AMD lanserar Radeon HD 7770 och HD 7750

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagas:

160 dollar verkar dyrt. Köpte 6850 i slutet av förra året för 1400kr och det har ju 960 streamshaders (33% fler), dubbelt så många ROPs dubbelt så mycket minnesbandbredd m.m.

Känns som dessa kort är uppföljare till 6600-serien snarare än 6700-serien. 6770 har ju 800 steamshaders så fler än 7770.

6850 var då du köpte det ett kort som hunnit lägga sig i en bra prisklass pga konkurans osv. ersättaren till det är 7850 vilket släpps senare.

6700 serien är ersättare för 5600 serien då amd valde att byta klasser 56xx -> 57xx ->58xx blev 67xx ->68xx->69xx
77xx är ett budgetgaming kort, 78xx blir mainstream gaming, 7950-7970 är entuiast och rundas av med 7990 som blir hardcore kortet.

Gissar att trinity kommer täcka upp klasserna under detta i prestanda med ivybridge strax där bakom med liano prestanda?, detta kommer göra att kort under detta blir mer eller mindre onödiga.

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Avstängd

Finns 7770 Crossfire test på NH nu också.

http://www.nordichardware.se/test-lab-grafik/45258-amd-radeon...

Och ligger mellan 7950 och 7970 (BF3 Ultra) på high matchar dom nästintill 7970!

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

6xxx serien har väl slutat att tillverkas?
Det blir ju alltid så att det blir dubbla serier i en övergångsperiod.
Då kan det ibland vara billigare och bättre att köpa en hörgre klassad 6xxx än 7xxx i samma prisklass,
Men efter att 6xxx serien försvinner i butik så är det som vanligt ett tag, och sedan börjar det om när 8xxx serien kommer.
Jag köpte HD6870 i oktober 2010 för 2295:- och HD6970 för ungifär samma pris härom månaden.
Det är ju alltid ett bra köp, att köpa på slutet av en serie period
Fick ett HD5850 för 995:- i maj 2011, som kostade 2675:- i oktober 2009

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Strömförsörjningen är ju fantastisk men det är också det enda som är bra med korten. Att HD 7750 får en sådan tramsig fläkt även till referensdesign är rent ut sagt patetiskt. Varken strömförsörjningen eller prestandan motiverar mig tillräckligt till att byta ut mitt HD5750, priset är dessutom alldeles för högt.
Klar besvikelse efter HD7970, att kortena är strömsnåla utnyttjas dessutom dåligt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Strömförsörjningen är ju fantastisk men det är också det enda som är bra med korten. Att HD 7750 får en sådan tramsig fläkt även till referensdesign är rent ut sagt patetiskt. Varken strömförsörjningen eller prestandan motiverar mig tillräckligt till att byta ut mitt HD5750, priset är dessutom alldeles för högt.
Klar besvikelse efter HD7970, att kortena är strömsnåla utnyttjas dessutom dåligt.

Har du kollat hur mycket fläkt som behövs på 7750? Den klarar sig bra med den lilla flänsen. Den går tyst och håller chippet svalt. Onödigt att ha overkill på ett så svalt referenskort, bättre att ha de på icke referensdesigner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Har du kollat hur mycket fläkt som behövs på 7750? Den klarar sig bra med den lilla flänsen. Den går tyst och håller chippet svalt. Onödigt att ha overkill på ett så svalt referenskort, bättre att ha de på icke referensdesigner.

Ja Anandtech klagade på ljudnivån och kylningen på HD7750 under lite belastning. Att GTX560 håller samma nivå är inte någon bedrift att vara stolt över. I metro blir kortet dessutom varmare än HD5750, vad är förbättringen?

Jag håller inte med om att man ska ha vilket skit som helst bara för att det är billigt för det tvingar folk att köpa dyra kort eller bryta garantin genom att byta kylare. Det är ett oseriöst drag som man kan begränsa till de patetiska processorkylarna, dock klart bättre än AMDs grafikkortskylare.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Finns 7770 Crossfire test på NH nu också.

http://www.nordichardware.se/test-lab-grafik/45258-amd-radeon...

