Tar EVIGHETER att koppla upp mot nätverk(5-7min.)

Permalänk
Medlem

Tar EVIGHETER att koppla upp mot nätverk(5-7min.)

Hej!

Precis skaffat ny dator med Windows 7.
Varje gång jag startar upp datorn så tar det minst 5 minuter(!!!!) efter att Windows startat innan jag har åtkomst till nätverket. Det som händer är att den "identifierar nätverk"(med den där uppdateringsloggan som "snurrar") jättelänge och sedan får jag begränsad anslutning dubbelt så länge.

Har uppdaterat senaste drivers för nätverkskortet. Har verkligen ingen aning vad som är felet.
Det är inte heeela världen men tycker 5-7 minuter för att komma ut på nätet är lite väl saftigt. Kan det vara några andra drivers som spökar? Någonting som på något sätt äter upp all processorkraft/minne så att nätverkskortet inte kommer igång förrän just efter 5min? Någon inställning i Windows/BIOS?

Kopplar upp via nätverkskabel till en Apple Airport Extreme.
Säg till om ni behöver veta någon mera hårdvara.

Permalänk
Medlem

Har du/ni router i huset?

Visa signatur

Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrikfotograf:

Har du/ni router i huset?

Hur menar du?
För att klargöra min första post så kopplar jag in nätverkskabel från dator -> Airport Extreme (som är en router). Den i sin tur är kopplad till modemet som är kopplat till väggen.

Det bör dock inte vara problemet då det funkar hur bra som helst på min brors dator, min mors dator och min bärbara dator.

Permalänk
Medlem

Vilken firmware har du på Extemen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Vilken firmware har du på Extemen?

Ingen aning. Hur kan jag kolla det?

Permalänk

Har du testat att starta datorn i felsäkert läge med nätverk för att se om det fungerar smidigare då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FinurligFilur:

Har du testat att starta datorn i felsäkert läge med nätverk för att se om det fungerar smidigare då?

Nix det har jag inte men det bör väl vara detsamma?

Nu verkar det dessutom ha ändrat sig lite hur uppkopplingen beter sig.
Nu ansluter den nästan direkt och får åtkomst till internet efter bara några sekunder vilket är helt acceptabelt för mig. Däremot kommer jag inte ut på nätet i browsern, dropbox kan inte connecta, kan inte logga in på MSN, etc.. även fast på nätverksanslutningen står det att jag är ansluten till nätverket och har internetåtkomst. Efter cirka 3-4 minuter kommer jag ut på nätet.

Så det verkar fortfarande som att det är samma problem men att den "kopplar upp sig" snabbare - även fast den i själva verket inte gör det.

Rent generellt känns det som att datorn får en massa att göra när Windows precis startat så att nätverkskortet inte får någon kraft. Finns det något program eller något som gör att man kan kolla vad datorn exakt gör??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Nix det har jag inte men det bör väl vara detsamma?

Nu verkar det dessutom ha ändrat sig lite hur uppkopplingen beter sig.
Nu ansluter den nästan direkt och får åtkomst till internet efter bara några sekunder vilket är helt acceptabelt för mig. Däremot kommer jag inte ut på nätet i browsern, dropbox kan inte connecta, kan inte logga in på MSN, etc.. även fast på nätverksanslutningen står det att jag är ansluten till nätverket och har internetåtkomst. Efter cirka 3-4 minuter kommer jag ut på nätet.

Så det verkar fortfarande som att det är samma problem men att den "kopplar upp sig" snabbare - även fast den i själva verket inte gör det.

Rent generellt känns det som att datorn får en massa att göra när Windows precis startat så att nätverkskortet inte får någon kraft. Finns det något program eller något som gör att man kan kolla vad datorn exakt gör??

finns en inställning på nätverkskortet "stäng ner enheten för att spara ström" kanske är den som strular...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

finns en inställning på nätverkskortet "stäng ner enheten för att spara ström" kanske är den som strular...

Provade detta också och jag verkar komma ut på nätet en aning snabbare nu men det är fortfarande 1 minut+ som vi snackar om. Återigen känns det som att någonting gör att nätverkskortet får tänka en massa och "fryser" ett tag.
Borde jag kontakta ASUS support om detta(eftersom det är ett ASUS-moderkort) eller ska jag kontakta Intel support om detta(eftersom det är en Intel styrkrets)??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

Provade detta också och jag verkar komma ut på nätet en aning snabbare nu men det är fortfarande 1 minut+ som vi snackar om. Återigen känns det som att någonting gör att nätverkskortet får tänka en massa och "fryser" ett tag.
Borde jag kontakta ASUS support om detta(eftersom det är ett ASUS-moderkort) eller ska jag kontakta Intel support om detta(eftersom det är en Intel styrkrets)??

Asus är dom du ska kontakta... men i första hand återförsäljaren.

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokke:

Asus är dom du ska kontakta... men i första hand återförsäljaren.

Okej! Ska göra lite mera testning, annars får jag kontakta deras support!
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Hej allesammans. En stor bump här men problemet verkar vara löst så jag tänkte att de andra som har samma problem kanske kan finna svar här.

I mitt fall var det anti-viruset. Jag körde då med F-Secure. P.g.a. att F-Secure droppade support för den produkten jag använde så var jag tvungen att förnya eller byta. Valde då att byta till Microsoft Security Essentials. Nu fungerar allting hur bra som helst efter att jag tagit bort F-Secure. Datorn bootar upp snabbt som vanligt eftersom det är SSD och jag har tillgång till Internet direkt.

Så det var anti-viruset som spökade. Superskönt att det fungerar nu(efter 8 månader) XD