Permalänk
Medlem

Telia FiberLan, ASUS RT-N56U och IPTV.

Hej,

Jag har sedan en tid tillbaka haft en ASUS RT-N56U Router som fungerat felfritt. Skaffade mig även Telia FiberLan en stund senare. Problemet är dock att IPTV inte verkar fungera tillsammans med min ASUS router, kruxet verkar då vara efter mycket googlande: VLAN. Själv har jag försökt att ta reda på om min ASUS stödjer VLAN eller inte och det verkar minst sagt vara dubbla åsikter om detta.

Det finns inställning i GUI:t för VLAN, men ingen verkar ha fått detta att fungera tillsammans med Telia FiberLan. Pratade med Telias support idag och bad om att få en Inteno Switch istället för den nuvarande Thomson 789 Gatewayn (som jag inte använder). Detta verkar dock inte var helt smärtfritt, så medan de tar reda på om jag kan beställa en Inteno Switch sa de åt mig att koppla in båda Gateways:en. Min till internet och deras till bara TVn.

Jag är ingen expert på nätverk men borde inte detta skapa problem? Jag har ju bara ett huvudjack som i sin tur ger en IP-adress, kopplar jag då t.ex följande:

HUVUDJACK (INTERNET) | SWITCH / \ / \ / \ Thomson Asus

Borde dessa inte bråka om den enda IP-adressen som bli tilldelad då?

Sammanfattande av frågor:
1. Någon som är kunnig med ASUS RT-N56U och VLAN inställningar?
2. Hur skulle jag kunna lösa nätverket för att få TVn att fungera utan att använda mig av Telia's mindre önskvärda Thomson?
3. Tankar om ovanstående nätverkslösning.

Mvh,
WW

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Det går inte, du måste köra thomson ist. för switchen, sen switch & asus efter det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Fast då kommer väl Thomson agera Primär gateway. Dvs, det kommer vara Thomson som jag öppnar portar i, etc? Blir inte ASUS routern helt meningslös i detta fallet då?

HUVUDJACK (INTERNET) | Thomson | SWITCH / \ / \ / \ TV Asus / \ / \ Dator Dator

Det är så du menar då?

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Precis, fast är asus en router måste du öppna portarna i båda.. vilket kan orsaka lite strul ibland.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Ok, då är det alternativet icke önskvärt.

Då tar vi nästa fråga; Någon som vet om ASUS RT-N56U stödjer VLAN (som skrivet innan, det finns inställningar för VLAN, samt vissa säger att det fungerar andra inte) och om det går att få detta att fungera tillsammans med Telias IPTV?

Mvh,
WW

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Samma svar, nej Du måste använda thomson för deras IPTV, internet går bra annars, men TVn måste ha boxen i först. Prövat själv med routers på mitt eget fiber

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kort och gott är deras IPTV hårdvaru låst / kodat i firmwaren för att förhindra tredjeparts hårdvara?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kanske kan Telia bryggkoppla Thomson-modemet åt dig så du kommer förbi routerfunktionen i den (om sån finns).
Jag har bredband från Ownit och deras Gateway är helt värdelös. Jag skaffade en Asus RT-N56U för att få ut maximal hastighet 100/100 men eftersom jag har IP-telefoni också från Ownit var jag tvungen att använda deras Gateway för det, vilket gjorde att jag inte kunde använda flera datorer samtidigt i mitt nätverk dessutom. Ownit hjälpte då till med att bryggkoppla Gatewayen åt mig och jag fick då två IP-adresser. Som jag har det kopplat nu så sitter först Gatewayen på inkommande, i den sitter IP-telefonin enbart. Från Gatewayen går det sen till en D-LINK Gigabitswitch och från den till Asusen och till datorerna.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Hej,

Det går att helt slippa Telias Thomson låda för IPTV om du så önskar.

1. Köp en billig VLAN switch (Den billigaste jag känner till är Netgear GS105E, cirka 500:-)
2. Sätt upp VLAN
3. Koppla in Motorola boxen

Jag skulle istället rekommendera att du splittar upp och köra ett eget nät (Internet) och sedan köra IPTV och eller IP-telefoni via Thomson lådan. Varför? Trots att risken är minimal skulle jag aldrig ställa något direkt på Internet utan brandvägg mm.

Ex:

Fiber
|
Switch
| |
Eget nät Telias nät

På detta sätt kan du tillåta Telia att mekka med sin nedlåsta Thomson och du kan själv bestämma över ditt nät.

/Vlan78

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlan78:

Hej,

1. Köp en billig VLAN switch (Den billigaste jag känner till är Netgear GS105E, cirka 500:-)
2. Sätt upp VLAN

Jag skulle istället rekommendera att du splittar upp och köra ett eget nät (Internet) och sedan köra IPTV och eller IP-telefoni via Thomson lådan. Varför? Trots att risken är minimal skulle jag aldrig ställa något direkt på Internet utan brandvägg mm.

Ex:

Fiber
|
Switch
| |
Eget nät Telias nät

På detta sätt kan du tillåta Telia att mekka med sin nedlåsta Thomson och du kan själv bestämma över ditt nät.

/Vlan78

När jag såg ditt inlägg så var jag tvungen att kolla hur jag kopplat, och det stämmer bättre med hur mitt ser ut. Switchen sitter först, sen splittar den åt ena hållet till intenos gateway, till ip-telefonin. Åt andra hållet sitter asusen till datorerna.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vlan78:

Hej,

2. Sätt upp VLAN

Ex:

Fiber
|
Switch
| |
Eget nät Telias nät

/Vlan78

Måste jag dock inte ha två IP-adresser från Telia då i vilket fall som? Min ASUS kommer ju vilja ha en samt Thomson kommer ju vilja ha en. Fast Telia ger bara ut en. Eller har jag missat något ?

Mvh,
WW

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag vet inte vilken begränsning Telia har, men jag lyckades sätta upp en port för Telias Thomson låda och sedan en annan för min router. Då Telia envisas med att låsa ner TG789 har jag valt att låta Telia mekka med sitt så har jag kontroll på min router.

Lycka till med Vlanen

Vlan78

Permalänk
Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Samma svar, nej Du måste använda thomson för deras IPTV, internet går bra annars, men TVn måste ha boxen i först. Prövat själv med routers på mitt eget fiber

Nej, det måste du inte :). Men har man deras VDSL så är det en annan historia, inte sett någon som fått det att lira med ett annat modem än deras.

Skrivet av WhakkaWhack:

Måste jag dock inte ha två IP-adresser från Telia då i vilket fall som? Min ASUS kommer ju vilja ha en samt Thomson kommer ju vilja ha en. Fast Telia ger bara ut en. Eller har jag missat något ?

Mvh,
WW

Nej, tvboxen ligger på sitt egen vlan och får interna adresser.

Har dock ingen aning om Asusen stödjer att köra vlan på just det sättet, eller om det stödjer vlan överhuvudtaget. Köp en sån där billig netgear annars.

Visa signatur

CCNP