Och ligger mellan 7950 och 7970 (BF3 Ultra) på high matchar dom nästintill 7970!

NH presenterar bara medelvärdet vilket i crossfire sammanhang är mindre intressant. Framför allt i ett spel som bf3 som kräver mycket vram.
Kolla här istället: http://www.sweclockers.com/recension/15001-amd-radeon-hd-7950...
i tabellen längst ner ser du bf3 i ultra-settings. I bästa fall om korten skulle prestera som 6870 (vilket de inte gör), så skulle man ha fps dropps ner till 28fps. Dock får 2st 7770 i cf nästan samma medelvärde som ett 7950 precis som du sa. Vilket enligt sweclockers test skulle ge 7770 i cf 52fps i medelvärde.
6870 i cf fick 60fps i medelvärde och dropps ner till 28fps som jag skrev tidigare. Det ger dropps som är mindre än hälften av vad medelvärdet landade på. Det skulle ge 7770 i cf dropps ner till ca 23-24fps. Samtidigt som 7950 bara droppar 10fps ner från sitt medelvärde.

Så att påstå att 7770 presterar mellan 7950 och 7970 pga att medelvärdet landar där så har man inte tagit hänsyn till de extrema dropps som cf medför. Framförallt med kort som endast har 1gb vram.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Det är väl något av dessa två som ska bli Xbox720 GPU's?

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

NH presenterar bara medelvärdet vilket i crossfire sammanhang är mindre intressant. Framför allt i ett spel som bf3 som kräver mycket vram.
Kolla här istället: http://www.sweclockers.com/recension/15001-amd-radeon-hd-7950...
i tabellen längst ner ser du bf3 i ultra-settings. I bästa fall om korten skulle prestera som 6870 (vilket de inte gör), så skulle man ha fps dropps ner till 28fps. Dock får 2st 7770 i cf nästan samma medelvärde som ett 7950 precis som du sa. Vilket enligt sweclockers test skulle ge 7770 i cf 52fps i medelvärde.
6870 i cf fick 60fps i medelvärde och dropps ner till 28fps som jag skrev tidigare. Det ger dropps som är mindre än hälften av vad medelvärdet landade på. Det skulle ge 7770 i cf dropps ner till ca 23-24fps. Samtidigt som 7950 bara droppar 10fps ner från sitt medelvärde.

Så att påstå att 7770 presterar mellan 7950 och 7970 pga att medelvärdet landar där så har man inte tagit hänsyn till de extrema dropps som cf medför. Framförallt med kort som endast har 1gb vram.

Ett bra kort är alltid bättre än två dåliga som du skriver, bara pengar som lockar till sämre kort i CF/SLI.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av GoldMasterGollum303:

Det är väl något av dessa två som ska bli Xbox720 GPU's?

Hehe. Du skojar ?

Radeon HD 6670 var det nog skulle ja tro det ryktades om .

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Skrivet av DunderHoken:

Hehe. Du skojar ?

Radeon HD 6670 var det nog skulle ja tro det ryktades om .

Näe det låter mer som du tänker på Wii U.

Citat:

Previous rumours had stated that the graphics portion of the Xbox chip (the CPU part probably being an IBM PowerPC) would be based on the current HD 7000 series of graphics chips which in turn are being used in AMD's next generation of APUs, code-named Trinity.

Rumor=inte skrivet i sten.

Källahttp://www.techradar.com/news/gaming/consoles/xbox-720-every-rumour-about-the-new-xbox-937167

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Skrivet av GoldMasterGollum303:

Näe det låter mer som du tänker på Wii U.

http://www.sweclockers.com/nyhet/14982-rykte-nasta-xbox-utrus...

Jasså ?

Vi får väll se vilket rykte som stämmer.

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ja Anandtech klagade på ljudnivån och kylningen på HD7750 under lite belastning. Att GTX560 håller samma nivå är inte någon bedrift att vara stolt över. I metro blir kortet dessutom varmare än HD5750, vad är förbättringen?

Jag håller inte med om att man ska ha vilket skit som helst bara för att det är billigt för det tvingar folk att köpa dyra kort eller bryta garantin genom att byta kylare. Det är ett oseriöst drag som man kan begränsa till de patetiska processorkylarna, dock klart bättre än AMDs grafikkortskylare.

Okej, det är inte vad jag läst på annat håll.
Men du tänker helt fel, du säger att de ska ha dyrare kylning på som standard för att de inte ska tvinga kunder att köpa kort med dyrare kylning? Det är inte logiskt eller genomtänkt någonstans. När det gäller så billiga kort är det bra att de erbjuder billig kylning för de som inte vill betala extra för bra kylning. De som vill betala en hundring extra för bra kylning får göra det om de vill.

Permalänk

HALLÅ ! Missar alla poängen ? 7750 = 60-70w mindre än 6850 och 80-110w mindre än 560Ti! I FULL LOAD !

137w i load med I5 750 (techreport), 195w i load med i7-3960X @ 3,9 (NH).

Inga problem att ventilera ut 100-150w och få systemet knäpptyst!

Och kylaren på 7750 verkar inte vara något större problem att byta ut mot ex Arctic Cooling Accelero S1.

SWEC Ge oss ett test med I5 2500S. Om det ger under 120w i full load så är det en given vinnare i HTPC valet.

Äntligen en riktigt tyst HTPC med någorlunda spel prestandard !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Många är nog besvikna på prestandan för dessa kort, dom är inte mycket bättre rent prestandamässigt än 57xx liksom.
Men, alla funktioner är bra och energieffektiviteten är makalös!

Prisvärdheten är kass så jag skulle inte köpt kortet idag, men det ser intressant ut för framtiden när tillgängligheten ökar och konkurrensen sätter in.

Dessutom är det ett tecken på vad mobil grafik kan bjuda på inom en snar framtid!

Permalänk
Medlem

ojoj, misslyckande i mina ögon, kollade på anandtech bara men 40w mindre i load i spel än mitt gamla gtx460, inte billigare inte bättre prestanda.

Aja, bra att dem förbättrat effektiviteten i alla fall, det jag tycker är viktigast så jag slipper vädra när jag spelar, hade dock hoppats på mer.

Gogo nVidia, ge mig ett kort för under 2k som är en tydlig uppgradering!

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Okej, det är inte vad jag läst på annat håll.
Men du tänker helt fel, du säger att de ska ha dyrare kylning på som standard för att de inte ska tvinga kunder att köpa kort med dyrare kylning? Det är inte logiskt eller genomtänkt någonstans. När det gäller så billiga kort är det bra att de erbjuder billig kylning för de som inte vill betala extra för bra kylning. De som vill betala en hundring extra för bra kylning får göra det om de vill.

Nej jag tänker inte fel men det är kanske din uppfattning att korten ska vara oanvändbara. Nvidia kan man säga mycket dåligt om men de bryr sig i alla fall om att pryda sina grafikkort med bättre kylare än det allra sämsta som finns och enbart hindrar överhettning med minsta möjliga marginal. AMD sätter dit för dåliga referenskylare och det är troligen för att gynna tillverkarna som kan dra ut större marginaler.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanca:

Gogo nVidia, ge mig ett kort för under 2k som är en tydlig uppgradering!

De kommer sannolikt jobba aset av sig nu för at möta HD7970 men Nvidias kort är aldrig billiga, är de bättre än HD7770 (extremt sannolikt) så kommer de kosta 500 kr mer.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

De kommer sannolikt jobba aset av sig nu för at möta HD7970 men Nvidias kort är aldrig billiga, är de bättre än HD7770 (extremt sannolikt) så kommer de kosta 500 kr mer.

