Permalänk

Dela filer trådlöst utan internet?

Detta kanske är en mycket dum fråga, men som man säger; det finns inga dumma frågor, bara dumma människor. Och jag hör nog till det sistnämnda.

Funderade lite över att ha en fildelningsserver, som trådlöst delar med sig av filer etc. via en router. Att man skapar ett trådlöst nätverk utan internet.

Alltså att någon skulle kunna koppla sig till routern, föra över en fil, samt sedan koppla ifrån.

Skulle någon variant av detta vara möjligt?

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inthedark:

Detta kanske är en mycket dum fråga, men som man säger; det finns inga dumma frågor, bara dumma människor. Och jag hör nog till det sistnämnda.

Funderade lite över att ha en fildelningsserver, som trådlöst delar med sig av filer etc. via en router. Att man skapar ett trådlöst nätverk utan internet.

Alltså att någon skulle kunna koppla sig till routern, föra över en fil, samt sedan koppla ifrån.

Skulle någon variant av detta vara möjligt?

Trevlig kväll!

Trådlöst lan.. Stoppa inte in kabeln i wan-porten på routern så är det ingen risk att du slinker ut på internet?

Permalänk
Skäggig legend

Menar du att det ska vara samma "router" som sköter internet också? Som att den bara ska dela med sig av "mappar" till andra datorers "mappar" utan någon koppling till internet?

Istället för att ha två routrar och koppla emellan dem eller?

Förstår inte riktigt ;P

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Menar du att det ska vara samma "router" som sköter internet också? Som att den bara ska dela med sig av "mappar" till andra datorers "mappar" utan någon koppling till internet?

Istället för att ha två routrar och koppla emellan dem eller?

Förstår inte riktigt ;P

Ok, tror du behöver förklara ytterligare.

Det som händer om du sätter upp en router utan att koppla upp den mot internet (d.v.s du sätter inte in sladden mot internet) är exakt det du är ute efter.

Vill du sen också ha tillgång till internet? Så folk som kopplar upp sig mot dina filer ska bara ha tillgång till dig men inte internet?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk

Bara om ni båda är inom räckhåll för samma trådlösa nätverk eller om ni har en kabel emellan, annars nej. Om du inte vill att någon skall veta vad för filer ni för över så kan man kryptera datan över internet med SSH.

Om det nu är detta du menar.

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS X CODE CPU: i7 8700K @ 4.8 GHz Kylare: Phanteks PH-TC14PE Svart Minnen: Corsair Vengence LPX 4x8 GB GPU: Asus GeForce GTX 980 TI med EVGA Hybrid cooler PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Lagring: Samsung 960 EVO 500GB M.2 + 2 x 2 TB WD Green RAID0 Chassi: NZXT H2 Svart OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av XHI:

Menar du att det ska vara samma "router" som sköter internet också? Som att den bara ska dela med sig av "mappar" till andra datorers "mappar" utan någon koppling till internet?

Istället för att ha två routrar och koppla emellan dem eller?

Förstår inte riktigt ;P

hejhej,

Menar att det ska vara en router kopplad till en filserver, som delar med sig av filer via ett trådløst nætverk utan att ha en internetuppkoppling. Inget internet ska vara inblandat

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ok, tror du behöver förklara ytterligare.

Det som händer om du sätter upp en router utan att koppla upp den mot internet (d.v.s du sätter inte in sladden mot internet) är exakt det du är ute efter.

Vill du sen också ha tillgång till internet? Så folk som kopplar upp sig mot dina filer ska bara ha tillgång till dig men inte internet?

Vill inte ha tillgång till internet, utan vill endast dela med mig av filer via ett trådløst nætverk.

Så det ær endast att skapa ett nætverk med routern utan att koppla upp den, och att jag med hjælp av en filserver delar med mig av filer till andra datorer?

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Inthedark:

hejhej,

Menar att det ska vara en router kopplad till en filserver, som delar med sig av filer via ett trådløst nætverk utan att ha en internetuppkoppling. Inget internet ska vara inblandat

Det ska bara vara att plugga in filservern till routern och sedan ansluta sig trådlöst till den med enheterna du till dela till. Se bara till att filservern delas. Vad jag kan minnas finns det trådlösa routrar som inte fungerar utan en internetuppkopping, det ska dock gå att ändra.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Medlem

du skall alltså dela ut filer trådlöst, utan internet? Jag ser inte problemet

Visa signatur

Citera för svar