Ojojojojojojoj här var det inte mycket jag förstod!
Programmet heter iaf ViewNX 2.
Dåså vad är följande?
Crop?
Skärpedjup?
Croppa mer?
Pinn-Bokeh?
Japp det är 18-55 och första dagen jag hade kameran!
Hur kan du se mina slutartider osv?
Oj, förlåt. Man blir lätt fartblind av allt foto-lingo Efter ett tag.
Jag ska försöka förtydliga:
"Crop" är som när man gör ett utsnitt i t.ex. bildprogrammet "paint",
det är (nästan) samma sak som att "zooma in" - både i kameran & i ett bildbehandlingsprogram.
(I kameran blir det lite annorlunda, eftersom man får optiska förvrängningar,
du har t.ex. säkert sett extrema vidvinkel-självporträtt med enorma näsor fast utan öron?)
"Skärpedjup" är det optiska plan i ditt fotografi där - vad det nu kan vara - saker är skarpa & tydliga.
I en del foton kan både förgrund och bakgrund vara suddiga, medan mittenskiktet & subjektet är skarpt.
Det här kan man leka med på ett kreativt sätt & därmed åstadkomma "snyggare blilder". T.ex. vid
porträttfoto är det snyggt om bakgrunden är suddig, eftersom det isolerar det du vill säga med fotot
(din modell) från det bakomliggande & i så fall ovesäntliga, hänger du med?
Du har gjort så i ditt insektsfoto om du tittar på det; det separerar skalbaggen från vad det nu är som är suddigt.
"Croppa mer" är du med på nu, men "Bokeh" då:
Det är "hur" det suddiga ser ut. Med bra & oftast dyra objektiv blir bakrunden "krämigare", mer drömlikt .. blablabla.
I ditt foto är det gröna till vänster lite oroligt & drar till sig ögat, bort från baggen där det ska vara, så ungefär.
Det ser lite ut som stickor, pinnar, ränder eller något, beklagar mitt pinniga ordval.
Till höger i bilden är det "mörker" med "något grått & suddigt", jag hade alltså klippt bort det, eller "croppat"
(Eller ännu hellre: Gått närmare. - MEN det ställer krav på hur nära du kan gå & då snackar vi alltsÅ "macrofoto".)
(Undantag från "dyra men bra" objektiv är de fantastiska fasta 35-50mm objektiven med bländare f/1.8, generellt sett.)
Jag ser dina EXIF-data mha ett tillägg till Firefox som heter "Exif-viewer".
Hittade faktiskt inte några data på ditt objektiv, men jag drog slutsatser utifrån ditt kamerahus, frågeställningen, brännvidd i fotot osv.
Hoppas du uppfattar min kritik som kostruktiv, det är iaf menat så.
Btw, var hittar du en så fin bagge 5 januari?
Själva FOTOT anser jag - i stort sett - är väldigt bra tänkt & ganska snyggt komponerat, f.ö.