Bakom flötet? Gtx 460 och 560 var väll billigare än närmsta konkurrent? MSI GT8800 kostade 2k men spöade 4k klassen.
Detta är bara 3 exempel, 470 var också ett bra Pris/prestanda kort. visst har AMD legat bättre i toppen men inte i hela sortimentet.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Bakom flötet? Gtx 460 och 560 var väll billigare än närmsta konkurrent? MSI GT8800 kostade 2k men spöade 4k klassen.
Detta är bara 3 exempel, 470 var också ett bra Pris/prestanda kort. visst har AMD legat bättre i toppen men inte i hela sortimentet.

Ett Nvidiakort som presterar som HD7770 kommer garanterat inte vara billigare, har kanske AMD lagt sig billigare med HD7970 än GTX580? Nvidia har alltid börjat med ett väsentligt överpris och det kan du själv se på alla grafikkort Nvidia lanserat vid introduktionen. Du blandar ihop det med vad GTX460 kostade efter lång tid på marknaden och prissänkningar pga konkurrensen. Nu när de sannolikt kommer vara betydligt bättre har de ingen anledning att lägga sig under AMD.

Gigabytes 8800GT började på ca 2300 kr och det var inte HD3870 i närheten av då.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Härligt, såg att butikerna börjar få in lite 7770 med och utan ref.kylare runt den 21a feb. Dvs mitten av nästa vecka.
Liten uppgradering av min HTPC. (Jo, jag spelar lite spel på den ibland, då jag inte har, eller tänker skaffa mig spelkonsoll =P )

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Ett Nvidiakort som presterar som HD7770 kommer garanterat inte vara billigare, har kanske AMD lagt sig billigare med HD7970 än GTX580? Nvidia har alltid börjat med ett väsentligt överpris och det kan du själv se på alla grafikkort Nvidia lanserat vid introduktionen. Du blandar ihop det med vad GTX460 kostade efter lång tid på marknaden och prissänkningar pga konkurrensen. Nu när de sannolikt kommer vara betydligt bättre har de ingen anledning att lägga sig under AMD.

Gigabytes 8800GT började på ca 2300 kr och det var inte HD3870 i närheten av då.

Gtx 460 är ju billigare än hd7770 och presterar bättre? (jag vet att det drar mer ström)
Sen så verkar det vara lite fanboy över dig, är ju knappast så att nVidia alltid är dyrare än AMD/gamla ATI.

Själv växlar jag AMD/nVidia hela tiden, jag köper oftast för ~1800-2200kr och går på det som ger mig mest för pengarna.

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Nej jag tänker inte fel men det är kanske din uppfattning att korten ska vara oanvändbara. Nvidia kan man säga mycket dåligt om men de bryr sig i alla fall om att pryda sina grafikkort med bättre kylare än det allra sämsta som finns och enbart hindrar överhettning med minsta möjliga marginal. AMD sätter dit för dåliga referenskylare och det är troligen för att gynna tillverkarna som kan dra ut större marginaler.

Men du inser väl att du måste göra ett val? Antingen så kostar alla korten 50-100:- mer och har bättre referenskylare, eller så kostar bara en del 50-100:- mer och har bättre kylare så får kunden välja. Det är väl inte så svårt? HUr ska de annars lösa att få samma flexibilitet i pris och funktion? Vill se vad du har för svar på det.
Och nej, kylaren är inte sämsta möjliga, den har goda marginaler så sluta fåna dig. Den duger gott till de utan några större krav. Och vill de ha ett billigare grafikkort är det ju bara bra att de får det, det finns ju fortfarande bättre alternativ till dig om du vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men du inser väl att du måste göra ett val? Antingen så kostar alla korten 50-100:- mer och har bättre referenskylare, eller så kostar bara en del 50-100:- mer och har bättre kylare så får kunden välja. Det är väl inte så svårt? HUr ska de annars lösa att få samma flexibilitet i pris och funktion? Vill se vad du har för svar på det.
Och nej, kylaren är inte sämsta möjliga, den har goda marginaler så sluta fåna dig. Den duger gott till de utan några större krav. Och vill de ha ett billigare grafikkort är det ju bara bra att de får det, det finns ju fortfarande bättre alternativ till dig om du vill ha det.

