Permalänk
Medlem

Tycker PPDn är låg

Tjenare!

Har nyss börjat folda igen efter att jag har bytt rigg. Tyvärr verkar det som om jag har gjort något fel då jag tottalt får 7k PPD. Jag kör SMP på 2 kärnor på i7 2600k och sen kör jag en GPU på varje Raedon 6950. GPUerna får bara 2k var, är inte det väldigt lågt?

Jag kör med de inställningar jag har läst mig till men rätta mig gärna. Altså på GPUerna force ATI_R800 med GPU3. Det är ingen skillnad på Crossfire eller utan heller...

Tacksam om någon hjälper till
//Loffa

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur lågt foldingen prioriteras - varför inte köra på alla kärnor? Det var ett tag sedan jag foldade med ett AMD-grafikkort och då var det en 5670-kort som gav ca 1500 ppd. Även om AMD:s kort ger dåligt med ppd borde en 6950 nå 5000 ppd. Varför de bara ger 2000 ppd / styck, kan jag inte ge ett rakt svar på.
Ppd:n kan variera kraftigt mellan olika wu, testa med att aktivera adv-methods för grafikkortet eller avaktivera om den redan är på. Men prioritera cpu-foldingen först och främst, bäst ppd/watt och med bra cpu-kylare oftast tystare och svaligare än gpu-foldingen.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Med tanke på hur lågt foldingen prioriteras - varför inte köra på alla kärnor? Det var ett tag sedan jag foldade med ett AMD-grafikkort och då var det en 5670-kort som gav ca 1500 ppd. Även om AMD:s kort ger dåligt med ppd borde en 6950 nå 5000 ppd. Varför de bara ger 2000 ppd / styck, kan jag inte ge ett rakt svar på.
Ppd:n kan variera kraftigt mellan olika wu, testa med att aktivera adv-methods för grafikkortet eller avaktivera om den redan är på. Men prioritera cpu-foldingen först och främst, bäst ppd/watt och med bra cpu-kylare oftast tystare och svaligare än gpu-foldingen.

Av vad jag har läst ska man begränsa antalet CPU kärnor för att inte GPU ppdn ska gå ner. Alltså För att processorn skall hinna skicka data till grafikkorten. Jag skall testa med adv nu på ett av korten å se om det blir skillnad.

Jag tycker också att mer än 2000 borde vara rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffa116:

Tjenare!

Har nyss börjat folda igen efter att jag har bytt rigg. Tyvärr verkar det som om jag har gjort något fel då jag tottalt får 7k PPD. Jag kör SMP på 2 kärnor på i7 2600k och sen kör jag en GPU på varje Raedon 6950. GPUerna får bara 2k var, är inte det väldigt lågt?

Jag kör med de inställningar jag har läst mig till men rätta mig gärna. Altså på GPUerna force ATI_R800 med GPU3. Det är ingen skillnad på Crossfire eller utan heller...

Tacksam om någon hjälper till
//Loffa

Har samma problem med Hd6970, får cirka 2k ppd.
Vad jag har hört så ska du antingen folda med CPU eller GPU.
HD6970 fick endast 2k så jag köde med enbart CPU och fick över 10k ppd tror till och med att jag fick 18k ppd.
Har aldrig kunnat lösa problemet med hd6970.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Har samma problem med Hd6970, får cirka 2k ppd.
Vad jag har hört så ska du antingen folda med CPU eller GPU.
HD6970 fick endast 2k så jag köde med enbart CPU och fick över 10k ppd tror till och med att jag fick 18k ppd.
Har aldrig kunnat lösa problemet med hd6970.

Oj, jag råkar bara få 800 så något är fel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffa116:

Oj, jag råkar bara få 800 så något är fel...

Tror inte det är något fel med hårdvaran, det är nog mer inställningarna som spökar.
Dessutom måste du låta CPU foldingen vara på ett tag innan du får korrekta PPD resultat.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffa116:

Tjenare!

Har nyss börjat folda igen efter att jag har bytt rigg. Tyvärr verkar det som om jag har gjort något fel då jag tottalt får 7k PPD. Jag kör SMP på 2 kärnor på i7 2600k och sen kör jag en GPU på varje Raedon 6950. GPUerna får bara 2k var, är inte det väldigt lågt?

Jag kör med de inställningar jag har läst mig till men rätta mig gärna. Altså på GPUerna force ATI_R800 med GPU3. Det är ingen skillnad på Crossfire eller utan heller...

Tacksam om någon hjälper till
//Loffa

Hej, hej.

Du vill använda v7, den klient du kör med använder bara gamla fah-kärnor och optimalt ligger den nya (och dess WU på cirka dubbla). Ett 6950 kan få ~8k PPD, men efterssom du kör båda korten och din CPU så kommer PPDn påverkas på alla, men inte så mycket som det resulatat du nu har.

Skrivet av loffa116:

Av vad jag har läst ska man begränsa antalet CPU kärnor för att inte GPU ppdn ska gå ner. Alltså För att processorn skall hinna skicka data till grafikkorten. Jag skall testa med adv nu på ett av korten å se om det blir skillnad.

Jag tycker också att mer än 2000 borde vara rimligt

Mjae, helt rätt att begränsa antalet kärnor (trådar) när man kör Radeon folding men det är framförallt för att inte dra ner CPUns PPD. Det har kommit nya WUs (764x) till Fermi som vill ha CPU-kraft för annars tappar du massor på GPUn.

Du som kör i7 2600K borde således köra med -smp 6 flaggan (eller ställa in det i v7 om du installerar den) då den har 8 trådar totalt men en Radon tar en tråd för sig själv.

Skrivet av Uzor:

Har samma problem med Hd6970, får cirka 2k ppd.
Vad jag har hört så ska du antingen folda med CPU eller GPU.
HD6970 fick endast 2k så jag köde med enbart CPU och fick över 10k ppd tror till och med att jag fick 18k ppd.
Har aldrig kunnat lösa problemet med hd6970.

Du med, v7. Och ta "bort" en tråd från SMP för varje Radon du foldar (undvik dock ojämnt antal trådar över 3), med din 2500K -> -smp 3 om du vill köra båda.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem

Jag har foldat med ett 6950 kort (+2x 5770 i samma burk), på en AMD Phenom II x6.
För mig har det alltid varit en bra ide att låta varje grafikkort få en egen kärna, i mitt fall så körde jag SMP 3.
CPU foldingen kanske inte var den effektivaste, men det var bra kul att se grafikkorten tugga hem poäng.

SMP 3: 6500 PPD
5770: 5900 PPD (x2)
6950: 8500 PPD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Hej, hej.

Du vill använda v7, den klient du kör med använder bara gamla fah-kärnor och optimalt ligger den nya (och dess WU på cirka dubbla). Ett 6950 kan få ~8k PPD, men efterssom du kör båda korten och din CPU så kommer PPDn påverkas på alla, men inte så mycket som det resulatat du nu har.

Mjae, helt rätt att begränsa antalet kärnor (trådar) när man kör Radeon folding men det är framförallt för att inte dra ner CPUns PPD. Det har kommit nya WUs (764x) till Fermi som vill ha CPU-kraft för annars tappar du massor på GPUn.

Du som kör i7 2600K borde således köra med -smp 6 flaggan (eller ställa in det i v7 om du installerar den) då den har 8 trådar totalt men en Radon tar en tråd för sig själv.

Du med, v7. Och ta "bort" en tråd från SMP för varje Radon du foldar (undvik dock ojämnt antal trådar över 3), med din 2500K -> -smp 3 om du vill köra båda.

Har testat detta nu och det verkar fungera bättre! Återkommer med resultat om ett tag.
TACK!

Edit:
Det funkade klockrent! Nu har jag 8500 på båda grfikkorten och 7800 på CPU vilket ger tottalt 24800 PPD :D:D

Permalänk
Medlem

Kanon!

Vad ligger klocken på CPUn? Hur många procent använder de olika Fah-kärnorna (titta i aktivitetshanteraren efter FahCore_xx.exe) nu? Kör du SMP nu på 6 trådar?

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Kanon!

Vad ligger klocken på CPUn? Hur många procent använder de olika Fah-kärnorna (titta i aktivitetshanteraren efter FahCore_xx.exe) nu? Kör du SMP nu på 6 trådar?

Har standard klock på 3.4 GHz. GPU beräkningen tar 12 % var på CPUn och CPUn har cirka 71%. Detta med SMP på 6 trådar och Tottal CPU-användning på 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loffa116:

Har standard klock på 3.4 GHz. GPU beräkningen tar 12 % var på CPUn och CPUn har cirka 71%. Detta med SMP på 6 trådar och Tottal CPU-användning på 100%.

Ok, som det ska alltså. Eventuellt att PPDn på CPUn är lite lågt, men det kan variera en hel del beroende på vilken WU man får och att du bara kör standardklock (och 6 av 8 trådar) just nu så skulle jag ändå säga att du fått det att köra på bra.

Kör hårt!

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Skrivet av loffa116:

Har testat detta nu och det verkar fungera bättre! Återkommer med resultat om ett tag.
TACK!

Edit:
Det funkade klockrent! Nu har jag 8500 på båda grfikkorten och 7800 på CPU vilket ger tottalt 24800 PPD :D:D

Gjort exakt som tråden lyder men efter ~1 timmes folding utan att jag var vid datorn fick jag 19500 PPD med datorn i sign.

Permalänk
Medlem

Tjena!
Skriver här istället för att skapa ny tråd då ämnet passade in

Bytte för någon dag sen från ett GTX 275 till ett HD7970.

Men till det som jag tycker är konstigt, med mitt GTX 275 och i5 2500K @4.4 Ghz gav mig ca 17k PPD men med det nya kortet ger mig mellan 12-17k PPD med SMP klienten (ca 7k PPD för bara kortet)
Är inte det rätt lite för ett sådant kort?
Använder f.ö FAHContol version 7.1.52

Ber om ursäkt att jag höll mig så kortfattat men hade bråttom

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Njea, det är väl tyvärr detta kort ligger, dessutom äter det en hel del av CPUn också, kolla i Task Manager hur många procent FahCore_16.exe ligger på. Den borde ligga på ungefär 25% för dig då _16 tar ungefär en kärna.

Ett alternativ är att bara folda på CPUn och ett annat är att folda på tre kärnor med CPUn + GPU.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rba:

Njea, det är väl tyvärr detta kort ligger, dessutom äter det en hel del av CPUn också, kolla i Task Manager hur många procent FahCore_16.exe ligger på. Den borde ligga på ungefär 25% för dig då _16 tar ungefär en kärna.

Ett alternativ är att bara folda på CPUn och ett annat är att folda på tre kärnor med CPUn + GPU.

Seriöst? Så AMDs nya grafikkort ligger som nvidias 4 generationer bakåt i folding?! Värdelöst med andra ord...
Kör f.ö på 3 kärnor på SMP och en för grafikkortet. Och det var som du sa, ligger runt 25 i taskmanager.

Blir väl att stoppa in mitt GTX 275 i main riggen istället och försöka få det att lira.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Ja, tyvärr så är det. Stödet för AMD i F@H är uselt. 69xx är lite bättre än 79xx och 58xx är lite bättre än 69xx för närvarande. :/

Största boven till detta ser jag som AMD, vad jag vet hjälper Nvidia Stanford att ta fram stöd och optimeringar för sina Geforce. Att AMD ändrar sin arkitektur ofta, nu på senare tid iaf, hjälper ju inte heller VLIW5, VLIW4 och nu GCN på de tre senaste generationerna GPU, medans Nvidia har kört sina CUDA kärnor sen 8000-serien.

Potentialen finns väl där i AMDs kort, särkilt GCN skall ju vara bra på GPGPU vad jag förstått, men det måste ju finnas kod för att utnyttja det också.

En lite ironisk sak i sammanhanget är att ATI faktiskt var först med att stödja F@H på sina GPUer, sen vet jag inte vad som hände.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10