Felaktig information från NetOnNet

Permalänk

Felaktig information från NetOnNet

Hej!

Jag skulle vilja höra lite råd om vad jag ska göra efter att jag köpt en Samsung S27A950D skärm från NetOnNet då de lovat funktioner som den i själva verket inte har.

Här är en länk till sidan med felaktig information: http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och...

På den sidan under tekniska specifikationer står det under funktioner att den har både Samsung Smart Hub och Connect Share men båda dessa funktioner har jag nu lärt mig är endast till den dyrare modellen T27A950 (som de för övrigt visar i videon under produktbeskrivningen).

Jag trodde när jag köpte den att jag skulle få dessa funktioner och nu känner jag mig ganska lurad. Så nu vänder jag mig till er alla för hjälp. Vad tycker ni jag ska göra då jag verkligen vill ha dessa funktioner?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Häva köpet är väl det enklaste och det borde ju inte vara några problem om det inte har gått en väldans lång tid sedan köpet...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Använd ångerrätten. Gäller garanterat om specifikationerna på sidan inte stämmer med verkligheten. Om du uppger det som skäl tror jag de fattar att de inte skulle ha en chans om du skulle överklaga ärendet till ARN.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InfectedSoap:

Hej!

Jag skulle vilja höra lite råd om vad jag ska göra efter att jag köpt en Samsung S27A950D skärm från NetOnNet då de lovat funktioner som den i själva verket inte har.

Här är en länk till sidan med felaktig information: http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och...

På den sidan under tekniska specifikationer står det under funktioner att den har både Samsung Smart Hub och Connect Share men båda dessa funktioner har jag nu lärt mig är endast till den dyrare modellen T27A950 (som de för övrigt visar i videon under produktbeskrivningen).

Jag trodde när jag köpte den att jag skulle få dessa funktioner och nu känner jag mig ganska lurad. Så nu vänder jag mig till er alla för hjälp. Vad tycker ni jag ska göra då jag verkligen vill ha dessa funktioner?

Kanske jag som är blind men jag hittar ingen ting om smart-hub och connect share??? Hur som helst ska du kunna häva köpet eller få den billigare utan problem. (har du sparat en skärmdump av netonnet:s specifikationer?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Spara en skärmdump där den felaktiga informationen till produkten finns med. Ring NetonNet och häv köpet.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Skrivet av Kent:

Kanske jag som är blind men jag hittar ingen ting om smart-hub och connect share??? Hur som helst ska du kunna häva köpet eller få den billigare utan problem. (har du sparat en skärmdump av netonnet:s specifikationer?

Haha de har tagit bort den felaktiga informationen nu xD

Som tur är så tog jag en skärmdump

Permalänk
Medlem

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:SATe6IXN...

Här har du chachad sida med info om hub och connect

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InfectedSoap:

Haha de har tagit bort den felaktiga informationen nu xD

Som tur är så tog jag en skärmdump

Exellent

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfectedSoap:

Hej!

Skicka tillbaka den, förstår inte problemet?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Ja som sagt du har 8-14 dagars ångerrätt vart du än handlar enligt konsumentverket så varför inte skicka den tillbaka, skulle de inte ta den tillbaka så är det bara att kontakta ARN och driva skiten vidare. Värsta som finns när de har falsk info/marknadsföring av produkter.

Ångerrätt vid distanshandel

Du har 14 dagars ångerrätt när du köper varor och tjänster på distans. Reglerna gäller när du handlar på Internet, postorder, TV-shop och telefon. Men kom ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor och tjänster. När du köper något på distans har du inte samma möjlighet att granska det du köper som när du handlar i en butik. Därför har du möjlighet att inom 14 dagar ångra ditt köp. När du ångrar köpet ska du meddela säljaren att du ångrar köpet och lämna tillbaka det du har köpt till säljaren. Du ska meddela säljaren att du ångrar dig inom 14 dagar. Säljaren behöver inte bekräfta att du har ångrat köpet. Säljaren behöver inte heller ha fått tillbaka varan inom de 14 dagarna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

|| Gigabyte X-99 UD3-CF || i7 5820K @ 3,5Ghz || Vengeance 32Gb DDR4 2300MHz(4x4gb) || OCZ Vertex 3 Max IOPS || AMD Radeon R7 2x 480GB || Nvidia GTX 1080Ti || Strider Gold 1000W +80 || AOC 32" Curved / 27" Asus ROG || Logitech G910 || Steelseries Sensei Wireless || Logitech Z-5500 5.1 Högtalare ||

