Alla fyndtips från mellandagsrean

Någon som vill hjälpa mig med denna uppgiften??

Permalänk
Medlem

Någon som vill hjälpa mig med denna uppgiften??

Undrar om det finns någon som vill hjälpa mig med denna uppgiften?? Vore jättesnällt.

Programmering A (DTR1207) – Insändningsuppgift 2

I den här uppgiften ska du skapa ett program i C++ utifrån en beskrivning.

Krav på redovisning
• Redovisa programmet genom att skicka in källkodsfilen (.cpp) via e-post.
• Programmet ska vara försett med utförliga kommentarer som förklarar de olika delarna i programmet.
• Programmet ska vara utan stilfel, dvs. med korrekta indrag och radbrytningar.
• Programmet får utökas med annan funktionalitet, utöver det som anges i beskrivningen, så länge detta inte strider mot den grundläggande beskrivningen, och uppfyller kraven.
• Tillsammans med källkoden ska du skicka in en liten Projekt-rapport där du beskriver hur du gick till väga för att skapa programmet. Vilka avvägningar du gjort i programupplägget och motiveringar till dessa. Du kan också ge exempel på eventuella förbättringar. Rapporten bör fylla ungefär en A4 skrivet i till exempel Word eller WordPad. (Ett tips är att du skriver rapporten kontinuerligt under arbetet med uppgiften)

Godisfabriken AB

Dem anställda på företaget Godisfabriken får varje vecka en bonus som grundas på hur mycket var och en har jobbat under veckan. Varje arbetare får X antal kronor som han/hon måste spendera direkt i företagets varuautomat, dock så får man bara köpa 1 vara.

Beskrivning

Ditt jobb är att skapa ett program som först låter chefen matat in antal bonuskronor i automaten, låter den anställda välja mellan 3 varor och sedan hålla koll på hur mycket växel som chefen får tillbaks.

• En rubrik skrivs ut. Godisfabrikens Varuautomat

• Chefen får mata in hur mycket som den anställde får i bonus Kronor till anställd: 25.50

• Meny skrivs ut som visar vilka varor som kan väljas. Meny:
1) Tandborste 12.50 Kr.
2) Tandkräm 9.75 Kr.
3) Tandtråd 4.00 Kr

• Val av vara. Programmet väntar på en inmatning av användaren. Välj vara: 3

• Programmet skriver ut vald vara, kostnad och den växel som chefen får tillbaka. Du har köpt Tandtråd för 4.00 Kronor.
Chefen får tillbaka 21.50 Kronor.

• Avslutningstext med programmerarens namn. Välkommen åter!
Skapat av X X 2012.

Försök att få utskriften så snygg och stilren som möjligt med hjälp av radbrytningar, tabbar etc.

Permalänk
Medlem

Varför har du valt att läsa Programmering A om du inte vill lära dig något?

Permalänk

asså.. du har ju inte ens försökt som jag kan se, du kan säkert få hjälp men ingen kommer göra det ÅT dig.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Varför har du valt att läsa Programmering A om du inte vill lära dig något?

Tack jag vet. Känner mig dum ihuvudet just nu. Black out! Skulle ha lagt upp arbetet på denna kursen helt annorlunda. Men nu är det för sent att ångra sig därför ber jag snällt om en hjälpande hand, då jag inte hunnit med och det vill absolut inte gå in något i skallen just nu. Har haft många problem här hemma....:( Jag vet, inget att skylla på.

Permalänk

Tror att det finns en anledning till att du fick uppgiften, och jag tror inte att den anledningen var att din lärare är i behov av ett program, utan snarare att du ska lära dig hur man gör

Att be om hjälp är okej, men här verkar det bara som att du ber någon att göra den åt dig

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

börja med hur mycket pengar bonusen är på, spara det nånstans.
låt den anställde välja varor,
t.ex. vara 1 + vara 2 + vara 3 =< bonusen.
sen ska en beräkning göra, bonus - vara 1 = hur mycket han/hon har kvar. får inte över stiga bonusen

Permalänk
Medlem

Vad händer när läraren Googlar något av
Programmering A (DTR1207) – Insändningsuppgift 2 Godisfabriken AB
etc?

Permalänk
Medlem

Tycker du ska börja lite med uppgiften, försök skissa hur du tänker dig att lösningen ska fungera, lite som "Henke94" beskrivit ovan.

Därefter kan du kapa ett projekt och börja skriva lite kod. behöver du hjälp med Syntax eller tips om hur du ska gå vidare får du mer än gärna fråga, men försöka att skissa på en lösning själv först, ingen här kan göra hela uppgiften åt dig.

Är du osäker på just koden kan du som sagt göra allt annat, dokumentera hur lösningen ska se ut, även om koden inte är 100% fungerande kanske du kan få ett godkänt om resten av arbetet ser bra ut, alternativt komplettera det sen.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Tillsammans med källkoden ska du skicka in en liten Projekt-rapport där du beskriver hur du gick till väga för att skapa programmet. Vilka avvägningar du gjort i programupplägget och motiveringar till dessa. Du kan också ge exempel på eventuella förbättringar. Rapporten bör fylla ungefär en A4 skrivet i till exempel Word eller WordPad. (Ett tips är att du skriver rapporten kontinuerligt under arbetet med uppgiften)

Jag bad medlemmarna på sweclockers.com att genomföra min uppgift för att jag är lat? inkompetent? ointresserad?

Permalänk
Medlem

Som många har sagt innan, försök att iaf göra en ansträngning så kommer nog många vara mer villiga att hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Om jag vore moderator...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Du får ju först försöka själv på uppgiften. Sen kanske kan vi hjälpa dig ifall det blev dåligt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem