Ger ljudkort något märkbart bättre ljud?

Permalänk
Inaktiv

Ger ljudkort något märkbart bättre ljud?

Hej alla Sweclocker medlemmar

Det är så att jag har köpt ett par hörlurar (sennheiser 380 pro) detta är mitt första par hörlurar för över 500kr,
tänkte kolla om någon duktig person skulle kunna rådgiva mig om det är värt att köpa ett ljudkort till detta par hörlurar, kör just nu på ett ljudkort som är intrigerat i moderkortet ( https://www.inet.se/produkt/1901918/asrock-3n78d ) vilket är ett RIKTIGT billigt morderkort och bör alltså inte innehålla ett sådant bra ljudkort.

Jag förstår givetvis att det gör skillnad att ha ett ljudkort, men är det värt dom pengarna då det inte är ett par hörlurar i 2000kronors+ klassen.

Vore även trevligt om ni skulle kunna ge mig förslag på ett bra ljudkort för max 500kr~ om det nu är värt att inköpa

Tack i förhand!

Permalänk

Jag märkte en positiv skillnad när jag bytte till ett Essence STX från det inbyggda samt ett från creative jag provat. Jag har ett par sennheiser som ligger under 1000kr. Min standalone-mic brusar också mindre.

Permalänk
99:e percentilen

Jag märker helt klart skillnad mellan mitt onboard-ljudkort och mitt nyinköpta Creative Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro. Det blir t ex verkligare ljud i Battlefield 3, när man går inne i hus och sånt. Den virtuella surround-effekten som utlovas i stereolurar kan jag varken bekräfta eller dementera. Jag blev inte blåst av stolen, men heller inte besviken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett Asus xonar dg, eftersom creative är värdelösa på att göra drivrutiner.
Är helt klart nöjd med ljudkortet och tycker det är väldigt prisvärt. Men visst var kanske lite dumsnål, skulle nog köpt xonar ds istället då det bara kostar 150 kr mer.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Entusiast

Jag hör skillnad på det inbyggda och mitt externa ljudkort och jag har samma hörlurar som du.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag skulle säga att skillnaden är hörbar, men inte märkbar.

Vad menar jag då med det? Jo, jag menar att om man sitter och finlyssnar kan man absolut höra skillnad på ett inbyggt ljudkort med ett par hörlurar för 200 kr, jämfört mot ett Xonar Essence plus ett par high-end lurar. Men om man inte har helt tyst omkring sig när man lyssnar, och/eller man gör något annat samtidigt som man lyssnar, då kommer man inte att märka någon skillnad mellan ovanstående.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Jojje_c1:

Köpte nyligen ett Asus xonar dg, eftersom creative är värdelösa på att göra drivrutiner.

True that. Ett exempel är att Creative Audio Control Panel måste ladda om varje gång man byter Mode. (Detta tar 6–7 sekunder för mig.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers