"Intel predicts 10GHz chips by 2011" (Artikel från 2000)

Permalänk

Jag accepterar att ljus både är vågor och partiklar. Jag ville bara framföra att vi inte vet allt om ljuset och dess egenskaper ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag accepterar att ljus både är vågor och partiklar. Jag ville bara framföra att vi inte vet allt om ljuset och dess egenskaper ännu.

Finns det något man har 100 % information om egentligen? Det är väl bara kyrkan/religioner som påstår sådant vad jag känner till, inte verkligheten/vetenskapen.

Ang. artikeln i orginalposten:
Vissa kommentarer är ju riktigt roliga och tidslösa. Även då var Mac vs. PC kriget i full gång. Finns flera roliga citat därifrån men vill inte dra igång något krig om Mac och PC här i denna tråd.

Visa signatur

Nya: P180 - Scythe 120mm - ADDA 80mm + Hiper Type-R Blue 580W (RMA) nu Tagan 600W Dual Engine + P5WDH + E6600 - Noctua NH-12 - Scythe 120mm + A-Data 6400 2048MB + Asus 7950GX2 (RMA) nu Gainward 8800GTS + Samsung SP2504C (RMA) nu HD250HJ + HD401LJ + HD501LJ
Stock: 3dmark 01: 40000 03: 31000 05: 13000 06: 8000 SuperPI: 21s

Permalänk
Skrivet av Hmmkk:

Finns det något man har 100 % information om egentligen?

Givetvis inte, det är ju självklart att vi inte vet med 100% säkerhet. Men det finns saker vi är mer säkra på än andra.
Ljuset har vi ännu mycket kvar att lära oss om.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av furuliden:

Ljuset har vi ännu mycket kvar att lära oss om.

Kanske (förmodligen) eller kanske inte. Dualismen verkar en smula ointuitiv, men samtidigt lämnar den väl inga allvarligare problem olösta (så vitt jag känner till). Kanske är det bara att större objekt som vi normalt handskas med i så mycket mindre omfattning verkar bete sig så som gör att det verkar konstigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reavpeals:

1. Det var inga tyskar
2. Det var någon sorts neutrino, och inte en atom, som kan ha färdats snabbare än ljusets hastighet

http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-15017484

Det låter faktiskt väldigt spännande, tycker det är konstigt att jag inte hittat detta tidigare! Fortfarande undrar jag om det är möjligt att bygga saker/resa i saker som kan åka snabbare än ljuset hastighet. Tack för intressant läsning!

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Småskrattar åt en del av kommentarerna. Folk är sig rätt lika mellan nu och tio år sedan.

Först kommer en som råkar slinta på tangenterna och skriver GB istället för GHz.

Därefter kommer en som förlöjligar den förste i tron att denne är en idiot och skriver en lång sarkastisk text om sin hårddisk på x GHz och sin CPU på x GB. Sedan slinter denne själv på tangenterna och skriver MHz där det uppenbart ska vara GHz.

Sedan kommer två personer som varken har läst tråden eller person nr 2:s inlägg ordentligt och idiotförklarar nu denne i tron om att det faktiskt är någon som tror att hårddiskar mäts i GHz och klockfrekvenser i GB. Som om det inte vore nog så fortsätter de med att förlöjliga person nr 2 för att ha skrivit MHz istället för GHz.

--------------

Lite då och då kommer det någon gammal forumräv som säger att nivån i forumet har sjunkit på senare år. Ja, det verkar inte som om det beror på de nya medlemmarnas ålder iallafall. Möjligen har de migrerat från andra forum.

...och sist kommer någon som ironiserar över att någon ids bli upprörd över en dysfunktionell forumtråd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av :

By 2011 we will have implementation of Quantum Processing that will make the xHZ debate look like the colonists debating over sucession from the UK.

Skrivet av Selmalagerlöf:

vi har ju kommit en bit på väg :):) rekordet är 15 lr så atomer som funkar

Eftersom den här tråden mest verkar handla om att hitta fel i andras inlägg (förutom att diskutera om ljus är vågor eller partiklar ) drar jag mitt strå till stacken, det skall väl ändå inte stå sucession from the UK, utan secession? Den här personen verkar ju inte ha riktigt koll på sin historia, han borde kanske ägna sin tid åt att diskutera processorer istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Det låter faktiskt väldigt spännande, tycker det är konstigt att jag inte hittat detta tidigare! Fortfarande undrar jag om det är möjligt att bygga saker/resa i saker som kan åka snabbare än ljuset hastighet. Tack för intressant läsning!

Jag håller med om att det är intessant. Ifall testet stämmer (och de har gjort om det ett otal gånger då de inte riktigt vet om de tror på det själva) så kan en av de mest grundläggande fysikaliska lagarna inte stämma. Relativitetsteorin. E=mc^2 (E=energi m=massa c=ljusets hastighet) säger att ifall ett objekt färdas i ljusets hastighet är det ren energi. Om något skulle färdas över ljusets hastighet skulle den i teorin få oändlig energi och därav oändlig massa. Oändlig massa -> universum imploderar på 0 sekunder.

Trots att något färdats snabbare än ljuset (om vi antar att testet stämmer) så har universum inte imploderat än. Därför kan relativitetsteorin inte stämma fullt ut. Detta är synd då den hjälpt oss förstå så mycket annat i universum (tidsrymd t.ex.). Forskarna har helt enkelt förlorat ett mycket viktigt redskap i förståelsen av universum.

On topic så kan det dras en parralell. Moores lag var "sanning", men det visade sig inte stämma. Relativitetsteorin var "sanning", men det visade sig inte stämma (om vi antar att testen är rätt). Därför kanske man inte ska försöka spå framtiden med ekvationer, eller bara bestämma att en ekvation är ofelbar (som en del då helt bevisligen gjorde när man läser kommentarerna).

Permalänk
Skrivet av bengt-re:

...och sist kommer någon som ironiserar över att någon ids bli upprörd över en dysfunktionell forumtråd...

"This show could go on forever..."
- Steve Allen

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

On topic så kan det dras en parralell. Moores lag var "sanning", men det visade sig inte stämma. Relativitetsteorin var "sanning", men det visade sig inte stämma (om vi antar att testen är rätt). Därför kanske man inte ska försöka spå framtiden med ekvationer, eller bara bestämma att en ekvation är ofelbar (som en del då helt bevisligen gjorde när man läser kommentarerna).

Fast nu blandar du väl lite ihop saker och ting Moores lag är väl ingen "sanning" utan bygger på empiri, det Moore observerade var ett historiskt samband som på ett bra sett kunde beskriva framtiden. Sedan fick namnet "lag" (law) men i själva verket är det ju ingen "naturlag" utan just ett statistiskt samband.

Från wikipedia (som uttrycker det jag vill säga lite bätte )

Moore's law, the empirical observation that the transistor density of integrated circuits doubles every 2 years;

Om relativitetsteorin inte stämmer får det ju lite andra effekter på vår uppfattning om universum än att ett statistisk samband bryts

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yrch:

Om relativitetsteorin inte stämmer får det ju lite andra effekter på vår uppfattning om universum än att ett statistisk samband bryts

Nu är det kanske dags att just den diskussionen fortsätter i den stora tråden: http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nu är det kanske dags att just den diskussionen fortsätter i den stora tråden: http://www.sweclockers.com/forum/91-akademiska-amnen-arbetsli...

Haha ja men just jag var ju mest raljerande Är iofs ett väldigt intressant ämne. Jag skriver ju om Moores lag som väl i högsta grad är "on topic"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yrch:

Haha ja men just jag var ju mest raljerande Är iofs ett väldigt intressant ämne. Jag skriver ju om Moores lag som väl i högsta grad är "on topic"

Nej, tolka det inte personligt eller som kritik av inlägget; jag bara tipsar om den andra tråden om man vill fortsätta den diskussionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, tolka det inte personligt eller som kritik av inlägget; jag bara tipsar om den andra tråden om man vill fortsätta den diskussionen.

Skulle precis editera mitt inlägg och tacka för att du uppmärksammade mig på den tråden! En av de mest intressanta trådarna jag läst här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Riktigt rolig och interesant läsning det här:D

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Tja, om man accepterar att parallellisera kan avändas så finns det i 3960X tillgängligt totalt 19,8GHz processorkraft.

NEJ jag vet att man inte kan räkna så "på riktigt" men med optimerad kod kan man få ut total effekt från en modern processor i en dator motsvarande prestandan på över 10GHz med samma arkitektur.

Sedan är den artikeln totalt fubar iom att de översätter antalet transistorer (Moores Lag) till ren MHz.

pja varför inte, så räknar man väll med minnen. 1333(2*666,7). HD 7970 med 5500MHz(4*1375Mhz) minne.

Skrivet av XrOo:

Några i tyskland har ju upptäckt en atom som kunde färdas snabbare än ljusets hastighet

Som tidigare påpekats det var inte en partikel och den färdades den eventuelt 0,001% snabbare (kan ha glömt några nollor) snabbare än vad ljuset teoretiskt sett skulle färdas samma sträcka på.

Skrivet av ekbloms:

På flytande kväve är det ju personer som har pressat upp sina cpuer uppåt 10GHZ ?
Vet inte välrdsrekordet men det är väl där omkring?

som sagt rekordet för konsument/server processorer är 8,nåt med bulldozer. Grafen och fiber (i labbmiljö) har jag för mig gått långt över 10GHz

Skrivet av Elgot:

Är det verkligen så många som fortfarande bekymrar sig över dualismen (istället för att bara acceptera den)? Jag tror inte att särskilt många går och väntar på en bättre beskrivning.

Det som de flesta sattsar på är väll att kunna mattematiskt skriva ihopp kvantfysik och relativitet.

Skrivet av Hmmkk:

Nja, partikel dualitet, visserligen konstigt men nog förstår man det tillräckligt för att använda det i alla fall. Ännu konstigare är det väl att i spalt-experiment så kan elektroner interagera med sig själva, som om det vore två partiklar.

Och där introducerades igentligen kvantfysiken

Citat:

Däremot har jag hört att i framkanten på forskning om ljus har man relativt nyligen visat att ljuset/fotoner har mer egenskaper än man tidigare upptäckt eller bekräftat. T.ex. skall fotoner kunna ha en sorts "orientering" eller spinn (ungefär som elektron-spinn), som skulle kunna öppna upp för att fotoner kan hålla mer information, d.v.s. fler bitar data per foton. Det skulle ju helt klart vara intressant att kunna utnyttja alla ljusets egenskaper i optisk fiber i stället för att bara skicka "foton = 1, ingen foton = 0" eller dylikt, så skickas foton = 0101001010101 (påhittat exempel). Kanske svårt att skicka en sådan foton utan att den störs av något, men det har jag inte koll på, har bara hört om det när jag gjorde examensarbete inom astronomin om fotonräkning.

Ditt exempel funkar bra för dataöverföring men det är ett helvete att ens fundera på logik i baserat på säg 3 värden. all logik bara funkar inte känns det som. inte gått djupt i det.

Skrivet av Elgot:

Kanske (förmodligen) eller kanske inte. Dualismen verkar en smula ointuitiv, men samtidigt lämnar den väl inga allvarligare problem olösta (så vitt jag känner till). Kanske är det bara att större objekt som vi normalt handskas med i så mycket mindre omfattning verkar bete sig så som gör att det verkar konstigt?

Problemet är att relativitetsteorin inte riktigt går att applicera på mycket små partiklar. Denna funkar bara när man har tillräckligt stort antal när medelpositionen av partiklarna är praktiskt taget sann.

Skrivet av Chmat76:

Jag håller med om att det är intessant. Ifall testet stämmer (och de har gjort om det ett otal gånger då de inte riktigt vet om de tror på det själva) så kan en av de mest grundläggande fysikaliska lagarna inte stämma. Relativitetsteorin. E=mc^2 (E=energi m=massa c=ljusets hastighet) säger att ifall ett objekt färdas i ljusets hastighet är det ren energi. Om något skulle färdas över ljusets hastighet skulle den i teorin få oändlig energi och därav oändlig massa. Oändlig massa -> universum imploderar på 0 sekunder.

Trots att något färdats snabbare än ljuset (om vi antar att testet stämmer) så har universum inte imploderat än. Därför kan relativitetsteorin inte stämma fullt ut. Detta är synd då den hjälpt oss förstå så mycket annat i universum (tidsrymd t.ex.). Forskarna har helt enkelt förlorat ett mycket viktigt redskap i förståelsen av universum.

On topic så kan det dras en parralell. Moores lag var "sanning", men det visade sig inte stämma. Relativitetsteorin var "sanning", men det visade sig inte stämma (om vi antar att testen är rätt). Därför kanske man inte ska försöka spå framtiden med ekvationer, eller bara bestämma att en ekvation är ofelbar (som en del då helt bevisligen gjorde när man läser kommentarerna).

