Akg k-550. Hörlursförstärkare? Alternativ?

Permalänk
Medlem

Akg k-550. Hörlursförstärkare? Alternativ?

Tjena swec,
funderar på att köpa ett par akg k-550. http://www.referenceaudio.se/horlurar/slutna/akg-k-550/ Ska använda dem till datorn och till min telefon för att lyssna på musik. Jag uppskattar riktigt bra ljud så jag undrar om någon har de här hörlurarna och har någonting att säga om dem? Har funderat på att köpa ett tillhörande asus xonar stx ljudkort och kanske en lite hörlursförstärkare så att telefonen orkar att driva dem. Något tips på en runt 5-600 kr? Alla tips och råd uppskattras. Några andra alternativa hörlurar finns kanske också på marknaden? Föredrar slutna hörlurar som täcker hela örat och ger riktigt klart ljud, gärna med lite bas men inte överdimensionerad. runt 2-3k.
Mvh//Patrik

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Vad är den stora skillnaden på in-ears och hörlurar förresten?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Haha, skön menade mer skillnad i ljudkvalitet, typ i bas och rymd.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av BigBunny:

Tjena swec,
funderar på att köpa ett par akg k-550. http://www.referenceaudio.se/horlurar/slutna/akg-k-550/ Ska använda dem till datorn och till min telefon för att lyssna på musik. Jag uppskattar riktigt bra ljud så jag undrar om någon har de här hörlurarna och har någonting att säga om dem? Har funderat på att köpa ett tillhörande asus xonar stx ljudkort och kanske en lite hörlursförstärkare så att telefonen orkar att driva dem. Något tips på en runt 5-600 kr? Alla tips och råd uppskattras. Några andra alternativa hörlurar finns kanske också på marknaden? Föredrar slutna hörlurar som täcker hela örat och ger riktigt klart ljud, gärna med lite bas men inte överdimensionerad. runt 2-3k.
Mvh//Patrik

Är du säker på att det där är de bästa hörlurarna du kan få för de där pengarna?

Du borde provlyssna innan du köper något!

Edit: Tips: Du hittar hörlurarna billigare här: http://www.mytrendyphone.se/shop/akg-k-550-52356p.html

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Är du säker på att det där är de bästa hörlurarna du kan få för de där pengarna?

Du borde provlyssna innan du köper något!

Ska åka in och lyssna på dem imorgon men de verkar passa mina behov väldigt bra. Kan ha dem både vid datorn och telefonen och de är väldigt lättdrivna

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Finns väldigt bra in-ears, som kan konkurrera i kvalitet med dom stora hörlurarna, just för bärbart ljud är in-ears att föredra ofta då dom för det mesta är mycket lättare att driva, dom stora lurarna från AKG, sennheiser, dennon, m.f är ofta för tungdrivna för MP3 spelare och telefoner och ljudkort i datorn utan hörlursförstärkare, visst det kommer låta, men inte speciellt bra.

Jag kör själv ibland mina Grado SR225 med bärbart funkar bra då dom är väldigt lättdrivna, men är inget att ha i lite bullriga miljöer eller där det är mycket folk då dom är väldigt öppna också, så man hör allt och alla kan höra vad du lirar, håller på att att titta på in-ears i 2-3 tusen kr klassen ungefär för att råda bot på detta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link... skulle den hjälpa till att driva hörlurarna mycket?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBunny:

http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link... skulle den hjälpa till att driva hörlurarna mycket?

Verkligen inte!, eller snarare om du skaffar ett par skit-lurar för några få hundra så ja, annars glöm den där

Saker och ting när det gäller ljud blir inte bättre än svagaste länken.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Verkligen inte!, eller snarare om du skaffar ett par skit-lurar för några få hundra så ja, annars glöm den där

Kan du rekomendera någonting under tusenlappen som man kan ha med on-the-go?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Verkligen inte!, eller snarare om du skaffar ett par skit-lurar för några få hundra så ja, annars glöm den där

Saker och ting när det gäller ljud blir inte bättre än svagaste länken.

Nu har du fel.
Den är visserligen ingen high-end produkt, men samtidigt pratar vi om mp3 från en mobiltelefon som ljudkälla.
Den är helt ok för pengarna och ger ett lyft i ljudet med mina ATH-M50, min Desire Z saknar lite effekt för att driva dem fullt ut.
Negativt är dock ett svagt brus när det är tyst.

Givetvis är det skillnad mot en riktig förstärkare, men som sagt, för det priset, bra batteritid och liten så tycker jag det är ett bra köp.
http://www.head-fi.org/products/fiio-e5-headphone-amplifier/r...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

http://www.head-fi.org/products/category/headphone-amplifiers

Ett annat alternativ är ju att skippa ljudkortet och skaffa en DAC istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigBunny:

Kan du rekomendera någonting under tusenlappen som man kan ha med on-the-go?

bygg en cMoy .. finns kit på ebay för $20 .. färdigbyggda för $10+ mer ...
http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p5197.m570.l...

det är mer eller mindre samma innehåll som du får om du köper en hörlursförstärkare upp till ett par tusenlappar ... en opamp (eller två), några kondensatorer och några motstånd ...

är du inte nöjd, öppna plånboken ....

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Verkligen inte!, eller snarare om du skaffar ett par skit-lurar för några få hundra så ja, annars glöm den där

Saker och ting när det gäller ljud blir inte bättre än svagaste länken.

E5 verkar faktiskt inte så dum alls - speciellt för de pengarna:
http://nwavguy.blogspot.com/2011/03/fiio-e5-headphone-amp.htm...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skulle en Fiio E11 tillsammans med ett par akg k550 eller möjligtvis denon ah-2000 fungera bra?