Permalänk
Medlem

Eftersom att dom gjort fel med beskrivningen så mail och begär prisavdra eller att dm tar tillbaka den på deras bekostnad

Permalänk
Medlem

Hur länge sedan var det du köpte den? Dom har ju 14-dagars ångerrätt/ öppetköp.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Föreslå en gratis uppgradering till den modell som innehåller det som lovats, annars häver du köpet. Det är Netonnet som tabbat sig rejält här.

Permalänk
Medlem

Använda ångerrätten = han får betala returfrakt vilket kan bli dyrt på en skärm.
Det ska han INTE behöva betala om dom har givit fel information, så häv köpet pga det istället, och se till att dom står för avgifterna.

Permalänk

Tyvärr så hade det gått längre än 14 dagar så jag kunde inte använda mig av ångerrätten i det här fallet. Men jag har kommit hem från deras lagershop i Linköping nu (för tredje gången) och jag kan bara säga att min upplevelse av deras service är absolut hemsk.

De vägrade ta på sig ansvaret men efter att ha klagat flera gånger nu så gick de med på 400kr avdrag och jag tog det för jag orkar inte bråka med dem längre men jag kan iaf säga att jag aldrig handlar där igen. Jag har aldrig varit med om att personal säger "Jag vet inte" så ofta som de gör på NetOnNet...

Edit: De var även väldigt tydliga med att de där 400kr var av goodwill då de inte gjort något fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfectedSoap:

Tyvärr så hade det gått längre än 14 dagar så jag kunde inte använda mig av ångerrätten i det här fallet. Men jag har kommit hem från deras lagershop i Linköping nu (för tredje gången) och jag kan bara säga att min upplevelse av deras service är absolut hemsk.

De vägrade ta på sig ansvaret men efter att ha klagat flera gånger nu så gick de med på 400kr avdrag och jag tog det för jag orkar inte bråka med dem längre men jag kan iaf säga att jag aldrig handlar där igen. Jag har aldrig varit med om att personal säger "Jag vet inte" så ofta som de gör på NetOnNet...

Tyvärr du som gjort fel genom att vänta för länge.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jilted82:

Tyvärr du som gjort fel genom att vänta för länge.

Så du menar att man bara har 14 dagar på sig för att upptäcka om det är fel på skärmen då den inte har alla egenskaper som annonserats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av InfectedSoap:

Så du menar att man bara har 14 dagar på sig för att upptäcka om det är fel på skärmen då den inte har alla egenskaper som annonserats?

Det är ditt ansvar ja att se till att du fått rätt vara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Helt absurt, de var alltså måna om att poängtera att det var av goodwill? Erkänner inte ens att du köpt varan utifrån fel förutsättningar?

Det blir aldrig NetOnNet igen för min del iaf. Nu tillhör de ju dessutom Sibas stall, även det en anledning att inte handla där. (= Diggar inte direkt Siba)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jilted82:

Det är ditt ansvar ja att se till att du fått rätt vara.

2 månader räknas alltid som skälig tid. Har ingenting med ångerrätten att göra.

TS: Har du köpt skärmen i butik eller på nätet?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av InfectedSoap:

menar du att du inte skulle hinna detta på 14 dagar?

Visa signatur

Intel I7 2600K@ 4,5GHz | GTX580 SLI | ASRock Fatal1ty Z77 Professional-M | 16GB Vengeance | Corsair AX1200 | SSD Samsung 830 128GB | Fractal D. mini matx | Vattenkylning Phobya 1080 9x120 = knäpptyst dator :) |

Permalänk
Skrivet av nathan:

Helt absurt, de var alltså måna om att poängtera att det var av goodwill? Erkänner inte ens att du köpt varan utifrån fel förutsättningar?

