench/Product/119?vs=23

Om man ska byta så kolla hellre på Phenom II CPU:erna speciellt om det ska användas för spel.

Jo men om han har tillgång till båda, alltså liggande XD
På den sidan har jag tittat på tidigare, Det verkar som att spel fungerar bättre på den X3?

Visa signatur

PC1: O11 Vision |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: O11 Air Mini |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: HYTE Y40 |i5 10400f |GTX3090
VR: Valve Index |Oculus Quest 3
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jo men om han har tillgång till båda, alltså liggande XD
På den sidan har jag tittat på tidigare, Det verkar som att spel fungerar bättre på den X3?

Man har man båda liggande och en tub kylpasta är det ju bara att tuta och köra. Köra lite benchmarks med varje CPU och sen bestämma sig vilken man vill använda.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det kommer vara samma dilemma som jag har med min 2500K nu

skaffar han X3an så kommer spel prestera lite bättre. Dock så saknar ju den L3 cache samt en kärna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Njae, det är inget som spökar... Den klarar vad den ska klara, det är dock inte tillräckligt för mig

Jag är rätt säker på att det är avsaknaden på Trådar/Kärnor samt cache som gör att den inte inte riktigt pallar det jag gör med den

Den är ju snabbare än den gamla i7 965 @3.2Ghz när det kommer till spel och sådant som inte kräver så många trådar, då den har högre IPC och klock.

Men jag tror faktiskt att jag säljer dessa delarna och skaffar en 3930K/Xeon eller något åt det hållet

Ah, jo för sådant tung användning är det kanske det bästa alternativet. Kör inte mycket virtual machines själv, leker lite med olika linux distro's emellanåt i Virtualbox men det är typ de. Annars blir det som max BF3 i window mode, samtidigt som man kör lite fotoredigering samt har en 10-tal tabbar uppe på Chrome som min dator får utstå, vilket inte slöar ner den alls. Aldrig haft en CPU som multitaskar som denna gör.

Men helt klart är det Socket 2011 serien CPU eller Xeon som du säger då. Det är helt underbara delar dock är inte priserna riktigt lika underbara Det är sådana CPU:er man drömmer om.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfmimd:

LoL, den skulle dö ifall jag försökte pressa den XD

Den klockar som ini H*VETE, fy faaan säger jag bara.

8thz på flytande kväve, 6ghz på vatten och runt 5ghz på luft!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle skaffa en AMD FX just med tanke på cachen och kärnorna! den skall ju prestera som en 2500K fast den kan exekvera trådar samtidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Kanske skulle skaffa en AMD FX just med tanke på cachen och kärnorna! den skall ju prestera som en 2500K fast den kan exekvera trådar samtidigt!

Har ingen aning hur den hade presterat under de förhållande du utsätter dem för. Hade det inte varit för två hemska veckor nu med hemtentamen skrivningar. Så hade jag kunnat försöka pressa den lite så som du gör med din 2500k.
Men min egen användning har ännu inte fått ner den på knäna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Har ingen aning hur den hade presterat under de förhållande du utsätter dem för. Hade det inte varit för två hemska veckor nu med hemtentamen skrivningar. Så hade jag kunnat försöka pressa den lite så som du gör med din 2500k.
Men min egen användning har ännu inte fått ner den på knäna.

Min har fryst ett par gånger när jag använde den inbyggda grafikkretsen. Då låg processorn på 95-98% användning och jag körde Både Nuclear Dawn och Black Ops (Inte båda spel igång samtidigt utan den frös när jag körde någon av dessa spelen... kunde hända annars med när jag inte använde något grafiskt också)

Det är dock inte fel på tempraturen då den ligger på 50-60 grader i full last så det är inte därför den fryst.

Fungerat toppen när jag kört diskret grafikkort då jag inte använder den inbyggda kretsen längre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Min har fryst ett par gånger när jag använde den inbyggda grafikkretsen. Då låg processorn på 95-98% användning och jag körde Både Nuclear Dawn och Black Ops (Inte båda spel igång samtidigt utan den frös när jag körde någon av dessa spelen... kunde hända annars med när jag inte använde något grafiskt också)

Det är dock inte fel på tempraturen då den ligger på 50-60 grader i full last så det är inte därför den fryst.

Fungerat toppen när jag kört diskret grafikkort då jag inte använder den inbyggda kretsen längre!

Hehe, nej inbyggda grafikkretsar från Intel är ju ingen höjdare. Har en HD3000 krets i min Mac Mini.
Vet inte vad min CPU låg på för användning när jag körde ett tio-tal tabbar i Chrome, samt lite fotoredigering och BF3 i Window. Kan ta reda på det.

Verkligen inte vetenskapligt för 5öre men iaf!:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut för mig just nu, och det är utan min spel server igång

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FknDemo:

Köp dig en serverhall!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Så här ser det ut för mig just nu, och det är utan min spel server igång

http://img256.imageshack.us/img256/3497/normaldag.png

Nice, har svårt att se vad CPU användningen står på dock Vad är det för program du använder? Ser ut som musikredigeringsprogram antar de är rätt krävande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Nice, har svårt att se vad CPU användningen står på dock Vad är det för program du använder? Ser ut som musikredigeringsprogram antar de är rätt krävande.

FL Studios

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av ekbloms:

Den klockar som ini H*VETE, fy faaan säger jag bara.

8thz på flytande kväve, 6ghz på vatten och runt 5ghz på luft!

8 terahertz är inte illa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Det är som ovanstående är, FL studio! har dock bara 4-5 stycken syntar där utan effekter när man börjar komma upp i en massa filter 10 tal syntar och möjligen ett par grejer extra som Samples så börjar gå lite segt om man jämför med i7 965 t.ex. När allt skall renderas till .Wav eller Mp3 så går användningen upp ännu mer på i5an. Dock så när allt renderas så brukar man inte gör något så det gör ju inte så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Det är som ovanstående är, FL studio! har dock bara 4-5 stycken syntar där utan effekter när man börjar komma upp i en massa filter 10 tal syntar och möjligen ett par grejer extra som Samples så börjar gå lite segt om man jämför med i7 965 t.ex. När allt skall renderas till .Wav eller Mp3 så går användningen upp ännu mer på i5an. Dock så när allt renderas så brukar man inte gör något så det gör ju inte så mycket

Ah nice. Har aldrig varit någon för att hålla på med musik. Bild redigering är dock något jag gjort massor men det är ju inte alls lika krävande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Ah nice. Har aldrig varit någon för att hålla på med musik. Bild redigering är dock något jag gjort massor men det är ju inte alls lika krävande.

tror nog det kräver lika mycket, Vet när jag använt PS så när man börjar använda en massa lager/effekter och sådant så tar det på processorn