Visa signatur

Fractal Design Define R3 Arctic White | Corsair AX 850W PSU | Gainward GeForce GTX 970 | Intel Core™ i7 Quad Processor i7-2600K | Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 8GB CL9 | Western Digital Caviar® Black 500GB | ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 | Corsair k90 l | BenQ 23,6" LED XL2410T | Mionix Naos 5000 | SteelSeries Musmatta 9HD | Corsair SSD Performance Pro Series 128GB | Sennheiser HD598 | Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av BigBunny:

Skulle en Fiio E11 tillsammans med ett par akg k550 eller möjligtvis denon ah-2000 fungera bra?

Du får dina öron bestämma Om du har tillgång till att provlyssna de!

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

E5 verkar faktiskt inte så dum alls - speciellt för de pengarna:
http://nwavguy.blogspot.com/2011/03/fiio-e5-headphone-amp.htm...

Håller med om att den är prisvärd, men fortfarande svagaste länken, den gör inte mer high end lurar rättvisa, vad det jag ville få fram, men några ok 4-5 hundra kronors lurar javisst

Lite knepigt om man vill ha en liten bärbar bra förstärkare till sin MP3 eller telefon, blir lite klumpigt och opraktiskt, känns bättre då på att satsa på lurar som faktiskt funkar utan separat förstärkare då tex några bra in-ear

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Köpte du AKG K550?

AKG K550 är grymma lurar om du föredrar klar ljud!
Gillar du mycket bas då är det fel lurar för dig men om du vill ha basen som det är tänkt, testa!

Jag har själv AKG K550 och tycker att det är dom bästa lurar jag haft.
I början tyckte jag tvärtom men de behöver spelas in och så behöver man vänja sig till den analytiska ljudet.
Bara 32 ohm, behövs ingen förstärkaren om du har en bra output källa.
Funderar du på att använda portabelt så är dom opraktiska pga lång kabel.
Jag har själv kortat av min sladd.

En iAudio driver dessa bra men en smartphone kan ha lite problem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=281384
Mitt omdömme finns där

Köpte mina för 1500, finns inte kvar där nu och nu med tanke på priset ångrar jag att jag inte köpte 2 ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Lite knepigt om man vill ha en liten bärbar bra förstärkare till sin MP3 eller telefon, blir lite klumpigt och opraktiskt, känns bättre då på att satsa på lurar som faktiskt funkar utan separat förstärkare då tex några bra in-ear

Jepp här håller jag med glömde jag säga sist
Jag har aldrig egentligen riktigt förstått de som släpar runt stora lurar på stan. In-ears isolerar minst lika bra och tar ingen plats. Lätt att trycka ner i nån liten påse/burk och sen stoppa ner i nån ficka. ... Och de är ofta känsliga som attan och klarar drivas till tillräckliga volymer på så gott som alla spelare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Om du vill ha en liten smidig en och vill lägga lite mer pengar ($170) så är denna fin:
http://www.ibasso.com/en/products/show.asp?ID=75
(jag har T4 till mina Shure 530, ser ut som T3: http://www.ibasso.com/en/products/show.asp?ID=45)

Annars rekommenderar jag Cmoy, har 2st och dom är bra för pengarna till datorn och mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jepp här håller jag med glömde jag säga sist
Jag har aldrig egentligen riktigt förstått de som släpar runt stora lurar på stan. In-ears isolerar minst lika bra och tar ingen plats. Lätt att trycka ner i nån liten påse/burk och sen stoppa ner i nån ficka. ... Och de är ofta känsliga som attan och klarar drivas till tillräckliga volymer på så gott som alla spelare.

Dock så passar inte in-ear lurar i allas öron Jag har ännu inte hittat någon in-ear lur som sitter bra i mina öron, dessutom så blir dom vaxiga osv vilket fullstora lurar inte blir. Jag föredrar helt klart fullstora lurar och jag skulle inte skämmas att ta med mina Denon D2000 på stan (när jag bytt kabel på dom).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Har också haft problem med olika in-ear, men för mig fungerar det med sådana som man trycker ihop och som sedan sväller inne i örona.

Men ja dom blir smutsiga och det är väldigt dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Har också haft problem med olika in-ear, men för mig fungerar det med sådana som man trycker ihop och som sedan sväller inne i örona.

Men ja dom blir smutsiga och det är väldigt dumt.

Jo, sådana som är som öronproppar som man rullar ihop och som sen expanderar funkar för mig också. Men då får man ha i åtanke att det tar lite tid att fixa till sedan så har jag en tendens att få vaxproppar om jag har något i öronen sådär. Spelar ingen roll om det är in-ear lurar eller öronproppar så får jag ungefär hälften av gångerna vaxproppar som sitter i några dagar, sjukt störande.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Dock så passar inte in-ear lurar i allas öron Jag har ännu inte hittat någon in-ear lur som sitter bra i mina öron, dessutom så blir dom vaxiga osv vilket fullstora lurar inte blir.

Sant förstås

Skrivet av Kalium:

Jag föredrar helt klart fullstora lurar och jag skulle inte skämmas att ta med mina Denon D2000 på stan (när jag bytt kabel på dom).

Näe, jag skulle inte skämmas jag heller, men jag skulle klämma/krossa/repa/vika/buckla sönder dem inom ett par månader... Och vad 17 gör folk av fullstora lurar när de är ute och reser? Har ni dem på skallen hela vägen fram till dit ni ska? Eller runt halsen? För inte springer väl alla grabbar runt hela tiden med stora väskor som man kan trycka ner en fullstor lur i?

Nåja, förlåt för sidospåret

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Visa signatur

No Comp No Fun