Det blir aldrig NetOnNet igen för min del iaf. Nu tillhör de ju dessutom Sibas stall, även det en anledning att inte handla där. (= Diggar inte direkt Siba)

De vägrade erkänna att det var deras fel, dock sa de att de förstår hur jag kan känna så...

Skrivet av Kent:

2 månader räknas alltid som skälig tid. Har ingenting med ångerrätten att göra.

TS: Har du köpt skärmen i butik eller på nätet?

Köpte den i butik och jag rapporterade att den inte hade de funktioner som de annonserade 2 dagar efter jag kom på det.

Permalänk
Skrivet av ObiMikeKenobi:

menar du att du inte skulle hinna detta på 14 dagar?

Jag menar att jag inte hade försökt använda varken Smart Hub eller Connect Share inom de 14 första dagarna då jag bara använde den som en vanlig skärm men när jag ville pröva de funktionerna så fanns de inte där...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InfectedSoap:

De vägrade erkänna att det var deras fel, dock sa de att de förstår hur jag kan känna så...

Köpte den i butik och jag rapporterade att den inte hade de funktioner som de annonserade 2 dagar efter jag kom på det.

Fanns det nån skylt med produktegenskaper i butiken?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kent:

Fanns det nån skylt med produktegenskaper i butiken?

Nej, de har nästan inga skyltar i butiken alls då de placerar ut datorterminaler som hämtar informationen från deras hemsida där man får kolla på egenskaper och så står det vilken hylla varan ligger i.

Edit: Med andra ord, man får exakt samma information i butiken som man får på deras hemsida.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av InfectedSoap:

Nej, de har nästan inga skyltar i butiken alls då de placerar ut datorterminaler som hämtar informationen från deras hemsida där man får kolla på egenskaper och så står det vilken hylla varan ligger i.

Edit: Med andra ord, man får exakt samma information i butiken som man får på deras hemsida.

Ok. Jag skulle kontakta huvudkontoret och framlagt allt, vill inte dom lösa problemet heller får du dra in ARN.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kent:

Ok. Jag skulle kontakta huvudkontoret och framlagt allt, vill inte dom lösa problemet heller får du dra in ARN.

Jag tänkte kontakta deras kundombudsman till att börja med och förklara hela förloppet och speciellt framföra hur nedlåtande de var när de kallade "ersättningen" för goodwill...

Får jag ingen hjälp så blir det helt enkelt att dra in ARN i det hela tyvärr då jag endast vill att rätt ska va rätt.

Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

Hur lång tid efter köp kontaktade du dem första gången?

Permalänk
Medlem

"Köpte den i butik och jag rapporterade att den inte hade de funktioner som de annonserade 2 dagar efter jag kom på det."

Skälig tid är ju 2 månader som screamin-deamon sa. Är den bara 3-4 veckor gammal nu alltså? Du sa att det tog 2 dagar innan du märkte det, eller missuppfattade jag något där?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Be Quiet! Dark Rock Pro 4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3600MHz CL16 2x16GB Dual Rank - PNY Geforce RTX 4080 - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Western Digital Black 7200rpm 2TB - Fractal Design Newton R2 800W - Corsair Carbide 300R

Permalänk
Medlem

Att det har gått mer än några 14 dagar spelar ingen som helst roll. Det är ångerrätten som varar 14 dagar. Nu pratar vi om fel på varan - alltså om reklamation enligt konsumentköplagen. Då har du minst upp till två månader på dig att reklamera produkten, efter det att du upptäckte felet. Dessutom åker du inte på frakten när du gör en reklamation, till skillnad från när du använder dig av ångerrätten.

Konsumentköplag (1990:932):

Citat:

Fel på varan

Vad som avses med fel

16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra
egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av
avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs
för dess installation, montering, användning, förvaring och
skötsel.

Citat:

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23,
24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller
ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom
får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla
inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

Citat:

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.

Detta är alltså hämtat från SFS:s offentliga databaser, som är tillfälligt flyttade.
http://tinyurl.com/7uds2tf