Förutom att alla ATI kylare låter som dammsugare när man spelar.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanca:

Gtx 460 är ju billigare än hd7770 och presterar bättre? (jag vet att det drar mer ström)
Sen så verkar det vara lite fanboy över dig, är ju knappast så att nVidia alltid är dyrare än AMD/gamla ATI.

Själv växlar jag AMD/nVidia hela tiden, jag köper oftast för ~1800-2200kr och går på det som ger mig mest för pengarna.

Detsamma gäller mig, försöker undvika SLI/crossfire.
Tyvärr har jag känt att hd korten haft pris/prestanda i toppen sedan 4870 och har därför köpt dem senaste tiden, men det får man ångra med icke funktionsdugliga drivers som dessutom suger när de väl fungerar.

Visa signatur

ASUS P57P55D-E, INTEL CORE I5 750 @ 4013MHz, Corsair Dominator XMP @ 1950MHz, OCZ Stealthxstream 700W, SAPPHIRE HD 4870 512 MB, 2TB HDD, Noctua NH D-14, NZXT GAMMA, NZXT SENTRY LX, ANTEC VERIS PREMIUM, SIDEWINDER X4, RAZER KRAIT.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Strömförsörjningen är ju fantastisk men det är också det enda som är bra med korten. Att HD 7750 får en sådan tramsig fläkt även till referensdesign är rent ut sagt patetiskt. Varken strömförsörjningen eller prestandan motiverar mig tillräckligt till att byta ut mitt HD5750, priset är dessutom alldeles för högt.
Klar besvikelse efter HD7970, att kortena är strömsnåla utnyttjas dessutom dåligt.

De har ju bytt serie. 5750/5770 ersattes av 6850/6870 och 6770 blev "nya" budget.

Så 7850 är din ersättare för ditt 5750.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Känns som dessa kort är uppföljare till 6600-serien snarare än 6700-serien. 6770 har ju 800 steamshaders så fler än 7770.

Då kretsytan för 7770 ska vara obetydligt större än för 6670 så skulle jag säga att du har rätt. Att jämföra streamshaders rakt av är inte ett sätt att få en rättvisande jämförelse, de här GCNkorten har en helt annan intern uppbyggnad än tidigare generationers grafikkort.

Priserna för de här korten kommer nog att falla rejält med tiden, en 6670 kostar ca 800:-. Nvidia har inte fått ut sina nästagenerationskort än och till dess vill AMDATI ta ut så högt pris som möjligt. Intel har samma attityd till CPUer, så länge AMD inte kan producera en effektiv konkurrent så kommer de att hålla priserna uppe och släppa få nya processorer. Det är därför AMDs misslyckade med Bulldozer är så allvarligt. Det lär vara en omarbetad Bulldozer på gång till 2013.

Permalänk
Medlem

Detta är jättebra!

Nu kan jag köpa en ultrabook, sedan lägga till ett 7770 i GUS.
Då kan en bärbar dator faktiskt ersätta den stationära jag har just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yroll:

Förutom att alla ATI kylare låter som dammsugare när man spelar.

Inte alls, och som sagt, upp till kunden att välja. Bara bra om man har ett billigt och ett bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanca:

Gtx 460 är ju billigare än hd7770 och presterar bättre? (jag vet att det drar mer ström)
Sen så verkar det vara lite fanboy över dig, är ju knappast så att nVidia alltid är dyrare än AMD/gamla ATI.

Själv växlar jag AMD/nVidia hela tiden, jag köper oftast för ~1800-2200kr och går på det som ger mig mest för pengarna.

GTX460 kanske är mer än ett år gammalt också? Vad kostade GTX460 vid release, definitivt inte under 1500 kr i alla fall.
Jo Nvidia är alltid dyrast vid release och jag hatar AMD så du kan inte beskylla mig för att vara fanboy.

Ja uppenbarligen glömmer du trots det bort att korten inte har ett konstant pris över tiden.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.