Moores lag stämmer väll skapligt, den hette tills det når en gräns. Relativitetsteorin är/var en teori. (en hypotes är teori tills den inte stämmer, en model stämmer oftast). Mjahh den specifika relativitetsteorin baseras på att ljuset alltid paserar en observatör med ljusets hastighet oberoende av dennes hastighet. Från detta slutleddes att tiden går långsammare ju närmare ljusets hastighet man färdas desto långsammare går tiden. ur formlerna på sidan 12 så framgår det att det inte finns ett reelt förhållande mellan den normala tiden och den speciella tiden för det som färdas när v=c då man då får ett förhållande med 1/0 vilket inte är definierat. (ber om ursäkt om jag använde fel uttryck det är sent och jag läste det på engelska.

Relativitetsteorin är väll relativt enkel som koncept. Kvantfysik (som för kretsar är mycket viktigare) är så man vill sitta och gråta i ett hörn men faller lite på plats efter ett tag. Einstein tyckte inte om kvantfysik ("God does not play dice") men bevisade en del av grunderna i den i sina försök att hitta en annan lösning.

Värt att påpeka är att einstein skrev den allmänna relativitetsteorin rätt så enkelt för han ville att alla skulle kunna förstå den så får ni tag i kopia läs den. (är 100ish sidor lång tror jag)

sicket jätte inlägg :S

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

"I see the difference between 500 MHz and 1GHz(and love it) but 10 GHz!?! At 2 GHz everything loads at a blink of an eye, so how can they make it faster? "

Humor

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kogster:

pja varför inte, så räknar man väll med minnen. 1333(2*666,7). HD 7970 med 5500MHz(4*1375Mhz) minne.

DDR har dubbel data-rate för att det kan överföra information på både fallande och stigande fas. Inte för att det är flera minnen som jobbar i tandem.
Däremot kan man ju öka bussbredden genom att köra flera minnen i tandem men även där fallerar jämförelsen då det är helt mjukvaruagnostiskt medan multi-core-processorer i allra högsta grad är beroende av mjukvara för att ens komma i närheten av fullt utnyttjande.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

DDR har dubbel data-rate för att det kan överföra information på både fallande och stigande fas. Inte för att det är flera minnen som jobbar i tandem.
Däremot kan man ju öka bussbredden genom att köra flera minnen i tandem men även där fallerar jämförelsen då det är helt mjukvaruagnostiskt medan multi-core-processorer i allra högsta grad är beroende av mjukvara för att ens komma i närheten av fullt utnyttjande.

man addreserar ena sidan utav stickan på stigande signal och andra sida på fallande, min liknelse står. (har jag för mig, får visa på källa faör att jag ska tro annat)

men vad fan är grejen med grafikkortsminnes frekvens igentligen?

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Kogster:

man addreserar ena sidan utav stickan på stigande signal och andra sida på fallande, min liknelse står. (har jag för mig, får visa på källa faör att jag ska tro annat)

men vad fan är grejen med grafikkortsminnes frekvens igentligen?

Även om jag skrev fel angående hur DDR dual pumpar sin data rate (vilket jag inte gjorde för övrigt ) så kvarstår faktum:
Minnets bandbredd/latency är konsekvent och ändras inte. Behöver ett program all bandbredd så finns den där.

Så enkelt är det icke när vi snackar SMP.

Dvs liknelsen är väldigt off.

Men i vilket fall:
DDR levererar/tar emot data både på fallande och stigande fas. Det är liksom hela definitionen. Om den bara skickat adressering på stigande och transfers på fallande så hade det ju inte varit ett dugg snabbare än SDR eftersom SDR skickar båda på stigande.

Att GDDR är så mycket snabbare beror nog mest på kostnad och nödvändighet.
Minnesbandbredd är sällan flaskhalsen i våra system. (Vilket syns tydligt med tanke på att triple channel och quad channel knappt gör någon impact alls i real world prestanda jämfört med dual channel. Eller att 1600Mhz cas9 presterar nästintill identiskt med 2133Mhz cas7.)

Graffekort kan ju dock aldrig få nog bandbredd eftersom deras sysslor är så extremt paralleliserade.
Det går ju dock att använda GDDR till annat än bara grafikminne. Xbox 360 kör ju det som systemminne t.ex.

En rolig detalj med RAM är ju dock att latencyn på vårt vanliga system-minne i princip inte förändrats på tio år. En av de viktigaste faktorerna, first word acess ligger fortfarande på ca 8-11,5 ns medan det 2002 låg på 10-12,5 ns. Så typ 15% förbättring i latency på 10 år medan bandbredden ökat med (upp till) tusentals procent.

Visa signatur

240p är livet